Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

ASas
[QUOTE="vieras";22745857]Vuotta aikaisemmin kun alkaa ostelemaan, niin jopa aikuisen kohdalla voi sanoa, että pieleen menee. Lasten kiinnostuksenkohteet vaihtelevat vielä huomattavasti nopeammin.[/QUOTE]

Isompaa vaatetta voi ostaa tai vaan laittaa sitä rahaa syrjään, että saa hankittua edes jotain lapsille ennen joulua jokainen saa laitettua sen 2-10e syrjään joka tilistä halutessaan.....
 
siis mitä
Kyllä aloittaja on oikeestaan oikeessa. Mikä ihmeen valitusvirsien oikeus on vanhemmalla joka tehnyt mukuloita ajattelematta ettei sitten ole varaa lapsiaan huoltaa. Yhteiskunnan ei kuulu tuollaisia ongelmatapauksia verorahoilla hyysätä. Töihin vaan, niin sitä muutkin joutuu tekemään, eihän tämä yhteiskunta muuten pyöri ja sitten ei ole enää kellään hauskaa.
p.s. olen huomannut juuri saman että pahimmat rahanpuutteesta valittajat tupakoivat ja käyvät baareissa ryyppäämässä, sellaiselle ei mitään tukia!
 
Keittiönoita
Isompaa vaatetta voi ostaa tai vaan laittaa sitä rahaa syrjään, että saa hankittua edes jotain lapsille ennen joulua jokainen saa laitettua sen 2-10e syrjään joka tilistä halutessaan.....
Enpä usko. Valitettava tosiasia kun on, että juuri niille vähävaraisimmille - jotka muuten useimmiten ovat yhteiskunnan väliinputoajia - ylimääräinen sairastuminen lääkekuluuineen, pesukoneen hajoaminen tai muu vastaava asia kaataa koko budjetin moneksi kuukaudeksi. He ovat ihmisiä, jotka sitten sillä 2 eurolla kärvistelevät kuun lopussa useamman päivän ja raha, mikä ehkä on säästöön parin kuukauden aikana saatu, on mennyt niihin lääkkeisiin. Suosta nouseminen on oikeasti noidankehä, josta on erittäin vaikea päästä ylös. Juuri, kun vähän helpottaa, tapahtuu taas jotain, mikä vie entistä syvemmälle suohon.
 
"eve"
Alkuperäinen kirjoittaja siis mitä;22746610:
Kyllä aloittaja on oikeestaan oikeessa. Mikä ihmeen valitusvirsien oikeus on vanhemmalla joka tehnyt mukuloita ajattelematta ettei sitten ole varaa lapsiaan huoltaa. Yhteiskunnan ei kuulu tuollaisia ongelmatapauksia verorahoilla hyysätä. Töihin vaan, niin sitä muutkin joutuu tekemään, eihän tämä yhteiskunta muuten pyöri ja sitten ei ole enää kellään hauskaa.
p.s. olen huomannut juuri saman että pahimmat rahanpuutteesta valittajat tupakoivat ja käyvät baareissa ryyppäämässä, sellaiselle ei mitään tukia!
Mun mielestä kukaan ei saa valittaa mistään. Jokainen on vastuussa omasta elämästään, tehköön sille jotain ettei tarvitse valittaa.
 
"juu"
Alkuperäinen kirjoittaja siis mitä;22746610:
Kyllä aloittaja on oikeestaan oikeessa. Mikä ihmeen valitusvirsien oikeus on vanhemmalla joka tehnyt mukuloita ajattelematta ettei sitten ole varaa lapsiaan huoltaa. Yhteiskunnan ei kuulu tuollaisia ongelmatapauksia verorahoilla hyysätä. Töihin vaan, niin sitä muutkin joutuu tekemään, eihän tämä yhteiskunta muuten pyöri ja sitten ei ole enää kellään hauskaa.
p.s. olen huomannut juuri saman että pahimmat rahanpuutteesta valittajat tupakoivat ja käyvät baareissa ryyppäämässä, sellaiselle ei mitään tukia!
Voi jeesus että voi olla yksinkertaisia ja typeriä ihmisiä.
Vaikket sitä ymmärtäisikään,niin töihin ei vain mennä.
Ja miksiköhän nämä rahanpuutteessa kituvat kuluttavat alkoholia ja tupakkaa? Olisiko sillä mitään tekemistä asian kanssa, että he usein ovat masentuneita ja elämänhallinta hukassa,mikä taas osin johtuu rahojen puutteesta. Pahaa oloa puretaan päihteisiin jotta saadaan edes hetkeksi paeta siitä omasta suosta, ja loputon kierre on valmis.
Olen sitä mieltä,että kaikkien tulisi tehdä töitä työkykynsä mukaan eikä kenenkään elellä huvikseen yhteiskunnan tuilla, mutta asiat eivät ole aivan niin yksinkertaisia kuin ne ovat sinun ahtaassa maailmankuvassasi.
Jos olisivat,meillä ei olisi ongelmia.
Mutta niinhän se on että tieto lisää tuskaa, helpompaa on niillä tyhmimmillä ihmisillä jotka näkevät kaiken niin kovin mustavalkoisena.
 
[QUOTE="eve";22746619]Mun mielestä kukaan ei saa valittaa mistään. Jokainen on vastuussa omasta elämästään, tehköön sille jotain ettei tarvitse valittaa.[/QUOTE]

Aina ei ole oma valinta se mitä elämässä tapahtuu. Mulla on siitä helvetin karvasta kokemusta.
 
Keittiönoita
Monilta ihmisiltä myös puuttuu kyky hoitaa asioitaan. Just aattona vammaisen esikoiseni kanssa puhuttiin siitä, miten hänkin ensin uskoi Kelasta saamaansa päätöstä ja sitten hieman epäuskoisena vielä soitti Kelan asiointipalveluun ja sai sieltä saman tylyn vastauksen kuin mitä aiemmin tulleessa kirjallisessa päätöksessä luki. Tyttö totesi, että ilman asioihin ja lainsäädäntöön perehtynyttä äitiään ei olisi edes ymmärtänyt alkaa valittamaan päätöksestä, koska uskoi siihen, mitä Kelasta hänelle sanottiin. Monelta puuttuu tietotaito ja voimat alkaa kyseenalaistamaan byrokratian päätöksiä. Jos heillä ei ole läheisiä, jotka ottavat heidän puolestaan asiat hoitaakseen, he jäävät vaille lain heille suomaa taloudellista turvaa.
 
Vuotta aikaisemmin kun alkaa ostelemaan, niin jopa aikuisen kohdalla voi sanoa, että pieleen menee. Lasten kiinnostuksenkohteet vaihtelevat vielä huomattavasti nopeammin.
No tuota, miten tämän nyt kauniisti ilmaisisi...Köyhän on oltava nöyrä, sanoi vanha kansa.

En tiedä muiden lapsista, mutta meidän lapsille kelpasi erinomaisesti viime kevään alesta -70% ostetut Legot esimerkiksi, vaikkei ne olleet juuri tämän joulun uutuuksia. Ilahtuivat todella paljon myös saadessaan Playstation kakkosen, eivätkä alkaneet kitisemään että olisi pitänyt pleikka kolmonen saada.
Bratzit, Littlest Pet Shopit, lautapelit, palapelit, kaikenmaailman helmiaskartelusetit, autolelut, dvd:t yms Legojen lisäksi on sellaisia joita näkee joulun jälkeen usein alennettuun hintaan.

Jos omalle lapselle kelpaa vain juuri tietynlainen Barbie tai tietty Lego-setti, niin sille ei sitten mitään voi, jos lapsi on niin nirsoksi päässyt oppimaan. Paitsi ehkä katsoa peiliin, jos on pieni lapsi kyseessä, ja isommalle muksulle voi jo selittää elämän realiteetteja.

Vaatteita voi myös ostaa etukäteen, ja ainakin mulle on ollut helppoa arvioida lasten vaatekoot. Etukäteen voi myös ostaa pussilakanoita, pyyhkeitä yms...mun lapset tykkää vuodesta toiseen esim. Mikki Hiirestä tai Snoopysta, joita löytyy aina, ja näin joulun jälkeen niitä löytyy -50% tai jopa -70% alessa jostain, eivätkä ne happane kaapissa vaan säilyvät ensi jouluun asti hyvinä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="eve";22746649]Mutta miksi valittaa, ei mikään muutu valittamalla.[/QUOTE]

Valittamalla saattaa löytyä joku, joka auttaa pääsemään pahimman yli. Kulissien pitäminen yllä ei tuo apua, jos kukaan ei tiedä, että kulissisi ovat kaatumassa.
 
"aili"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22746640:
Monilta ihmisiltä myös puuttuu kyky hoitaa asioitaan. Just aattona vammaisen esikoiseni kanssa puhuttiin siitä, miten hänkin ensin uskoi Kelasta saamaansa päätöstä ja sitten hieman epäuskoisena vielä soitti Kelan asiointipalveluun ja sai sieltä saman tylyn vastauksen kuin mitä aiemmin tulleessa kirjallisessa päätöksessä luki. Tyttö totesi, että ilman asioihin ja lainsäädäntöön perehtynyttä äitiään ei olisi edes ymmärtänyt alkaa valittamaan päätöksestä, koska uskoi siihen, mitä Kelasta hänelle sanottiin. Monelta puuttuu tietotaito ja voimat alkaa kyseenalaistamaan byrokratian päätöksiä. Jos heillä ei ole läheisiä, jotka ottavat heidän puolestaan asiat hoitaakseen, he jäävät vaille lain heille suomaa taloudellista turvaa.
Niin, ongelmana lienee huono kotikasvatus joka on saanut alkunsa siitä, etteivät ne omat vanhemmat ole kunnolla kasvatettuja. Elämänhallintaongelmat periytyvät kasvatuksen myötä. Harva on tarpeeksi vahva tuosta noin vain ponnistamaan niistä eroon. Mutta rahanpuutetta tai köyhyyttä se ei siltikään ole, ettei osaa toimia yhteiskunnassa. Elämänhallinnan opettelu ja yhteiskunnan sääntöihin tutustumista ei edistä se, että annetaan lisää rahaa ja tukiaisia heikommin menestyville. Pikemminkin saisi olla tarjolla jotain palvelua jossa opeteltaisiin näitä juttuja. Sosiaaliviranomainen voisi olla perheelle "äiti" muutaman vuoden, opettaa budjetointia, kilohintojen lukemista, kelan kiemuroita, säästämistä yms.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aili";22746663]Niin, ongelmana lienee huono kotikasvatus joka on saanut alkunsa siitä, etteivät ne omat vanhemmat ole kunnolla kasvatettuja. Elämänhallintaongelmat periytyvät kasvatuksen myötä. Harva on tarpeeksi vahva tuosta noin vain ponnistamaan niistä eroon. Mutta rahanpuutetta tai köyhyyttä se ei siltikään ole, ettei osaa toimia yhteiskunnassa. Elämänhallinnan opettelu ja yhteiskunnan sääntöihin tutustumista ei edistä se, että annetaan lisää rahaa ja tukiaisia heikommin menestyville. Pikemminkin saisi olla tarjolla jotain palvelua jossa opeteltaisiin näitä juttuja. Sosiaaliviranomainen voisi olla perheelle "äiti" muutaman vuoden, opettaa budjetointia, kilohintojen lukemista, kelan kiemuroita, säästämistä yms.[/QUOTE]

Peesi tähän! Jos mun ei tarttis tehdä elääkseni ansiotyötä, alkaisin heti huomenna vapaaehtoiseksi elämänhallinta&tukiviidakko-ohjaajaksi tarvitseville.
 
Leukistinen aksolotli
Lapsille voi aina ostaa lahjaksi vaikka kirjoja, niistä on lapselle myös oikeaa hyötyä. Ostaa vaikka jonkun klassikon, mikä on hyvä vuodesta toiseen, niin voi ostaa vaikka nyt joulun jälkeen alesta. Rahaa voi myös pistää säästöön tässä vaiheessa, jos lahja on ostettava silloin juuri ennen joulua. Rahaa kirjekuoreen ja kuori jemmaan.
 
"mä"
Kyllä jokainen saa laitettua syrjään sitä rahaa jos haluaa. Opiskelijana saan 20e/kk toimeentulotukea, joten olen tämän maan pienituloisin monien muiden toimeentulotukea saavien kanssa. Kenelläkään ei ole tässä maassa pienemmät tulot, kun meillä on olemassa minimitoimeentulotuki. Sain ostettua lapselleni todella monta pakettia, tokihan se vaati hieman enemmän vaivaa kierrellä usein kauppoja ja pitää ne silmät auki.

Ja joku veti sen pesukoneen hajoamisen tähän mukaan. Jos taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa, sossu avustaa koneen hankinnassa. Jos taas sossu ei avusta niin tulot ovat suuremmat ja niistä on voinut halutessaan laittaa syrjään sitä rahaa.

Aivan liian moni tupakoi, käyttää alkoholia, käy kahviloissa, hyppää baareissa, pitää autoa, tilaa lehtiä, makselee maksutv:tä, ostelee osamaksulla, ostaa meikkejä, kalliimpia hajuvesiä, meikkejä, karkkia, sipsiä, käy ulkona syömässä, hampparit maistuu, ostetaan se saunakalja lauantaisin (jotkut perheet jopa kuusi pulloa), ei vertaile juurikaan hintoja ja paljon muuta.
 
,,,
[QUOTE="aili";22746572]Suomalaisten "köyhyys" on kyllä iso vitsi :D Yksinasuvalle raja on 1100€/kk. Köyhyyttä?? Tuolla saa kivan yksiön, monessa paikassa kaksion tai kolmionkin vuokralle. Laskut ja ruoka vievät sen 200-300€/kk. Sen jälkeen jää vielä satoja euroja kulutusjuhlaan. Köyhyyttä my ass.

Lapsiperheissäkään tulojen suuruus harvoin on ongelma. Ongelma on niiden oikeanlainen käyttö. Nämä perheet voivat saada tonnin tai kolme tonnia kuussa, ongelmat on ja pysyy. Moni ei yksinkertaisesti halua luopua siitä, että tuhlailee rahojaan miten sattuu. Ainahan sossu kuitenkin pelastaa. Miksi nähdä vaivaa kun sossustakin saa?

Itseäni tämä joskus ärsyttää, kun teen kovasti töitä jotta saisin elätettyä itseni ja lapseni. Olen itse nuori yh, opiskelija, mutta työnteolla tästä selvitään. Laitan lapsille sivuun 20€/kk per lapsi ja itselleni rahastoon 50€/kk. Sitten kuun lopussa/seuraavan kuun alussa kaikki tilille jäänyt laitetaan tavissäästötilille josta nostan SITTEN kun niitä "poikkeustilanteita" tulee. En sano JOS tulee, koska tottakai niitä tulee.

Ongelma monessa elämänhallintaongelmaisessa perheessä lienee myös se, että kyse on useamman sukupolven kestäneestä ongelmasta. Minulla omat vanhemmat ja sisarukset ovat kunnollisia ja voimme auttaa toisiamme tilanteen tullen. Olen veljelleni lainannut rahat takuuvuokraan kun hän erosi tyttöystävästään ja tarvitsi kämpän äkkiä. Hän on vielä lapseton ja hyvin nuori, ei löytynyt takataskusta tarvittavaa summaa. Pari kk myöhemmin oli jo maksanut takaisin. Tällä tavoin, satunnaisesti toisillemme lainaten isompia asioita varten tai hätätilanteessa, vältämme korkokustannukset mitä pankkilainoista tulee eikä omaisuutta tarvitse realisoida väliaikaista tarvetta varten. Elämänhallintaongelmat periytyvät vanhemmilta lapsille ja silloin on koko suku aina PA eikä kellään ole apua mihinkään. Sossuun käsketään.

Itse saan tukineen kaikkineen 1600€/kk, minulla on kaksi lasta. Sossua en ole koskaan kaivannut vaikka olen pari kertaa ollut pelkkien lapsilisien varassa pari kuukautta. Kun olen säästänyt etukäteen ;)[/QUOTE]

Etkö sinä sen vertaa tajua, että ei moni köyhä saa tuota 1100 euroa kuukaudessa..
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22746531:
Joo, niin on. Aiheuttaa pahaa mieltä...? Elämä yleensäkin aiheuttaa. Jos ei ole kykyä hoitaa arkipäivän asioita, ei ole syytä lisääntyäkään. Ja tämä on minun mielipiteeni.

Ja jos on niin pösilö, että luulee kaikkien niiden asioiden, joita olen täällä suoltanut, olevan yksi yhteen totuuden kanssa, niin se ei ole minun ongelmani.
Sä olet oikeasti ihan uskomattoman ilkeä ja empatiakyvytön ihminen. Pistit mt-potilaat ja heikkolahjaiset samaan kastiin ja nyt väität MINUA pösilöksi. Juu, olen mt-potilas ja kun sinulla kerran asiaa riittää niin miten se tekee minusta kyvyttömän hoitaa asioita? Ja kyllä, otin tämän todellakin itseeni ja henkilökohtaisesti. Vaikka netissä ei pitäisi välittää enkä yleensä välitäkään mutta kun minun kaltaisia tullaan SAIRAUDEN takia haukkumaan niin kyllä se pahalta tuntuu.
 
[QUOTE="eve";22746649]Mutta miksi valittaa, ei mikään muutu valittamalla.[/QUOTE]

Miksi ei saisi valittaa? Mun mielestä parempi valittaa kuin padota kaikki sisälleen.

Mä valitan tähän kohtaan, että mä en tiedä jaksanko syöpää kolmatta kertaa. Jos tulisin sulle päin naamaa sanomaan tuon, niin olisko sulla pokkaa sanoa, että älä valita?
 
:(
Tämä keskustelu sai oikeasti itkemään.

Koska tunnistan itseni monista kirjoituksista. Minulla on ollut mt- ja päihdeongelmaa. Olen yksin, köyhä ja raskaana. Olen siis yhteiskunnan pohjasakkaa, tiedän sen. Eikä minulla tai tulevalla lapsellani ole mitään arvoa täällä rikkaiden ja hyvätuloisten ihmisten seassa. En ole voinut vaikuttaa kaikkiin asioihin elämässäni. Ja varmaan sekin on väärin, että ostin kaupasta suklaalevyn, itseäni ilahduttamaan, sehän on vaan turha ostos ja pitäisi laittaa säästöön.
Kyllä, tässä vaipuu itsesääliin. Aborttiin kai mun olis sitten pitänyt suostua kun ehkäisy petti!?

Hyvää joulua vaan.
 
Leukistinen aksolotli
Tämä keskustelu sai oikeasti itkemään.

Koska tunnistan itseni monista kirjoituksista. Minulla on ollut mt- ja päihdeongelmaa. Olen yksin, köyhä ja raskaana. Olen siis yhteiskunnan pohjasakkaa, tiedän sen. Eikä minulla tai tulevalla lapsellani ole mitään arvoa täällä rikkaiden ja hyvätuloisten ihmisten seassa. En ole voinut vaikuttaa kaikkiin asioihin elämässäni. Ja varmaan sekin on väärin, että ostin kaupasta suklaalevyn, itseäni ilahduttamaan, sehän on vaan turha ostos ja pitäisi laittaa säästöön.
Kyllä, tässä vaipuu itsesääliin. Aborttiin kai mun olis sitten pitänyt suostua kun ehkäisy petti!?

Hyvää joulua vaan.
No höpsistä. Minusta aloituksessa puhuttiin aika paljon räikeämmästä tapauksesta. Minusta on hienoa, ettet tehnyt aborttia.
 
Keittiönoita
[QUOTE="mä";22746683]

Ja joku veti sen pesukoneen hajoamisen tähän mukaan. Jos taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa, sossu avustaa koneen hankinnassa. Jos taas sossu ei avusta niin tulot ovat suuremmat ja niistä on voinut halutessaan laittaa syrjään sitä rahaa.


[/QUOTE]
Se olin minä. Ja minä myös puhuin väliinputoajista. Ne, jotka ovat toimeentulotukiasiakkaita ja jotka siten saavat välillä harkinnanvaraista toimeentulotukea esim juuri pesukonetta varten, eivät ole niitä huonoimmassa asemassa olevia. Huonoimmassa jamassa ovat ne, jotka esim masennuksen tai muun kriisin yhteydessä eivät ole tajunneet/osanneet/jaksaneet hakea apua eikä kukaan läheinen ole heitä tullut auttamaankaan. Laskut on jääneet maksamatta, on ulosotossa velkaa, luottotiedot menneet jne. Totta, ihmisen oma syy, jos ei ole tarpeeksi vahva pyytämään apua ja järjestämään asioita. Mutta voin sanoa, että ilman läheisteni neuvoja ja käytännön apua en olisi aikoinaan maailmani romahtaessa pystynyt huolehtimaan noista asioista itsekään. Näin jälkikäteen kauhulla mietin, millaista minun ja lasteni elämä olisi ollut, jos multa olisi puuttunut läheiset ihmiset. Sen vuoksi mä mieluiten aina autan juuri niitä, jotka ovat enemmän tai vähemmän väliinputoajia. Niitä, joita kukaan muu ei halua auttaa, mutta joita kilpaa syytetään omasta tilanteestaan.
 
"mä"
Tämä keskustelu sai oikeasti itkemään.

Koska tunnistan itseni monista kirjoituksista. Minulla on ollut mt- ja päihdeongelmaa. Olen yksin, köyhä ja raskaana. Olen siis yhteiskunnan pohjasakkaa, tiedän sen. Eikä minulla tai tulevalla lapsellani ole mitään arvoa täällä rikkaiden ja hyvätuloisten ihmisten seassa. En ole voinut vaikuttaa kaikkiin asioihin elämässäni. Ja varmaan sekin on väärin, että ostin kaupasta suklaalevyn, itseäni ilahduttamaan, sehän on vaan turha ostos ja pitäisi laittaa säästöön.
Kyllä, tässä vaipuu itsesääliin. Aborttiin kai mun olis sitten pitänyt suostua kun ehkäisy petti!?

Hyvää joulua vaan.
Sama se oli minullakin tilanne 7 vuotta sitten. Sulla on kaksi vaihtoehtoa, joko jatkat tuota itsesääliä lopputtomiin tai nostat itses pinnalle, kuten minä tein. Ei sitä muut ihmiset tuu sun puolesta tekemään (onneksi). Jos valitset tuon itsesi säälimisen loppuelämäsi ajan, älä viitsi mainostaa sitä, se on säälittävää.
 

Yhteistyössä