Tuleeko lapsestani koulukiusattu? Asiaa parista tarhakaverista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelokas"

Vieras
Lapsi on 5v. Hänellä on tarhassa samassa ryhmässä yksi vajaa 4 vuotias poika joka kiusaa jatkuvasti kaikkia. Milloin tönii, läpsii lippiksiä pois päästä, lyö, potkii, lyö kepillä, heittää kävyillä ja kivillä ym. ym. ym. Sekä toinen 5 vuotias poika joka jatkuvasti haukkuu muita. Oma lapseni on sitä mieltä, että nuo kaksi eivät tule kavereita saamaan koska ovat niin ilkeitä, ettei kukaan halua leikkiä heidän kanssaan. Tänäkin aamuna toisen pojan ensimmäiset sanat lapselleni oli kun näkivät, että lapseni on kakkahousu. Oma lapsi ei kuulemma enää ole noista moksiskaan, mutta tiedän, että kyllä ne vähän harmittavat. Kun itse hän on sitä mieltä, ettei ketään saa haukkua tai lyödä. n. 3 päivänä viikossa lapseni kertoo kuinka taas se eka poika töni tai kaatoi, tai löi tai läpsi lippiksen päästä tai muuta vastaavaa, joko minun lapselleni tai toiselle lapselle. Hoitajat tietävät asiasta kun lapset heille kertovat. Mietin tässä, että mitä minun pitäisi tehdä asialle. Jutella hoitajien kanssa? Kun kerta jatkuu ja jatkuu vaan tuo käytös. Olen koittanut sanoa omalle lapselle, että ärähtää kerran oikein kunnolla kiusaajalle, mutta hän on sitä mieltä, ettei tahdo huutaa tai karjua toiselle. Mitä tässä voi tehdä? Ei todellakaan ole kivaa kuulla monena päivänä viikossa, että lapsella on ollut huono päivä tarhassa kun taas jompi kumpi noista kahdesta ilkiöstä on kohdellut huonosti.

Mä olisin jo sanonut tosta hoitajille. ja jos sinun kuultesi haukkuivat lasta kakkahousuksi niin kai sanoit näille napakasti ettei toisia saa haukkua?? Jotenkin itsekin hyväksyt lapsesi kiusaamisen, niin ei ihme ettei lapsi uskalla/halua sanoa mitään.

[QUOTE="minä";24840205]Mä olisin jo sanonut tosta hoitajille. ja jos sinun kuultesi haukkuivat lasta kakkahousuksi niin kai sanoit näille napakasti ettei toisia saa haukkua?? Jotenkin itsekin hyväksyt lapsesi kiusaamisen, niin ei ihme ettei lapsi uskalla/halua sanoa mitään.[/QUOTE]

Minä olin kauempana kun tämä poika käveli lapseni ohi ja kuulin, että sanoi jotain, mutta lapseni vasta kertoi minulle, että mitä poika sanoi. Minä en todellakaan halua hyväksyä lapseni kiusaamista, enkä muidenkaan lasten ja siksi nyt tänä selvitänkin ja kyselen, että miten pitäisi toimia. Hoitajat kuitenkin ovat tietoisia poikien käytöksestä.

Tuolla päiväkodissa ovat hyvinkin puuttuneet käyttäytymiseen ennenkin. Oma lapsenikin pienenä istui jäähyllä toisten tönimisestä, kunnes viikon nollatoleranssin jälkeen se loppui. Ja lapsi itsekin tajusi, että se ei ole kivaa. Pitää tänään jutella hoitajan kanssa asiasta.

Minä itse tuossa tilanteessa jututin lapsen äitiä suoraan. Ei hän mitenkään vastaanottavainen ollut, mutta ilmeisesti jotain pojalleen sanoi kun tilanne rauhoittui.

Tämä kys. poika ei aloittanut koulua muiden kanssa samaan aikaan. Olen jälkeenpäin iloinen, että en koskaan itse lasta mennyt komentamaan sillä hänellä oli suuremmatkin vaikeudet takanaan. Ei hän ilkiö ollut, vaikka siltä vaikutti.

Hienoa että sinun lapsesi ei myöskään leimaa koko lasta vaan hänen käytöksensä. Niin sen pitää ollakin. Käytöksen takana on aina jotain muuta. Ei lapsi silkkaa ilkeyttään ole kiusa.

[QUOTE="vieras";24840252]Minä itse tuossa tilanteessa jututin lapsen äitiä suoraan. Ei hän mitenkään vastaanottavainen ollut, mutta ilmeisesti jotain pojalleen sanoi kun tilanne rauhoittui.

Tämä kys. poika ei aloittanut koulua muiden kanssa samaan aikaan. Olen jälkeenpäin iloinen, että en koskaan itse lasta mennyt komentamaan sillä hänellä oli suuremmatkin vaikeudet takanaan. Ei hän ilkiö ollut, vaikka siltä vaikutti.

Hienoa että sinun lapsesi ei myöskään leimaa koko lasta vaan hänen käytöksensä. Niin sen pitää ollakin. Käytöksen takana on aina jotain muuta. Ei lapsi silkkaa ilkeyttään ole kiusa.[/QUOTE]

En ole kertaakaan näiden kummankaan lapsen vanhempiin törmännyt päiväkodilla. Olisi kyllä kiva tavata heidätkin.

Juttele hoitajien kanssa! Meillä ei ollut hajuakaan, että oma lapsemme satuttaa muita päivittäin kunnes eräs vanhempi tuli juttusille. Nyt ollaan saatu apua lapsen käytösongelmaan ja mm. tutkimuksia.

Juttele hoitajien kanssa! Meillä ei ollut hajuakaan, että oma lapsemme satuttaa muita päivittäin kunnes eräs vanhempi tuli juttusille. Nyt ollaan saatu apua lapsen käytösongelmaan ja mm. tutkimuksia.

Luulisin, että vanhemmat tietää. Toivon ainakin niin. Itsellenikin aina päivän päätteeksi hoitaja tuli kertomaan päivän kuulumiset ja jos lapseni oli jotain tehnyt. Ja vieläkin kertovat joka päivä mitä on tapahtunut. Mutta itse kyllä myös kyselen, että miten päivä on mennyt. Tietty jos vanhemmat eivät kysele, niin ehkä hoitajat eivät aina jaksa kertoakaan.

Tee rikosilmoitus poliisille. Fyysistä väkivaltaa ei tarvitse kenenkään sietää. Just oli jossain, että alakouluikäisen äiti oli tehnyt lapsensa kiusaajasta rikosilmoituksen. Tässä vaiheessa tulee tietty sossut mukaan, mutta eiköhän se ole hyvä vaan.

Yhteistyössä