Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Hienoa että tästä keskustelusta on ollut muillekin hyötyä kuin omalta kohdaltani. En ole näköjään ollut ainoa "vääräuskoinen" joten toivottavasti joku muukin on tätä luettuaan havainnut ettei homma olekkaan mennyt niin kuin on aina tehnyt.
 
"tss"
[QUOTE="aapee";23990775]Hienoa että tästä keskustelusta on ollut muillekin hyötyä kuin omalta kohdaltani. En ole näköjään ollut ainoa "vääräuskoinen" joten toivottavasti joku muukin on tätä luettuaan havainnut ettei homma olekkaan mennyt niin kuin on aina tehnyt.[/QUOTE]

No mulle ei ainakaan keskustelusta vieläkään selvinnyt, että mikä on oikea tapa.
 
[QUOTE="vieras";23990181]Se vaihteen vaihto asteittain on kyllä täysin tarpeetonta. Mieluummin niin, että vaihtaa vaihteen vasta pysähdyttyä.[/QUOTE]
Polttoaineen kulutuksen kannalta se ei todellakaan ole tarpeetonta vaan jopa välttämätöntä.
Moottorinohjausyksikkö katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa mutta edellytyksenä on että kaasua ei paineta ja kierroksia on vähintään tietty määrä.
Jos teet moottorijarrutuksen viitosvaihteelta stoppiin asti niin jo reilusti ennen pysähdystä moottorin kierrosluku laskee niin alas että ECU kytkee polttoaineen syötön päälle ja näin moottorijarrutuksen taloudellinen hyöty menetetään.
 
"nip"
Huvittavaa, että lähes jokainen, joka on kertonut autokoulustaan sanoo siellä opetetun että jarruttaessa käytetään kytkintä, mutta uskoo kuitenkin mielummin palstamammoja vanhoine farmareineen, kuin asiantuntijaa.
 
"shihtzu"
Minä jatkan sillä tyylillä mitä olen tähänkin asti mennyt, elikkä silloin kun pitää jarruttaa "voimakkaammin" niin kytkin pohjaan ja jarrutus, moottorijarrutusta käytän mahdollisimman paljon. Tosin mulla on ajokortti ollut vasta vajaan vuoden, joten aikalailla harjottelua tämä ajaminen on vieläkin
 
[QUOTE="vieras";23989819]En. Painan vain jos vaihdan vaihdetta, pysähdyn kokonaan tai lähden liikkeelle.[/QUOTE]

Näin minäkin. Ja pidän kytkimen pohjassa liikennevaloissa seisoessa, inhoan manuaalivaihteiden vatkaamista joten yks vaihto vähemmän ku ykkönen pysyy silmässä ja sit kaasu pohjaan ;) En muista mitä v89 opetettiin autokoulussa, tosin ka:lla ajo oli muutenki vähän erilaista...
 
häh
Siis kyllähän tuo kytkimen käyttö riippuu tosi paljon autostakin. Omalla uudella autolla ajaessa käytän kytkintä paljon vähemmän kuin silloin kun ajan isän 80-luvun autolla, joka meinaa sammua esim. kääntyessä jos kytkin on silloin ylhäällä. Eli itsellä ainakin tuo kytkimen käyttö liittyy siihen auton sammumisen estämiseen. Varmaan siksikin autokoulussa opetetaan se kytkimen käyttö, jopa hieman liialliseksikin, että esim. äkkijarrutuksessa se tulisi automaattisesti, eikä painettaisi pelkkää jarrua pohjaan, jolloin auto tietysti sammuu. Kannattaa tosin välillä tarkkailla sitä omaa ajotapaa ja opetella omalla autolla, miten se käyttäytyy. Autot on niin erilaisia tuon suhteen, millä vaihteella kärsii ajaa ja miten paljon pitää käyttää kytkintä.

Mutta siis kytkintä en tietenkään käytä jos aikomuksena ei ole vaihtaa vaihdetta tai pysähtyä.
 
"mies"
duunikaveri lähetti linkin tähän keskusteluun... Parasta viihdettä! Ja vielä naiset eivät ymmärrä miksi heidän ajotaitojaan arvostellaan, lukekaapa ajatuksell ja järjellä nämä sivut. Jokohan löytyy riemurasiasta tämä riemastuttava säie.
 
liikenneope
Miten tällaisesta aiheesta saa aikaan näin pitkän keskustelun??

Ja kysymykseen, en paina kytkintä joka kerta pohjaan ja en opeta oppilaillekaan painamaan kytkintä pohjaan aina jarrutettaessa. Jos tavoitteena on pysähtyminen, niin siinä tapauksessa tietysti kytkin pitää painaa pohjaan tai auto sammuu pysähtyessään. Mutta jos hidastaa vauhtia esim. nopeusrajoituksen vaihtuessa, niin ei silloin paineta kytkintä pohjaan. Nopeusrajoituksen vaihtumisenkin voi ennakoida ja käyttää hyväkseen moottorijarrutusta, jolloin jarrutukseski riittää ihan vaan kaasun höllääminen.
Ja joo, en lukenut koko piiiiitkää viestiketjua, joten saattaa tulla toistoa muiden kirjoituksiin.
 
häh
[QUOTE="mies";23991338]duunikaveri lähetti linkin tähän keskusteluun... Parasta viihdettä! Ja vielä naiset eivät ymmärrä miksi heidän ajotaitojaan arvostellaan, lukekaapa ajatuksell ja järjellä nämä sivut. Jokohan löytyy riemurasiasta tämä riemastuttava säie.[/QUOTE]

Pakko vielä lisätä tähän, että tuskinpa vaan kaikki miehetkään ajavat aina "oikein" ja taloudellisesti. Ihan samalla tavalla niistä miehistäkin löytyy kytkimen raiskaajia, kuten naisistakin. Miehet ei vain ota näitä puheeksi ja ajelevat miten ajelevat.

Lisäksi se, että monissa perheissä nainen ajaa paljon vähemmän, vaikuttaa siihen, että ei oikeasti ole tuntumaan siihen omaan autoon ja sen käyttäytymiseen. Ajan itse viikoittain useilla eri autoilla ja kyllä siinä on aina opettelemista, miten mikäkin auto käyttäytyy.
 
"Anne"
Riippuu autosta. Kaasarimoottorisella ajaessa ajelen kytkin alhaalla tai vaihde vapaalla mahdollisimman paljon, ruiskumoottorisella vaihde päällä ilman kaasua/jarruttaen mahdollisimman paljon, sitten vasta lopuksi kytkintä jos vaihdan pienemmälle vaihteelle tai tarvitsee pysähtyä.
 

Yhteistyössä