Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
..
[QUOTE="aapee";23989939]Oon sitten näitä surullisen kuuluisia kytkin sankareita. Kytkin menee aina pohjaan jarruttaessa, vaihteita vaihtaessa ja liikennevaloissa. Jossain vaiheessa se meni pohjaan myös mutkassa kääntyessa, mutta siitä olen päässyt eroon.

Täytyy selkeästi yrittää vähentää kytkimen käyttöä (moottori jarrutusta käytän mahd. paljon jos vaan on sopiva tilanne eikä äkkijarrutus).

Mut miten niissä liikenne valoissa pitäisi sitten olla? vaihde vapaalla ja käsijarru päällä vai? Mulle on opetettu autokoulussa et kytkimellä pitäisi etsiä se tuntuma autosta jolla se melkein lähtee liikkeelle kun vähänkin nostaa jalkaa, jotta saa mahdollisimman nopean liikkeelle lähdön. :)[/QUOTE]
Miks käsijarru? Eiköhän riitä ihan tavis jarrukin? Silleen tuntumallahan sitäkin voi käyttää.
 
"vieras"
[QUOTE="tööt";23989984]Autokoulun opettama oikeaoppinen tapa on lähestyä risteystä vaihtaen pienemmille vaihteille moottorijarruttaen ja jarrulla avustaen. Kytkin painetaan pohjaan vasta juuri ennen pysähtymistä.[/QUOTE]

No ei kyllä ainakaan mun autokoulun. Nimenomaan opettivat, että risteykseen tultaessa ensin jarru ja vasta sitten kun vauhti alkaa olla lähellä pysähtymistä kytkin pohjaan ja pysähdyksissä vaihde ykköselle. Kun vauhti pienenee ei tarvitse vaihtaa asteittain, ainoastaan kiihdyttäessä.
 
"tööt"
[QUOTE="vieras";23990041]No ei kyllä ainakaan mun autokoulun. Nimenomaan opettivat, että risteykseen tultaessa ensin jarru ja vasta sitten kun vauhti alkaa olla lähellä pysähtymistä kytkin pohjaan ja pysähdyksissä vaihde ykköselle. Kun vauhti pienenee ei tarvitse vaihtaa asteittain, ainoastaan kiihdyttäessä.[/QUOTE]

Mitä kohtaa postauksessani et ymmärtänyt?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Ei riipu, minkään auton moottori ei jaksa vedätystä pidemmän päälle.
Ihan hyvin on jaksanut. Kierrosluku on 1000- 1500 välillä kun ajan vitosella 40:n alueella. Autokoulussakin aikoinaan ajettiin hiljaisissa nopeuksissa isoilla vaihteilla.
 
"vieras"
[QUOTE="tööt";23990074]Mitä kohtaa postauksessani et ymmärtänyt?[/QUOTE]

Sulla on erikoinen auto, jos voit vaihtaa vaihdetta ilman kytkimen alas painoa. Useimmat autot hajoavat siitä.
 
"shihtzu"
[QUOTE="vieras";23990097]Ihan hyvin on jaksanut. Kierrosluku on 1000- 1500 välillä kun ajan vitosella 40:n alueella. Autokoulussakin aikoinaan ajettiin hiljaisissa nopeuksissa isoilla vaihteilla.[/QUOTE]

Mulle sanottiin että aina mahdollisimman isolla vaihteella, itse käytän isointa vaihetta 60 nopeudessa. Nelosvaihteella ajan pitemmät pätkät kaupungilla 40 vauhdissa.
 
"tööt"
[QUOTE="vieras";23990109]Sulla on erikoinen auto, jos voit vaihtaa vaihdetta ilman kytkimen alas painoa. Useimmat autot hajoavat siitä.[/QUOTE]

Tietenkin kytkintä käytetään vaihdetta alaskin päin vaihdettaessa, nyt ei ollut kyse siitä vaan ap:n tavasta versus oikeaoppisesta tavasta. Ja: aika harva auto hajoaa vaikka ilman kytkintä vaihtaisi vaihdetta, jopa alas päin. Silloin vain täytyy osata välikaasun käyttö, mutta tämä nyt karkasi jo aiheen ohi.
 
"shihtzu"
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Mä painan usein kytkimen ensin ja annan liukua vapaalla sinne risteykseen ennenkuin jarrutan.
No en minäkään noin tee, ensin jalka pois kaasulta ja annetaan auton hidastua ja sitten kytkin pohjaan ennen kuin jarrupoljinta painan, koska silloin kyllä pitää jo vaihtaa myös pienempään vaihteeseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23989982:
No jos sieltä vaikka tulee toinen auto jota pitää väistää, muttei ole sellaisella etäisyydellä että pitäisi pysähtyä. Sä et varmaan jarruta pyöräillessäkään koskaan? :D
No kyllä jarrutan pyöräillessäni, jos aion pysähtyä tai vauhti kiihtyy liian kovaksi (esim alamäessä). Mutta en kyllä huvikseni kesken matkaa, jos ei vauhtia tarvitse paljoa hidastaa. Siinä tapauksessa vain lakkaan polkemasta.
 
"vieras"
[QUOTE="shihtzu";23990127]Mulle sanottiin että aina mahdollisimman isolla vaihteella, itse käytän isointa vaihetta 60 nopeudessa. Nelosvaihteella ajan pitemmät pätkät kaupungilla 40 vauhdissa.[/QUOTE]

Juu nelosella muistan ajelleeni autokoulussa kaupunkinopeuksissa ja autossa oli aina kiinni semmonen kulutusmittari. Siihen aikaan oli kova sana ns. taloudellinen ajaminen ja voihan se olla nytkin.
 
pha
[QUOTE="mutsi";23989858]Minulle moottorijarrutus ei ole vain "yhden pykälän jarrutus", vaan vaihdan pienempään sitä mukaa, kun vauhti hiljenee. Siitä nyt puhuin. Toki voi moottorilla jarruttaa ilman kytkintäkin, mutta vain yhden vaihteen verran.[/QUOTE]

Ei niitä vaihteita tarvitse vekslata koko ajan pienemmälle. Jos esim. motarilta nousee ramppia pitkin pienemmälle tielle, jonka päässä on pysähtymistä vaativa risteys, voi nostaa jalan kaasulta rampin alussa ja antaa moottorijarrutuksen hoitaa pysähtymisen. Jarrua sitten vaan ihan loppumetreillä ja kytkin pohjaan. Tämän jälkeen vaihde ykköselle ja ähtö eteenpäin.
 
"vieras"
[QUOTE="tööt";23990142]Tietenkin kytkintä käytetään vaihdetta alaskin päin vaihdettaessa, nyt ei ollut kyse siitä vaan ap:n tavasta versus oikeaoppisesta tavasta. Ja: aika harva auto hajoaa vaikka ilman kytkintä vaihtaisi vaihdetta, jopa alas päin. Silloin vain täytyy osata välikaasun käyttö, mutta tämä nyt karkasi jo aiheen ohi.[/QUOTE]

Se vaihteen vaihto asteittain on kyllä täysin tarpeetonta. Mieluummin niin, että vaihtaa vaihteen vasta pysähdyttyä.
 
"tööt"
[QUOTE="vieras";23990181]Se vaihteen vaihto asteittain on kyllä täysin tarpeetonta. Mieluummin niin, että vaihtaa vaihteen vasta pysähdyttyä.[/QUOTE]

Jos aikoo saada täyden hyödyn moottorijarrutuksesta, niin ei todellakaan ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23990170:
No kyllä jarrutan pyöräillessäni, jos aion pysähtyä tai vauhti kiihtyy liian kovaksi (esim alamäessä). Mutta en kyllä huvikseni kesken matkaa, jos ei vauhtia tarvitse paljoa hidastaa. Siinä tapauksessa vain lakkaan polkemasta.
Jaa jaa, kyllä mä ainakin polkupyörälläkin välillä huomaan että ai perkele sieltä tuleekin auto, ja jarrutan, sillä muutenhan törmäisin siihen vastaantulijaan, mutta en mä silti pyörän kyydistä pois hyppää.
 
"vieras"
[QUOTE="PåDenDär";23989616]Miksi kytkintä pitäisi painaa, jos ei vaihda vaihdetta?[/QUOTE]

No siksi, että jos jarrutat auton pysähdyksiin tai liian hitaaseen nopeuteen (riippuu vaihteesta, mikä nopeus on liian hidas), etkä paina kytkintä, niin auto sammuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23990214:
Jaa jaa, kyllä mä ainakin polkupyörälläkin välillä huomaan että ai perkele sieltä tuleekin auto, ja jarrutan, sillä muutenhan törmäisin siihen vastaantulijaan, mutta en mä silti pyörän kyydistä pois hyppää.
Tulee mieleen, että ajat lujempaa, kuin eräät. Monet naiset ajaa tosi hitaasti. erityisesti mua ärsyttää, että vaikka valot vaihtuu, ei lähdetä ollenkaan. Tai kun tullaan moottoritieltä hidastuskaistalle, niin jo moottoritiellä aletaan hidastaa, niin että takanatuleville tulee vaaratilanne. Tai toisinpäin, ei kiihdytetä kiihdytyskaistalla ja sitten ryömitään siihen eteen, missä muut ajaa satasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23990214:
Jaa jaa, kyllä mä ainakin polkupyörälläkin välillä huomaan että ai perkele sieltä tuleekin auto, ja jarrutan, sillä muutenhan törmäisin siihen vastaantulijaan, mutta en mä silti pyörän kyydistä pois hyppää.
No ethän sinäkään autolla aina pysähdy jos vauhti vähenee, vaan vaihdat pienemmän vaihteen. Eikö tässä nyt puhuttu jarrutuksista, joissa vaihdetta ei tarvitse vaihtaa. Sellaisia jarrutuksia en keksi autolla enkä vastaavanlaisia pyörälläkään.
 
..
[QUOTE="tööt";23990263]27 vuotta. Ammattiajokokemusta siitä 10 vuotta, kilometreinä kaikki yhteensä noin 2 miljoonaa.[/QUOTE]

Onhan sulla kilometrejä sitten kertynyt. Mulla ollu 25 vuotta, tosin olin yli 30, kun kortin vasta suoritin.
 
"vieras"
[QUOTE="mutsi";23989786]Itselleni ei ole tällaisia tainnut tulla pahemmin vastaan, ennakoin kai aika reilulla kädellä ja nostan vain jalan kaasulta.[/QUOTE]

Ja painat kuitenkin kytkinta koko hemmetin matkan siihen risteykseen tms?
Eikö moottorijarrutus ole nimenomaa et polkimiin ei kosketa, paitsi sit tietty jos vaihetta täytyy pukkaa pienemmäks??
 

Yhteistyössä