4v päiväkotiin virikehoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pähkäilen lapseni viemistä päivähoitoon päiväkotiin (3 lyhyempää päivää viikossa), nyt kun olen kotona kuopuksen kanssa ja tuntuu, että tuolle vanhemmalle ei oikein meidän ympyröissä omanikäistä seuraa ole. Mitä olette mieltä, kannattaako?? Toivoisin kommentteja erityisesti ammattilaisilta, esim lastenhoitajilta tai ihmisiltä, joilla kokemusta tällaisesta tilanteesta. En erityisesti kaipaa syyllistäviä kommentteja siitä, etten jaksa olla lapseni kanssa kotona, koska todella yritän tehdä niinkuin on parasta lapselleni. Lapsi on tosiaan 4-vuotias (juuri täyttänyt) ja luonteeltaan aika sosiaalinen.

menkää kerhoon, puistoon, leikkitoimintaan, mitä nyt paikkakunnallanne järjestetäänkin. päiväkoti on tarkoitettu niille lapsille, jotka tarvitsevat päivähoitoa.

4-vuotiaalle sosiaaliselle lapselle virikehoito muutamana päivänä viikossa voi olla ehdottoman hyvä juttu. Samalla lapsi oppii vähitellen irtaantumaan äidistä ja muodostaa pysyviä ystävyyssuhteita.

Mun mielestä voit ihan hyvin viedä virikehoitoon päiväkotiin jos alueelta ei löydy sopivaa kerhoa ja leikkiseuraa. Päiväkodissa saa ainakin askarrella, jumpata, laulaa ja musisoida ja leikkiä kavereiden kanssa.

Minä olen 3½ v ja 1v kanssa kotona. Ei tulisi mieleen viedä isompaa hoitoon virikkeitä samaan. Käydään yhdessä kerhossa ja kerran viikossa tyttö käy seurakunnan kerhossa. Tuonne kerhoon voi jatkossa mennä kaksikin kertaa viikossa. Silloin kuin pikkuinen nukkuu teemme sellaisia juttuja, joihin pikkuinen tulisi sotkemaan esim. pelataan, piirretään jne.

Pärjää hyvin kotona :)
Itse en ole vienyt omaani virikepaikalle vaikka ikää oli jo 5-6v . Hyvin riitti puistot, kerhot jne.
Oli ihanaa antaa lapselle aikaa ja aikaa myös oppia ja harjoitella uusia juttuja. Päiväkotielämä on todella kiireistä :( aikuisilla hyvin vähän aikaa vaikka parhaansa varmasti tekevät.
Mitä kukin arvostaa? Kyllä sinne päiväkotiuraputkeen ehtii hyvin vielä vanhempanakin.

Päiväkodin päivä on usein aika ohjelmoitu, joten varsinkaan lyhyessä päivässä ei paljon ehdi kavereiden kanssa leikkiä. Aamupala yleensä 8:lta, siinä menee n. ½tuntia. Sitten ehtii ehkä hetken leikkiä, ellei ole aikuisten vetämiä tuokioita suunnitelmissa. Sitten ulkoilu, sisään, syömään ja päivälevolle. Ellei lapsi nuku, niin n. 45 min. levon jälkeen saa nousta ylös puuhailemaan hiljaisia juttuja, että toiset saavat nukkumarauhan. Ja sen jälkeen onkin jo välipala ja lyhytpäiväisellä lapsella kotiinlähtö edessä.
Tai jos tuot lapsen vasta myöhemmin, aamupalan jälkeen, niin ulkoilustahan päivä usein silloin alkaa ja jatkuu välipalan jälkeen hetken leikkituokiolla tai ohjatulla toiminnalla sekä ulkoilulla.
Onhan siinä toki hyviäkin puolia lapselle, hän oppii ryhmässä toimimista, toisten huomioimista ja monta muuta asiaa tulee mm. mallioppimisen kautta opittua. Mutta jos ihan leikkikaveria ja seuraa haluat, niin minusta pitempi päivä esim. ti ja to olisi parempi kuin lyhyempi. Silloin ehtii yleensä hyvinkin leikkiä kavereiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
menkää kerhoon, puistoon, leikkitoimintaan, mitä nyt paikkakunnallanne järjestetäänkin. päiväkoti on tarkoitettu niille lapsille, jotka tarvitsevat päivähoitoa.

Lähipäiväkoti on meille siinä mielessä parempi vaihtoehto, etten kovin kauas kerhoihin oikein pääse lähtemään kävellen vauvan ja esikon kanssa. Puistoissa porukka täällä lähinnä alle 2v ja yli 30v tai sitten niinkuin useimmiten niin ei ketään. Ystäviä tavataan, mutta heilläkin ne isommat lapset enimmäkseen hoidossa. Suomessa on tällä hetkellä subjektiivinen päivähoito-oikeus. Minulle kävisi hyvin, että se poistettaisiin. Nyt kun se kuitenkin on, niin en aio "uhrautua" muiden puolesta, jos se on vastoin oman lapseni etua.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Pärjää hyvin kotona :)
Itse en ole vienyt omaani virikepaikalle vaikka ikää oli jo 5-6v . Hyvin riitti puistot, kerhot jne.
Oli ihanaa antaa lapselle aikaa ja aikaa myös oppia ja harjoitella uusia juttuja. Päiväkotielämä on todella kiireistä :( aikuisilla hyvin vähän aikaa vaikka parhaansa varmasti tekevät.
Mitä kukin arvostaa? Kyllä sinne päiväkotiuraputkeen ehtii hyvin vielä vanhempanakin.

Edelleen kannattaa muistaa, että kaikkialla ei ole kerhoja tai sinne on hankalaa kulkea, jos ei ole autoa päivällä. Myös puistot ovat ainakin täällä aika autioita. Nimenomaan samanikäisten kanssa ryhmässä toimiminen sekä vapaa leikki antaa n. 4 vuodesta ylöspäin juuri niitä valmiuksia, joita sen ikäinen tarvitsee. Jos leikkiseuraa ja ohjattua toimintaa ei muualta saa, niin kannattaa viedä päiväkotiin.

Kiitos kommenteista. Olenkin miettinyt myös juuri tuota päivän pituutta ja sitä, mitä siellä sitten ehditään tehdä. Olisiko parempi esim 7h/2krt vk vai 5h/3krt vk.
Mitä mieltä olette siitä, että kun lapseni ei ole ennen ollut hoidossa, niin miten sopeutuu yli 3-vuotiaiden isoon ryhmään. Onko siellä jo lapset ehtineet muodostaa omia klikkejä vai ottavatko tuon ikäiset vielä suopeasti kaikki mukaan leikkeihin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kommenteista. Olenkin miettinyt myös juuri tuota päivän pituutta ja sitä, mitä siellä sitten ehditään tehdä. Olisiko parempi esim 7h/2krt vk vai 5h/3krt vk.
Mitä mieltä olette siitä, että kun lapseni ei ole ennen ollut hoidossa, niin miten sopeutuu yli 3-vuotiaiden isoon ryhmään. Onko siellä jo lapset ehtineet muodostaa omia klikkejä vai ottavatko tuon ikäiset vielä suopeasti kaikki mukaan leikkeihin?

Klikkejä on varmasti muodostunut, toisin sanoen lapsilla on omat parhaat kaverinsa ryhmässä, mutta klikeillä on tapana vaihtua viikoittain. Uusi lapsi pääsee helposti mukaan ja saa ystäviä.

Elokuussa on helppo aloittaa, koska ryhmään tulee aina useampia uusia lapsia. Tosin omankin lapseni ryhmään tuli nyt joulun jälkeen muutama uusi lapsi, ja ainakin omani (4v tyttö ) kertoo aina innoissaan kuinka on leikkinyt uusien lasten kanssa :)

Ennemmin tuo 7h/2x/vko juurikin noista ym. syistä, joita aiemmin kirjoittelin. Hae hoitoa esim. elokuun alusta, jolloin ryhmä muutenkin muuttuu, kun uusi päivähoitokausi alkaa, isommat vaihtavat toiseen ryhmään ja pienempiä tulee tilalle, jolloin on parhaat mahdollisuudet päästä ryhmään mukaan.

Niin ja minusta 2 krt viikossa on liian vähän, mieluummin 5h ainakin 3 krt viikossa, ellei sitten 5h esim. neljänä päivänä. Pääsee paremmin mukaan kun on useammin paikalla.

Mun mielestä useampi päivä viikossa ja lyhyet hoitoajat, koska silloin pääsee enemmän mukaan toimintaan ja leikkeihin. Mitä isommat lapset, niin sitä enemmän on ehtiny kaverisuhteen vakiintua, mutta jos on sosiaalinen lapsi, niin yleensä pääsee mukaan porukkaan ihan kivasti.

Suomessa on tällä hetkellä subjektiivinen päivähoito-oikeus. Minulle kävisi hyvin, että se poistettaisiin. Nyt kun se kuitenkin on, niin en aio "uhrautua" muiden puolesta, jos se on vastoin oman lapseni etua.

täältähän se todellinen syy lapsen hoitoon viemiseen löytyikin. et viitsi hoitaa lastasi itse, vaan koet että sinulla on "oikeus" hoidattaa se muilla. onhan se nyt melkoinen uhraus joko hoitaa se lapsi itse tai kulkea sinne kerhoon pikkuisen pidempi matka.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
täältähän se todellinen syy lapsen hoitoon viemiseen löytyikin. et viitsi hoitaa lastasi itse, vaan koet että sinulla on "oikeus" hoidattaa se muilla. onhan se nyt melkoinen uhraus joko hoitaa se lapsi itse tai kulkea sinne kerhoon pikkuisen pidempi matka.

Minäkään en viitsi hoitaa lastani itse. En viitsi mennä kävellen 8.5 kilometrin päähän kerhoon kaksosrattaita työntäen vilkasta tietä pitkin vaan 5-vuotiaani on virikehoidossa 1.2 km päässä päiväkodissa tiistaisin ja torstaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Suomessa on tällä hetkellä subjektiivinen päivähoito-oikeus. Minulle kävisi hyvin, että se poistettaisiin. Nyt kun se kuitenkin on, niin en aio "uhrautua" muiden puolesta, jos se on vastoin oman lapseni etua.

Kuten totesin, minulle kävisi paremmin kuin hyvin, että subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin, koska silloin löytyisi seuraa puistoista/lähipiiristä tuolle 4 v:lle. Edelleen, en ole tehnyt päätöstä hoitoon viemisestä, vaan mietin mikä lapselle olisi parasta. Välillä säälittää tuo pieni, joka kysyy että ketä kavereita voitaisiin pyytää leikkimään, kun aina joutuu vastaamaan, että ei kaverit pääse kun ovat hoidossa. Tai kun mennään puistoon niin se pettynyt ilme, kun ei siellä ole ketään. Tuolla uhrautumisella en siis tarkoita kerhomatkojen kulkemista enkä lapsen itse hoitamista, toivottavasti muut ymmärsivät, mitä sillä tarkoitan.

Yhteistyössä