Kaveri on raskaana ja lihonut yli 20kg, väittää että on syönyt ihan terveellisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyötk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulle tuli yli 20 kiloa lisää raskauden aikana. Kaksi viikkkoa synnytyksestä oli vain 2-3 ylimääräistä kiloa jäljellä.

Uskon ennemmin ap:n kaveria, että hän on syönyt terveellisesti, kuin ap:n väitteitä, joiden perustarkoitus on vain haukkua kaveria.

Mä lihoin aivan järkyttävästi raskaus aikana. Jätin tupakoinnin pois samantien kun tiesin että, oon raskaana. Tupakan himo oli kuitenkin hirveintä kaks ekaa päivää, korvaantu aikalailla välipaloilla. Loppu raskaudesta oli sitten tullu 30kg ylimäärästä. Synnytyksen jälkeen hävis todella nopeesti toi 20kg, en tajua mihin, koska en ehtiny oikein muuta tekee kun hyysää huutavaa vauvaa, melki ympäri vuorokauden. Rv 30 alko tulla tiheitä kivuliaita supistuksia, jäinkin Rv 31 sairaslomalle ja olin viikon. Lepo ei oikein noihin auttanu ja sitten määrättiin lepoon. Sain vaihtoehdot, että saan olla kotona, kuhan lepään. Mutta, jos en malta levätä ja kivut pahenee, niin sitten sairaalaan. Että toiki hidasti jo tahtia paljon. Mutta, söin ihan normaalisti, kuten ennen raskauttaki. Tosin välipalat lisäänty ja ihan siitä syystä kun lopetin tupakoinnin, tupakan himoon oli saatava jotain mitä pureskella.

Jos minä tietäisin joutuvani automaattisesti arvostelun kohteeksi, en taatusti kertoisi että söin eilen sipsi pussillisen tai keksi paketin iltapalaksi. Voisin hyvinkin livauttaa valkoisen valheen että söin kevyen iltapalan kasviksista, silti se ei tarkoita ettenkö tietäisi mistä kilot ovat kertyneet. Miksi tuon kaltaisissa asioissa edes pitäisi olla rehellinen "ystävälle".

Ystävä voi lähestyä ongelmaa esim. kertomalla että raskausaikana söi tällä ja tällä tavoin ja ehkä koki sen tavan hyväksi hallita painoaan tai että voi siten paljon paremmin kuin syömällä epäterveellisesti. Terveysvalistuksen ei pitäisi minusta koskaan lähteä arvostelusta vaan pikemmin myönteisestä ohjauksesta, joka on helpompi sisäistää. Muutokset eivät myöskään tapahdu hetkessä. Ei pidä pettyä jos muutokset eivät näy viikossa tai kuukaudessakaan.

joskus ei vaan voi sille mitään et painoa tulee...1.raskaus järkytyin kun painoa oli viimeiseen vikkoon menessä tullut 20kg. laitokselle jäi 10kg ja loput hävis ajan kanssa.
2.raskaus päätin ottaa extra tarkkailuun mitä ja kuinka paljon suuhuni laitan. olin eri työssä,nyt seisoin n.6-8h/pv ja liikuin koko ajan myös. silti tällä kertaa tuli 25kg lisää painoa!! lapsi oli 500gr edellistä painavampi...he..he..lapselle 100gr=äidille 1kg
oma äitini ja isoäitini ovat olleet samanmoisia..

Mulla on sellasia kavereita jotka kyselevät "paljon sulle jo painoa tullu" ja kun vastaan niin kauhistelevat että herranjumala, mitä sä oikein teet. nyt on rv 30 ja kiloja tullut n.11kg. ja voin ihan myöntää että jos tekee mieli suklaata niin sillonhan sitä syön. tai jos tekee mieli kebabia/pizzaa niin taatusti haen.

Esikoista odottaessa tuli +16kg ja se lähti hujauksessa, painoin loppujen lopuksi vähemmän mitä ekassa neuvolassa aikoinaan. että silleen.

Painoin 46 kiloa ennen raskauksia molemmilla kerroilla. Synnytyshetkellä oli kuudessakympissä. Turposin ihan älyttömästi, eikä siihen vaikuttanut ruokavalio. Nesteet lähti poiskin kyllä synnytysten jälkeen ja olin omassa painossani heti. Painoa sain molemmilla kerroilla 16 kiloa ja söin terveellisesti.
Mulla on siihen nesteen kertymiseen muutenkin taipumusta, että menkkojenkin aikana turpoan nesteestä liki viisi kiloa viikoksi ja sittenn ne lähtee pois. Raskausaikana turposin alussa pahiten ja lopussa toisen kerran, kilon jopa viikossa. Kai nyt typeräkin tajuaa, ettei kukaan syömällä lihoa kiloa viikossa.

Mulla on menossa rv 37 ja painoa on tullut 20 kg. Mulla on edelleenkin päällä samat koon 38 mammahousut (eivät ole "stretsiä") kuin mitkä ostin lokakuussa eli perse ei ole ainakaan levinnyt talven aikana. Maha minulla on valtava ja turvotusta on aika paljon.. rinnat ovat kasvaneet myös C-kupista f-kuppiin.

Pizzaa/hampurilaisia tms. "roskaruokaa" olen syönyt viimeksi kuukausi sitten (ei tee rasvaista mieli ollenkaan). Teen päivittäin nyt kotona ollessa kaksi lämmintä ruokaa, joten en napostele jatkuvasti ruokaa vaan syön pelkästään ruoka-aikana. Jos iskee himo, niin otan hedelmän tai porkkanan. Makeaa syön vähän, sillä en halua synnyttää isokokoista lasta. Itse olen ollut 3800 g ja mieheni 4700 g syntyessään, joten perimän kannalta katsottuna meille on todennäköisesti tulossa isokokoinen vauva muutenkin. Minä olen ollut ihan kauhuissani tästä painon noususta, sillä omasta mielestäni en kuitenkaan syö enempää kuin ennenkään (bmi on ollut ennen raskautta 20) ja pyrin liikkumaan normaalisti (vaikkakin hitaanlaisesti nykyisin). Neuvolassa ovat onneksi lohdutelleet, että on ihan normaalia ja ei kannata huolestua..

Ei tälle vaan voi mitään yksinkertaisesti.. kavereiden kauhistelut eivät yhtään auta, joten kiitos vaan ap kannustuksesta.. jos kaverisi kilot sinua häiritsevät, niin voithan sitten kaverisi synnytettyä tarjoutua vauvan hoitoavuksi, niin kaverisi pääsee kuntoilemaan (jos kaverisi takamus on edelleenkin leveä ja painoa liikaa sinun silmille).

Muutaman viikon päästä sitten nähdään paljonka oli vauvasta johtuvaa ja paljonko oli omasta syömisestä... pidetään peukkuja :D

Lihoin raskausaikana reilut 20 kiloa ilman sen kummempia herkutteluja. Lähtöpaino oli kuitenkin hyvin alhainen eli 47 kiloa ja pituuteni on 170 cm. Painoa vaan tuli, ei sille mitään voinut. Tosin synnytyslaitokselle lähdin housuissa, jotka oli ostanut ennen raskautumista, joten ihan kauheasti en levinnyt. Paino ei ole koskaan tippunut takaisin lähtöpainoon (onneksi).

Alkuperäinen kirjoittaja Hyötk;23475436:
Takapuoli levinnyt ihan hirveästi. Väitän, että ei ole voinut aivan terveellisesti syödä. Kyllä se paino jostain on tullut. Ei se pelkkää turvotusta ole. Miksei vain voi sanoa että on syönyt kuin pieni possu ja sen takia lihonut. Täytyy yrittää selittää ettei ole muka syönyt paljon

Kyllä voi olla turvotustakin ainakin mulla jäi 18 kg sairaalaan. Ja vauva painoi vaan 3,5kg, eli mistäs tiedät mitä on.

toisuille tulee painoa, toisille ei paljon tule, mun kokemuksen mukaan hoikat ja laihat naiset saa raskausaikana hurjalta määrältä kuulostavan kilojen kasvun, kun taas sitten ennen raskauttakin hiukan pyöreemmässä kunnossa olevat eivät välttämättä niin kovin montaa kiloa kerää, heillä usein sitten se paino jääkin synnytyksen jälkeen helpommin kun taas hoikalla ihmisellä tuntuu se paino normalisoituvan nopeasti.

Minä lihoin ensimmäisessä raskaudessa 20kg ja toisessa n. 13kg. Loppuraskaudesta turposin ihan järkyttävästi molemmilla kertaa. Sormukset ei meinannu lähteä pois ja naamakin oli kuin eri ihmisellä. Kengät kävi pieniksi yms. Terveydenhoitajan sijainen pelotteli raskausmyrkytyksellä.

Enkä oikein pystynyt edes syömään mitään suolasta tai maustettua, niin kuin sipsejä, hampurilaisia tai ranskalaisia, koska ne närästi niin kamalasti. Ekassa raskaudessa oli tietty lähtöpainokin 5 kiloa vähemmän.
Silti jotkut ihmiset, jotka ei tiedä raskauksista mitään, niin kuin miehet, joilla ei ole edes omia lapsia alkoivat arvosteleen, että onpas painava lapsi tms. Otti päähän. Olisi pitänyt lihota vaan lapsen+istukan+lapsiveden verran. Raskauskilot lähti sitten helposti pois laihduttamatta. Muutama ylimääräinen kilo on vaan jääny molemmista raskauksista.

Mä kyllä mässäsin molempien raskauksien kohdalla kuin pieni sika. Mutta en mä mitenkään jumalattoman epäterveellisesti syönyt. Ekan kohdalla tuli 22 kg, joista lähti synnärillä jo 12kg, liekö oli sitten sitä turvotusta..? Toisen kohdalla kesti monta viikkoa ennen kuin synnytyksen jälkeen paino lähti laskuun.. Kiloja oli siis tullut 13, mutta edellisestä raskaudesta oli jäänyt tuo kymmenen liikakiloa.

Kai tollanen on ihan raskaus/ihmiskohtaista että miten ne kilot tulee..

Mites sit on mahdollista et mä lihoin ensimmäisen raskauden aikana alle 5 kiloa vaikka söinkin sipsejä ja jäätelöö ym herkkui kuin pieni porsas??
Siis jos tollai ap ajattelee???
Ja tokasta taas enemmän vaikka söin terveellisesti,liikuin paljon jne...

:laugh:
Hyvä kaveri oot jollekkin kyl...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyötk;23475436:
Takapuoli levinnyt ihan hirveästi. Väitän, että ei ole voinut aivan terveellisesti syödä. Kyllä se paino jostain on tullut. Ei se pelkkää turvotusta ole. Miksei vain voi sanoa että on syönyt kuin pieni possu ja sen takia lihonut. Täytyy yrittää selittää ettei ole muka syönyt paljon

Mulle upposi raskausaikana lähinnä hedelmät, parsakaali ja liha. Painoa tuli mullekin yli 20 kiloa että heilahti. Turvotusta suurin osa, vaikka kuinka join vettä. Vai miten muuten selität sen, että jo kaksi viikkoa synnytyksestä painoin vain 5kg enemmän kuin ennen raskautta? Seuraavalla viikolla ylimääräistä oli jäljellä 4 kiloa. Loput laihdutin ihan tietoisesti pois.

Tämän uuden raskauden aikana olen lihonut toistaiseksi 12kg, rv 34 meneillään. Ruokavalio suunnilleen entisellään, en ole todellakaan syönyt sen vähempää tai terveellisemmin kuin viimeksi.

Kyllä nyt jokaisella pitäisi olla fyysikan lait sen verran hallussa, että ei ala selittelemään mitään typeriä satuja siitä, että ihan tyhjästä tuli 20 kiloa.

Tyhjä ei paina mitään, eli jotain sen painon pitää sisältää. Jos se on selkeästi ylimääräistä läskiä, niin se ei ole muusta voinut tulla kun liiasta syömisestä. Jos syö terveellisesti, ei liho raskausaikana 20 kiloa, niin se vain on. Itse olen 34 viikolla raskaana, ja olen lihonnut jo lähes 15 kiloa, mutta voin kyllä tunnustaa, että ylimääräisiä herkkuja menee joka ainoa päivä ja liikuntakin on minimissä, joten ei ole mikään ihmekään.

Kyllä nyt jokaisella pitäisi olla fyysikan lait sen verran hallussa, että ei ala selittelemään mitään typeriä satuja siitä, että ihan tyhjästä tuli 20 kiloa.

Tyhjä ei paina mitään, eli jotain sen painon pitää sisältää. Jos se on selkeästi ylimääräistä läskiä, niin se ei ole muusta voinut tulla kun liiasta syömisestä. Jos syö terveellisesti, ei liho raskausaikana 20 kiloa, niin se vain on. Itse olen 34 viikolla raskaana, ja olen lihonnut jo lähes 15 kiloa, mutta voin kyllä tunnustaa, että ylimääräisiä herkkuja menee joka ainoa päivä ja liikuntakin on minimissä, joten ei ole mikään ihmekään.

Turvotus, eli vesi painaa myös. Mä olin ihan hirveän näköinen ennen synnytystä, silmät enää pienet tihrut, kädet ja jalat ihan poksahtamispisteessä, hyvä, kun kaulaa näkyi. En ymmärrä, miten neste lähti niin pian liikkeelle, jo illalla vauvaa katsomaan tullut äitini huomasi, että mulla on silmienympäryskin jo melkein tavallisen näköinen. Neljä-viisi kiloa oli ihan läskiä mullakin, lopusta reilusta 15 kilosta oli tietty kolme kiloa vauvaa, mitä lie istukka ja lapsivesi, kasvanut verimäärä ja kasvanut kohtu painaisivat tuosta? Loput nestettä. Eikä ollut mitenkään hyvä olo!

Mutta en tosiaan LIHONUT mitään 20 kiloa, vaikka paino nousikin raskauden aikana sen verran.

Turvotus, eli vesi painaa myös. Mä olin ihan hirveän näköinen ennen synnytystä, silmät enää pienet tihrut, kädet ja jalat ihan poksahtamispisteessä, hyvä, kun kaulaa näkyi. En ymmärrä, miten neste lähti niin pian liikkeelle, jo illalla vauvaa katsomaan tullut äitini huomasi, että mulla on silmienympäryskin jo melkein tavallisen näköinen. Neljä-viisi kiloa oli ihan läskiä mullakin, lopusta reilusta 15 kilosta oli tietty kolme kiloa vauvaa, mitä lie istukka ja lapsivesi, kasvanut verimäärä ja kasvanut kohtu painaisivat tuosta? Loput nestettä. Eikä ollut mitenkään hyvä olo!

Mutta en tosiaan LIHONUT mitään 20 kiloa, vaikka paino nousikin raskauden aikana sen verran.

Kyllä turvotuksen erottaa silkasta läskistä.

MITÄ helvettiä sinulle kuuluu kaverisi painonnousu? Kyttäätkö todellakin ystäviesi elämää tuolla tavoin? Olet ahdistava ja kaukana ystävän määritelmästä. Juu, niin tuli minullekin 20 kiloa joka raskaudessa - lähtöpaino 50-53 kg pituus 160 cm - ja lasten jälkeen paino tippui 48 kiloon. Hanki elämä. Mutta älä hanki lapsia. Voit keskittyä sen oman takapuolesi ihailuun. Luonto on järjestänyt niin että nainen saakin vähän kiloja raskausaikana; paitsi turvotusta niin myös vähän vararavintoa. Sillä turvataan jälkeläiselle ravintoa silloinkin kun sitä ei aina ole entisinä aikoina ollut niin ylenpalttisesti kuin nykyään. Täten siis ylimääräiset kilot lähtevät imettämällä (se mikä ei ole turvotusta). Se on tosiaankin takapuoli mihin sitä vararasvaa helposti kertyy. Toivottavasti ystäväsi löytää parempia ja fiksumpia ystäviä.

Mitä helvettiä kaveris syöminen tai lihominen sulle kuuluu?
Hanki elämä niin ei tarvi kateellisena panetella täällä toisten elämää.
Minkä ikäinen olet,veikkaan että henkisesti 15v pissis.

Ihmeen vihaisia vastauksia täällä. Ilmeisesti löytyy tältä palstalta useampiakin noita "syön tosi terveellisesti, mutta silti vain lihon" -tyyppejä.

Mielestäni aloittaja ei valittanut siitä, että kaveri oli lihonnut, vaan siitä, että tämä selittelee sen tapahtuneen ilman syytä. Ja itseänikin ärsyttää, kun jatkuvasti kuulee jonkun ylipainoisen (oli sitten raskaana tai ei) selittelevän kuinka ei syö mitään ylimääräistä vaan pelkästään terveellisesti ja silti vain lihoo. En ymmärrä, miten se nyt on niin vaikea myöntää, että syö liikaa/liian epäterveellisesti ja liikkuu liian vähän, ja siksi niitä läskejä nyt on kertynyt. Kaikki sen tietävät kuitenkin, joten todella typerä selitellä mitään muuta jostain hitaasta aineenvaihdunnasta yms.

No väitä sä mitä väität.

Joillakin raskauskiloja tulee hurjasti vaikka ei mässäilisikään, toisilla taas ei tule juuri laisinkaan vaikka söisivät surutta mitä tahansa.

Raskaus on poikkeustila. Kokeilepas ihan livenä kaverisi raskaushormonien tasoa ja paukauta tämä väitteesi suoraan hänelle, kaunistelematta. Tule kertomaan johtopäätökset palstalle :D

Yhteistyössä