Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

Mun täytyy rehellisesti tunnustaa, että mun mielestä tuntuu kaukaiselta ajatukselta että joskus mahdollisesti tarvitsisin sossun apua. En väitä etteikö näin voisi olla, mutta se tosiaan tuntuu epätodennäköiseltä. Jos näin kuitenkin kävisi, niin ihan häpeilemättä avun ottaisin vastaan. Senhän takia meillä Suomessa on hyvät tuet, jotta ihmiset pärjäisivät.

Siltikin uskallan väittää, että ikinä ei tule olemaan sellaista tilannetta, etten pystyisi taloudellisten syiden takia hankkimaan lapsilleni joululahjoja ja joulusapuskaa pöytään. Pystyn kyllä, nyt ja jatkossa. Vaikka olisi miten tiukkaa tahansa.
No mä luulen että niin on moni terveenä ollessaan ajatellut. Mutta jos sairastuu, niin et sinäkään välttämättä enää pysty antamaan lapsillesi joulua.

Mä oikeasti näen työssäni vaikka mitä. Elämä ei aina mene niin kuin on suunnitellut. Sen takia on hyvä että meillä on tahoja mistä saa apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22746447:
:D Noh, mä en ole koskaan nähnyt mitään pahaa siinä, jos mun vanhemmat ostaa mun lapsille vaatetta/harrastusvälineitä? Ostakoot. Miksi se kieltää pitäisi? Ja se nyt on kyllä liioittelua, hyvinkin reipasta sellaista, että ne elättäis meidät. Mulla on hyvä palkka, millä elää ihan keposesti :p
Mun pitääs varmaan kans palstalogiikan mukaan sanoa mun vanhemmille ja siskolle etteivät osta likalle mitään. Mun äiti tekee varmaan todella pahan virheen kun aina välillä ottaa vastaan tuttavalta vaatteita mun likalle.

Mutta mikä kamalinta, exän nyxä ostaa likalle vaatteita. Miten me selvitään tästä.

[QUOTE="vieras";22746470]Miksiköhän jossakin vaiheessa kuvittelin sinut KKK jollakin tapaa fiksuksi ja huumorintajuiseksi ihmiseksi? Ei se mitään erikoista huumoria ollut, vaan olet näköjään aidosti lapsellinen pässi.[/QUOTE]

Se on ihan sun omassa päässäs, mitä kenestäkin kuvittelet, syytön mä siihen olen.

"Heh"
[QUOTE="vieras";22746470]Miksiköhän jossakin vaiheessa kuvittelin sinut KKK jollakin tapaa fiksuksi ja huumorintajuiseksi ihmiseksi? Ei se mitään erikoista huumoria ollut, vaan olet näköjään aidosti lapsellinen pässi.[/QUOTE]

Totaaa, tämä kirjoitus ei kyllä osoita erityistä älykkyyttä kirjoittajalta;)

Vähävaraisilla suurin ongelma ei luultavasti ole rahan puute, vaan henkisen puolen ongelmat.

Lasten kaveripiirissä on moniongelmaisia perheitä, yhdessäkin perheessä äidillä neljä lasta kolmen eri miehen kanssa, äiti polttaa, äidin poikakaveri polttaa ja juo, sosiaalitoimi yrittää auttaa, mutta turhaan. Koululainen myöhästyy jatkuvasti koulusta, ei voi käydä harrastuksissa, hänellä ei ole edes luistimia kun ovat niin kalliita (tupakkako ei ole kallista...?), ei mitään rajoja pelien pelaamisessa tai tv:n katselussa yms. yms.

Välillä olen ihan raivoissani näille aikuisille, kun pilaavat lastensa tulevaisuuden sekoilullaan. Toisaalta uskon, että heillä vain on elämä niin sekaisin, että järkevän rahankäytön ja kaiken muun suunnittelu vain ei onnistu. Itse kun jotensakin saa omat asiat pysymään kuosissa ja on hyvät lähtökohdat ollut elämälle, niin on ihan mahdoton asettua heidän asemaansa.

Kun se kävisikin niin helposti, että vain sanoisi tälle äidille, että "herätä lapsi ajoissa kouluun", "älä polta tupakkaa vaan käytä ne rahat lapsen luistimiin" ja sitä rataa, mutta ei se taida niin mennä...

Leukistinen aksolotli
Mä taisin kans nähdä sen... Jos tarkoitat sitä selliastaista naista, jolla oli ihan hirveesti niitä lapsia. Joiden tukat oli ilmeisesti leikattu ihan itse.

Mä jäin ihmettelemään, että miksi pitää tehdä niin paljon lapsia, jos ei pysty käytä töissä ollenkaan, eikä sit oo rahaa ihan normaalijuttihin. Tai siis luulis, et jos terveys reistaa silleen, et on eläkkeellä, ei vaan jaksais niin montaa lasta.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22746457:
Kai sä nyt aikuinen ihminen tiedät, mikä on heikkolahjainen, eihän sillä ole masennuksen kanssa mitään tekemistä.
"Niin. Olisko vähävaraisten, mt-potilaiden ja muiden heikkolahjaisten syytä harkita sitä lisääntymistä, jos ainut tulonlähde on lapsiLISÄ? Joka jo nimensä mukaisesti on LISÄ, eikä lapsen pääasiallinen elatus. "

Tämä on juurikin sinun kommentti ensimmäiseltä sivulta. Mt-potilaat ja muut heikkolahjaiset. Erittäin loukkaavasti sanottu ja juuri sitähän sinä halusitkin. Aiheuttaa pahaa mieltä.

Me säästämme tälläkin hetkellä PIENISTÄ tuloistamme mutta minusta on naurettavaa tulla kehumaan kuinka on itsekin pärjännyt pienillä tuloilla vaikka pappa betalar.

[QUOTE="vieras";22746286]Voi nyt jumalauta, montako kertaa tämä pitää selittää: joo ei tiedä mitä sattuu, ei, mutta jos sattuu niin, ettei ole enää rahaa edes lasten lahjoihin, niin kannattaako niitä lapsia tehdä siinä tilanteessa lisää?! Väitän että ei.

Joko nyt menee jakeluun?![/QUOTE]

No harva meistä palstalaisista enää 25v. päästä tekee lapsia.

Lapset voivat olla jo tehty ja sairastuu. Kyllä siinä sosiaaliviraston apua silloin tarvii.

Ja nuorellakin voi olla aikoja kun kaikki on selvää ja sairastua voi uudelleenkin.

Keittiönoita
En jaksanut lukea koko ketjua. Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla siinä, että joidenkin kohdalla etukäteen säästäminen olisi ihan hyvä juttu. Tiedän kuitenkin ihmisiä, joiden kohdalla sieltä köyhyyden suosta ei nousta yhdessä yössä. Ei vuodessa. Ei kahdessa eikä vielä kolmessakaan. Varsinkin masennusta sairastavilla menee ensimmäinen vuosi jo pelkästään siihen, että ylipäätään pääsee hoitoon ja löydetään sopiva lääkitys. Vuosi pari menee siihen, että alkaa olla työkykyinen. Jos puuttuu ammatillinen koulutus, se pitää useimmiten ensin hankkia ja vasta sitten koittaa työllistyä. Mä luulen, että monella mielenterveysongelmista kärsivällä on melko suuri kynnys muuttaa lapsineen työn tai opiskelupaikan perässä vieraalle paikkakunnalle, jossa ne vähäisetkin tukiverkostot puuttuvat.

Minä uskon, että kaikkein vähävaraisimmille säästäminen on kohtuuttoman suuri ponnistus.

Sen sijaan me muut voisimme sen kyllä tehdä: itseasiassa meillä jo sovittiin että avataan joulutili, jonne kukin tallettaa 20 euroa kuussa ensi joulua; vuokrapaikkaa, ruokia, tapananin ajelua yms varten.
Sillä lailla ei kenelläkään kamalasti kirvele ensi vuoden lopussa.
:)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22746508]"Niin. Olisko vähävaraisten, mt-potilaiden ja muiden heikkolahjaisten syytä harkita sitä lisääntymistä, jos ainut tulonlähde on lapsiLISÄ? Joka jo nimensä mukaisesti on LISÄ, eikä lapsen pääasiallinen elatus. "

Tämä on juurikin sinun kommentti ensimmäiseltä sivulta. Mt-potilaat ja muut heikkolahjaiset. Erittäin loukkaavasti sanottu ja juuri sitähän sinä halusitkin. Aiheuttaa pahaa mieltä.

Me säästämme tälläkin hetkellä PIENISTÄ tuloistamme mutta minusta on naurettavaa tulla kehumaan kuinka on itsekin pärjännyt pienillä tuloilla vaikka pappa betalar.[/QUOTE]

Joo, niin on. Aiheuttaa pahaa mieltä...? Elämä yleensäkin aiheuttaa. Jos ei ole kykyä hoitaa arkipäivän asioita, ei ole syytä lisääntyäkään. Ja tämä on minun mielipiteeni.

Ja jos on niin pösilö, että luulee kaikkien niiden asioiden, joita olen täällä suoltanut, olevan yksi yhteen totuuden kanssa, niin se ei ole minun ongelmani.

hmmmm
Kertokaas nyt, miten joku selviää päätään käyttämällä samalla rahalla kuin toinen? Ja älyssä ei silti vikaa? Jos ei oteta mielenterveyspotilaita jne mukaan? :)

Eli esimerkiksi miten me selvitään paremmin kuin hyvin kuin joku toinen ihan samassa tilanteessa samalla rahalla oleva? :D

Kertokaas nyt, miten joku selviää päätään käyttämällä samalla rahalla kuin toinen? Ja älyssä ei silti vikaa? Jos ei oteta mielenterveyspotilaita jne mukaan? :)

Eli esimerkiksi miten me selvitään paremmin kuin hyvin kuin joku toinen ihan samassa tilanteessa samalla rahalla oleva? :D
Koska olette parempia rahankäsittelijöitä ja taloudellisempia ihmisiä?
Ja jollain toisella voi sitten vastaavasti olla parempi värisilmä tai lauluääni?
Erilaisia ollaan kaikki.

"sama"
Koska olette parempia rahankäsittelijöitä ja taloudellisempia ihmisiä?
Ja jollain toisella voi sitten vastaavasti olla parempi värisilmä tai lauluääni?
Erilaisia ollaan kaikki.
Niinpä, mutta miksi sitten ruikuttaa että ei se ole mahdollista se säästäminen ja joulun antaminen lapselle? Miksi ei voi myöntää ettei vaan osaa käyttää rahaa ja aivojaan.
Ja lapsiahan kannattaa tehdä lisää ja lisää...

---
[QUOTE="sama";22746541]Niinpä, mutta miksi sitten ruikuttaa että ei se ole mahdollista se säästäminen ja joulun antaminen lapselle? Miksi ei voi myöntää ettei vaan osaa käyttää rahaa ja aivojaan.
Ja lapsiahan kannattaa tehdä lisää ja lisää...[/QUOTE]

Miksi ylipäätään yhtään kenenkään pitää valittaa yhtään mistään?

us
25 "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?
28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. 29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. 30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. 34 Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.

Keittiönoita

No mä olen jo pidemmän aikaa laskeskellut, että pärjäisin jossain peräkylän perukoilla luultavasti paljon pienemmällä rahalla kuin täällä pääkaupunkiseudulla. Voisin elää askeettisemmin ja lapsenikin varmaan harrastaisivat metsästystä ja kalastusta, jotka taas täällä asuvalle tulisivat aika kalliiksi harrastuksiksi. Peräkylän perukoilla ei varmaan tarvitse teinien käydä yhtä usein elokuvissa tai kahviloissa, koska kaveripiirin paine näihin huvituksiin ei olisi yhtä suuri kuin isommissa kaupungeissa.

Tosi kuitenkin on, että monilta nuorilta aikuisilta puuttuu rahankäyttötaito. Olen kiitollinen omille vanhemmilleni siitä, että he pula-ajan lapsina aikoinaan opettivat nuukailun taidon minullekin. Mielestäni "nuukailu ja muu taloudenpito" pitäisi olla yksi pakollinen oppiaine yläasteella. Moni vanhempi - ihan ymmärrettävästi kyllä - pelkää lapsensa joutuvan kiusatuksi, jos lapsesta näkyy vanhempien vähävaraisuus. Eletään siis yli varojen lasten vuoksi.

Ihhihhih
Ilmeisesti AP ym moni uskoo mitä telkkarissa sanotaan. Ei tullut pieneen päähän mieleenkään että tuo eukko on vaan sanonut että ei ole saanut lahjaa 12 vuoteen? Mä ainakin ajattelin ensimmäisenä että emävale.

En usko mitenkään että on olemassa niin köyhiä Suomessa etteikö edes yhtä lahjaa saa hankittua. ja vaikka siihen ei ole itse varaa niin yleensä varmaan joku mummu, vaari,muu sukulainen, ystävä tm. saattaisi ehkä auttaa yhden lahjan verran.

"aili"
Suomalaisten "köyhyys" on kyllä iso vitsi :D Yksinasuvalle raja on 1100€/kk. Köyhyyttä?? Tuolla saa kivan yksiön, monessa paikassa kaksion tai kolmionkin vuokralle. Laskut ja ruoka vievät sen 200-300€/kk. Sen jälkeen jää vielä satoja euroja kulutusjuhlaan. Köyhyyttä my ass.

Lapsiperheissäkään tulojen suuruus harvoin on ongelma. Ongelma on niiden oikeanlainen käyttö. Nämä perheet voivat saada tonnin tai kolme tonnia kuussa, ongelmat on ja pysyy. Moni ei yksinkertaisesti halua luopua siitä, että tuhlailee rahojaan miten sattuu. Ainahan sossu kuitenkin pelastaa. Miksi nähdä vaivaa kun sossustakin saa?

Itseäni tämä joskus ärsyttää, kun teen kovasti töitä jotta saisin elätettyä itseni ja lapseni. Olen itse nuori yh, opiskelija, mutta työnteolla tästä selvitään. Laitan lapsille sivuun 20€/kk per lapsi ja itselleni rahastoon 50€/kk. Sitten kuun lopussa/seuraavan kuun alussa kaikki tilille jäänyt laitetaan tavissäästötilille josta nostan SITTEN kun niitä "poikkeustilanteita" tulee. En sano JOS tulee, koska tottakai niitä tulee.

Ongelma monessa elämänhallintaongelmaisessa perheessä lienee myös se, että kyse on useamman sukupolven kestäneestä ongelmasta. Minulla omat vanhemmat ja sisarukset ovat kunnollisia ja voimme auttaa toisiamme tilanteen tullen. Olen veljelleni lainannut rahat takuuvuokraan kun hän erosi tyttöystävästään ja tarvitsi kämpän äkkiä. Hän on vielä lapseton ja hyvin nuori, ei löytynyt takataskusta tarvittavaa summaa. Pari kk myöhemmin oli jo maksanut takaisin. Tällä tavoin, satunnaisesti toisillemme lainaten isompia asioita varten tai hätätilanteessa, vältämme korkokustannukset mitä pankkilainoista tulee eikä omaisuutta tarvitse realisoida väliaikaista tarvetta varten. Elämänhallintaongelmat periytyvät vanhemmilta lapsille ja silloin on koko suku aina PA eikä kellään ole apua mihinkään. Sossuun käsketään.

Itse saan tukineen kaikkineen 1600€/kk, minulla on kaksi lasta. Sossua en ole koskaan kaivannut vaikka olen pari kertaa ollut pelkkien lapsilisien varassa pari kuukautta. Kun olen säästänyt etukäteen ;)

[QUOTE="sama";22746541]Niinpä, mutta miksi sitten ruikuttaa että ei se ole mahdollista se säästäminen ja joulun antaminen lapselle? Miksi ei voi myöntää ettei vaan osaa käyttää rahaa ja aivojaan.
Ja lapsiahan kannattaa tehdä lisää ja lisää...[/QUOTE]

Noissa kaikkein tiukimmilla olevissa taitaa tosi harvoin olla kovin suuria perheitä?
Itse en ainakaan tunne ketään pienipalkkaista joka olisi suurperheelliseksi uskaltanut. Mutta toisaalta kukaanhan ei välttämättä ennalta tiedä miten elämä heittelee... sairastumisia, kuolemia, onnettomuuksia jne.

Itse koen hyvänä asiana että tiukimmilla olevat "ruikuttavat" (sana jota en itse käyttäisi), koska sillä laillahan he antavat meille muille tiedon siitä, ketä saamme ilon avittaa minäkin vuonna.

opiskelija myös
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22745931:
Ymmärrän, ihan samassa tilanteessa olen ollut. Ja ei silloin pystynyt hirveesti säästämään, mutta vähän sai kuitenkin räävittyä säästöön. Säästää pystyy aina, jos haluaa.
Juu, täällä myös opiskelija, joka tulorajojen mukaan menisi varmaan köyhien ryhmään, mutta saan lähes joka kuukausi säästettyä, välillä vähemmän, välillä yli 100e. Elätettäviä tosin ei ole, mutta pidän huolen etteivät kulut ylitä tulojani.

"Neith"
No kuule, kerrohan kaikessa viisaudessasi, miten toimitaan tilanteessa kun on jo kolme lasta ja vintissä heittää ja pahasti eikä kykene enää lapsistaan huolehtimaan?
Ja jos sosiaalihuolto on kuitenkin sitä mieltä että lapset sekavalle äidille vain.
Ei mt-potilaat voi ottaa asiaa ihan niin JÄRKIKYSYMYKSENÄ.

Eikö siinä vaiheessa ole tärkeää että meidän suhteellisen hyvä sosiaalijärjestelmä (ja hyväntahtoiset varakkaammat ihmiset) pyrkii auttamaan näitä perheitä ja niiden lapsia saamaan joulun ja lahjoja?

On teillä sydän kultaa, ei voi muuta sanoa :headwall:.

Toivottavasti maailman tietoisuus muuttuu ja äkkiä, ettei enää millään muulla ole väliä, kun sillä kuinka välittää kanssaihmisistä. Eikö teidän ole paha olla siellä tuomarin korokkeella?
kyllä valtaosa noista vähävaraisista on itse itsensä liemeen järjestänyt, hankkimalla enemmän lapsia kuin on varaa elättää.. ihan omasta tahdosta, ilman että on järjellä harkittu.. ohjenuorana vain ja ainoastaan se että lapsi tarvitsee rakkautta ei rahaa..
kukaan ei ole oikeasti 12v työttömänä.. paitsi omasta halustaan, muutoinkin taitaa olla niin että tietty väestönosa vain vaatii että joku muu hoitaa heidän elämänsä kuntoon, antaa rahaa ilman vastinetta jne. työllä elää suomessa kun mitoittaa sen perheen koon siihen palkkansa prkl

ööh
Minä olin nuori opiskelijaäiti ja ihan suunnitellusti, miten onnistuin kyllä ilman sossusta ruinaamista joululahjat jne hankkimaan ja sinä et? :D Selitäppä! :D
Kumma, että jotkut selviää niillä samoilla rahoilla päätä käyttämällä ja jotkut ei ;)
Siis mitä?
Missä kohtaa minä sanoin etten saanut lapselle hankittua joululahjoja?
Saatika että ne piti ruinata sossusta? Selitä sinä minulle. :D

Sossun avustuksia en käytä, enkä koe tarpeelliseksi hakeakkaan koska edelleen sukuni on suht varakas ja hädäntullen käännyn heihin,en sossuun.
Sossun palvelut kuuluvat jollekulle ihan muulle.
Ostin lapselle joululahjoja opintolainastani + palautetusta takuuvuokrasta ja mies palkastaan.
Sanoin myös aiemmin että osittain tämäkin on valinnoista kiinni,minäkin voisin asua halvassa kaupungin kerrostalossa mutta asun vähän kalliimmalla rivitaloalueella ja vuokra on 700 e,joten siihen palaa paljon rahaa.

"Kenguru"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22746517:
En jaksanut lukea koko ketjua. Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla siinä, että joidenkin kohdalla etukäteen säästäminen olisi ihan hyvä juttu. Tiedän kuitenkin ihmisiä, joiden kohdalla sieltä köyhyyden suosta ei nousta yhdessä yössä. Ei vuodessa. Ei kahdessa eikä vielä kolmessakaan. Varsinkin masennusta sairastavilla menee ensimmäinen vuosi jo pelkästään siihen, että ylipäätään pääsee hoitoon ja löydetään sopiva lääkitys. Vuosi pari menee siihen, että alkaa olla työkykyinen. Jos puuttuu ammatillinen koulutus, se pitää useimmiten ensin hankkia ja vasta sitten koittaa työllistyä. Mä luulen, että monella mielenterveysongelmista kärsivällä on melko suuri kynnys muuttaa lapsineen työn tai opiskelupaikan perässä vieraalle paikkakunnalle, jossa ne vähäisetkin tukiverkostot puuttuvat.
Samaa mieltä Keittiksen kanssa!

Yhteistyössä