Jätin tänään 5-vuotiaan yksin kotiin...

Enkä minä keksi mitään syytä miksi pitäisi esittää olevansa sossu. Nimimerkilläni haluan tuoda esille sen että tiedän mistä puhun, en isotella ja sanoa että minun sana on laki. 25vuotta tällä alalla, olen nähnyt kaikenlaista.

Ja vaikka ap olisi itse alan ammattilainen, se ei tee hänen lapsistaan yhtään kykenevämpiä olemaan yksin kotona 5vuotiaana. Jokainen vanhempi tekee virhearviointeja kasvatus- ja lastenhoitoasioissa, oli sossu tai lääkäri tai mikä vain. Ja kun tuollaisen virheen huomaan, onhan se varma että älähdän.

Mee vaihtoon jo. :D

5v on liian pieni olemaan yksi kotona tuntia, kännykkä tai ei. Kännykästä ei juurikaan ole apua jos tulee joku oikee hätä. Ei oo yks eikä kaks lasta jotka on tulitikuilla leikkiny ja polttanu koko torpan ja itsensä yksin ollessaan...

Tuon ikäisenä meilläkin alkoivat harjoitella yksin oloa, taisivat olla 5 ja 6 kun jätettiin kotiin kauppareissun ajaksi. Halusivat jäädä ja hyvin pärjäsivät keskenään, paremmin varmaan kun äiti. Monta kertaa piti soittaa että onhan kaikki ok. :D

Nykyisin on 6-7 vuotiaille ekaluokkalaisille iltikset, mutta ei tarvitse mennä kovin paljon ajassa taaksepäin, kun näin ei ollut. Lapset olivat yksin kotona koulun jälkeen. Oma poikani on lton mukaan nyt jo kognitiivista taidoiltaan koulukypsä. Lisäksi uskon tuntevani lapseni tarpeeksi hyvin toimiakseni näin.

Yhtä lailla se vahinko voi tapahtua minun ollessa ulkona omassa pihassa. Tai lapsen ollessa pihassa ja minun sisällä. Ei tieto silloinkaan kulje samalla hetkellä aikuiselle.

Missä tv-ohjelmassa se olikaan, kun oli lauma 5-6 v lapsia ja heidän vanhempiaan...Kaikki vanhemmat oli sitä mieltä, että heidän lapsi ei avaisi ovea tuntemattomalle, eikä lähtisi tuntemattoman matkaan, ei ottaisi mitään tuntemattomalta, jne. Kun niistä asioista on niin kovasti puhuttu.

Ja kun tilanteita lavastettiin ja lapsia kuvattiin piilokameralla, niin joka ikinen lapsi puhui tuntemattomalle, olisi lähtenyt tuntemattoman matkaan, jne...

Toivon kovasti, että omat opetukseni ovat menneet lapsille perille. 7 v tyttööni luotan, hän ei avaa ovea tms (kokeiltu on useampaan kertaan) mutta tuo ihana viisivuotias poikani saattaisi unohtaa hetkessä sovitun säännön, jos joku vaikka tulisi kyselemään häntä avuksi kadonneen koiran etsimisessä (katsoin myös sen Andy-dokkarin muutama päivä sitten :( ), vaikka onkin fiksu poika ja tähän mennessä on ollut luotettava. Hiukan lähti sivuraiteille, mutta silti.

Nykyisin on 6-7 vuotiaille ekaluokkalaisille iltikset, mutta ei tarvitse mennä kovin paljon ajassa taaksepäin, kun näin ei ollut. Lapset olivat yksin kotona koulun jälkeen. Oma poikani on lton mukaan nyt jo kognitiivista taidoiltaan koulukypsä. Lisäksi uskon tuntevani lapseni tarpeeksi hyvin toimiakseni näin.

Yhtä lailla se vahinko voi tapahtua minun ollessa ulkona omassa pihassa. Tai lapsen ollessa pihassa ja minun sisällä. Ei tieto silloinkaan kulje samalla hetkellä aikuiselle.

Joo toki 7 vuotiaat ekaluokkalaiset, mutta ei 5 vuotiaat siinä on aika vissi ero iässä.

Anatolialle: Ymmärrän huolesi. Mä olen asunut tässä pian 10 vuotta ja ollut siitä ajasta tavallaan kotona puolet. Sinä aikana ainoat vieraat ihmiset ovellani ovat olleet tilastokeskuksen haastattelija, kaksi mormonipoikaa, kaksi jehovantodistajaa ja joulukalenteria myyneet jäkispojat. Asun nukkumalähiössä, mulla on suljettu piha päättyvän tien varrella ja portti estämässä suoraan pihaan kävelyä.

Anatolialle: Ymmärrän huolesi. Mä olen asunut tässä pian 10 vuotta ja ollut siitä ajasta tavallaan kotona puolet. Sinä aikana ainoat vieraat ihmiset ovellani ovat olleet tilastokeskuksen haastattelija, kaksi mormonipoikaa, kaksi jehovantodistajaa ja joulukalenteria myyneet jäkispojat. Asun nukkumalähiössä, mulla on suljettu piha päättyvän tien varrella ja portti estämässä suoraan pihaan kävelyä.

Saattaa sinun 5-vuotiaasi silti elämänsä ekan kerran päättää tehdä jotain todella tyhmää. Tai voi sattua vahinko. Tai se kuuluisa tulipalo minkä mahdollisuudesta aina puhutaan :). Ja saattaahan äidillekin jotain matkalla sattua, auto voi hajota, tai joku ajaa kylkeen.

Niin tai näin, en oikein ymmärrä miksi vasta 5 v lapsi jää yksin kotiin tunniksi, kun äiti lähtee jonnekin kauemmas, näkö- ja kuuloetäisyyden ulkopuolelle. Vaikka mitään ei todennäköisesti koskaan tapahtuisikaan. Mutta jokainen toimii kuten itse parhaaksi näkee.

[QUOTE="huoh";23240289]Entä jos olisit jäänyt auton alle? Kuka olisi tiennyt että lapsi on yksin kotona? Olisiko sinne mennyt joku toinenkin aikuinen myöhemmin?[/QUOTE]

Jos olisin jäänyt auton alle ja kuollut tai loukkaantunut pahasti, siitä menisi tieto omille vanhemmilleni. He tietäisivät heti kysyä pojan perään.

Jokainen tavallaan.

Meillä esikoinen kohta 8v. eikä ole koskaan ollut yksin kotona niin että emme olisi olleet kuuloetäisyydellä. Roskat vien ja käyn pesutuvalla joka asuntomme alapuolella. Silloinkin riittää että lapsia rääkäisee käytävään jos hätä tulisi.

Ei ole koskaan halunnut olla yksin enkä ole pakottanut koska sellaista pakkotilannetta ei ole näköpiirissä että yksin tarvisi esim. tulla kotiin koulun jälkeen.

Saattaa sinun 5-vuotiaasi silti elämänsä ekan kerran päättää tehdä jotain todella tyhmää. Tai voi sattua vahinko. Tai se kuuluisa tulipalo minkä mahdollisuudesta aina puhutaan :). Ja saattaahan äidillekin jotain matkalla sattua, auto voi hajota, tai joku ajaa kylkeen.

Niin tai näin, en oikein ymmärrä miksi vasta 5 v lapsi jää yksin kotiin tunniksi, kun äiti lähtee jonnekin kauemmas, näkö- ja kuuloetäisyyden ulkopuolelle. Vaikka mitään ei todennäköisesti koskaan tapahtuisikaan. Mutta jokainen toimii kuten itse parhaaksi näkee.

Meillä on puhelimet hätätilanteita varten ja mulla hyvä verkosto sukulaisia ja ystäviä, jotka olisivat päässeet pojan luokse minuuteissa. Olin noin kolme varttia poissa, en kaukana ja tavallaan huutoetäisyydellä juuri niiden puhelimien ansiosta. Tulipalon sattuessa meillä on kaksi poistumistietä eri puolilla taloa. Poika osaisi tiensä ulos ja jos ei, emme pääsisi ulos muutoinkaan vaikka olisinkin kotona. Tämä on tätä jossittelua, joka ei vie kovin pitkälle.

Jos olisin jäänyt auton alle ja kuollut tai loukkaantunut pahasti, siitä menisi tieto omille vanhemmilleni. He tietäisivät heti kysyä pojan perään.

Jos joutuisit onnettomuuteen ja kuolisit, niin siitä ei menis tieto mihinkään enneku yhteiskunnan hitaat rattaa pyöris ja alkais selvittelee kuka oot ja lähiomaista sun muuta, se ei todellakaan tapahdu samantien niinku elokuvissa saattaa käydä... Ei vaikka sulla olis henkkarit tai ice-koodi kännykässä. Eikä kukaan tietäis et sun 5v lapsi on yksin kotona... Jos nyt jossitellaan asialla. Ihmeellisempiäki asioita tapahtuu, kuin et joku jää kauppamatkalla auton alle saattaa vaikka kokonainen kauppakeskus räjähtää - kuten on käynykki.
Mutta toki jokainen tekee valinnat omalta kohdaltaan niinku parhaaksi kokee.

Siis onko teidän omat 5 vuotiaat ihan vauvoja vai pidättekö niitä liian vauvoina??? 5v. hyvin kasvatettu on jo niin iso että varmasti pärjää tunnin yksin. Mammat paapoo ilmeisesti liikaa. :/

5v on liian pieni olemaan yksi kotona tuntia, kännykkä tai ei. Kännykästä ei juurikaan ole apua jos tulee joku oikee hätä. Ei oo yks eikä kaks lasta jotka on tulitikuilla leikkiny ja polttanu koko torpan ja itsensä yksin ollessaan...

Tiedän, että oma 5 v (kohta 6) ei hädän tullen todellakaan käyttäisi kännykkää. Ei sellaisessa tilanteessa kukaan ajattele selkeästi, ja 5 v nyt vielä kaikkein epätodennäköisimmin.

Ei ole meidän 5 v yksin tuntia, ei tulisi mieleenkään jättää. 10 minuuttia voi olla, jos joskus on pakko koira pissattaa.

Yhteistyössä