Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
"gen"
no en todellakaan paina. Kyllä silloin jos tulee joku äkkijarrutus, koska muuten auto sammuisi. Ja tietty silloin jos oon vaihtamassa vaihdetta, mut silloinki painan kytkintä vasta sitten ku vaihdan vaihteen. Kytkin menee tosi helposti rikki!
 
"Anne"
"Yksvaan, neljän äiti: Mä painan usein kytkimen ensin ja annan liukua vapaalla sinne risteykseen ennenkuin jarrutan."
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23990101:
Niin ei kuulu tehdä.
Mitä jos kuuluukin? Tiedätkö sinä millainen (kuinka vanha) auto "neljän äiti":llä on?
 
Kytkin pohjassa rullaaminen ei ole ehkä superjärkevää mutta ei kovin tyhmääkään eikä ainakaan kovasti haitallista. Mä rullaan silleen joskus moottoripyörällä kun siinähän ei niin vain pysty heittään vapaalle ja moottorijarrukin on hieman kulmikas.
 
"vieras"
Autokoulussa 10v sitten opetettiin painamaan kytkintä aina risteykseen tullessa samalla ennen jarrua, mutta nyt kun kävin uudelleen autokoulun (2. vaihe jäi aikanaan ajamatta...) niin toisen autokoulun opettaja aina SUUTTUI kun polkaisin kytkintä aloittaessani jarrutuksen.

Eli nykyään en paina useimmiten, mutta välillä se tulee ihan selkäytimestä se polkaisu...
 
"dawn"
Tällaiset ketjut on aina miehistä hauskoja, koska "naiset ei osaa ajaa". Muistaako kukaan viime äitienpäivänä kun poliisi antoi tiedotteen, jossa toivoi miesten ottavan mallia naisten rauhallisesta ajotavasta? :D Ehkä sitä kytkintä tulee käytettyä väärin, mutta ei se ole niin paha jos ottaa huomioon kuinka vähemmän naiset ovat syyllisiä kuolemaan johtavista kolareista...

http ://www.demari.fi/arkisto?id=6509
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23989646:
ei kuulu laittaa kytkintä pohjaan joka kerta. Varmaan kamalaa kyytiä tommonen vaikka liukkaalla.
Nimenomaan liukkaalla kannattaa painaa se kytkin pohjaan, jolloin auton ohjattavuus säilyy.

Oikea ohje äkkijarrutukseen esim. esteen väistämiseen tiellä kuuluu näin. Jarruta voimakkaasti ennen estettä. Jalka irti jarrusta ja kytkin pohjassa, jolloin auton ohjattavuus palautuu lukkojarrutuksen jälkeen. Ohjaa auto esteen ohi.
 
"kerttu"
[QUOTE="shihtzu";23989634]Tietysti painan. Autokoulussakin alkuun oli hankalinta muistaa, että kun tuli risteykseen, niin ensin kytkin pohjaan ja sitten jarrutus.[/QUOTE]

Siis häh??? Meille opetettiin nimen omaan autokoulussa, että kytkintä ja jarrua ei paineta samaan aikaan. Ensin jarrutus ja sitten vaihteen vaihto pienempään.

Ja sitä paitsi kytkintä ei pitäisi turhaa painella, jos et halua kohta olla maksamassa kytkinremonttia. Eli kytkintä ei todellakaan paineta jarrun kanssa samaan aikaan, vaan pelkästään silloin, kun vaihdetaan vaihdetta. Kysykää vaikka automekaanikoilta!!!
 
"Anne"
[QUOTE="haha";23992069]:LOL: :LOL: Sä et ainakaan tiedä autoista yhtään mitään! :D[/QUOTE]


No haha vaan itselles, entinen kaasariautoni vei vähemmän kytkinpohjassa/vapaalla mahdollisimman paljon ajellen verrattuna moottorijarrutuksiin.
 

Yhteistyössä