Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
"Milla"
Kaikesta me kaverin kanssa ollaan saatu kiista aikaseks. Itte painan aina kytkintä, kaveri käyttää sitä vaan vaihteiden vaihtoon. Pitäisikö tälle löytyy oikeesti joku kultainen keskitie? :D
 
autoilija
[QUOTE="vieras";23989624]mun muistaakseni autokoulussa opetettiin että pitäis painaa pohjaan. Tai sellainen tapa mulle ainakin on jäänyt:) eli painan[/QUOTE]

Meille kyllä opetettiin että kannattaa käyttää myös moottorijarrutus hyväksi. Kuluttaa vähemmän bensaakin silleen.
 
tahra
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23989646:
ei kuulu laittaa kytkintä pohjaan joka kerta. Varmaan kamalaa kyytiä tommonen vaikka liukkaalla.
Auton lähtiessä luisuun pitääkin painaa ensin kytkin pohjaan, ei missään nimessä jarrua. Vai mitä tarkoitit?
 
voi luoja
en tietenkään paina aina, vain silloin jos jarrutan pysähtyäkseni kokonaan ja silloinkin vasta aivan jarrutuksen loppuvaiheessa...ennenvanhaan sentään oli muutakin opetusta kuin ajokortti kirjekurssilta
 
"vieras"
Painan. Ei pitäisi,mutta on järjettömän vaikeaa minulle kitkeä pois tuo tapa. Autokoulussa opetettiin että jarruttaessa EI käytetä kytkintä, jarrutusmatka pitenee kytkintä käyttäessä,kytkin kuluu turhaan ja
tosiaan taidettiin myös kertoa moottorijarrutuksen olevan bensaa vähiten kuluttava.
 
???
[QUOTE="shihtzu";23989634]Tietysti painan. Autokoulussakin alkuun oli hankalinta muistaa, että kun tuli risteykseen, niin ensin kytkin pohjaan ja sitten jarrutus.[/QUOTE]


En ole ikinä kuullutkaan moisesta. Minä painan kytkintä kun vaihdan vaihdetta. Ajokortin olen saanut tosin jo vuonna 84 joten voihan olla että tänä päivänä opetetaan erilailla.
 

Yhteistyössä