Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Onko kellään faktatietoa??

Itse painan aina, mutkatkin ajan vahingossa kytkin pohjassa. Tosin aina pistän sen vahingossa, vaikka ei olisi tarkotuskaan vaihtaa vaihdetta. Arght.. :E

Kuulin myös, että niin ei saa tehdä, että kun ajaa alueella jossa 40 rajoitus ja ei tarvitse kuin ajaa suoraan ja ei tarvitse väistää ketään, niin EI saa laittaa vaihdetta vitoselle??? Itse pistän aina vitoselle, kun auto kuitenkin kulkee ja bensaa säästyy. Mutta kaveri sanoi että olisi haitallista autolle. Onkohan näin?
No seuraile kierroslukumittaria, jos auto nykii niin silloinhan vaihde on liian suuri kyseiselle nopeudelle. En muista mitään tuollaista vitosvaihdesääntöä. Autokoulussa ajettiin taajamanopeuksissa isoilla vaihteilla esim. nelosella. Niin ja tuo meidän auto (koputtaa puuta) on pysynyt ihan ok kunnossa viimeiset kymmenen vuotta vaikka päästelen vitosella neljässäkympissä yms.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23990591:
No nyt pistit pahan, en oikeasti tiedä :D Pitääpäs oikein seuraavalla kerralla keskittyä.
No kuule, kun täällä viimeksi oli tällanen typerä ketju, ni mun piti lähtä kylille testaan et käytänkö mie moottorijarrutusta;)
Ei tollasia laita merkille, ku ne menee niin luonnostaan..vähä niinku se kytkin;) :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23990599:
Niin siis tuossa kysyttiin minulta, että jos ajan kakkosella, niin vaihdanko aina ykköselle kun joudun jarruttamaan.
No eipä nois nopeuksis juuri tarvitse jarruttaa. Voin lähteä kakkosella liikkeelle melkein pysähdyksistä enkä tarvitse kytkintä.
 
"Oddsocks"
Onko kellään faktatietoa??

Itse painan aina, mutkatkin ajan vahingossa kytkin pohjassa. Tosin aina pistän sen vahingossa, vaikka ei olisi tarkotuskaan vaihtaa vaihdetta. Arght.. :E

Kuulin myös, että niin ei saa tehdä, että kun ajaa alueella jossa 40 rajoitus ja ei tarvitse kuin ajaa suoraan ja ei tarvitse väistää ketään, niin EI saa laittaa vaihdetta vitoselle??? Itse pistän aina vitoselle, kun auto kuitenkin kulkee ja bensaa säästyy. Mutta kaveri sanoi että olisi haitallista autolle. Onkohan näin?
No huh, taidat provota? Ei siinä nyt bensaa ainakaan säästy. Paras taloudellisuus saadaan isoimmalla vaihteella, joka vetää hyvin: 5. ei vedä hyvin, tai ensinkään neljässä kympissä. Neljässä kympissä ajellaan kolmosella. Ja ystäväsi on oikeassa, auton "buuattaminen", eli alikierroksilla ajaminen on sille vahingollista ja kuluttaa enemmän (mietipä itse oikein hitaan vauhdin ajamista polkupyörän isoimmalla vaihteella...).
 
[QUOTE="vieras";23990618]No eipä nois nopeuksis juuri tarvitse jarruttaa. Voin lähteä kakkosella liikkeelle melkein pysähdyksistä enkä tarvitse kytkintä.[/QUOTE]

No näin minunkin mielestäni, mutta tuolla aiemmin tätä ihmeteltiin, kun ajan näin kovin hiljaa ettei tarvi edes jarruttaa.
 
"Oddsocks"
Jos sitä bensaa haluaa säästää, niin opettele moottorijarruttamaan: kysypäs itseltäsi:
jarrutatko moottoritien poistuvassa (pitkässä) rampissa?
Tutussa kolmioristeyksessä jos et joudu pysähtymään?
Ennen hidastetöyssyä?

Nämä kaikki ovat ainakin turhia jarruttamisia, ja helposti opeteltavia moottorijarrutuksella toteuttaviksi. Hetki siinä menee, ennekuin oppii oman auton hidastumisnopeuden, mutta äkkiä se tuntuma sieltä tulee.

Ja kulutusta voit vähentää myös hyppimälllä vaihteita (lämpimällä moottorilla). Eli vaihdat vaikka 3. asti normaalisti, ja sitten kiihdytät sillä sataan ja vaihdat vitosen. Kakkosella kiihdytetään 60 ja sitten nelonen. Pitää auton paremmassa kunnossa myös, kun kierrokset toisinaan nousee.

Meillä kulutus tippunut ajotavan vaihdolla likemmäs litran.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23990643:
osalle porukkaa ei pitäis antaa autoa ajettavaks ollenkaan. :LOL:
ne saa tuhottua helpommin kun vie suoraan romutukseen ;)
Mut jos se auto on oma, niin eikö ole sama vaikka se menisikin rikki normaalikäyttöä aikaisemmin, sehän ei ole sun ongelma? Eikö se ole tärkeämpää että liikkuu liiketeessä joustavasti, eikä ole tukkeena, vaikka raiskaisi auton kytkintä? :)
 
"Jep"
[QUOTE="aapee";23990663]Mut jos se auto on oma, niin eikö ole sama vaikka se menisikin rikki normaalikäyttöä aikaisemmin, sehän ei ole sun ongelma? Eikö se ole tärkeämpää että liikkuu liiketeessä joustavasti, eikä ole tukkeena, vaikka raiskaisi auton kytkintä? :)[/QUOTE]

Auto ei ohjaa samalla lailla kuin vaihde päällä, sammumisen vaara on paljon suurempi jos ajaa vitosella 40km/h, ja siten kasvaa onnettomuuden vaara, joka koskee kaikkia. Eikä se loppuunkulutettu kytkimen rikkoutumisen aiheuttama onnettomuuskaan kiva ajatus ole...

Lisäksi se kytkimen alaspaineleminen ei liity joustavuuteen mitenkään, yleensä liittyy ajattelemattomuuteen, kiireeseen ja taitamattomuuteen. Moottorijarrutus vaatii ennakointia, joka tuo joustavuutta.
Taas näitä kun kuvittelee, ettei se autolla ajo liity kehenkään muuhun mitenkään...
 
"vieras"
[QUOTE="Jep";23990679]Auto ei ohjaa samalla lailla kuin vaihde päällä, sammumisen vaara on paljon suurempi jos ajaa vitosella 40km/h, ja siten kasvaa onnettomuuden vaara, joka koskee kaikkia. Eikä se loppuunkulutettu kytkimen rikkoutumisen aiheuttama onnettomuuskaan kiva ajatus ole...

Lisäksi se kytkimen alaspaineleminen ei liity joustavuuteen mitenkään, yleensä liittyy ajattelemattomuuteen, kiireeseen ja taitamattomuuteen. Moottorijarrutus vaatii ennakointia, joka tuo joustavuutta.
Taas näitä kun kuvittelee, ettei se autolla ajo liity kehenkään muuhun mitenkään...[/QUOTE]

No entäs jos autokoulussa ajetaan 40:n alueella nelosella?
 
"voevoe"
[QUOTE="vieras";23990686]No entäs jos autokoulussa ajetaan 40:n alueella nelosella?[/QUOTE]

Autokoulussa on autokoulussa. On opeteltava tuntemaan se oma auto. Miten se vetää milläkin vaihteella.
 
"Jep"
Autokouluja on monenlaisia. Ja tietty hiukan riippuu autostakin. Autokoulu joka ei opeta moottorijarrutusta hidastamiseen, kehottaa menemään mutkia kytkin pohjassa ja ajamaan autoa alikierroksilla (selviää jo ohjekirjastakin) lienee syytä ilmoittaa autokouluja valvovalle taholle... Autokoulujen autot menevät firman piikkiin. Jos autokoulussa käsketään ajamaan auto järveen, niin ei se silti ihan viisasta ole.
 
"aapee"
[QUOTE="Jep";23990679]Auto ei ohjaa samalla lailla kuin vaihde päällä, sammumisen vaara on paljon suurempi jos ajaa vitosella 40km/h, ja siten kasvaa onnettomuuden vaara, joka koskee kaikkia. Eikä se loppuunkulutettu kytkimen rikkoutumisen aiheuttama onnettomuuskaan kiva ajatus ole...

Lisäksi se kytkimen alaspaineleminen ei liity joustavuuteen mitenkään, yleensä liittyy ajattelemattomuuteen, kiireeseen ja taitamattomuuteen. Moottorijarrutus vaatii ennakointia, joka tuo joustavuutta.
Taas näitä kun kuvittelee, ettei se autolla ajo liity kehenkään muuhun mitenkään...[/QUOTE]

Olen jo muutaman kerran ilmaissut tässä keskustelussa että käytän moottorijarrutusta aina kuin on mahdollista, esim risteyksiin ja liikenneympyrään tultaessa. Eli katson liikennettä pidemmälle kuin auton keulaan. Silti tulee tilanteita joissa oikeasti tarvitsee saada vauhti nopeasti pois, eli on pakko käyttää jarrua, sillä moottorijarrutus olisi niihin paikkoihin liian hidas.

Ja ei, en käytä kytkintä moottorijarrutuksessa.
 
"vieras"
[QUOTE="voevoe";23990693]Autokoulussa on autokoulussa. On opeteltava tuntemaan se oma auto. Miten se vetää milläkin vaihteella.[/QUOTE]

Niin, että jos se vetää hyvin vitosella niin sillä voi silloin vitosta käyttää. Viestisi perusteella vain päättelin, että mahtaa autokoulun opitkin sitten olla ihan p:stä jos siellä opetetaan ajamaan nelosvaihteella pienissä nopeuksissa.

ps. yksi nimimerkki per ketju.
 
[QUOTE="aapee";23990697]Olen jo muutaman kerran ilmaissut tässä keskustelussa että käytän moottorijarrutusta aina kuin on mahdollista, esim risteyksiin ja liikenneympyrään tultaessa. Eli katson liikennettä pidemmälle kuin auton keulaan. Silti tulee tilanteita joissa oikeasti tarvitsee saada vauhti nopeasti pois, eli on pakko käyttää jarrua, sillä moottorijarrutus olisi niihin paikkoihin liian hidas.

Ja ei, en käytä kytkintä moottorijarrutuksessa.[/QUOTE]

voitko kertoa että mitä tarkotat tuolla,
 
"Oddsocks"
[QUOTE="aapee";23990697]

Ja ei, en käytä kytkintä moottorijarrutuksessa.[/QUOTE]

Ei kytkintä VOI käyttää moottorijarrutuksessa.

Ja nelosella 40km/h ei kuulosta hyvältä, mutta voi toki olla että ko. auto ei vielä mennyt alikierroksille. Autokoulun oppeja on erilaisia... ja se oma auto todella kannattaa opetella. Alikierrokset ei ole hyvästä.
 
"vieras"
[QUOTE="Jep";23990694]Autokouluja on monenlaisia. Ja tietty hiukan riippuu autostakin. Autokoulu joka ei opeta moottorijarrutusta hidastamiseen, kehottaa menemään mutkia kytkin pohjassa ja ajamaan autoa alikierroksilla (selviää jo ohjekirjastakin) lienee syytä ilmoittaa autokouluja valvovalle taholle... Autokoulujen autot menevät firman piikkiin. Jos autokoulussa käsketään ajamaan auto järveen, niin ei se silti ihan viisasta ole.[/QUOTE]

Autokoulussa opetettiin taloudellista ajoa. Silloin seurattiin kierroslukuja. Kulutusta seurattiin autoihin kiinnitetyllä mittarilla, mittarit oli kytketty kiinni myös inssissä.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23990701:
voitko kertoa että mitä tarkotat tuolla,
Aikaisemmassa viestissä vissiinkin jotkut olivat "moottorijarruttaneet" siten että niillä oli kytkin pohjassa. o_O

Siksi täsmensin etten kuulu tähän sakkiin, vaikka muuten aktiivinen kytkimen käyttäjä olen :)
 
..
[QUOTE="vieras";23990699]Niin, että jos se vetää hyvin vitosella niin sillä voi silloin vitosta käyttää. Viestisi perusteella vain päättelin, että mahtaa autokoulun opitkin sitten olla ihan p:stä jos siellä opetetaan ajamaan nelosvaihteella pienissä nopeuksissa.

ps. yksi nimimerkki per ketju.[/QUOTE]

En tiedä miten nykyisin opetetaan, mutta minä kuuntelen autoa.

ps. sori
 
"Oddsocks"
Alikierroksilla ajaminen EI ole taloudellista, ja tekee hallaa moottorille. Mikä sitten on alikierroksilla, on jonkunverran auto-kohtaista. En ole vielä tavannut autoa (tosin en nyt ajele monella autolla), joka ei olisi alikierroksilla nelosella tai vitosella neljässäkympissä.
 
"vieras"
[QUOTE="Oddsocks";23990711]Alikierroksilla ajaminen EI ole taloudellista, ja tekee hallaa moottorille. Mikä sitten on alikierroksilla, on jonkunverran auto-kohtaista. En ole vielä tavannut autoa (tosin en nyt ajele monella autolla), joka ei olisi alikierroksilla nelosella tai vitosella neljässäkympissä.[/QUOTE]

No onko n. 1500 sitten alikierroksilla ajamista?
 
"Jep"
[QUOTE="aapee";23990706]Aikaisemmassa viestissä vissiinkin jotkut olivat "moottorijarruttaneet" siten että niillä oli kytkin pohjassa. o_O

Siksi täsmensin etten kuulu tähän sakkiin, vaikka muuten aktiivinen kytkimen käyttäjä olen :)[/QUOTE]

No mihin ihmeeseen sinä sitten sitä käytät, jos moottorijarrutat aina kun mahdollista? Painelet huviksesi?
 

Yhteistyössä