Asiaa c-hepatiitista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Sain kuulla että entisellä miesystävälläni on todettu c-hepatiitti, joka on ilmeisesti ollut hänellä vuosia. Hän on villissä nuoruudessaan käyttänyt huumeita suonensisäisesti mutta vakuutti minut että hänellä ei ole siitä johtuvia sairauksia. Toisin kuitenki kävi. Nyt olen itse aivan paniikissa, vaikka tiedän että c-hepa tarttuu vain veriteitse. Olimme kuitenkin niin monta vuotta yhdessä että riski siitä että minullekkin olisi tarttunut se, on olemassa. Kaikenlisäksi minulla on pieni lapsi uuden miehen kanssa ja haluaisinkin tietää, kuinka suuri mahdollisuus on siihen että se olisi myös pojallani? (siis jos itse kannan sitä) Olen kuullut että c-hepatiitti voidaan hoitaa? Itse en ole koskaan käyttänyt huumeita suonensisäisesti, mutta tiedän terveydenhuollon työntekijöiden automaattisesti ajattelevan niin jos menen vaatimaan testejä! En halua kuulla asiasta kauhutarinoita, vaan haluan kuulla asiasta sellaisilta ihmisiltä joilla on varmaa tietoa asiasta. En ole uskaltanut kertoa asiasta miehelleni, koska pelkään hänen reaktiotaan. Auttakaa ja kertokaa mitä voin tehdä!!

Ihan ensinnäkin mene testeihin, niin tiedät panikoitko aivan turhaan. En tiedä tekevätkö yksityiset lääkäriasemat c-hepatiittitestejä, mutta jos tekevät, niin käy sellaisella. Silloin ei jää merkintää terveyskeskuksen papereihin.

lopeta hyödytön hysterisointi ja mene saman tien testeihin. riski että se olisi tarttunut sinuun on olematon. c-hepatiittia voidaan hoitaa, joitain genotyyppejä helpommin kuin toisia, itselläni oli genotyyppi 3a, joka hoidettiin pois.

[QUOTE="suski";22178677]Ihan ensinnäkin mene testeihin, niin tiedät panikoitko aivan turhaan. En tiedä tekevätkö yksityiset lääkäriasemat c-hepatiittitestejä, mutta jos tekevät, niin käy sellaisella. Silloin ei jää merkintää terveyskeskuksen papereihin.[/QUOTE]
Ja tämä hyvä koska?

Mene testiin ja mieti sitten, ja ota varmuuden vuoksi myös tuo HIV, vaikka uskon että exältäsi on se myös testattu ja hän olisi sulle kertonut. Äläkä ajattele että mitähän noikin minusta ajattelee, terveydenhuollon henkilöstö on ammattilaisia jotka testaavat kaikenlaista jatkuvasti. Lähetteen testiin saat sillä, että kerrot lääkärille tuon tilanteen.
Kaikki c-hepatiitin muodot eivät ole hoidettavissa, mutta osa on. Hoito on pitkä ja rankka.

http://www.poliklinikka.fi/?id=4515880&page=1018243

Tuolla faktaa hepatiiteista, tarttuvuudesta ja hoidosta.
Neuvolassa ei leimata narkkariksi jos on käynyt testissä koska exällä on tartunta josta ei tiennyt!

Siis sulla on muksu uuden miehen kanssa eli sulta on neuvolassa jotain jo testattu kuten esim. hiv, mä en muista kuollaksenikaan et mitä muuta ne sillon alussa testaa, mut kannattaa kysyä lääkäriltä neuvoja tohon.

mun miehellä on c-hepatiitti, mulle varattiin samalla sit aika verikokeeseen kun hänellä se todettiin. ei ollut eikä lääkärikään uskonut että mulla olisi. mahdollisuus saada se seksin välityksellä on PUOLI PROSENTTIA.
tällä hetkellä mieheni on hoidossa eli kerran viikossa pistää itse lääkkeen ja joka päivä syö tabletit, hoito kestää puoli vuotta, joillain se ei kuitenkaan auta.
itse olen kuitenkin ihan ok mielin asian suhteen.
toivottavasti tämä rauhoitti mieltäsi.

hoidetaan ribaviriinilla ja interferonipistoksilla. itselläni hoito kesti 4 kuukautta. sinua EI leimata missään narkkariksi, pistää oikein keittämään tälläiset ylilyönnit! sinulla ON varmasti katsottu raskausaikana maksa-arvoja, mistä korkeampia lukemia olisi tutkittu tarkemmin kun raskaus jo itsessään rasittaa elimistöä, niin olisi c-hepatiittiä sairastaessasi raskaana ollut korkeammat maksa-arvot.

Ei sua todellakaan leimata miksikään narkkariksi. Jos sulla olisi nyt ihan tuore suhde ja haluaisitte käydä sukupuolitautien polilla testauttamassa itsenne ihan vaan varoiksi ennen kumittoman seksin aloitusta, niin todennäköisesti sulta otettais sielläkin C-hepatiittivasta-aineet eikä sua siltikään leimattais narkkariksi. Niinkin on joskus käynyt, että äidillä on neuvolan seulassa todettu hiv ja syyllinen on ollut isä, joka on tartuttanut tietämättään taudin vaimoonsa. Eikä sitä äitiä silloinkaan siitä syyllistetä eikä leimata narkkariksi tai huoraksi.

Sinuna ottaisin yhteyttä terveyskeskukseen, selittäisit tilanteen ja pyytäisit lähetettä verikokeille. Ja jos niissä jotain on, se on sitten sen ajan murhe. Todennäköisesti ei ole, koska C-hepatiitti tarttuu huonosti sukupuoliyhteydessä.

Entä se jos minulla on c-hepa niin millä todennäköisyydellä se on pojallani?
[iquote]Mother-to-child transmission of hepatitis C has been well described, but occurs relatively infrequently. Transmission occurs only among women who are HCV RNA positive at the time of delivery; the risk of transmission in this setting is approximately 6 out of 100. Among women who are both HCV and HIV positive at the time of delivery, the risk of transmitting HCV is increased to approximately 25 out of 100.[/quote]

Miten sellaiset asiat että jos kannan c-hepaa ja meillä on lisää lapsia suunnitteilla niin joudunko synnyttämäänkin hoitajien ollessa hirveissä suojapuvuissa yms. Kaverini oli joutunut näin tekemään vaikka hänellä itsellään ei ole hepatiittiä vaan hänen miehellään. Ja ei minulta raskausaikana ole seurattu maksa-arvoja..

Murehdi noita vasta sitten jos testi osoittautuu positiiviseksi, mitä se suurella todennäköisyydellä ei ole. Koska C-hepatiitti on veriteitse tarttuva tauti ja synnytyksessä nyt yleensä tulee enemmän tai vähemmän verta, niin kyllä kätilöt tietysti suojaavat itsensä, mutta ei siellä missään avaruuspuvuissa olla.

Yhteistyössä