G: Tuttavasi OUDOT tavat lasten kanssa!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
r
kuulostaa oudolta (Yhteen aikaan oltiin todella tarkkoja rutiineista, niiden piti olla just eikä melkein. Tämä siitä, että pienempikin poikkeama rutiineista oli muutos jota lapsi pelkäsi kovasti. Pelkkä huoneen järjestyksen muutos aiheutti lapsessa sen, että kaikki säännöt piti testata ja 2 viikkoa kiukutella joka asiasta)

taitaa tällä äidillä viirata päästä

kj
[QUOTE="tässä";21925030]No, näkisit minkälaista se touhu on! Et varmaan ole nähnyt kuten minä.
Tv päällä, pienet lapset eivät osaa mennä nukkumaan kun näkevät että äiti valvoo ja touhuaa.
Joskus kello ollut esim. yksi yöllä, onko se normaalia?
Kyllä sitä pitää ensin rauhoittua ja sitten kuin lapset ovat nukahtaneet, sitten voi äiti
vielä touhuta jos haluaa.[/QUOTE]

Oletko ollut paikalla kun kellonajankin noin tarkasti osaat sanoa? Vai kyyläävä naapuriko se siellä kirjoittelee?

blää
no se, ettei saa lasta komennettua vaan pitää lahjoa tyyliin "tuleppas Pertti nyt sisälle että saat keksin".
ainiin, tämähän olin mä ite kuka näin tekee.. mut outoa se on vaan.

xx
Mä sanon vaan meitin puolesta mutta..lapsen on helpompi mennä potalle ja meitin vessaan se potta ei yksinkertaisesti mahdu... :)
Mustakin potta on maailna turhin kapistus. Meillä on molemmat lapset käyttäny pottaa tasan 0 päivää. Eikä oo muuten pöntöllä käynti ollut mitenkään hankalaa, siihenhän saa korokkeen ja supistajan. Mustakin vessajutut kuuluu vessaan eikä muualle! Ja miten niin teidän vessan ei mahdu?? Pakkohan sinne on mahtua seisomaan ja pesemään käsiä?? Kyl se potta sinne silloin mahtuu......

"vieras"
Toi täti- setä- juttu on kyllä vähän hankala. Itse pidän periaatteena, että ketään alle 30- vuotiasta ei ainakaan täditellä ja muutenkin haetaan jokin muu nimitys jos vain mahdollista (myyjä, tarjoilija, sen ja sen sisko tai vastaavaa). Nykymaailmassa kun täti ei ole oikein missään yhteydessä enää kohtelias nimitys.

"vvv"
5v. saa mitä haluaa, siis ihan mitä vaan koska äiti ei halua tuottaa lapselle pettymystä.
3v. saa illalla sänkyyn tuttipullollisen kaakaota.
2v. saa lämmitettyä maitoa tuttipullossa aamulla jotta nukkuisi sitten vielä vähän pidempään.

"siiri"
Minä olen varmaan tuttavapiirin ja sivusta seuranneiden kauhu. Lapseni menee nukkumaan viimeistään puoli kahdeksan, oli sitten arki tai viikonloppu. Lapsi herää joka tapauksessa kuudelta aamull, aivan sama mihin aikaan olisi mennyt nukkumaan ja tarvitsee pitkät yöunet. Rytmin muutos ei tosin ole tarpeenkaan, koska meidön työrytmiimme kuudelta herääminen sopii mainiosti. Kiellän lastani lauamasta bussissa, koska hän laulaa kovaäänisesti mikä voi häiritä muita tai jopa itseäni väsyneenä. Lapseni ei juo limpparia, koska ei sitä pidä, sen sijaan hän pitää raa'asta sipulista ynnä muista väkevistä ruoaista. Mitä sitten? En usko että se huonompi mieltymys kuin makea. Saattaisin hymähtää itsekin, jos näkisin rattaissa istuvan parivuotiaan puuvan tottuneesti kännykkään, mutta kun isä tekee paljon reissutöitä ja sukulaisiakaan ei asu samassa kaupungissa ketään, niin eiköhän ole ihan luonnollista, että lapsi on tuon taidon oppinut ja haluaa puhua isänsä kanssa päivittäin.

Itse ihmettelen näitä 6kk jälkeen pitää vierottaa tutista, koska se on tarpeeton, 8kk iässä on vierotettava rinnasta, koska se on hyödytön, 12kk iässä on opeteltava potalla, ynnä muut vastaavat oppikirjavanhemmat. Miksi ei voi katsoa sitä lasta ja irrottaa tutista tai rinnasta kun lapsi itse siihen näyttää taipumusta? Ei niistä mitään haittaa ole, vaikka pari kuukautta pitempäänkin jatkaisi.

pimpom
minä en edelleen ymmärrä mitä HIENOA on siinä että lapsi on "yökuiva". siksi lainausmerkit kun tämän kyseisen perheen lapset (4v ja 2v) molemmat kuulemma pissii joka yö joko oman tai vanhempiensa sängyn, mutta vaippaa ei yöksi voi laittaa kun ovat mukamas yökuivia..

no, kukin tavallaan. itse en jaksaisi joka päivä olla pissapyykkiä pesemässä ja meillä onkin yövaipat jätetty pois vasta kun vaippa on aamuisin ollut pitkään kuiva.

niko-neiti
Eäällä tutullani on 1v lapsi. Tätä lasta ei saa mitenkään estää tekemästä mitään. Vaikka lapsi kylässäkin repisi kukkaruukut lattialle, levittäisi niistä mullat pitkin lattioita, repisi kukat rikki, repisi kaikki käsiinsä saavat lehdet ja muut tavarat, joita voi repiä, yrittäisi rikkoa kaikki mahdolliset tavarat, hakkaisi koiraa jollain esineellä että koiraan sattuu ja levittäisi kaikki tavarat lattioille mitä käsiinsä saa, niin lasta ei saa esää. Vanhemmat eivät tee mitään estääkseen lasta tekemästä asioita, joita pitäisi olla kiellettyjä, eivätkä tietenkään muut saa tehdä niin. Jos kyseinen lapsi vaikka meillä hakkaa koiraamme jollain tavaralla päähän niin lujaa kun pystyy ja repii koiraa turkista jä hännästä, niin vanhemmat vain istuvat puuttumatta asiaan ja jos me yritämme estää poikaa kiusaamasta koiraa, niin lapsen vanhemmat suuttuvat meille heti, koska lapsi on vielä niin pieni, että hän voi vaikka pelästyä, jos häntä estää kiusaamasta koiraa ja koiran pitäisi tietenkin kiltisti istua tai maata paikallaan ja kestää kiusaaminen, vaikka sitä sattuisi. Kerran koira hiukan murahti kyseiselle lapselle ja heti pojan vanhemmat alkoivat siunailemaan, että koiramme on häiriintynyt ja vaarallinen, koska se murahti lapselle, vaikka lapsi juuri repi koiraa karvoista niin lujaa kuin jaksoi. Nykyään pidämmekin koiraamme aina yläkerrassa kun kyiseinen perhe tulee kylään, mikä on tietenkin sekin paha, koska heidän lapsestaan oli niin kiva leikkiä koiran kanssa.

"Piika-äiti"
Joskus ihmettelen miksi lapsille ja nuorille jätetään opettamatta ihan peruskotityöt, kuten tiskaaminen, siivoaminen, ruoanlaitto, pyykkäys, ostosten tekeminen, vessan pesu ja ikkunan pesu. Miten ihmeessä nuori ihminen voi pärjätä, jos kotona ei opeteta kodinhoitoa ja normaaliin elämään liittyviä perustaitoja?

Yhtä perhettä myös joskus mietin, sillä kun tämän perheen lapsia kuuntelee, niin ainoa heitä kiinnostava, innostava jaheille mielihyvää tuottava asia on ostaminen, shoppailu ja uuden saaminen.

Muuten en muista kovin paljon tuttujeni tapoja ihmetelleeni.

Suzyanne
[QUOTE="kahden äiti";21920533]Tosi tiukkis kasvattaja, joka kyllä ottaa kantaa siihen miten muiden pitäisi kasvattaa, on ihan ristiriitainen oman lapsen kanssa. Suojellaan "Se on hei Tiinan nukke, Tiina haluaa leikkiä sillä nyt, älä häiritse kun Tiina leikkii" . Siis Tiinan lähellekään eisaa mennä, kun hän LEIKKII, etteivät muut räkänokat vaan häiritse kullannuppua. (Arvaatte varmaan, että muut lapset on häiriintyineitä, jos eivät lainaa Tiinalle lelujaan). Jos lapsi lyö Tiinaa ja vanhemmat toruvat omaa lastaan asiasta, lapsi on silti väkivaltainen ja oudosti kasvatettu. Jos Tiina sen sijaan ottaa oikein vauhtia ja tönäisee toisen lapsen selälleen, asia silotellaan "Sä Tiina varmaan vahingossa osuit Kaisaan, kun yritit ottaa Kaisalta sun lapion pois." Jos Tiina kiusaa ja härnää muita lapsia ja yleensäkin riehuu ja keikkuu ja lopulta saa houkuteltua muutkin lapset mukaan riekkumiseensa, äiti tulee ja kovaan ääneen ojentaa Tiinaa sanoilla "Tiina! Vaikka muut lapset ovat huonosti kasvatettuja eivätkä osaa käyttäytyä. SINÄ silti tiedät miten kuuluu olla ja SINUN pitää käyttäytyä hyvin." Vaikka siis juuri Tiina on se joka kiusaa muita ja myös keksii ne rajuimmat leikit jne... Huoks. Puuhamaassa oli iso joukko ystäväperheiden lapsia, nuorempia ja vanhempia kuin Tiina, mutta kun Tiina valmistautui Puuhanallen halaamiseen, muut lapset eivät saaneet mennä edes lähelle "Älkää menkö nyt häiritsemään siihen hei, Tiina valmistautuu halaamaan nallea". Ihmiset oli ihan pikkasen ympärillä huuli pyöreenä. Huoks. Ei tosiaan tiedetä kuinka suhtautua koko perheeseen. Vaikka eihän se lapsen vika ole. Ja vanhemmatkin on ihan mukavia. Oman lasten kohdalla heillä vaan joku kummallinen musta kohta. Vaikeuksia tiedossa kuitenkin tulevaisuudessa Tiinan kanssa.[/QUOTE]

Juuri miein yhtenä päivänä miten ihmisestä kasvaa itsekäs, epäempaattinen omaan napaan tuijottaja. Nyt tiedän. :xmas:

ix
se kaverin kaverin, joka mietti itsekin ääneen, että pitiköhän liikaa kuria vajaa 2-vuotiaalleen, kun oli jokaisesta epätoivottavasta teosta pidtänyt poikaa jäähyllä ja poika ei sitten synttäreilläkään tehnyt muuta kuin istui hiljaa paikalllaan, kun muut tenavat leikkivät.

Paha täti
Mua hämmästyttää se kun ihan pienten lasten kanssa neuvotellaan siitä mitä tehdään ja koska.

"Liisukka, lähtäsikö me jo kotiin? Ai eikö vielä? No voitasko kohta lähtee kun äitin pitäis kauppaan vielä keretä ja myöhäkin jo on? Ai sä leikit vielä, no voi voi, leikkikää vielä vähän aikaa, tulisitko sä sitten laittaan takkia? Ai et halua takki, no voi, pitäiskö mun ajaa auto oven viereen?"

Ja tämä "Liisukka" on neljä, hän on päättänyt asioista noin kaksivuotiaasta. Valitettavasti hän on siskontyttöni....

"tiutiu"
Alkuperäinen kirjoittaja Paha täti;21926081:
Mua hämmästyttää se kun ihan pienten lasten kanssa neuvotellaan siitä mitä tehdään ja koska.

"Liisukka, lähtäsikö me jo kotiin? Ai eikö vielä? No voitasko kohta lähtee kun äitin pitäis kauppaan vielä keretä ja myöhäkin jo on? Ai sä leikit vielä, no voi voi, leikkikää vielä vähän aikaa, tulisitko sä sitten laittaan takkia? Ai et halua takki, no voi, pitäiskö mun ajaa auto oven viereen?"

Ja tämä "Liisukka" on neljä, hän on päättänyt asioista noin kaksivuotiaasta. Valitettavasti hän on siskontyttöni....
Kaverin tyttö on saanut ihan samanlaisen aseman... Siis parivuotiaana sai päättää että laitetaanko vaippa, pissaako vaippaan vai pottaan... Nyt sitten neuvottelevat äitinsä kanssa ruokakaupassakin että mitä leipää sä ottaisit ja otetaisko karkkia ja ai jaa sä haluut uuden Pet Shopin, no jos tän kerran otetaan...

--
Melkoisia täydellisyyksiä täällä. Mutta hankkia nyt hoitaja lapselle vaan, jotta ei häiritsisi kirkossa vihkitilaisuutta. ;) Saanen epäillä tarkoitusperiäsi :)
Saanen epäillä, että itse olet niitä, jonka nicojennica pilaa vihkitilaisuudet ja muut vastaavat sillä niiin hellyyttävällä jokeltelullaan. Mikset itse vie lastasi ulos tilaisuudesta? Lienet vain niin kateellinen vihkiparille heidän onnestaan, että tahallasi pilaat heidän ainutlaatuisen hetkensä?

Missä sitä paitsi sanoin, että hankin hoitajan vain vihkitilaisuutta varten?

"Sheddon"
[QUOTE="ippe";21922205]Vitsi että mua jaksaa aina naurattaa nää "mun lapsi on sen luonteinen emme me voi.. " selitykset. No tottakai se lapsi on sen luonteinen, itse omalla käyttäytymiselläsi ajat sitä siihen luonteeseen. Kannusta sitä, vie sitä eri paikkoihin sen sijaan että opettaisit sitä pelkäämään eri tilanteita välttelemällä niitä.[/QUOTE]

Peesailen.
Kärjistetysti:

Ei tuohon malliin tarvita kuin hieman normaalia pitkäkestoisempi höösäily ja kierre on valmis. Jokaisella lapsella on temperamentti, joka omalta osaltaan vaikuttaa käyttäytymiseen, mutta myös ympäristön vaikutus on suuri. Jokainen lapsi on vaativa, jos taustalla on jokin kehityshäiriö tai vamma voidaan jo jossain määrin puhua haastavasta lapsesta. Näin ei kuitenkaan usein ole. Tietysti vanhemman on helpompi ajatella lastaan '"normaalia vaativammaksi ja erityisen temperamenttiseksi", koska sillä voi selitellä omaa käytöstään ja osittaista kyvyttömyyttä.

On myös mahdollista, että kiintymyssuhteessa on jotain "vialla", jos lasta ei saa rauhoittumaan tunninkaan aikana (tiedä, oli varmasti yliliioiteltua). Tavallinen terve lapsi rauhoittuu kyllä, mikäli kiintymyssuhde hoitajaan on normaali.

Klassinen esimerkki: Lapsi kohdistaa katseensa äitiin vieraan ihmisen lähestyessä. Jos äidin ilme on "hyväksyvä" ei lapsi saa kohtausta. Jotkut äidin huomaamattaan suhtautuvat lapseen liian varovaisesti, jolloin ne turvallisuus-signaalitkin jäävät vajaiksi.

"mie"
Lasten kuljettamista autossa ilman turvaistuinta.
Menee NIIN yli ymmärryksen että.Kuulemma ku matka on niin lyhyt ni eihä sitä nyt tarvita ja kimppakyyti säästää.Mistä sitä tietää millon joku kahjo känniääliö ajaa päälle.

"emilia"
Toi kuljettaminen ilman turvaistuinta on kyllä outoa. Minullekin sanottiin ettei mun yksvee enää tarvii istuinta kun on jo niin iso, että varmaan korokkeella pärjää.. Joopa joo, arvatkaa uskoinko?

we
[QUOTE="minä";21921415]En ymmärrä sitä kun lapset laitetaan nukkumaan klo. 19.00 illalla ja ne on opetettu pienestä pitäen siihen, että talossa pitää olla hiljaa kuin huopatossutehtaalla lasten nukkuma-aikana. Tämä siis miehen veljen perheessä...[/QUOTE]

"se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"
meillä lapset alkaa nukkumaan klo 19, JOS on aikainen tarha-aamu (klo 5).
meillä ei kylläkään tarvi hiljaa olla, kuin siinä vaiheessa kun ovat nukahtamaisillaan. sen jälkeen voi jutustelua jatkaa, mut toki kohtuu äänellä.
ethän itsekkään pystyisi nukkumaan, jos joku huutaa viereisessä huoneessa????

"mä"
mäkään en ymmärrä sitä älytöntä aikatauluttamista. mun tuttavalla on 1v lapsi ja niil on ehkä kaks tuntia päivässä et ne voi käydä jossain kun muuten menee rytmi sekasin. saa nähä miten käy kun niille syntyy kohta toinen lapsi :whistle:

liiu
Juu-u, onhan noita tapoja monenlaisia.

Itseäni ihmetyttää ystäväni, joka ei kiellä lapsiltaan mitään. Tai on kieltävinään ja toruvinaan.. mutta joo. Meiän lapset kun oli pienempiä, niin kerran esimerkiksi tämä ihana lapsonen saman kyläilyreissun aikana kaatoi maitolasin tahallaan maahan, paiskoi meidän lasten leluja lattialle ihan tahallaan (osa meni rikki) jne. Äiti vaan kahvipöydästä torui, että ei saa. Lapsi ei varmaan sinne toiseen huoneeseen edes kuullut. Minä puutuin sitten siinä vaiheessa, kun tämä ihana lapsi alkoi pienellä salibandymailalla mäiskiä meidän lasta. Ja tämä äiti edelleen siinä vaiheessa istui kahvipöydässä ja jatkoi sitä ei saa, no voi, mitä sinä nyt noin teit. Eikä tämä ihana lapsi varmasti edelleenkään kuullut äitinsä pullasuussapuhetta sinne toiseen huoneeseen..

Enpä sen episodin jälkeen enää pyytänyt kyseisiä kavereita kylään, eikä liioin menty sinnekään kyläilemään, koska mä en vaan jaksanut enää olla poliisina. Taisi melkein pari vuotta vierähtää, ennen kuin kutsuin heitä kylään seuraavan kerran..

Yhteistyössä