G: Tuttavasi OUDOT tavat lasten kanssa!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuttavaperheen "kasvatustavat" on toisaalta ihan ymmärrettäviä (perheessä mies ei tee MITÄÄN, kaikki kaatuu äidin harteille ) mutta kauhistelen niitä jokaikinen kerta, kun heillä vierailevat tai he vierailevat meillä.
Lapsella 4 v ei ole MITÄÄN rytmiä. syödään koska syödään ja mitä syödään. Vauvana lapselle tehtiin puurosta kauheaa ikkunakittiä ja sitten ihmeteltiin miksei lapsi syö ja työnnettiin jacky makupala nokan alle.
Käsiä ei tarvitse pestä pissan jälkeen, kun eihän siellä vessassa pimppiä kaivella :eek: :headwall:

Lapsi on piirrellyt JOKA paikan asunnossa. Keittiön seinät, keittiön pöydän ja tuolit, olohuoneen tapetit.
Saa kulkea sisällä kengät jalassa, syödä rasvaista paahtoleipää metwurstilla makuuhuoneessa, jossa katselee metrin päästä piirrettyjä ja tahkoaa rasvaiset kätensä päiväpeittoon :x :x :x .

Kulkee talvella autoreissuilla pelkässä t-paidassa vaikka vanhemmilla on kyllä toppikset ja huivit viimeisen päälle.

"vieras"
[QUOTE="äitix4";21921483]naapurissa käy äiti ainokaisen poikansa noin 4v kanssa kylässä.

Tämä äiti vaatii että kun "jetro" leikkii jollain lelulla ja sattuu jättämään sen johonki poistuessaan kiikkuun yms pitää muitten muistaa että "jetrolla" on leikki kesken jos sattuu tuleen sitää jatkamaan!
Minusta jos lelu jätetään ja mennään muihin puuhiin se on vapaata riistaa?

Naapurini lapsi on taasen tarkka tästä "jetron" karkailusta yms ja huuteleekin "jetron" perään jos lähtee juoksee karkuun pihalta eikä äitinsä sano mitää."jetron" äiti sähähtää tälle lapselle että Elä SiNÄ komenna "jetroa" minä kyllä huolehin.Lapsi itkua tihrusti pihalla viime kerralla saman tapauksen jäliltä ja oli kauhuissaan jos "jetro"jääkin auton alle kun sai mennä minustaki aika vilkkaalle 60nopeus alueella olevan tien viereen lällättään.
naapuri puree vaan huulta tämän äidin ainokaisen suojelun lomassa.[/QUOTE]

Sun pitäis tehdä lastensuojeluilmoitus tuosta perheestä!

"vieras"
Meidän naapurin tyttö ei pidä autossa turvavyötä. Hän oli 4-vuotias kun tähän muutettiin eikä silloinkaan ollut minkäänlaista istuinta/koroketta enää käytössä (nyt on koululainen). En tosin ole heitä missään maantiellä seurannut, mutta aina kun ajavat tästä meidän ohi, lapsi keikkuu etupenkillä ilman vöitä. Lisäksi hänen ei tarvitse käyttää pyöräillessä kypärää, kun hän osaa jo ajaa ja siitä tulee pää kipeäksi (tytön omin sanoin). Ja aika usein saan selittää omille lapsilleni (vähän nuorempia), että miksi se kypärä on aina ajaessa päässä eikä autossa avata vöitä ennenkun ollaan parkissa...

Mun tuttu vuoraa aina tuolin pienellä pyyhkeellä ja levittää tuolin alle lattialle isomman pyyhkeen kun lapset ovat ruokapöydässä.
Mun mielestä on vaan helpompi pyyhkiä tuoli ja lakaista ja luututa lattia tarvittaessa.
Ja totuus on etten oo edes sitä mieltä että lapset sotkis NIIN paljon et kaikki pitää suojata.

Toinen tuttu ei kiellä lasta lyömästä muita lapsia vaan on sitä mieltä että selvittäkööt keskenään.
Toki lapset voivat opetella selvittämään välejään, mutta fyysistä kimppuun käymistä en hyväksy.

[QUOTE="vieras";21920857]Lapsen naamaa ja käsiä ei putsata ruoan jälkeen, vaikka ovat paksussa mössässä ja lapsi saa mennä läpsimään sen jälkeen mitä tahansa.[/QUOTE]

Tämä!! Tai miksi hihoja ei voi nostaa ruuan ajaksi vaan koko lapsi on ruuan jälkeen yltäpäältä soosissa? Tai miksi lapsen nenää ei niistetä? Pahimmassa tapauksessa lapsi pyyhki nenänsä käteen ja leikkii sitten samoilla leluilla muiden kanssa tai äiti pussaillee räkää..

Yksi paha on myös se, että jos lapsi (noin 1,5v) kompastuu/satuttaa vähän itseään, niin lapsi otetaan erilleen muista lapsista. Siis viedää eri huoneeseen itkemään, pois "häiritsemästä" vaikka kyseessä olisi 15sekunnin itku. Minusta lasta kohtaan käyttäydytään silloin väärin. Lasta siis "rangaistaan" viemällä hänet pois tilanteesta.

"vieras"
hauska lukea näitä juttuja!

mun kaveri ei anna lapselleen (mun mielestä) tarpeeksi ruokaa, ja mä luulen että siksi että pelkää että lapsestaan tulisi pullukka(itse ollut nuorena pyöreä tyttö). lapsi on siis just täyttänyt 1v. saa päivässä 4dl maitoa ja kaks pilttipurkkia.. kun syötän mun lasta niin tämä raukka huutaa kun heikkopäinen ruuan perään ja on koko ajan kerjäämässä ruokaa. sitten kun joku toinen(esim. mumminsa) syöttää niin lapsi syö ittensä niin ähkyyn että oksentaa.
Tuo on jo lastensuojeluilmoituksen paikka :(

liisa lapamato
Alkuperäinen kirjoittaja joskus mietityttää;21928249:
ei niinkään omissa tutuissa, mutta yleisesti ihmetyttää yksi asia, en sitä tuomitse, mutta hämmästelen. Sellainen lapsen terveydentilan YLItarkkailu. Tietenkin esim. allergia tulee ottaa vakavasti, ja puuttua asiaan, jos lapsella on selkeitä oireita, mutta sellainen "aika raskasta tämä vauva-aika, kun en voi syödä kuin poronlihaa ja parsakaalia, kun lapsi oireilee kaikelle muulle, eilenkin kokeilin syödä mustikkaa, ja vauvan kakan ryynit olivat heti eri kokoisia, ja ehkä toinen poskikin saattoi vähän punoittaa, toivon nyt vaan, ettei tuo poronlihakin jää pois, kun pari päivää sitten kakkasi kolmesti, kun yleensä kakkaa vai kahdesti. Eikä ne lääkärit ymmärrä allergioista mitään, minullekin väittävät, että olen turhan tiukalla dieetillä, mutta enhän minä voi toiselle kakkaongelmia ja ihottumaa ehdoin tahdoin aiheuttaa".

Tämä siis vähättelemättä todella moniallergisten lasten ja heidän vanhempiensa elämää. Se voi olla todellinen suo, mutta ihmiset lukevat kauhutarinoita netistä, ja sitten kuvittelevat, että terve ja normaali vauva toimii kuin kone, ei koskaan itke mahakipuja, ei koskaan kakkaa eri lailla, eikä koskaan saa pientäkään ihottumaa. Ja että jos jotain tuollaista sattuu, se on vaarallista ja merkki allergiasta. Vauva on vielä aika keskeneräinen otus mm. suolistoltaan, ei pitäisi sekoittaa allergiaa ja normaalia ruoka-aineisiin tottumista. Jos ei maidon kautta saa edes kokeilla tottua, minkä kautta sitten ja koska? Paras neuvo minkä olen kuullut oli, että äidin tulisi jo raskausaikana siirtyä maidottomalle dieetille, ettei sikiö altistuisi maitoproteiinille :D.
Tää on varmaan jossakin tapauksessa totta...mutta minulla ainakin oli allergisen lapsen kanssa usein olo että kukaan ei oikeasti usko niitä oireita, eikä varmaan uskonutkaan ennenkuin lääkäriltä tuli vahvistus että allerginen lapsi on. Ja joskus ne muutokset vauvassa oli pieniä, sellaisia mitä ei muut välttämättä huomanneet, siis perheen ulkopuoliset.

"ihmettelijä"
En ymmärrä,
-että jos tarjoan ruokaa myös tuttavan pojalle ja poika heittää minua sillä niin äiti ei komenna. Kun sanon ettei meillä heitetä ruokaa ja pyydän nostamaan lapsen pöydästä, lapsi nostetaan sekunnissa takaisin syömään. Seisaalleen tuolilla...
-että lasta (1,5v) pitää jatkuvasti pitää kiinni kädestä ja hyysätä. Ettei lapsi voi leikkiä yksin lelulla ellei äiti istu vieressä.
- että ei ole ikinä kuultu siitä käsien putsaamisesta ruuan jälkeen.
- että lapsella ei ole mitään rutiineja ja esim. nukkumaanmenoaikaa.
- että sen ikäinen lapsi (1,5v) syö valmista purkkiruokaa... kylmänä. Mutta saa kuitenkin joka yö lämmitettyä maitoa!
Kaikissa kohdissa kyseessä yksi ja sama perhe.

[QUOTE="minä";21928125]No tämä ko. tapaus on juuri niin että tv on äänettömällä ja ihmiset kuiskailee. Unirauhalla ja liioittelullakin on eronsa.
Ja mielestäni klo. 19 nukkumaan menon ainoa vaihtoehto ei ole "iltamyöhä". Nämä ko. lapset on olleet kotihoidossa aina, eikä äiti mikään sosiaalinen tapaus, eli ei ole mitään eikä mihinkään menoa aamuisin. Lisäksi valittaa kun nuorempi herää 5.30.... No miksiköhän.... :D[/QUOTE]

Tai sitten se on kuten meidän tanava jollla on niin vahva aamukello herättämässä aikaseen että seherää vaikka menis koska nukkumaan. Lopputulos vaan on paljon hankalampi jos nukkuu liian vähän siksi ettei mene ajoissa illalla nukkumaan. Meillä meni kauan nukkumaan klo 19 ja heräs klo 5, sitten alko nukahtamaan myöhemmin ja heräs klo 5..nykyään herää klo 6 ja menee unille 20-21.

Itsekkään en ole mikään standaridi kasvattaja, mutta tämä tapaus on hieman aiheuttanut ihmetystä..
Lapselle alettiin 2kk iässä syöttää perunaa.."Sillä on raasulla niin nälkä, ei se pelkällä maidolla pärjää".. Sitten ihmetellään ku vauva huutaa ku puukossa kun maha on kipeä eikä kakka kulje..

Vauvalle 3.5kk puskee eka hammas, seuraavana päivänä vauvalle annetaan kurkkua!! Mit helv!! Sillä yhdellä hampaallahan sitä saakin syötyä hienosti. Ja jokaisella kerralla tietysti muisteaan mainita että ei saa sitten neuvolassa sanoa asiasta..Eli siis tajuaa tekevänsä ihan päin helvet.. Mutta silti jatketaan.

Lapsi ei 4kk iässä ole vieläkään tyytyväinen lattialla.Ei minuuttiakaan. Kokoajan pitää jonkun hössöttää, pitää sylissä, sössöttää ihme vauva kielellä.. (Lapsen tyytymättömyys matolla olemiseen tulee ilmi esim: Jokaisesta äänestä, liikkeestä tai ilmeestä.. "voi ei se Vauva yhtään tykkää olla lattialla.." )

Ja sitten kuitenkin muistetaan valittaa miten kovin rankkaa on ja varsinkin tylsää. Joskus tekis mieli kysyä että mitä sä sitten kuvittelit kun raskaaksi hankkiuduit? Että joku muu hoitaa sen lapsen?Vai että se toimii niinku koira, jos ei huvitakkaan sen voi laittaa vaikka pihalle siihen asti että mies tulee töistä.

"pompom"
Tyttöni on nyt 7kk ja todellakin olen pähkäillyt millä nimellä kutsua ettei tarttis niitä tätejä ja setiä käyttää. Teinejä voi vielä kutsua tytöiksi ja pojiksi. Sitten yli parikymppiset on varmaan miehiä ja naisia. Niitähän ne/me kuitenkin ollaan. Kaupantäti vois olla ihan vaan myyjä ja poliisisetä pelkkä poliisi jne. Ja tädin miestä kutsutaan tietty omalla nimellä. Onneksi miehen veljien muksut kutsuu mua pelkällä nimellä, tosin toisen veljen vaimo lisäsi tädin nimeni perään ja mieheni asian oikaisi.
No häh? Jos ne on sun miehen veljen lapsia, niin sä olet niiden täti. Daa.

"vieras"
Epäjohdonmukaisuus, sanotaan sellaista mitä ei toteuteta.
Sukulaisissa aina kauhistelen serkkuni kasvatustapoja.

-Syöhän nyt.
-Eikö maistu? Tuolla on jälkiruokaakin, mutta sitä saa vasta kun on syönyt ruuan ensin.
-Etkö ole syönyt vieläkään? Sää oot kyllä niin iso etten mää syötä sua. (5v)
-Eikö vieläkään? (äiti istuu viereen ja syöttää yhden lusikallisen, lapsi ei ota enempää vaikka äiti tarjoaa) -Jatkahan tosta itse.
-Kato Jessica, tämmöstä keksiä tuolla on kakun lisäksi, näähän on sun lemppareita. Saat tämmösen heti kun on se lautanen tyhjä. Syös nyt.
(lapsi pyörittelee ruokaa lautasella muttei syö)
-Kuule Jessica, multa menee kohta hermot sun kanssa. Ruoka pitää syödä. Me lähdetään sitten kotiin jos et sää mitään syö. Sulle on nyt viisi minuuttia aikaa syödä ja jos toi lautanen ei tyhjene, niin lähdetään saman tien autoon ja kotiin.
(lapsi syö lusikallisen ja jatkaa annoksensa pyörittelyä)
-Noni, nyt mää vien sun ruuat pois. Ei tosta mitään tule. Sun tulee kyllä tosi nälkä ennen iltaa kun et nyt syönyt.
(lapsi alkaa vääntää pientä itkua, minun mielestäni tekoitkua)
-Älähän nyt, voi sentään, no ei meidän tartte kotiin lähteä kun täällä on nyt näitä leikkikavereitakin. Tuonko mää sulle keksin ettet ihan nälässä ole?
(lapsi nyökkää, saa keksin josta nakertaa pienen murenan. Hymyilee tyytyväisenä ja lähtee leikkimään. Näin sitä taas pyöritin äitiä oman mieleni mukaan.)

"pompom"
mä en tajua ainakaan, miksi joku putsaa tutin omassa suussaan?
oikeastikko ei ole vesipulloa tai MITÄÄN mukana millä sen voi huuhtoa tai MITÄÄN mailla halmeillakaan missä sen voi käydä huuhtomassa?
No mä en oikeastaan ymmärrä, miksi se pitäis edes huuhtoa. Sen kun pyyhkäisee vähän johonkin. Siellähän maassahan se lapsi muutenkin konttaa ja pistelee suuhunsa kaikkea. Yksi pudonnut tutti sinne tai tänne. Sellainen lika voikin olla hyväksi. Varmasti paljon parempi tapa, kuin tutin uittaminen omassa suussa...

vieras mies tuli taloon
Alkuperäinen kirjoittaja tädit ja sedät;21921284:
Mää en kans ymmärrä tuota täti ja setä juttua. Ärsyttää. Minä sanon nainen tai mies, jos en nimeä / titteliä (poliisi, myyjä) tiedä. EN edes oikein tiedä, mikä siinä ärsyttää...
Täti ja setä on sanoja joita lapselle opetetaan kun lapsi ei vielä jaksa sisäistää että joka ihmisellä on omat nimet ja ympärillä satoja satunnaisia tuttavuuksia joiden nimiä lapsi ei ehdi sisäistämään. sanojen merkitykset muuten vaihtelevat. ei ole ehdottomasti oikeaa kielenkäyttöä.
jos tuo ärsyttää kannattaa analysoida omaa mieltään, sieltä löytyy syy.

vieras mies tuli taloon
[QUOTE="pompom";21929355]No häh? Jos ne on sun miehen veljen lapsia, niin sä olet niiden täti. Daa.[/QUOTE]

älä vaadi liikoja, eihän nää kakarat tiedä edes mikä on eno.

Täti ja setä on sanoja joita lapselle opetetaan kun lapsi ei vielä jaksa sisäistää että joka ihmisellä on omat nimet ja ympärillä satoja satunnaisia tuttavuuksia joiden nimiä lapsi ei ehdi sisäistämään. sanojen merkitykset muuten vaihtelevat. ei ole ehdottomasti oikeaa kielenkäyttöä.
jos tuo ärsyttää kannattaa analysoida omaa mieltään, sieltä löytyy syy.
Niimpä. Taaperokin osaa sanoa sanan täti. Paljon vaikeampaa on sanoa myyjä, nainen jne...ja pikkulapselle jokainen nainen on täti ja mies setä. Kyl se iänmyötä alkaa selvetä ja muokkautua miten sanoo ketäkin. En mä jaksa pahastua siitä että mua joku pikkunen tädittelee.

[QUOTE="pompom";21929453]No mä en oikeastaan ymmärrä, miksi se pitäis edes huuhtoa. Sen kun pyyhkäisee vähän johonkin. Siellähän maassahan se lapsi muutenkin konttaa ja pistelee suuhunsa kaikkea. Yksi pudonnut tutti sinne tai tänne. Sellainen lika voikin olla hyväksi. Varmasti paljon parempi tapa, kuin tutin uittaminen omassa suussa...[/QUOTE]

Ei meil kyllä aina ollu vettä mukana tai hanaa lähellä kun esim tuola mettässä oltiin pojan kanssa. Eihän sitä ny yhen tutin takia viitsiny kotia lähtee ja takasin sinne mettään.

"vieras"
[QUOTE="niinpä";21928633]Entäpä nämä äidin kultamussukat, jotka saavat ottaa päiväkotiin kasan omia leluja? Itku ja parku on hirveä, jos joku koskee niihin tai yksikin petshoppi on hukassa. Jokainen tervepäinen vanhempi tajuaa, että lelupäivät on sitä varten, ellei yhtä unilelua lasketa. Ainakin meidän päiväkodissa tuosta on kirjalliset ohjeetkin, mutta kun meidän Liisukka haluaa ottaa ne mukaan tai muuten ei suostu lähtemään hoitoon....[/QUOTE]

Meiän pk:ssa ei ole lelupäiviä. leluja saa tuoda jos haluaa. Mutta jos niistä tulee ongelma., ne laitetaan pois. Hyvin on onnistunut jakaminen ja leikkiminen.

"apua"
hauska lukea näitä juttuja!

mun kaveri ei anna lapselleen (mun mielestä) tarpeeksi ruokaa, ja mä luulen että siksi että pelkää että lapsestaan tulisi pullukka(itse ollut nuorena pyöreä tyttö). lapsi on siis just täyttänyt 1v. saa päivässä 4dl maitoa ja kaks pilttipurkkia.. kun syötän mun lasta niin tämä raukka huutaa kun heikkopäinen ruuan perään ja on koko ajan kerjäämässä ruokaa. sitten kun joku toinen(esim. mumminsa) syöttää niin lapsi syö ittensä niin ähkyyn että oksentaa.
Tämä on jo lastensuojeluasia. Lapsi on aliravittu. Tee hyvä ihminen jotain, vihjaa vaikka neuvolaan.

neljän äiti
Mä olen varmaan yhden tuttavaäidin mielestä outo ja varomaton kun annan kohta 3v kiipeillä suht vapaasti. Mutta niin että yletän ottamaan kiinni tarvittaessa. Hänellä pari kk nuorempi poika joka ei saa eikä osaakaan sitten juuri kiipeillä. Ymmärrän että esikoisen vanhempana on varovainen, mutta pitäs sentään lapsen saada harjoitella taitojaan eikä ne pikkumuksaukset mitään haittaa opetellessa.
jep, ite sain myös melkoisia kommentteja kun annoin 1.5v poikani kiipeillä itse liukumäkeen:) jouduin useampaankin otteeseen puolustella itseäni ventovieraille. hassua silti, että samaan hengenvetoon kun kritisoivat minua niin tuumailivat kuinka lapsi on kehittynyt motoriikaltaan ja on niiiiin hyvä kiipeilemään:) no niin on ja juurikin sen takia että on saanut harjoitella. puistotäti tuumas mulle kerran kun joku siinä taas kommentoi, että on se hyvä kun toiset antaa lapsen ite yrittää eikä heti hae pois jos on pienikin mahdollisuus äidin mielestä, että jotain voi tapahtua.

"juu"
Alkuperäinen kirjoittaja siipirikkomenninkäinen;21922089:
Jos ollaan yhdellä sukulaisperheellä kylässä lauantai iltana, niin heidän lapsi pestään aina klo 18. Rutiineista ei poiketa missään tilanteessa.
Mun kaverin lapsilla on tarkat ruoka ajat ja niistä ei poiketa, jos ollaan jossain retkellä esim. korkeasaaressa niin siellä katotaan kellosta; nyt täytyy mennä syömään! Ja samoin päikkärit ja aamulla herätään samaan aikaan kuin aina!

Yhteistyössä