Mistä tietää, onko älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22696053:
Naisen puheeltahan tuo kuulostaa! Ei kukaan ole ikinä tavannut noin akkamaista miestä! Edes homot eivät ole noin ämmiä! Lotli itse se siellä Tripodia leikkii, kaveriaan.

Sen verran olen useammankin kerran osunut paikalle, että monesti ja monenkin taholta on ihmetelty tuon sankarin kartauttamaista aina "sopivasti" paikalle, kun neito on pulassa.

[QUOTE="vieras";22696052]No omalta kohdaltani ainakin tiedän, että en ole älykäs, en myöskään erikoisen lahjakas enkä aina edes viisas. Mutta yritteliäisyyttä löytyy. Olen yrittänyt opiskella latinaa kolmisen vuotta lukiossa, olen yrittänyt oppia kirjoittamaan hyvin äidinkieltä, olen yrittänyt saada muotoilun professorit vakuuttuneiksi omista lahjoistani, olen yrittänyt kouluttautua toiseenkin ammattiin, olen yrittänyt saada graduni valmiiksi.. mutta jostain syystä, osaksi syytän laiskuutta, mistään ei tule priimaa. Joskus tulee, mutta sekin taitaa tapahtua silkasta vahingosta tai sitten tiettyinä hetkinä tähdet ovat oikeissa assennoissa ja suovat glooriaa.

Mutta kyllä, haluisin olla älykäs ja oikein viisas ja vielä niin, että olisin monen erialan guru. Haluaisin olla myös taitava suunnittelija, sellainen joka saisi kuosinsa myös muuallekkin myytyä kuin vain tapetteihin ja lautasliinoihin. Haluaisin myös luoda uraa kansatieteen parissa. Mutta plääh, niistäkin haaveista tulee kuitenkin jotain hyvin keskinkertaista.[/QUOTE]

Kuule, lue noi "penaalin terävimmän kynän" maaniset onanoinnit tästä ketjun viimeisiltä sivuilta ja mieti, haluaisitko esimerkiksi hänen kanssaan oikeasti vaihtaa paikkaa, jos oletamme että hän on älykäs ihminen eikä pelkästään ylimielinen pelle.

Kyllä kuitenkin normaali toimiva ihmisyys on tärkeintä ja terveintä, tuo kynäkin alkaa lähinnä olla jo jotenkin häiriintynyt ja sairas. Vaikka ei hän itse sitä varmasti näe.

Ennemmin psykologian peruskurssi.. peruskoulunopettajat kohtaa näitä samoja ilmiöitä joka päivä kun yrittävät saada palstamammojen kullannuput leikkimään tönimättä ja kiusaamatta.

Eipä silti, uskovaiseksi Tapsa on kova jätkä.

Asikainen ja Helenius on kovia jätkiä, olis vaikka olisivat uskossa. mutta tuosta mainitusta en menis sanomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja `''´;22696061:
Sen verran olen useammankin kerran osunut paikalle, että monesti ja monenkin taholta on ihmetelty tuon sankarin kartauttamaista aina "sopivasti" paikalle, kun neito on pulassa.

Minusta on päivänselvää että tripod on lotlin sivupersoona. Muut saavat olla mitä mieltä hyvänsä mutta mä uskon noin 90% varmuudella asian olevan just noin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22696063:
Kuule, lue noi "penaalin terävimmän kynän" maaniset onanoinnit tästä ketjun viimeisiltä sivuilta ja mieti, haluaisitko esimerkiksi hänen kanssaan oikeasti vaihtaa paikkaa, jos oletamme että hän on älykäs ihminen eikä pelkästään ylimielinen pelle.

Kyllä kuitenkin normaali toimiva ihmisyys on tärkeintä ja terveintä, tuo kynäkin alkaa lähinnä olla jo jotenkin häiriintynyt ja sairas. Vaikka ei hän itse sitä varmasti näe.

Täytyypä lukea. Mikähän siinä on kun keskiverto ei tahdo millään kelvata itelle, varsinkin kun hyvin tietää et ei omat resurssit riitä huippusuorituksiin. Lisäksi omalla kohdalla suurin oman elämän tragedia olis sairastua alzheimeriin. Kuinkahan herkästi se mahtaa periytyä, sitä meinaan löytyy mm. mummulta. Mummukin on elänyt laitoselämää jo kolme vuotta ja siitkäkin melkein kaksi vuotta sänkypotilaana. Ja sitä ennen eli elämäänsä pahasti dementoituneena n. kuusi vuotta.

[QUOTE="vieras";22696079]Täytyypä lukea. Mikähän siinä on kun keskiverto ei tahdo millään kelvata itelle, varsinkin kun hyvin tietää et ei omat resurssit riitä huippusuorituksiin. Lisäksi omalla kohdalla suurin oman elämän tragedia olis sairastua alzheimeriin. Kuinkahan herkästi se mahtaa periytyä, sitä meinaan löytyy mm. mummulta. Mummukin on elänyt laitoselämää jo kolme vuotta ja siitkäkin melkein kaksi vuotta sänkypotilaana. Ja sitä ennen eli elämäänsä pahasti dementoituneena n. kuusi vuotta.[/QUOTE]

Onhan siinä jonkinlaista perinnöllistäkin taipumusta havaittu mutta ei se nyt kovin selkeästi periydy, paitsi joissain harvinaisissa suvuittain nkulkevissa tapauksissa on selvempi perinnöllisyys.

Elämäntavoillahan siihen voi vaikuttaa, puhkeaako se ja kuinka vanhana.

Hanki tietoa ehkäisymahdollisuuksista ja pidetään peukkua että keksivät lääkityksen, siis kunnollisen lääkityksen.

Kaikenlainen aivotyöhän lykkää Alzheimerin puhkeamista, vasta oli juttu että kakskielisillä Alzheimer puhkeaa noin 5 vuotta myöhemmin kuin yksikielisillä.

Ja veikkaan että tälläinen krooninen valvominen ei aivoille hyvää tee :D

Minusta tälläinen älyketju on hulvaton. Ihminen on minun mielestäni viisaimmimmillaankin (piti oikein tavata tuliko oikein) hiton typerä otus! Tuhoaa planeettansa ja kaikki mihin kätensä laskee muuttuu paskaksi tai saastaksi tai tuhoutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22696095:
Onhan siinä jonkinlaista perinnöllistäkin taipumusta havaittu mutta ei se nyt kovin selkeästi periydy, paitsi joissain harvinaisissa suvuittain nkulkevissa tapauksissa on selvempi perinnöllisyys.

Hanki tietoa ehkäisymahdollisuuksista ja pidetään peukkua että keksivät lääkityksen, siis kunnollisen lääkityksen.

Kaikenlainen aivotyöhän lykkää Alzheimerin puhkeamista, vasta oli juttu että kakskielisillä Alzheimer puhkeaa noin 5 vuotta myöhemmin kuin yksikielisillä.

Minusta tälläinen älyketju on hulvaton. Ihminen on minun mielestäni viisaimmimmillaankin (piti oikein tavata tuliko oikein) hiton typerä otus! Tuhoaa planeettansa ja kaikki mihin kätensä laskee muuttuu paskaksi tai saastaksi tai tuhoutuu.
Ja ihmisesta itsestaan tulee biomassaa.

[QUOTE="äiti 44v";22696103]No niin mä olin muistelevinani että tuo Heleniuskin on.

Nyrkkeily on muuten huono laji aivoille, siitä jos mistä saa muisti ym -ongelmia. En tykkää nyrkkeilystä, edes katsoa. Joka iskulla aivot tärähtävät luukopan sisällä nesteessä.[/QUOTE]

ja päälle muutenki :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22696095:

Alzheimer tutkimukset ovat kiinnostaneet minua erittäin paljon viime vuosina. Koko ajan tulee esiin erilaisia teorioita ja keinoja havaita ensimerkkejä sairaudesta. Viimeksi taisin lukea artikkelin siitä miten miehet voivat periä alttiuden sairastua alzheimeriin mikäli heidän äitinsä sairastaa sitä. Ja nykyään kait voi verikokeilla selvittää sairastaako alzheimeriä, mut sitä en muista voiko sillä selvittää löytyykö jotain riskitekijöitä periä sairaus.

Mummu teki ikänsä töitä tietkoneiden ääressä, toki ekat koneet ilmesty hänen työpaikalleen 80-luvulla joten sitä ennen ei tarvinnut istua näytön ääressä vaan tehdä paperityöt kirjoituskoneella. Lisäksi hän harrasti paljon liikuntaa, matkailua sekä luotaistuotteiden käyttöä. Kaiken kaikkiaan eli juuri sellaista, elämää et ei ois ikinä voinut kuvitella hänen sairastuvan kyseiseen tautiin. Yksi seikka on kuitenkin sellainen, joka on ehkä voinut aiheuttaa taudin puhkeamisen eli korkea kolestroli sekä kolestrolilääkkeet. Lisäksi aivoissa oli nähtävissä jonkinlaista "kovettumaa".

Heh, stressaavana ihmisenä olen nyt viime aikoina ruvennut erityisesti kiinnittämään huomiota omaa kirjoitustaitooni. Teen ihan jatkuvasti kirjoitusvirheitä enkä huomaa niitä välttämättä heti ensimmäisellä esiluvulla saati toisella. Kirjaimet menee ihan miten sattuu, yhdyssanat eivät mene oikein, yksiköt ja monikot voi mennä sekaisin. Joo, kirjoitustaidon huononeminenhan vois viitata alzheimerin varhaisoireisiin.

No joo, oli pakko päästä purkamaan tämä patoutuma. Alzheimerhän vähän sivuaa älykkyyttä, taudissahan se tavallaan katoaa "kokonaan". En ole vieläkään osannut päättää, onko mummussa näkyvä alzheimerin muoto armeliaampi kuin se minkä näen monessa muussa kyseisen sairaalan potilaissa. Mummo on ollut täysin puhumaton kolmisen vuotta. Kun taas monet muut potilaat saattavat huutaa 24/7, mutta myös toisinaan keskustella melko järkeviäkin.

Mutta, ei kait täs auta kuin yrittää pyrkiä minimoimaan riskit. Ja tosiaan valvominen ja koneella istuminen ei taida olla sitä kaikkein parasta antia aivoille.

Noh.Älykkyyttä ensinnökin on monensorttista. Itse tiedän olevani tunneälykäs. Omaan siis tunne-ja psykologista älyä melkoisesti. Looginen ja matemaattinen älyni taas on 12-vuotiaan tasolla. :|

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä