Huhtikuun helmet 2010 **syyskuussa (ja vähän elokuussakin)**

pai78 ihania uutisia =)
NewMoon sama housuongelma mullakin. Mulla on nyt yhdet kangashousut jotka mahtuu jalkaan aamusta iltaa ja siten ainoat työhousut ( on siis koticollareita myös jotka mahtuu). Farkut saa jo unohtaa. Eilen laitoin niille synttäreille farkut ja puristi niin pirusti mahaa, että piti käydä vessassa aukaisemassa. Laitoin vyön löyhästi kii, että pysyi sentään jalassa. ja onneksi oli pitkä paita niin ei kukaan huomannut. Mutta ei kai mun auta muu kuin lähtee ostaan housuja.Mutta en usko että äitiyshousut vielä käy. niissä on niin paljon väljyyttä vatsalle.
Hei mutten, noista Lady Vitoista, siis ymmärsinkö ihan oikein tuon ohjeen. Kolme pilleriä päivässä!!! Kun viimeeksi niitä käyttäessä siinä oli kaks eriväristä tabua, aamulle ja illalle oma. Otanko tosiaan kolme niitä nyt?
 
Santtu82 Nuo sinun kirjotukset kuvastaa täydellisesti minun tuntemuksia ensimmäisessäraskaudessa ja myöskin tällä kertaa. Nyt ei ole ollut niin paljon oksentelua, mutta olen kolmatta viikkoa sairaslomalla ja pahasta olosta huolimatta hoidan tässä myös esikoista samalla (onneksi miehellä joustava työ..). Olo vaihtelee ja välillä helpompia päiviä ja taas paha olo palaa. En usko, että vauvalla on mitään hätää vaikka välillä olo vaihtelee.

Otin eilen Beroccaa lasillisen ja tänään olo ollut hieman helpompi. Luin jostain keskustelusta, että b-vitamiini saattaisi auttaa pahoinvointiin.

Nyt pitää lopettaa..esikko kiukkuaa.

Dolores ja huima 9+6
 
Mulla on ainakin ajoittain auttanut pahoinvointiin maitohappobakteerit ( Rela-tabseja oon käyttänyt) Ainakin itse kuvittelen niistä olevan apua, voi olla kyllä ihan sattumaankin, että Rela-päivänä on helpompi olla.
Nyt vasta huomasin, että a-vitamiinia pitää raskausaikana varoa, ja noissa mun entisissä vitamiineissa oli a-vitamiini lisä. Voi hiivatti, toivottavasti ei oo ollut mitään seurauksia siitä. Miten voikin olla että kaikki nää raskausajan suositukset voikin unohtua 6-vuodessa!
 
Hui kun tänne on tullu tekstiä! Käyn kyllä lukemassa joka päivä, mut pitäs samantien kirjottaa et muistas mitä muut on porissu.
Santtu83: "Tavallaan jopa haluaisin sairaalaan, tiputukseen ja lääkitykselle, vaikka tiedän, ettei se oo nyt lapselle parasta." Mua jäi toi sun lauseesi hieman ihmetyttämään, mistä moinen käsitys?. Jos muutaman päivän iv-nesteytys ja lääkitys voi rajuissa pahoinvointitapauksissa tehdä hyvää, kun äiti voi hyvin , vauva voi hyvin! Voimia sulle :heart:

Oliko Äizikällä, Aspenilla ja Neliapinalla melko oireeton olo? Mullakin edelleen. Ihan pientä kuvotusta sillontällön, lähinnä illalla. Kahvikin maistuu vielä :D
Pai78 ihanaa :)

Milas Mä syön ihan tavallisia multivitoja ilman A-vitamiinia, kaikessa missä on edessä sana "raskaus" maksaa tuplaten normaaleihin vitamiineihin nähden ja yhdessä tavallisessa pillerissä on about samat määrät kaikkee kun noissa raskausvitamiinessa, lisäksi syön kalkkilisää mis on d-vitamiini. Ja sit tietty normaali ruokavalio, ei tartte liikaa miettii.

Huh, tänään varhaisultra, toivottavasti kaikki on masussa kunnossa.. Ja pääsee rauhassa juttelee tutun gynekologin kanssa mun lääkityksistä. Mulla menee migreenin estoon epilepsialääke joka neurologin mielestä pitäs lopettaa, mut nyt on jo merkkejä siitä että tää raskaus tulis menee niinku edellinenkin. Mun migreeni kroonistu ja kohtauksia joka helvetin päivä. Olin naikkarilla sisällä osastollakin kun mun vointi oli niin huono ja verenpaineet nousi stressistä. Muut kaksi estolääkettä nyt ihan vähän auttaa.. Taas päävuodatusta, mut hallitseee aika paljon mun elämää taasen. Ja toinen lapsi haluttiin niin minkäs tälle voi. Onneksi on yksi terve ihanuus tuossa lattialla köllöttelemässä (mun kauheesta lääkkeiden popsimimisesta huolimatta). Ultra vasta iltapäivällä, miten tän ajan saa kulumaan. Alko jännittää taas niin pirusti kun ajatteli tota oireettomuutta, esikoisesta oli jo näihin aikoihin "niin raskaana" :LOL:

rocket ja kakkonen 6+2 (lauantaina oli poks aika monella =) )
 
jep.. oireeton minä.. :wave: nyt vaan oon saanu jonkun heletin moisen mahaflunssan.. kaks päivää kuume neljäs kympissä, eikä meinaa taju pysyy päässä.. :( maha oli kipee, luulin et kesken meni, mut sydänäänet kuuluu.. :D eli maha vaan kipeä, ja yrjöttää.. oli pakko soittaa anopille et tulee olemaan kuopuksen 8kk:tta kanssa et saan ees vähä kasattuu itteeni.. : /

tänään tuleekin rv 8 tasan.. :heart:
 
Santtu mä en oo koskaan raskaana oksentanu eikä oo kyllä ollu pientä kuvotusta kummempaa ja 3 ihan tervettä lasta. Miksi se oireettomuus tarkoittais aina sitä et jotain on hullusti? Ite oon ainaki mielummin näin ku yrjöilen pitkin poikin :D nauti siitä että välillä on parempi olo.

NeliApina ja projekti 6+2
 
Reissusta kotiuduttu ja listaa päivitetty. Suuri KIITOS kaikille jotka laittoivat yksärillä päivitettäviä tietoja. Oli hommaa lukea kaikki sivut läpi ja jos jotain päivittettävää jäi huomaamatta, niin pahoittelen!

Ensiksi osanotot surun kohdanneille :hug: ja tervetuloa uusille :wave:

Reissu meni mukavastija oli todella rentouttavaa olla viikko ilman tietokonetta ja muita turhuuksia :p Paha olo on ajoittain ja ultraan tuli aika joka olisi 14.9. Seuraavana päivänä olisikin sitten lääkärineuvola.
 
Mä ostin sen angelsoundsin dopplerin ja ei sykettä kuulunu. Mut kuulu semmone viuhunta ääni jonka sit päättelin olevan istukasta. Ainaki ku kuuntelee tuon Fetal Doppler Baby Heartbeat Sounds | Fetal Doppler Facts.org sivun mukaa sitä toisiks alinta joka on äidin verenkierto istukassa tms (hyvä suomentaan oon) nii kuulosti aika samalta, mut vähä selkeemmältä vielä..
Ehkä sielä tosiaan ois pikkunen tulossa <3 Jos vaikka viikon päästä kokeilis uuestaa jos kuuluis sykeki jo :)

HF 9+5

Niin ja tosiaan ton otsikon vois vaihtaa 2011 vuoteen :D
 
Pitkästä aikaa täällä:wave:

Ei oo nämä sivut oikeen mun koneella pelittänyt,eli en oo päässy kirjottamaan. Iso halaus kaikille pahoinvoinnista kärsiville:hug: Itelläkin tekee pahaa 24/7 mutta oksentaa ei oo onneks tarvinnut. Usein itellä myös tuota palan tunnetta kurkussa jne ja Samarinia oon juonut siihen. Rennietä on vielä kaapissa edellisen raskauden ajalta, eli ei pääse hätä yllättämään. Tyttöä odottaessa söin kanssa Rennietä kuin leipää, laskin, että viime joulukuussa pelkästään meni yli 100 kpl:ashamed: Kaikki närästi, jopa vesi..... Toivottavasti nyt ei oo samanlaista.

Huomenna olis eka neuvola, meilläkään ei oo neuvolassa kuin vanha Doppler, eli nt-ultrassa sitte ekaa kertaa päästään masuun kurkkaamaan.

Sokerirasitustakin tässä jo odottelen,kun molemmat raskaudet oli rd-diagnoosilla. Tuolla Mitäs Nyt-osiossa kerran mainitsinkin siitä,että aion mennä rasitukseen paastoamatta, eli en oo sitä 12h paastolla, vaan aion syödä ja juoda ihan normaalisti. Tämä siksi, että koskaan kotimittauksissa kahden raskauden aikana ei ollut arvot koholla vaikka oisin syönyt mitä. Eli normaalilla ateriavälillä mun sokeri ei nouse, oli jopa paljon alle sen, mitä ois saanut olla. Mutta aina rasituksessa, paaston jälkeen arvot on tavallista korkeempia. Eli mun maksa vapauttaa varastosokeria verenkiertoon, jos oon liian pitkään syömättä ja se nostaa sitte ruuan kanssa sokeria liikaa. Eli paastoamatta nyt tällä kertaa, ei tulos voi olla raskasdiabetes-diagnoosia kummempi kuitenkaan. Mutta jos yhtään tunnen kroppaani, niin voipi käydä niin, etten joudukkaan kotimittauksiin tällä kertaa =) Vehkeet mulla on silti jokatapauksessa kotona, kun sain ne omaksi neuvolasta, eli saattaisin silti mitata.

Nyt ei pää toimi kunnolla, eli uppoudun Emmerdalen ihmeelliseen maailmaan :whistle:

J-t ja Möttönen rv 8+1
 
Jepjep, eiliset hyvät olot olivat kuin olivatkin vain väärä hälytys. Tänään on taas pää ämpärissä maattu. Tavallaan eilinen välipäivä tuli tarpeeseen, sillä oisin varmaan muuten repinyt hiukset päästäni. Tosin, mun vointi on vaihdellut aika paljon. On päiviä kun oon aamusta iltaan hemmetin sekaisin ja pää ämpärissä. Sitten on taas päiviä kun oksentelu ajoittuu vaan aamuun ja aamupäivään, ja iltaa kohden vähä helpottaa. Oksentaminen siis, ei heikotus tai paha olo tai kakominen... Onneksi en oo joutunut vielä kertaakaan öisin oksentamaan, saa siis edes silloin levätä.

Juttelin lääkärin kanssa, joka totesi, ettei mun 4-6 kertaa päivässä oksentelu ole edes pahaa vielä! Kaikki sympatiani niille, joilla tilanne on pahempi. Mun on tällä hetkellä hankala edes kuvitella miten tilanne muka voisi olla pahempi? Toivon vaan, että oisin niin onnekas että tää oksentelu loppuisi viimeistään viikolla 10-11... Ehkä toiveajattelua. Siskoni oksensi samalla tavalla esikoisestaan viikolla 16 asti. Meillä on ollut muutenkin pelottavan paljon yhtäläisyyksiä raskauksissa ja muussakin kehontoiminnassa.

Aspen ja NeliApila: Minä samaistun Aspen täysin myös sun ajatuksiisi: oon sitä mieltä että oireita tai ei oireita, niin tietty naistyyppi (jota itse edustan ainakin) pelkää ja huolehtii keskenmenosta jokatapauksessa. NeliApila, pelkoni liittyykin siis enemmän tuohon keskenmenoon. Tottakai olisi kivempaa olla yrjöämättä ja tiedän ettei oireettomuus sinällään ole vihje mistään, mutta... mua huoletti nyt enemmän se oireiden yhtäkkinen loppuminen. Toisaalta myönnän, että olisin hulluna huolesta, jos olisin oireeton. Ja olin itseasiassa hulluna huolesta, ennen kuin tämä oksentelu alkoi. Ja sitten olin hulluna huolesta, kun tämä oksentelu lakkasi (tosin nythän se osoittautui vain tauoksi) aivan yhtäkkiä. Viikkoja on vähän liian vähän siihen, että "tilastollisesti raskausoireiden pitäs helpottaa"... Että niimpä niin... oli niin tai näin, niin pelkoa riittää. Mutta ainakin mulla suurin syy siihen on toistuneet keskenmenot, ehkä enemmän kuin mitkään muut.

Rocket: syy miksi sanoin on, että olen ymmärtänyt ettei mikään lääkitys ole alkuraskaudessa hyvästä. En siis tarkoittanut, että tippa tai nesteytys olisi pahasta tai se, että mamma joutuu sairaalaan. Mun mielestä lääkkettömyys on hyvin luonnollinen tapa suojata lasta ensimmäisellä kolmannekselle, kun kaikki on niin herkkää muutenkin. En ole lääkevastainen, mutta en niitä heti halua ensimmäisenä kuitenkaan. Siksi sanoin noin. Eli otan toki lääkettä jos siihen pisteeseen tullaan, mutta mieluummin odotan mahdollisimman kauan, että tarvitsee ottaa.

Voi Dolores Haze: Siunattu ymmärtäjä! Kiitos!

Tänään lähti sitten viikko 9. käyntiin. Keskiviikkona on aamulla neuvola, enkä kyllä tiedä yhtään miten ihmeessä menen sinne, jos tätä tahtia oksennan. Varmaan joku pussi tai ämpäri sylissä?

Tietääkö kukaan muuten Helsingin neuvoloista, suostuuko ne kuuntelemaan sydänääniä? Olen ymmärtänyt, että mitä suurempi kaupunki, sitä jäykempää, nihkeämpää ja "sääntöjenmukaista" toimintaa on neuvolassa. Paras ystäväni kävi neuvolassa pienen kaupungin pienessä kaupunginosassa, pienessä sivuneuvolassa, ja neuvolan täti ultrasi joka kerta! En ole koskaan kuullut Helsingistä moista! Päin vastoin, silloinkin kun soitin aikaa tähän neuvolaan, kerroin toistuvista keskenmenoista ja rukoilin lähetettä kunnalliseen varhaisultraan, mulle vaan todettiin että joopa joo. Ei se kuulu palveluun.

Santtu ja katkarapu 8+0
 
Plaah kirjoitin pitkän pitkän viestin joka hävisi bittiavaruuteen. :kieh:

Eli siis juuri kotiuduttiin ultrasta ja neuvolasta! Ultrassa oli kaikki hyvin, masussa köllötteli yksi pikkuinen sydän viuhaan sykkien :heart: :heart: Ultraajan mukaan viikkoja olisi 9+0 ja menkkojen mukaan 9+5. Katsotaan sitten rakenneultran jälkeen lähdetäänkö muuttamaan viikkoja!

Neuvolassakin meni kivasti. En halunnut mennä samaan neuvolaan kuin viimeksi ja nyt päätin mennä yksityiselle (täällä yksityinenkin on ilmainen). Paikka oli aivan ihana ja neuvolan tätikin tosi kiva. Nyt on sitten samassa rakennuksessa neuvola, ultrat, lääkärit, labrat ja synnytysvalmennukset, äitijumpat ym. Oon ihan onnessani siitä paikasta!!!

Scala kertoi synnyttäneensä enkelipojan, varmasti uusi raskaus on todella rankka. Voimia teidän koko perheelle raskauteen, toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun asti! Siskoni synnytti täysaikaisen enkelitytön kun aloin odottamaan esikoista. Meidän suvussa myös toinen enkelilapsi, joten minun raskautta päätettiin seurata tarkemmin. Tästä syystä nytkin olin ultrassa ja maanantaina käyn lääkärissä puhumassa seurataanko tätäkin raskautta tarkemmin.

Olo on jo parempi. Enää ei okseta ja voin syödänkin melkein normaalisti. Väsymys on vieläkin ihan älytön, mutta eiköhän tämä tästä kun toinen kolmannes alkaa.

Voimia kaikille pahasta olosta kärsiville! :hug:

Nyt leikkimään pikkuneidin kanssa, neidillä tänään 10kk synttärit.

Pikkis ja pikkuinen 9+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Oli sit pakko kokeilla uuestaa ku olin syöny (ja toisilla kuulokkeilla) nii kuulin sen viuhunan lisäksi semmosta kavion kapsetta mitä monet on kuvaillu sen olevan ? vähä nopeempi ku tuossa linkissä minkä pistin 8week syke. Ja pitäs sen ollaki näillä viikoilla nopeimmillaa eli n 177per minuutti :) En pystyny laskee mut ihana ääni <3
 
Täällä alkanut ihan järkky huono olo..oksentanu en oo mutta ei paljoa puutu..vieny kyllä kaikki mehut.. Toivottavasti ei kestä yhtäkauaa kun esikoisesta..

Itsekkin odottelen että pääsen doppleria kokeilemaan.. täytyy viel odotella muutama viikko :)

Yaden ja törppö 7+5
 
Varhaisultrassa käyty, siellä pienenpieni sydän pompotti :heart: ja alkio oikeassa paikassa, mitat vastas viikkoja =)
Johan helpotti, ihan oikeesti raskaana olen, vaikka oireita vielä vähän. Siis ei haittaa yhtään, koska esikoista odottaessa esim pahoinvointi alkoi rv 4+ ja jatkui rv17..
Kiitos snowball listalle lisäämisestä, en huomannut sulle yv:tä laittaa :ashamed:

rocket ja kakkonen 6+2 :heart:
 
Milas A-vitamiinista. Monipiippuinen juttu. Siis eläinperäinen a-vitamiini on kiellettyjen listalla. Maksalaatikossa sitä on niin järkyttäviä määriä että voipi keskenmenokin yllättää. Sensijaan muissa kuin maksaruoissa on yleensä niin vähän a-vitskua että yliannostusta on hankala vetää. Ja kasviperäinen ei ole haitallista. Porkkanoita saa popsia :)
Eli ei se nyt niiiiiiiin kiellettyä ole.

Paha olo jatkuu... Yrjö ei lennä mutta kaupassa ja neuvolassa on hankalaa olla kakaran kanssa kun rimpuilevaa juoksentelijaa on välillä hankalaa pidellä yrjö kurkussa. Kotona ei niin väliä kun saa käydä pikaisesti esikoiselta salaa popsimassa kaurakeksejä niin paha olo väistyy edes hetkeksi :D
Tässä raskaudessa ei ole makea maistunut ollenkaan, mikä on ihan hyvä kun viimeksi kerääntyi n.24kg lisää ruhoa. Tällä kertaa ei tarttis. On vielä edellisiäkin jäljellä.
Noh. Nälkä ei ole, isoja annoksia ei pysty syömään ja muutenkin tulee aina paha olo kun syö. Ja paha olo tulee kun ei syö...

Toivotaan että mammojen olot äkkiä tasottuu ettei kenenkään tarvittis kärvistellä loppumetreille asti muovipussi käsilaukussa...
 
Ihania ultrakuuulumisia monella. Mun pitäis vielä pari viikkoo odottaa ultraan. Mutta ensi viikolla neuvola ja jos sydänäänet kuuluu niin ainakin masussa ollaan elossa. Muu selviää tietenkin vasta ultrassa, että on ko siellä ihan normaalin sikiön näköinen otus vai jotain muuta....
Kotilohikäärme en tiiä mistä on peräisin nuo purkkien a-vitamiinit, mutta toivottavasti nyt ei mitään kauheita seurauksia tule...Mulla nous kans edellisissä raskauksissa 23kg paino, mutta onneksi ne lähti tosi pian. Nyt silti toivon ettei ihan noin hurjat lukemat tulis.
 
Huomenta kaikille!

Muutamaan otteeseen olen kirjoitellut pitkät porinat, mutta lähetettäessä tekstit ovat lentäneet taivaan tuuliin, joten jos nyt sitten yrittäisi lyhyesti.

Mulla tuli siis viime viikolla sitä tuhruvuotoa, ja ajattelin, että se oli nyt sitten neljännen kerran siinä. Neuvola oli seuraavana päivänä, mutta th ei siihen vuotoon mitenkään puuttunut. Sanoi vain sen olevan yleistä alkuraskaudessa. Rauhoitti tosi paljon keskenmenoja kokenutta.

Santtu-82 Tuossa neuvolan yhteydessä pyysin, jos kokeiltaisiin kuunnella niitä sydänääniä, silloin oli rv 8+4. Th oli hyvin tiukkana ja sanoi, että laitevalmistaja (!) sanoo, että sillä dopplerilla voi kuunnella vasta rv 12 lähtien. Joo, ja olen pääkaupunkiseudulta, että tuossa asiassa voin sanoa, että nihkeää on. Varhaisultraan tosin pääsin neuvolaan, meillä kun on ultralaite neuvolassa.

Mulla on kotona doppleri, joten kokeilin sitten sillä kuunnella. Sain kuin sainkin sydänäänet kuuluviin, joten helpotti. Sen jälkeen olen vielä parina päivänä kuunnellut ja nyt ne löytyy jo helposti.

P-i-k-k-i-s 7kk tuon enkelipojan syntymän jälkeen tulin uudelleen raskaaksi ja meille syntyi heinäkuussa -08 poika. Olen siis kokenut onnistuneen raskauden tuon kohtukuoleman jälkeen, joten tilanne on ehkä vähän helpompi kuin viime raskaudessa. Toki se vaikuttaa myös nykyiseen raskauteen, niin henkisesti että ihan käytännössä. Tämä raskaus on automaattisesti riskiraskaus, joten synnytän Naistenklinikalla. Rakenneultran tekee lääkäri (normaalisti kätilö) ja lisäksi minulla on ylimääräisiä käyntejä ä-polilla.

oireista Täällä on kovia pahoinvointeja joillakin, eipä kai voi muuta sanoa, kuin koittakaan sinnitellä. Minulla on ollut yleensä kovin oireettomat raskaudet, nyt otan tämän kokopäiväisen kuvotuksen kiitollisuudella vastaan. Tilanne voisi toki olla toinen, jos joutuisi pää pöntössä olemaan. Työn puolestakin se voisi olla hieman hankalaa. Yrjötä bussin sivuikkunasta keskellä Manskun ruuhkaa.

Nyt lähden viemään nuorimpia tarhaan ja palaan kotiin nukkumaan. Yötyö kutsuu jälleen iltapäivällä. Tiedä sitten, kauanko tätä vuorotyötä jaksaa.

Scala ja Toivo Itunen rv 9+1
 
Viimeksi muokattu:
hienoa.. nyt kun olen saanut itteni kasaan parin päivän kuumeesta; ni eiköhän meijän pienin alkanu nostaa illalla kuumetta, ja yön aikana ilmesty jotain näppyjä.. :O
nyt vaan jännätään mikä rokko on kyseessä, terkkari päivemmällä; toivottavasti ois vaan vauvarokko, eikä esim.vesirokko, koska mitä nyt luin siitä että raskaana ollessa vesirokko saattaa aiheuttaa pahoja epämuodostumia... :eek: tosin oon kyllä sairastanu vesirokon, mut kyl mietittyttää silti.. :confused: noh tietää myöhemmin lisää, mut nyt oon kyllä huolesta ihan sekasin, ja valvonu neljästä alkaen, ja seuraillu pikku kaverin tilaa.. :(
 
Eilen oli ensimäinen neuvola ja täällä pienemällä paikkakunnalla kun asun niin mun terkkari itse ehdotti, että yritetään kuunnella sydänääniä. Sanoi, että on siinä ja siinnä että kuuluuko. Aikas kauan niitä haettiin, mutta kyllähän ne siiten lopulta löytyi. :heart: Tuli kyllä itselle niin hyvä olo ja tämä terkkarikin on kyllä oikein mukava ihminen. Lasketuksi ajaksi neuvolakorttiin tuli 9.4. eli päivän aikaisemmin kuin olin ajatellut. Mutta eihän tuola nyt niin väliä, pikkuinen tulee sitten kun on sen aika. :)

Adrianna ja kirppu 9+3 :heart:
 
äizikkä jos oot sen vesirokon sairastanu ni eipä siinä sit mitään ongelmaa ole. Hyvähän se olis vanhempien lasten se nyt sairastaa. Meillä sairasti 2 peräkanaa yks kesä. Nuorin ei sairastunu mikä on aika ihme juttu. Ei tartte sit ainakaan seuraavaks pelätä et kaikki sairastuu peräkkäin. Siinä kun menee sit viikkotolkulla. Viimeks ku odotin,oli lasten päiväkodissa parvorokkoa ja jouduin käymään vasta-aine testissä. Oli onneks vasta-aineet niin lapset sai jatkaa hoidossa.
 
Tervehdys taas kaikille!

toukkala ei ollut entäny ruska vielä elokuun lopussa utsijoelle saakka mutta veikkaisimpa että nyt jo ruskahtaa kun meillä täällä eepeelläkin alkaa puista löytyä väriä.

Voimia kaikille pahoinvoinnin kanssa kamppaileville. Itse kärsin lähinnä etovasta olosta ja voimakkaista hajuista. Väsykin on kamala mutta pääasia ettei tarvitse olla pää pöntössä! Sympatiat teille jotka vietätte aikaanne siten!!! Niin joo ja turvotus on valtava! Vatsa on kuin iso löysä vesipussi vaikka olikin jo ihan kohtalaisessa kuosissa edellisen raskauden jäljiltä. Hmph.

Maanantaina kävin neuvolassa ja siellä näytti kaikki olevan niinkuin pitääkin. Neukkutäti ultrasikin ikivanhalla "rouskulla" ja saatiin juuri ja juuri syke näkyville. Paljon muuta sitten ei näkynytkään ja mä vielä olin käynyt juuri pissalla kun en muistanut että ultraamista auttaa täysi rakko. Pöh.

Mutta oli kuitenkin ihanaa nähdä syke!

Tällä kertaa sainkin mukaani oikein selkeän listan mikä on kiellettyä sapuskaa ja mikä ei. Maksa oli kokonaan kiellettyjen listalla vaikka oon jo ehtinyt sitä ihan vähäsen maistaakkin. Tiesin kyllä että sitä ei saa kauheasti syödä mutta ylläri oli ettei saisi syödä laisinkaan. No onneksi lähinnä maistoin tuossa yhtenä päivänä lounaalla. Muistelisin kuitenkin että viime kerralla neuvolantäti sanoi että esim. jouluna voi maistaa maksalaatikkoa jne. kunhan ei syö viikottain eikä paljoa kerralla. No nyt jää pois kokonaan. Höh, ja mun kun tekee sitä mieli. Tietty. :D

Mikäs teillä muilla on suhtautuminen homejuustoihin niitä ei oltu mainittu listassa ollenkaan? Juustoista puhuttiin sen verran että pastoroimattomat maitotuotteet ovat kiellettyjen listalla. Valiolla ainakin on pastoroidusta maidosta tehty brie!??

Pulleaa oloa kaikille! :D
 

Yhteistyössä