Jätin tänään 5-vuotiaan yksin kotiin...

Ei meillä kumpikaan lapsista ole ollut sitä sorttia, joka tekisi typeryyksiä. Eivät he mene veitsilaatikolle tai ala tulitikkuja raapimaan heti kun silmä välttää, tai karkaa avoimesta takaovesta.

Mutta eihän se nyt, helevetti sentään, sitä tarkoita että he olisivat olleet kypsiä ja valmiita olemaan yksin kotona 5 v iässä tunnin ajan.

Tottakai mäkin pääsisin helpommalla, jos menisin yksin kauppaan. Ja tottakai lapsi sanoo että ei halua tulla mukaan, meillä 5 v sanoo tällä hetkellä noin ihan joka kerta! Mutta asia on nyt vaan niin, että 5-vuotias lapsi ei ole kypsä olemaan kotona yksin tuntia. Ei yksikään 5-vuotias lapsi, ei edes se varhaiskypsin ja ihmeellisin.

Minä pidän 5-vuotiasta liian pienenä olemaan yksin. Oikeastaan siksi, että jos sattuu tulipalo tai tulee joku muu hätä niin tuon ikäinen ei osaa toimia välttämättä kovin järkevästi, kun ei osaa isommatkan usein. Sitäpaitsi vaikka olisi kuinka rauhallinen 5-vuotias niin voi päättää kokeilla jotain jännää kiipeilemistä tms. kun äiti on poissa.

Itse pyörin jo 4-vuotiaana kylillä ilman valvontaa, se oli todellakin oli heitteillejättöä.

Tottakai mäkin pääsisin helpommalla, jos menisin yksin kauppaan. Ja tottakai lapsi sanoo että ei halua tulla mukaan, meillä 5 v sanoo tällä hetkellä noin ihan joka kerta! Mutta asia on nyt vaan niin, että 5-vuotias lapsi ei ole kypsä olemaan kotona yksin tuntia. Ei yksikään 5-vuotias lapsi, ei edes se varhaiskypsin ja ihmeellisin.

Järjen ääni, joka tuntuu olevan tässä keskustelussa jotenkin käsittämättömällä tavalla vähemmistössä.
Minusta se olisi hyvin epäreilua olettaa 5-vuotiaalta tuollaisia asioita. Mikseivät lapset saa enää olla lapsia ilman tuollaista vastuuta?

Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä haittaa tuosta voi olla, jos nyt ei oteta lukuun noita että voi kuolla, tulipalo jne.

Lähinnä noihin kommentteihin että ei ole valmis tuollaiseen vastuuseen, ei ole kypsä olemaan yksin haluaisin tarkennusta että mitä tuolla ajetaan takaa? Millaisesta vastuusta on kysymys, jos lapsi pelaa tunnin pleikkaria kotona ja vastaa puhelimeen jos äiti soittaa?

Järjen ääni, joka tuntuu olevan tässä keskustelussa jotenkin käsittämättömällä tavalla vähemmistössä.
Minusta se olisi hyvin epäreilua olettaa 5-vuotiaalta tuollaisia asioita. Mikseivät lapset saa enää olla lapsia ilman tuollaista vastuuta?

Mä en oleta mitään enkä tehnyt tätä siksi, että kaupassa käynti olisi helpompaa. Tunnen lapseni ja hänen tapansa. Tiesin, että voisin tätä kokeilla ja se sujui hyvin. Kokeilen joskus jatkossakin, esim. kun taas pitää aamulla lähteä labraan.

[QUOTE="jep";23241000]Entä jos kaatuu kylppärissä ja lyö päänsä ja kuolee? Ja lapsi jää yksin kotiin? Mitäs sitten?

Vähän jotenkin kaukaa haettua moinen ajattelu.[/QUOTE]

Luulisi että lapsi osaisi hälyttää apua jos kerran on noin opetettu kuten ap kertoo.

Nykyisin on 6-7 vuotiaille ekaluokkalaisille iltikset, mutta ei tarvitse mennä kovin paljon ajassa taaksepäin, kun näin ei ollut. Lapset olivat yksin kotona koulun jälkeen. Oma poikani on lton mukaan nyt jo kognitiivista taidoiltaan koulukypsä. Lisäksi uskon tuntevani lapseni tarpeeksi hyvin toimiakseni näin.

Yhtä lailla se vahinko voi tapahtua minun ollessa ulkona omassa pihassa. Tai lapsen ollessa pihassa ja minun sisällä. Ei tieto silloinkaan kulje samalla hetkellä aikuiselle.

Mitä sinä teet, jos poika soittaa sulle, ku oot kaupassa ja sanoo, että ei saa ulko-ovea auki ja verhot on tulessa? "Odota ihan hetki, äiti maksaa ostokset ja tulee kotiin ihan pikapikaa". Jestas, miten vastuutonta sakkia täällä on! 5v ei todellakaan ole kypsä olemaan yksin kotona TUNTIA!!

5 vuotiasta en ole jättänyt edes roskien viennin ja/tai pyykkituvassa piipahtamisen ajaksi yksin, 7-vuotiaan kyllä jolloin alkoi myös olla pihalla kavereiden kanssa yksin...alle 10 vuotiasta en ole jättänyt yksin edes kauppareissun ajaksi ellei sitten kyseessä ollut viereisessä talossa oleva lähikauppa jossa asioin.
Ja kuitenkin kumpikin noista isommista on oppinut 12 vuotiaaksi mennessä olemaan kotona yksin tunteja, iltaankin asti,ja liikkumaan itsenäisesti kaupungilla päivisin,eli kyllä ne lapset itsenäistyvät ilman että pitää alle koulu-ikäisenä alkaa treenamaan yksin olemista.

5 vuotiasta en ole jättänyt edes roskien viennin ja/tai pyykkituvassa piipahtamisen ajaksi yksin, 7-vuotiaan kyllä jolloin alkoi myös olla pihalla kavereiden kanssa yksin...alle 10 vuotiasta en ole jättänyt yksin edes kauppareissun ajaksi ellei sitten kyseessä ollut viereisessä talossa oleva lähikauppa jossa asioin.
Ja kuitenkin kumpikin noista isommista on oppinut 12 vuotiaaksi mennessä olemaan kotona yksin tunteja, iltaankin asti,ja liikkumaan itsenäisesti kaupungilla päivisin,eli kyllä ne lapset itsenäistyvät ilman että pitää alle koulu-ikäisenä alkaa treenamaan yksin olemista.

jo sulla on poika niin menetkö inttiin mukaan pyyhkimään perseet vessassa käynnin jälkeen ?

[QUOTE="huoh";23241117]Luulisi että lapsi osaisi hälyttää apua jos kerran on noin opetettu kuten ap kertoo.[/QUOTE]

No mutta eikö se sitten osaa myös apua hakea jos äiti ei tule takas? Olettaen, että äiti kuoli niissä hämärissä olosuhteissa ja tunnistamattomasti, jolloin omaisille ei ole ilmotettu...

[QUOTE="huoh";23241200]No enpä tiennyt. Mutta jos henkkareita ei ole niin taitaa kestää jonkun aikaa tunnistaa.
Kauhukuviahan nämä ovat mutta ihan tosielämää että ihmisille voi sattua mitä vaan.[/QUOTE]

Niin tiedottaa juu..... jollaki aikataululla ei välttämättä edes samana päivänä. Mut hei ap:n lapsi pärjää kun sitä on opetettu :kieh:

Yks hailee osaako lapsi hälyttää apua itselleen, tms.

Pointti on se, että 5 v lapsen ei tarvitse joutua sellaisiin tilanteisiin, eikä lapsi edes saisi joutua sellaiseen tilanteeseen missä hänen pitäisi olla itse itsestään vastuussa. Heidät otetaan mukaan kauppaan, ja esim. äidin labra- tms käynnin ajaksi heille hankitaan hoitaja jos heitä ei sinne mukaan voi/haluta ottaa.

Ei tarvitse mennä armeijaan pyyhkimään intissä olevan pojan persettä, mutta ei myöskään kuulu jättää alle kouluikäistä (ja alle esikouluikäistäkin vielä!) yksin kotiin tunniksi sillä aikaa kun mami menee kauppaan.

No riippuu kyllä niin paljon lapsesta ja vanhemmista.

Eli kun sulle lastensuojeluun tulee ilmoitus yksin jätetystä 5 v lapsesta, niin sanot että "no se nyt riippuu ihan lapsesta ja vanhemmista"? :)

Mulla on useampikin lastensuojelutyötä tekevä tuttu. Pitää ihan varmasti kysyä heidän kantansa asiaan.

Sen tiedän, että kun tässä naapurustossa ilmoitettiin yksin kello 21 aikaan ulkona (omassa pihassa) olleesta 5 v tytöstä, jonka koti oli pimeänä eikä kukaan vastannut, niin paikalle tuli samantien sekä poliisi että sosiaaliviranomainen ja lapsi lähti sossun tädin matkaan. Ja tuli kuukauden kuluttua kotio. Eikä sillekään lapselle ollut mitään sattunut kuitenkaan.

Eli kun sulle lastensuojeluun tulee ilmoitus yksin jätetystä 5 v lapsesta, niin sanot että "no se nyt riippuu ihan lapsesta ja vanhemmista"? :)

Mulla on useampikin lastensuojelutyötä tekevä tuttu. Pitää ihan varmasti kysyä heidän kantansa asiaan.

Sen tiedän, että kun tässä naapurustossa ilmoitettiin yksin kello 21 aikaan ulkona (omassa pihassa) olleesta 5 v tytöstä, jonka koti oli pimeänä eikä kukaan vastannut, niin paikalle tuli samantien sekä poliisi että sosiaaliviranomainen ja lapsi lähti sossun tädin matkaan. Ja tuli kuukauden kuluttua kotio. Eikä sillekään lapselle ollut mitään sattunut kuitenkaan.

No joo, alkaa mennä vähän ala-arvoiseksi jo. Jos lapseni hyvinvointi jäi oikeasti noin kovasti vaivaamaan, voit tehdä sen ilmoituksen itse. Tiedät kyllä kuka olen.

No joo, alkaa mennä vähän ala-arvoiseksi jo. Jos lapseni hyvinvointi jäi oikeasti noin kovasti vaivaamaan, voit tehdä sen ilmoituksen itse. Tiedät kyllä kuka olen.

En oo ajatellut tehdä. Se kun ei loppujen lopuksi minuun mitenkään vaikuta, jos lapselle jotain joskus noiden reissujen aikana tapahtuu.

Mutta mieti hieman itsekin, alan ihmisenä, että onko 5 v lapsen yksinolo todellakin täysin ok.

Yhteistyössä