G: Tuttavasi OUDOT tavat lasten kanssa!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Melkoisia täydellisyyksiä täällä. Mutta hankkia nyt hoitaja lapselle vaan, jotta ei häiritsisi kirkossa vihkitilaisuutta. ;) Saanen epäillä tarkoitusperiäsi :)
Jaa. No kai mä oon sitten "täydellinen",kun hankin lapselle hoitajan mummin siunaustilaisuuden ajaksi. Tilanne oli mulle raskas,halusin surra rauhassa ja veikkaan että niin halus ne muutkin hautajaisvieraat. Mun vuoden ikäinen tirppa tuskin olisi sitä tunnelmaa yhtään keventänyt kiljumisineen ja jutteluineen. Ja joo,epäile rauhassa,kyllä siellä viiniäkin tarjottiin. Hitto mikä asshole.

"vieras"
Ja jatkoa edelliseen vielä,että vaikka kyseessä olisi häät eli iloinen juhla,niin emmä silti koe omaksi oikeudekseni pilata hääparin vihkiseremoniaa omalla ajattelemattomuudellani. Se,että sun korvaan se sun mussukan kiljuminen saattaa olla ihanaa ja suloista,mutta veikkaan että hääpari on toista mieltä,kun häävideolla "TAHDON" jää kuulumatta pikku-Veetiliinin möykkäämisen takia. Jokuhan voi kato hommata sen lapsenvahdin ihan sen kirkon ajaksi ja ottaa lapset mukaan sit sinne hääjuhlaan =)

"täti"
minua vaivaa, kun tullaan kylään sen ainokaisen kanssa, niin lapsi vaan syö keksejä, jotka mukana. eikä niistä anneta muille.
koetin joskus sievästi vihjaista asiasta, että eihän tollainen ole reilua toisia laspia kohtaan ja kun tullaan kuitenkin leikkimään meille..

tosi kiva ketju, kyllä tästä jotakin oppia voi ottaa =) tällainen täydellinenkin äiti

Toi voi olla huonosti syövälle oleellista tietää mitä nenän edessä on. Omani haluaa tietää ja usein kyselee eikä tykkää sekasin sotketusta. Ei se minusta oo keneltäkään poissa jos kertoo että tässä on pottua, lihaa ja porkkanaa. Lapsi tutustuu samalla aineksiin ja en minä itsekään vaan mätä menmään aattelematta mitä suuhuni lusikoin.
no joo, mutta meinasin jos tyyliin siinä on lautasella vihanneksia, lihaa ja perunaa niin että ne näkee ihan hyvin ja tunnistaa niin miksi se pitää alkaa etukäteen lietsomaan sitä "maistathan, joohan syöthän kiltisti..."

kyllä mäkin vastaan jos kysyy että mitä tää tai tää on, mutta en mä ala koko lautasen sisältöä etukäteen luettelemaan.

liisa lapamato
Mustakin potta on maailna turhin kapistus. Meillä on molemmat lapset käyttäny pottaa tasan 0 päivää. Eikä oo muuten pöntöllä käynti ollut mitenkään hankalaa, siihenhän saa korokkeen ja supistajan. Mustakin vessajutut kuuluu vessaan eikä muualle! Ja miten niin teidän vessan ei mahdu?? Pakkohan sinne on mahtua seisomaan ja pesemään käsiä?? Kyl se potta sinne silloin mahtuu......
Meillä on todella pieni vessa, lavuaari ja pönttökin on kokoa mini. Ei kuitenkaan päiväkotikokoa.. Potta ehkä mahtuisi juuri sinne pöntön viereen nurkkaan mutta sinne olis vaikea lapsen mennä, löisi pään mahdollisesti lavuaariin. ja sitten vielä se että esikoisella on kakkaamisen kanssa ongemia ja joutuu istumaan paljon siellä potalla.

Ja miksi minä edes selitän tätä kaikkea..?

"vieras"
no joo, mutta meinasin jos tyyliin siinä on lautasella vihanneksia, lihaa ja perunaa niin että ne näkee ihan hyvin ja tunnistaa niin miksi se pitää alkaa etukäteen lietsomaan sitä "maistathan, joohan syöthän kiltisti..."

kyllä mäkin vastaan jos kysyy että mitä tää tai tää on, mutta en mä ala koko lautasen sisältöä etukäteen luettelemaan.
Hauska ilmiö on toisilla lapsilla se, että liika etukäteen suostuttelu, uhkailu tai maanittelu kääntyy tarkoitustaan vastaan. Toisin sanoen jos lasta liikaa preppaa 'vaikeisiin' tilanteisiin, lapsi ei luota suoriutumiseensa tai pistää juuri sen takia ihan ranttaliksi, että on etukäteen tehty asiasta numero. 'Ole kiltisti kylässä' ym. on usein täysin turha, jopa haitallinen lause :D Samaan kastiin menee jatkuva varoittelu. Vähän kiivetään jonnekin niin äidin suusta pääsee heti varo. Piiloviesti lapselle on: et pärjää siellä.

Hiljattain oli dokkari jossa oli asiaa ylisuojelemisesta (lapsia kytätään herkeämättä eikä uskalleta päästää enää keskenään ulos leikkimään). On tämän ajan ilmiö selvästi, varjellaan liiallisuuksiin asti.

Nyt harmailen
Minua suorastaan järkyttää miten ystäväni, joka muuten on siisteysfanaatikko, pyyhkii ruuan jälkeen lasten suut ja kädet samalla keittiöluutulla jolla pyyhkii pöydät! Kuvottavaa mutta en ole saanut sanottua asiasta.

"vieras"
se on musta outoa, kun yhdessä tuttavaperheessä molemmat vanhemmat itkee, miten kaipaisivat yhteistä aikaa, mut KUKAAN ei sit kelpaa heidän kullannuppuaan (3,5v) hoitamaan...lapsi ei siis ole koskaan ollut kenenkään vieraan tai ees isovanhempien hoidossa...(ja kyllä, olen tarjoutunut hoitamaan!)

Mustakin potta on maailna turhin kapistus. Meillä on molemmat lapset käyttäny pottaa tasan 0 päivää. Eikä oo muuten pöntöllä käynti ollut mitenkään hankalaa, siihenhän saa korokkeen ja supistajan. Mustakin vessajutut kuuluu vessaan eikä muualle! Ja miten niin teidän vessan ei mahdu?? Pakkohan sinne on mahtua seisomaan ja pesemään käsiä?? Kyl se potta sinne silloin mahtuu......
no meidän tytöllä jäi vaipat käytöstä 1,5 vuotiaana ja väitän että tuo pienikokoinen tirppa ei olisi mitenkään päässyt hädän yllättäessä korokkeen ja supistajan kanssa varusteltuna pöntölle. Nostettuna toki ja osasikin hienosti pissata pönttöön jo tuossa iässä mutta yleensä menee itse vessaan. Nyt ikää on 2v8kk ja epäilen ettei vieläkään yltäisi kunnolla pöntölle itsekseen.

njaah
hauska lukea näitä juttuja!

mun kaveri ei anna lapselleen (mun mielestä) tarpeeksi ruokaa, ja mä luulen että siksi että pelkää että lapsestaan tulisi pullukka(itse ollut nuorena pyöreä tyttö). lapsi on siis just täyttänyt 1v. saa päivässä 4dl maitoa ja kaks pilttipurkkia.. kun syötän mun lasta niin tämä raukka huutaa kun heikkopäinen ruuan perään ja on koko ajan kerjäämässä ruokaa. sitten kun joku toinen(esim. mumminsa) syöttää niin lapsi syö ittensä niin ähkyyn että oksentaa.

"täti"
Onpas hauska miten vähän kestetään täti nimitystä ;)
Itse olen n.35v. ja oikein mielelläni täti. Veljentytär ei minua muuksi kutsukaan kun Täti. Joidenkin ystävienkin lapsille olen Täti. Tiedän toki henkilöitä jotka ei voi sietää tätä täti nimitystä ja yksi on oma tätini joka on noin 15v. minua vanhempi. Hänen mielestään täti nimitys vanhentaa -
nimim. ylpeä Täti.

"Tiina"
1. Lapsi puetaan puistoon liian hienoihin vaatteisiin. Siinä lapsi seisoo kädet suorina hienoissa helou kiti- kuteissaan, kun äiti huokailee vieressä, että kunhan et nyt sotke vaatteita. Lapsi tarttee kurahousuja, lällyleikkejä, kiipeilyä... ainakin mun mielestä. :)

2. Kyläilessä meillä kahvipöydästä tenavat nappaavat kerralla kaikkia mahdollisia herkkuja lautaselle, muutamaa purastaan ja lähdetään pöydästä. Siihen jää limut ja rämmityt kahvileivät. Argh!

3. Poikamme on ollut kertana muutama kaverinsa luona yökylässä. Iltaisin oman perheen pojat kantoivat itselleen kaapeista sipsiä, jätskiä yms. ja meidän pojalle ei oltu tarjottu murustakaan. Oli polonen katsonut vierestä kun toiset söi..

"minä"
[QUOTE="Yhden lapsen äiti";21922807]Meillä menee aina klo 20 ja kyllä talossa aikas hiljaista sen jälkeen on. Mitenkä sitä nyt aikuiset ihmiset älämölöä illalla pitäisi. Tv toki voi olla normaalilla äänellä, jos suomalaista ohjelmaa tulee. Iltakahvivieraitakin voi olla, mutta ihan normaalilla äänellä jutellaan... jos ääni nousee, niin siitä kyllä huomautan. Itsekin haluan unirauhan, niin miksi en antaisi sitä lapselleni???

Ja, mä en ymmärrä sitten sitä, että annetaan lasten riekkua illalla myöhään. Lapset tarvitsevat kuitenkin paljon unta, joten jos hoitoon aamulla menevät, niin ajoissa pitäisi illalla olla untenmailla. [/QUOTE]

No tämä ko. tapaus on juuri niin että tv on äänettömällä ja ihmiset kuiskailee. Unirauhalla ja liioittelullakin on eronsa.
Ja mielestäni klo. 19 nukkumaan menon ainoa vaihtoehto ei ole "iltamyöhä". Nämä ko. lapset on olleet kotihoidossa aina, eikä äiti mikään sosiaalinen tapaus, eli ei ole mitään eikä mihinkään menoa aamuisin. Lisäksi valittaa kun nuorempi herää 5.30.... No miksiköhän.... :D

"ässä"
hauska lukea näitä juttuja!

mun kaveri ei anna lapselleen (mun mielestä) tarpeeksi ruokaa, ja mä luulen että siksi että pelkää että lapsestaan tulisi pullukka(itse ollut nuorena pyöreä tyttö). lapsi on siis just täyttänyt 1v. saa päivässä 4dl maitoa ja kaks pilttipurkkia.. kun syötän mun lasta niin tämä raukka huutaa kun heikkopäinen ruuan perään ja on koko ajan kerjäämässä ruokaa. sitten kun joku toinen(esim. mumminsa) syöttää niin lapsi syö ittensä niin ähkyyn että oksentaa.
Eikö toi ois jo lastensuojeluasia, jos siis pitää lastaan nälässä!

"minä"
"se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"
meillä lapset alkaa nukkumaan klo 19, JOS on aikainen tarha-aamu (klo 5).
meillä ei kylläkään tarvi hiljaa olla, kuin siinä vaiheessa kun ovat nukahtamaisillaan. sen jälkeen voi jutustelua jatkaa, mut toki kohtuu äänellä.
ethän itsekkään pystyisi nukkumaan, jos joku huutaa viereisessä huoneessa????
Missä kohtaa puhuin huutamisesta??? Kuten äsken juuri kirjoitinkin, siellä vain kuiskaillaan ja katsotaan tvtä äänettömällä klo 19 jälkeen, ja todellakaan ei kukaan ole hoitoon tai kouluun menossa aamulla.
Meilläkään ei huudeta eikä meuhkata sen jälkeen kun kohta 5v menee klo 21 nukkumaan, mutta normaalia elämää voidaan jatkaa, tvssä saa olla ääni, ääneen saa puhua ja nauraa ja saa vaikka imuroida tai vatkata kakkutaikinaa...

joskus mietityttää
ei niinkään omissa tutuissa, mutta yleisesti ihmetyttää yksi asia, en sitä tuomitse, mutta hämmästelen. Sellainen lapsen terveydentilan YLItarkkailu. Tietenkin esim. allergia tulee ottaa vakavasti, ja puuttua asiaan, jos lapsella on selkeitä oireita, mutta sellainen "aika raskasta tämä vauva-aika, kun en voi syödä kuin poronlihaa ja parsakaalia, kun lapsi oireilee kaikelle muulle, eilenkin kokeilin syödä mustikkaa, ja vauvan kakan ryynit olivat heti eri kokoisia, ja ehkä toinen poskikin saattoi vähän punoittaa, toivon nyt vaan, ettei tuo poronlihakin jää pois, kun pari päivää sitten kakkasi kolmesti, kun yleensä kakkaa vai kahdesti. Eikä ne lääkärit ymmärrä allergioista mitään, minullekin väittävät, että olen turhan tiukalla dieetillä, mutta enhän minä voi toiselle kakkaongelmia ja ihottumaa ehdoin tahdoin aiheuttaa".

Tämä siis vähättelemättä todella moniallergisten lasten ja heidän vanhempiensa elämää. Se voi olla todellinen suo, mutta ihmiset lukevat kauhutarinoita netistä, ja sitten kuvittelevat, että terve ja normaali vauva toimii kuin kone, ei koskaan itke mahakipuja, ei koskaan kakkaa eri lailla, eikä koskaan saa pientäkään ihottumaa. Ja että jos jotain tuollaista sattuu, se on vaarallista ja merkki allergiasta. Vauva on vielä aika keskeneräinen otus mm. suolistoltaan, ei pitäisi sekoittaa allergiaa ja normaalia ruoka-aineisiin tottumista. Jos ei maidon kautta saa edes kokeilla tottua, minkä kautta sitten ja koska? Paras neuvo minkä olen kuullut oli, että äidin tulisi jo raskausaikana siirtyä maidottomalle dieetille, ettei sikiö altistuisi maitoproteiinille :D.

aaargh!
Se että lasta ei saada kuriin hämmästyttää mua joka kerta. :p Tai lähinnä se, että vingutaan tyyliin:
-Eelis, tules nyt tänne
tule tänne istumaan kun muutkin istuu täällä
Eelis, tule istumaan, kaikki muut odottaa
Eelis, alas tulla nyt
Eelis, nyt mä alan laskemaan
yksi-kaksi-kolme
(Eelis ei tule)'
-Ei se vaan tule (äiti huokaa ihmeissään toisille äideille ja mitään ei tapahdu tottelemattomalle Eelikselle)

:headwall: :headwall: :headwall:
Törmäsin tällaiseen tapaukseen Prisman Hesessä. Poika oli isänsä kanssa siellä ja isä houkutteli poikaa syömään. Poika oli siellä leikkipisteessä.
- Eelis tuu nyt syömään (poika ei tule)
- Eelis nyt tuut syömään sun hampurilaisen (poika ei tule)
- Eelis, nyt ihan oikeesti, tuu syömään (poika ei tule, isä alkaa syömään omaa hamppariaan)
Poika käy äkki haukkaamassa palan hampurilaisesta ja juoksee takaisin leikkipaikalle.
- Eelis hei, älä nyt sinne mene, tule takaisin syömään sun hampurilainen (poika ei tule)
- Eelis ole nyt niin kiltti että tule tänne syömään (isällä toooosi veeeetoooaaava ääääni)
Tässä vaiheessa me olimme syöneet ja poistuimme paikalta. En tiedä kuinka Eelikselle ja hampurilaiselle kävi, mutta pikkasen pisti kiukuttamaan auktoriteetitön isä.

"vieras"
Tämä ei tapahtunut Suomessa (eikä edes kerran vaan useampana päivänä), mutta nauruksi pisti -muuta ei voinut.
Kerrostalon piha, isä tai äiti (vuoropäivinä) ruokalautanen kädessä ja noin 4 v poika. Poika käy välillä ottamassa lusikallisen ruokaa ja sitten juoksentelmaan pihamaalle. Isä/äiti kuljeskelee perässä ja taas otetaan lusikallinen. Välillä poika kiipesi auton perälavalle ja sinnekin lusikallinen. Ei herran jestas!

"vieras"
[QUOTE="täti";21928104]Onpas hauska miten vähän kestetään täti nimitystä ;)
Itse olen n.35v. ja oikein mielelläni täti. Veljentytär ei minua muuksi kutsukaan kun Täti. Joidenkin ystävienkin lapsille olen Täti. Tiedän toki henkilöitä jotka ei voi sietää tätä täti nimitystä ja yksi on oma tätini joka on noin 15v. minua vanhempi. Hänen mielestään täti nimitys vanhentaa -
nimim. ylpeä Täti.[/QUOTE]

Meidän päiväkodissa johtaja itse kutsuu henkilökuntaa tädeiksi ja yhtä sedäksi. Ja lapset saavat tehdä samoin, eikä kukaan valita asiasta. Toki etunimiäkin käytetään, mutta nuo tädit ja sedät ovat sellaisia hellyttelynimiä meidän päiväkodissa. "Nyt tämä täti kyllä halaa sinua."

tuttu juttu
[QUOTE="vieras";21928378]Tämä ei tapahtunut Suomessa (eikä edes kerran vaan useampana päivänä), mutta nauruksi pisti -muuta ei voinut.
Kerrostalon piha, isä tai äiti (vuoropäivinä) ruokalautanen kädessä ja noin 4 v poika. Poika käy välillä ottamassa lusikallisen ruokaa ja sitten juoksentelmaan pihamaalle. Isä/äiti kuljeskelee perässä ja taas otetaan lusikallinen. Välillä poika kiipesi auton perälavalle ja sinnekin lusikallinen. Ei herran jestas![/QUOTE]

Juu, meillä perhekerhossa yksi äiti tekee tuota samaa, eli juoksee lapsen perässä ja antaa tälle lautaselta suupaloja suuhun. Kun ei lapsi malta istua ruokailun ajan paikoillaan ja on kuulemma niin huonoruokainen tapaus. Lapsi tosin vasta jotain 2,5v mutta silti... Kaikkien muiden lapset kiltisti istuu ruokapöydässä tai sitten ovat ilman ruokaa. Samainen äiti ei koskaan komenna lastaan ja lapsella saa olla omat lelut mukana kerhossa ja niihin ei tietystikään saa lapsen mielestä kukaan muu koskea. Tosi reilua...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja joskus mietityttää;21928249:
ei niinkään omissa tutuissa, mutta yleisesti ihmetyttää yksi asia, en sitä tuomitse, mutta hämmästelen. Sellainen lapsen terveydentilan YLItarkkailu. Tietenkin esim. allergia tulee ottaa vakavasti, ja puuttua asiaan, jos lapsella on selkeitä oireita, mutta sellainen "aika raskasta tämä vauva-aika, kun en voi syödä kuin poronlihaa ja parsakaalia, kun lapsi oireilee kaikelle muulle, eilenkin kokeilin syödä mustikkaa, ja vauvan kakan ryynit olivat heti eri kokoisia, ja ehkä toinen poskikin saattoi vähän punoittaa, toivon nyt vaan, ettei tuo poronlihakin jää pois, kun pari päivää sitten kakkasi kolmesti, kun yleensä kakkaa vai kahdesti. Eikä ne lääkärit ymmärrä allergioista mitään, minullekin väittävät, että olen turhan tiukalla dieetillä, mutta enhän minä voi toiselle kakkaongelmia ja ihottumaa ehdoin tahdoin aiheuttaa".

Tämä siis vähättelemättä todella moniallergisten lasten ja heidän vanhempiensa elämää. Se voi olla todellinen suo, mutta ihmiset lukevat kauhutarinoita netistä, ja sitten kuvittelevat, että terve ja normaali vauva toimii kuin kone, ei koskaan itke mahakipuja, ei koskaan kakkaa eri lailla, eikä koskaan saa pientäkään ihottumaa. Ja että jos jotain tuollaista sattuu, se on vaarallista ja merkki allergiasta. Vauva on vielä aika keskeneräinen otus mm. suolistoltaan, ei pitäisi sekoittaa allergiaa ja normaalia ruoka-aineisiin tottumista. Jos ei maidon kautta saa edes kokeilla tottua, minkä kautta sitten ja koska? Paras neuvo minkä olen kuullut oli, että äidin tulisi jo raskausaikana siirtyä maidottomalle dieetille, ettei sikiö altistuisi maitoproteiinille :D.
Tässä vähän totuuden siementä. Tosin asian ymmärtää täysin vasta kun kokeilee elämää moniallergikon kanssa. Minulla toinen oli pienenä terve ja toinen juuri kuvailemasi parsakaali-poro-tapaus. Se oli hyvin todellinen, ei kuviteltu tilanne. Maidon kautta altistuminen ei todellakaan onnistu jos lapsi oireilee voimakkaasti. Toisen (myöhemmin terveeksi todetun) lapsen kanssa olin maidottomalla dieetillä ilman syytä ihan sen takia, että allergioiden riski on valtavan suuri perheissä, joissa on jo allerginen lapsi ennestään. Kun sen helvetin on kerran kahlannut läpi, tekee mielellään vähän liikaakin, ettei joutuisi samaan uudelleen.

Mutta totta toinen puoli. Esimerkiksi lasten kiukuttelu laitetaan monesti automaattisesti allergian piikkiin. Yhdistelmä allergikko-esikoinen on tässä erityisen paha. Helposti siinä ymmärretään lasta sitten vähän liiankin kanssa ja rajat jäävät pitämättä. Oiretarkkailu voi saada suhteettomia piirteitä niin että ruokia eliminoidaan oireista, jotka eivät haittaa lasta mitenkään. Jne.

Allergiaperheet ovat monesti jääneet huolinensa terveydenhuollon toimmattomuuden jalkoihin ja tottuneet ottamaan ohjat omiin käsiin. Joskus siinä mennään kuvailemaasi ääripäähän. Tilanne voisi olla toinen jos allergioiden tunnistaminen ja hoito esim. neuvolassa ja terveyskeskuksissa vastaisi ajan vaatimuksia ja vanhempien huoli otettaisiin tosissaan.

"joo"
[QUOTE="täti";21928104]Onpas hauska miten vähän kestetään täti nimitystä ;)
nimim. ylpeä Täti.[/QUOTE]

Minäkin olen oikein mielelläni täti vieraiden lasten suussa ja etenkin heidän vanhempiensa. Paljon mieluummin kuin vaikka 'toi nainen'. Sukulaisuussuhteiden perusteella en täti olekaan.

Btw.
Törmäsin tällaiseen tapaukseen Prisman Hesessä. Poika oli isänsä kanssa siellä ja isä houkutteli poikaa syömään. Poika oli siellä leikkipisteessä.
- Eelis tuu nyt syömään (poika ei tule)
- Eelis nyt tuut syömään sun hampurilaisen (poika ei tule)
- Eelis, nyt ihan oikeesti, tuu syömään (poika ei tule, isä alkaa syömään omaa hamppariaan)
Poika käy äkki haukkaamassa palan hampurilaisesta ja juoksee takaisin leikkipaikalle.
- Eelis hei, älä nyt sinne mene, tule takaisin syömään sun hampurilainen (poika ei tule)
- Eelis ole nyt niin kiltti että tule tänne syömään (isällä toooosi veeeetoooaaava ääääni)
Tässä vaiheessa me olimme syöneet ja poistuimme paikalta. En tiedä kuinka Eelikselle ja hampurilaiselle kävi, mutta pikkasen pisti kiukuttamaan auktoriteetitön isä.
Onko nimessä Eelis jokin vika, kun sitä näissä yhteyksissä käytetään?

"niinpä"
Entäpä nämä äidin kultamussukat, jotka saavat ottaa päiväkotiin kasan omia leluja? Itku ja parku on hirveä, jos joku koskee niihin tai yksikin petshoppi on hukassa. Jokainen tervepäinen vanhempi tajuaa, että lelupäivät on sitä varten, ellei yhtä unilelua lasketa. Ainakin meidän päiväkodissa tuosta on kirjalliset ohjeetkin, mutta kun meidän Liisukka haluaa ottaa ne mukaan tai muuten ei suostu lähtemään hoitoon....

Yhteistyössä