G: Tuttavasi OUDOT tavat lasten kanssa!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Huoh"
Todella ärsyttävää kun ystäväpariskunta tulee kylään ja antavat kouluikäisten lastensa syödä kaikki herkut kahvipöydästä. Ei puhettakaan että jompikumpi sanoisi niille että nyt riittää. Itse olen opettanut omilleni että yhden per laatua voi ottaa ( jos ei seitsemää sorttia pöydässä) mutta nää pennut vetää vaikka neljä munkkia putkeen ja piparikulhon tyhjäksi.

[QUOTE="Huoh";21945208]Todella ärsyttävää kun ystäväpariskunta tulee kylään ja antavat kouluikäisten lastensa syödä kaikki herkut kahvipöydästä. Ei puhettakaan että jompikumpi sanoisi niille että nyt riittää. Itse olen opettanut omilleni että yhden per laatua voi ottaa ( jos ei seitsemää sorttia pöydässä) mutta nää pennut vetää vaikka neljä munkkia putkeen ja piparikulhon tyhjäksi.[/QUOTE]

tuttua mullekkin.. ja ihmettelen ihan samaa; missä tavat????? mulle aina opetettiin; ja samaa opetan omille: otetaan yksi tai kaksi jos on tarjolla keksejä.. ei rohmuta, että kaikille jää.. ja mun tutun lapset ei siinä viel et rohmuu kaiken pöydästä, ni vielä ensimmäisenä juoksee ottamaan kaikkea.. ja ne hirviöt on myös kouluikäisiä.. :rolleyes: ymmärrystä kyllä löytyy jos pienempi lapsi ei välttämättä asiaa osaa, mutta kyllä jo koululaisen pitäs osata.. :) mut toisaalta ne on kyllä ihan hirviöitä muutenki; tullaan kylään ja heti pengotaan kaapit (siis kaikki) ja myös kaadetaan kaikki lelut lattialle (siis kaikki, eikä niillä leikitä edes.) ja niiden äiti ei tee mitään asialle ei toru, eikä mitään muutakaan; kerran mulla palo hiilet tohon "sotku"leikkiin, ku oma ei ees ollu kotona ja oli just siivonnu vaivalla (ja tietty kaameella uhkailulla) ja olin vielä ite viimesillään raskaana enkä saanu kyykkiä: sanoin vaan että nyt jätkät siivoten (niitten oma äiti vaan vieressä katto; ja sano kuunnelkaa nytten ku ***** sanoo) ja sitte vielä ku pikku kakkonen oli syntynyt olin tullu edellis iltana sairaalasta, mietin et mitä täs tekis; nää hirviöt oli vaan että sä voisit siivota..... aivan varmasti pari päivää synnytyksen jälkeen rupeen kuuraamaan.. :mad: arvatkaa miksi en halua heitä vieraillulle, mutta minkäs teet ku on sukua??? :kieh:

[QUOTE="joku";21944474]Mä en ymmärrä sellaisia äitejä jotka syöttää lapsille pelkästään kaupan soseita. En itsekään söisi purkkiruokaa joka päivä. Ei oikeesti mee kauaa keittää vihanneksia ja perunaa, samalla ne voi keittää kun itselle. Ja sit vaan soseeks ja pakastimeen. Lihassakaan ei mee kuin 15 min ni on kypsää. Eikö vauvat nuku päiväunia? Silloin ehtii vaikka mitä! Ja kyllä musta vauvan ruoka on tärkeempi ku siivous.

En myöskään ymmärrä niitä joilla maito loppuu "mystisesti", kun ei syö tai juo mitään... Imettävän äidin energiatarve on todella suuri ja vettä pitää juoda PALJON![/QUOTE]

Ei kai nuku päikkäreitä vauvana, kuten meillä tosi vähäuninen. Syötin sekä itsetehtyä että mössöä, mut ei mulla ikinä ollu aikaa tehä rauhassa mitään poja ollessa kokoajan lahkeissa.

Ohhoh
[QUOTE="joku";21944474]Mä en ymmärrä sellaisia äitejä jotka syöttää lapsille pelkästään kaupan soseita. En itsekään söisi purkkiruokaa joka päivä. Ei oikeesti mee kauaa keittää vihanneksia ja perunaa, samalla ne voi keittää kun itselle. Ja sit vaan soseeks ja pakastimeen. Lihassakaan ei mee kuin 15 min ni on kypsää. Eikö vauvat nuku päiväunia? Silloin ehtii vaikka mitä! Ja kyllä musta vauvan ruoka on tärkeempi ku siivous.

En myöskään ymmärrä niitä joilla maito loppuu "mystisesti", kun ei syö tai juo mitään... Imettävän äidin energiatarve on todella suuri ja vettä pitää juoda PALJON![/QUOTE]

Tämä napsahti nyt mun nilkkaan (siis kaupan soseet) ;) En ole vain kuullut koskaan ennen, että tapani olisi jotenkin outo.

Imetyksessäkin oli suuria ongelmia, kun maidontulo ehtyi. Se ei tosin johtunut siitä, etten olisi syönyt ja juonut riittävästi vaan monesta muusta asiasta.

"joku"
[QUOTE="Yksvaan";21945887 begin_of_the_skype_highlighting**************21945887******end_of_the_skype_highlighting]Mitäs vikaa kaupan soseissa on?[/QUOTE]

No kai sen nyt maalaisjärkikin sanoo ettei purkitettu ruoka oo yhtä terveellistä kuin tuore tai pakastettu. En myöskään pidä mikroa kauheen terveellisenä, meillä sitä käytetään tosi harvoin. Vauvan ruuat sulatan vesihauteessa.

En usko että kaupan soseissa kauheen hyvin säilyy ravintoarvot. Ja kuten jo totesinkin, en itsekään söisi pelkkää purkkiruokaa niin miksi antaisin sitä vauvalle?

"joku"
Toinen vika kaupan soseissa: hinta. Ruokasoseet maksaa n. euron kappale ja jos niitä syö pari joka päivä + hedelmäsoseet ni taitaa siihen mennä aika iso osa lapsilisästä. Itsetehty ruoka on paljon halvempaa, yhden purkkiannoksen hinnalla saa kilon perunoita tai porkkanoita!

"mä"
[QUOTE="ellu";21920486]turha kieltäminen:

"älä heiluta hattua" (bussissa)
"älä aja leluautolla mummin parketilla, voi tulla jälkiä" (kylässä)
"älä laula niin kovaa" (bussissa)

Kummastuttaa. Mitä se ketään haittaa?[/QUOTE]

Kyllä se vaan haittaa... en mä ainakaan jaksais väsyneenä koko bussimatkaa kuunnella kenenkään laulamista, tai en haluis lattiaani jälkiä jostain leluautosta ehdoin tahdoin.... tai jos hattu heiluu ja osuu koko ajan mun naamaan!!!

"sini"
[QUOTE="vieras";21925210]Osa näistä jutuista on ihan kummallisia.

Esim. vauvan ruokinta kylässä. Toiset nyt on vaan sitä tyyppiä, että kamat mukaan ja menoksi eikä orjallisesti notkuta kotona odottamassa seuraavaa ruoka-aikaa. Jos puolivuotias vauva ei viihdy lattialla, voi oikeasti olla mahdollista että vauva ei siellä hetkeäkään viihdy ja on enemmän tarvitseva kuin joku toinen. Sitä ei luonnolliseseti voi ymmärtää, ennen kuin syntyy tällainen vauva:)
Mitä erilaisempia lapsia perheessä, sen parempi, karisee turha mustavalkoisuus ajatuksista.

Eri tapojen sijaan minua kummastuttaa suomalaiskansallinen kyttääminen ja jämähtäneet ajatukset: lapsiperhe-elämän pitäisi olla tietynlaista ja vain yhdellä tavalla pääsee hyvään kasvatustulokseen. Joskus oikein nautin kun työntelin alkuyöstä allergikko-koliikkivauvaa vaunuissa ja ihmiset toljottivat kuin hullua. Eihän vauva voi olla siihen aikaan ulkona, herranen aika sentään.

Nauratti myös joku aika sitten julkaistu uutinen, että Suomessa lapsiperheiden ravintolassa syömistä katsotaan edelleen kummeksuen. Perhe-elämään kun pitää kuulua tietty vaatimattomuus ja ruuan pitää maksaa mahdollisimman vähän.

Joskus Suomi tuntuu yleiseltä ajatusmaailmaltaan niin takapajuiselta ja kireäpipoiselta maalta, vaikka jokaisessa maassa onkin omat juntit piirteensä. Täällä on jotenkin hirveästi aikaa ja kiinnostusta kytätä muita.[/QUOTE]

Kylläpä hyvin kirjoitit!! :)

"sini"
Alkuperäinen kirjoittaja suutarin lasten kengät;21934237:
Mua ärsyttää kun olen nuori äiti ja ilmeisesti sen takia ukon isosiskot katsoo asiakseen suu vaahdossa neuvoa kuinka mun pitää kasvattaa lastani. Kuinka se on sellanen ja tällanen ja tarvii tutin ja miksei se syö lihanpaloja vaan sileää sosetta (7 kk, ei yhtään hammasta, ei osaa vielä syödä sitkeitä paloja)... Miksi sä sitä vielä imetät, kyllä sen pitää nukkua omassa sängyssä, kyllä sen pitäs osata pullosta syödä, et kai sitä enää syliin nukuta, sillä on vääränlainen yöpuku (pitää olla haalarimallinen kun meillä on paita ja housut) ym. Kysytään yövierailulla lapselta että onks sulla ollenkaan housuja mukana (?!), sanotaan että sä opit varmaan myöhään kävelemään kun sulla on noi paksut kestovaipat. Aina löytyy jotain maristavaa, jopa siitä, että miksi lapseni on niin rauhallinen, sehän jää jalkoihin päiväkodissa (johon ei oo menossa vielä pariin vuoteen, toim. huom.)

Ihmeellisintä on se, että heidän omista lapsistaan kolmelta (yht. 5 kpl) löytyy joku diagnosoitu käytöshäiriö, siis näin mainioiden vanhempien lapsilta! Kovin ovat olevinaan päteviä kasvattajia ja jopa niin supermammoja että neuvotaan toisille lastenkasvatusta, vaikka omansa ovat ihan hunningolla. Mä en neuvo heitä koskaan tai huomauttele mistään vaikka mieli tekisi välillä, ei vaan kuulu mun tapoihin.
meillä 8kk nukutetaan vielä syliin, nukkuu äidin vieressä yöt, juo pullosta maitoa eikä minusta tunnu että olen nyt kamalan outo kun näin toimin

"nina"
[QUOTE="Tiina";21928123]1. Lapsi puetaan puistoon liian hienoihin vaatteisiin. Siinä lapsi seisoo kädet suorina hienoissa helou kiti- kuteissaan, kun äiti huokailee vieressä, että kunhan et nyt sotke vaatteita. Lapsi tarttee kurahousuja, lällyleikkejä, kiipeilyä... ainakin mun mielestä. :)

2. Kyläilessä meillä kahvipöydästä tenavat nappaavat kerralla kaikkia mahdollisia herkkuja lautaselle, muutamaa purastaan ja lähdetään pöydästä. Siihen jää limut ja rämmityt kahvileivät. Argh!

3. Poikamme on ollut kertana muutama kaverinsa luona yökylässä. Iltaisin oman perheen pojat kantoivat itselleen kaapeista sipsiä, jätskiä yms. ja meidän pojalle ei oltu tarjottu murustakaan. Oli polonen katsonut vierestä kun toiset söi..[/QUOTE]

No vooi hellanettas..olisit vaikka antunu mukaan sille jotain viemisiä

elämäntilanteita on niin monia
[/QUOTE]

Kun mun vauvani oli 8-10 kk ikäinen, olin niin väsynyt, että kun vauva meni päiväunille, niin menin minäkin. En todellakaan keitellyt perunoita tai lihoja silloin. Itsekin söin mahdollisimman vähän valmistamista vaativaa ruokaa ja vauva söi pelkkää purkkiruokaa. Vauva nukkui huonosti, ja mä kyllä priorisoin silloin levon. Terve ja tyytyväinen 1,5 v se lapsi nykyään on.

tuplien äiti
[QUOTE="Vieras1";21930238]Minulla ei kertakaikkiaan mene jakeluun sellainen, että vastasyntyneestä asti vauva ruokailee itsekseen pullon kanssa sitterissä/kaukalossa pullo tuettuna pyyhkeellä tai jollain vaatteella suuhun, niin että pullo on ja pysyy suussa. ja äiti touhuilee jotain muuta silläaikaa. Sanoo olevansa tehokas tai kiireinen. Ja tätä tapahtuu myös autolla ajaessa vauvan ollessa kaukalossa takapenkillä.
Mielestäni yhdenkään äidin ei tarvitse olla niin tehokas saatikka kiireinen pienen vauvan kanssa etteikö aikaa riitäisi ruokkia se vauva sylissä.[/QUOTE]

Sä olisitkin varmaan sitten voinut käydä ruokkimassa mun kaksosvauvat yöllä. Jos kerran jaksat odottaa sylissäpitäen JOKAISEN syötön. Syömiseen meni 20min - 30 min per kerta, ja siinä välissä pumppasin rintapumpulla maitoa seuraavaa syöttöä varten (siihenkin meni se 15-20min), ja syötöt oli 3 h välein. Että siinä saattaa tulla mieleen jotain konsteja millä asiassa voi edes vähän oikaista. Minun tapa oli "penkata" vauvat tyynyä vasten hiukan kallellee niin että sain molemmille samalla kertaa tuttipullon suuhun.

Tarviiko miettiä käytätkö syöttämiseen ja pumppaamiseen 1,5h vai alle tunnin? Jos seuraava syöttö on taas kolmen tunnin päästä, ympäri vuorokauden?

"vieras"
[QUOTE="joku";21946815]Toinen vika kaupan soseissa: hinta. Ruokasoseet maksaa n. euron kappale ja jos niitä syö pari joka päivä + hedelmäsoseet ni taitaa siihen mennä aika iso osa lapsilisästä. Itsetehty ruoka on paljon halvempaa, yhden purkkiannoksen hinnalla saa kilon perunoita tai porkkanoita![/QUOTE]

Joo tää sopii sinulle, mutta entäs minä jolla ei ole rahasta niin tiukkaa etten voisi ostaa niitä kaupan soseita jos haluan? Jos on edes joku tapa päästä ruljanssista vähän helpommalla niin purkkiruoat on yksi sellainen tapa, ja ne ei ole edes epäterveellisiä. Vitsi mitä tiukkapipoja palsta täynnä!!!

eräällä kaverilla on laskettuaika n.3 kuukauden päästä. Hän yritti laittaa esikoistaan päiväkotiin, ja totesi 2 päivän jälkeen ettei onnistu,kun toinen vaan itkee(eivät käyneet tutustumassa eikä muuta, jätti sinne vaan kylmiltään kokopäiväksi). No hän irtisanoi hoitopaikan ja sanoi tuovansa lapsen uudestaan kun vauva syntyy.

Yhteistyössä