G: Tuttavasi OUDOT tavat lasten kanssa!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Yhden tuttavani lapsi on aina ollut huono nukkumaan ja nyt vajaan kolmen vuoden iässä hän nukahtaa aikasintaan 22.30 ja viimeistään yhden jälkeen yöllä ja ymmärtääkseni herää kahdeksalta, nukahtamisajasta riippumatta. Todella harvoin nukkuu päikkäreitä. Unen vähyys on se, mikä hämmästyttää. Ymmärrän, että ihmisillä on erilaiset unen tarpeet, mutta tuo unimäärä vaikuttaa todella vähäiseltä hänen ikäiselleen. Ei kuulemma vaan saa millään häntä nukkumaan aiemmin.
Olisi kiva kuulla, miten tuollaisen lapsen saa nukkumaan tai ylipäänsä kenenkään lapsen, jota ei nukata. Halolla päähän? Unilääkettä? Meidän kolmonen oli tuollainen ja hänen kanssaan lopulta luovutin, kun ei nukkunut, niin ei nukkunut. Päiväunillekin yritin kuukausia saada hänet parivuotiaana, mutta lopulta totesin, että senkin parituntisen päivässä voi käyttää paremmin ja kaikki ovat paremmalla tuulella. Hän nukahti silloin kun väsytti, meni jopa itse nukkumaan, mutta nukuttamalla häntä ei saanut koskaan nukkumaan.

"mää"
Ketjun luettuani oon varmaan outo äiti ja mulla on varmaan oudot kasvatustavat.
- Meillä lapsi menee nukkumaan klo 19 ja herää aamulla n. klo 7. On mein lapselle just oikea aika mennä nukkumaan, ei ehdi mennä yliväsyneeksi ja alla kiukuta.
- Yhteen aikaan oltiin todella tarkkoja rutiineista, niiden piti olla just eikä melkein. Tämä siitä, että pienempikin poikkeama rutiineista oli muutos jota lapsi pelkäsi kovasti. Pelkkä huoneen järjestyksen muutos aiheutti lapsessa sen, että kaikki säännöt piti testata ja 2 viikkoa kiukutella joka asiasta.
- Sanon kaupassa jo ennen kuin ehtii kysyä, tai jo ennen kauppaan menoa, että mitään herkkuja ei sitten olla ostamassa, kun lapsi sitä kuitenkin kysyy (ja riippuen siitä millä tuulella on, saattaa alkaa vinkua kun ei saa haluamaansa).
- Sanon bussissa tms, että "älä laula kovaa" (mikä jonkun mielestä oli outoa), koska haluan lapsen oppivan ottamaan muut huomioon.
- tädittelen ja sedättele ja tytöttelen ja pojittelen tuntemattomia, koska en parempaakaan keksi, melkein samahan se on miksi tuntematonta ihmistä sanoo, joku siitä loukkaantuu kuitenkin
- mein melkein 5 v. saa leikkiä rivarin pihalla itsekseen, tietää kyllä säännöt minne saa mennä ja minne ei ja on niistä todella tarkka. jos joku vieras lapsi on myös pihalla ja menee jonnekkin missä meidän lapsella menee raja, tulee tyttö kertomaan heti minulle, että tämä lapsi ei noudata samoja rajoja kuin mitä hänellä on.
Oot outo!

"hop"
mä en myöskään ymmärrä jos jo muutenkin huonosti syövälle lapselle aletaan aina selittämään että tässä on nyt tätä ja tätä ja tätä lautasella, tuo on tuo kasvis ja tässä on tätä lihaa. Noniin, maistapa nyt.

Mä laitan ruuan nenän eteen, syö mitä syö ja sillä hyvä. En mä ala aina ensin selvittämään mitä kaikkea siihen ruokaan on tällä kertaa laitettu.
Meillä on huonosti syövä lapsi. Ollaan käyty tämän takia esim ravintoterapeutilla ja syömisongelmiin erikoistuneen terapeutin juttusilla. Hänen ohjeensa oli, että lapselle pitää antaa selkeää ruokaa (ei mössöä), jotta siitä selvästi erottaa mitä ruoka sisältää. Jos lapsi kysyy mikä jokin on se kerrotaan lapselle.

Mutta tosiaan ei hössötetä valmiiksi ja tehdä syömisestä numeroa. Syöminen ei saa olla suorite.

"Mimi"
Erään _erittäin_ urheilullisen perheen muut tavat eivät kovin tue tätä urheilullisuutta, ja muutenkin haluaisivat antaa kuvan, että heillä on tiukka kuri ja tarkat rajat (joissain asioissa onkin). Kerran saatoin poikani (10 v.) heille, ja he olivat unohtaneet sovitut "treffit" ja kömpivät siis sängystä kahdentoista paikkeilla päivällä (myös lapset). Poikani kaveri sanoi, että hän syö ensin aamupalan :D
Poikani kaveri kertoi myös että hänellä on karkki"päivä" perjantaina, lauantaina JA sunnuntaina. Ja silloin sitä karkkia siis syödään aamusta iltaan. Plus sitten juhlat ym., joten jos viikolla on jotakin juhlaa, niin karkkipäiviä onkin sitten enemmän kuin ei-karkkipäiviä...

"Nina"
[QUOTE="vieras";21922111]Kylään mennessä talon lapset kieltäytyvät leikkimästä kylään tulleen lapsen kanssa. Lapset linnottautuvat huoneeseensa ja sanovat, että tänne et sitten tule. Vanhemmat eivät reagoi mitenkään. Ja varta vasten itse ovat kutsuneet kylään leikkimään, ja ihan hyvätapainen lapsi meillä. Siinäpä on miettimistä, että ryhdynkö kasvattamaan talon lapsia vai en. Tätä on tapahtunut monta kertaa, eikä syy todellakaan ole omassa lapsessani.[/QUOTE]

Olen kokenut saman. Meidän lapsi ei päässyt leikkihuoneeseen ollenkaan, joten jäivät kyläilyt sitten vähiin.

"vieras"
[QUOTE="ellu";21920486]turha kieltäminen:

"älä heiluta hattua" (bussissa)
"älä aja leluautolla mummin parketilla, voi tulla jälkiä" (kylässä)
"älä laula niin kovaa" (bussissa)

Kummastuttaa. Mitä se ketään haittaa?[/QUOTE]

No, ei ehken oo kiva jos lapsi vetää parkettiin skraidut autolla.
Ja jos bussissa heiluttaa hattua niin se helposti tippuu likaiselle lattialle eikä bussin ollessa liikkeellä ole kiva sitä sieltä rattaiden alta nostella.
Ja kyllä musta bussisakin, niinkuin muillakin julkisilla paikoilla on hyvä opettaa lasta pienestä pitäen huomioimaan muut ihmiset jotka ei välttämättä siis arvosta sitä et jonkun mukula laulaa kurkku suorana bussissa.
EN minäkän turhaa keiltämsitä aina tajua, mut noi esimerkit ei oo turha keiltämisitä mun mielestä.

"Mie"
mutta yksi on ylitse muiden. Tuttavien 3-vuotias juo vielä maitonsa tuttipullosta. Ja vanhempien selitys on se, että "Meidän Titta tulee niin pahaksi jos yritetään jättää pullo pois..". Siis vanhemmilla ei ole mitään auktoriteettia omaa lastaan kohtaan. Eivät uskalla edes yrittää... No, jokainen tietää kuka tuota perhettä pyörittää.
Toinen mikä minua ottaa päähän on se, kun mukulat ei pese käsiään / naamaansa syömisen jälkeen. Meillä on lapset opetettu siihen heti pienestä pitäen, mutta kun vaikka serkkumuksut on meillä käymässä niin aina joudun pakottamaan ne pienet törkyturvat pesulle, kun omat vanhemmat eivät sitä tee. Heidän äiti vaan naureskelee, että ei hän jaksa olla noin tarkka. Sen kyllä huomaa, kun heillä käy. Viikon vanha maksamakkaravoileipä voi löytyä ihan mistä vaan, vaikka tyynyn alta =) Ja koko kämppä on täynnä tahraisia "tassun"jälkiä. Yäk!

"vieras"
[QUOTE="Mie";21923459]mutta yksi on ylitse muiden. Tuttavien 3-vuotias juo vielä maitonsa tuttipullosta. Ja vanhempien selitys on se, että "Meidän Titta tulee niin pahaksi jos yritetään jättää pullo pois..". Siis vanhemmilla ei ole mitään auktoriteettia omaa lastaan kohtaan. Eivät uskalla edes yrittää... No, jokainen tietää kuka tuota perhettä pyörittää.
Toinen mikä minua ottaa päähän on se, kun mukulat ei pese käsiään / naamaansa syömisen jälkeen. Meillä on lapset opetettu siihen heti pienestä pitäen, mutta kun vaikka serkkumuksut on meillä käymässä niin aina joudun pakottamaan ne pienet törkyturvat pesulle, kun omat vanhemmat eivät sitä tee. Heidän äiti vaan naureskelee, että ei hän jaksa olla noin tarkka. Sen kyllä huomaa, kun heillä käy. Viikon vanha maksamakkaravoileipä voi löytyä ihan mistä vaan, vaikka tyynyn alta =) Ja koko kämppä on täynnä tahraisia "tassun"jälkiä. Yäk![/QUOTE]

Pitäis olla kaikille itsestään selvä asia puhdistaa lapsi syönnin jälkeen. Miten tuollaisia äitejä edes on??? Mitä se äiti tekee kun ei huolehdi lapsistaan?

"tässä"
Sukulaisperheessä ei laiteta lapsia nukkumaan, vaan äiti karjuu keskiyöllä että "menkää nukkumaan!"
ja polttaa valoja melkein joka huoneessa ja aulassa. Eihän lapset osaa mennä nukkumaan kun täys elämä päällä vielä puolenyön jälkeen... ja tämä vain yksi esimerkki.

"vieras"
[QUOTE="vieras";21924536]Pitäis olla kaikille itsestään selvä asia puhdistaa lapsi syönnin jälkeen. Miten tuollaisia äitejä edes on??? Mitä se äiti tekee kun ei huolehdi lapsistaan?[/QUOTE]

mun äitikaveri on just tällänen sottasten lasten äiti. vauvalla voi olla ruuassa naama ja puklussa vaatteet. äiti on sitä mieltä, että pyyhkiminen on pahasta herkälle iholle, vesi kuivattaa ja ETTÄ MUKA pieni LIKA suojaa lapsen ihoa. ei jumalauta... itse pyyhin oman taaperoni kasvot aina syönnin jälkeen, ja sitä ihmettelee hän, ahavoituu tuon lapsen posket.. sama on flunssa-aikana räässä lasten naamat, ku ei kannata pyyhkiä. käsiä ei pestä, ja olenkin heidän meillä ollessaan pessyt käsiä sekä ennen että jälkeen syönnin. äiti vain naureskelee, että meillä ei ookkaan tapettia ja lasiovia kotona...

niih
[QUOTE="tässä";21924586]Sukulaisperheessä ei laiteta lapsia nukkumaan, vaan äiti karjuu keskiyöllä että "menkää nukkumaan!"
ja polttaa valoja melkein joka huoneessa ja aulassa. Eihän lapset osaa mennä nukkumaan kun täys elämä päällä vielä puolenyön jälkeen... ja tämä vain yksi esimerkki.[/QUOTE]

No johan on kummallista! Kyllähän se on ehdottomasti niin, että lapset pitää kädestä pitäen saatella unten maille ja muun talonväen pitää istua pikkulasten nukkumaanmenoajan jälkeen hiirenhiljaa pimeässä ;-)

No johan on kummallista! Kyllähän se on ehdottomasti niin, että lapset pitää kädestä pitäen saatella unten maille ja muun talonväen pitää istua pikkulasten nukkumaanmenoajan jälkeen hiirenhiljaa pimeässä ;-)
No ei toi 2v kyl mee ominpäin nukkumaan. Vaan tarttee sen että on ne tutut nukkumajutut ennenkun menee sänkyyn unta odottelemaan. Ja miksi lasta ei pidä huomioida hänen mennessä nukkumaan? miksi lapsen pitäs osata olla vaikka talo kävis täysillä kun aikuinenkaan ei pidä valoita ja metelistä?Ja siis meillä ei maailma pysähdy,mut kyllä katon että nukkuja saa rauhaa eikä meillä olla sillon miten vaan.

Mitenkään outoihin tapoihin en ole törmännyt, johtuu varmaan siitä etten tunne niin paljon lapsiperheitä vielä. Mutta ihanan, parhaan ystäväni lapsen kasvatus ottaa kupoliin joka kerta kun nähdään. Lapsi saa meillä hyppiä, pomppia, riehua sohvalla ja hyppiä sieltä alas, saa huutaa ja etsiä kissaamme ihan joka paikasta (myös meidän vaatekaapeista ym.) ja sitten kiukutella jos kissaa ei näy missään. Kahvipöydässä hänelle annetaan pullaa josta lapsi maistaa vähän ja sanoo "pahaa". Sitten keksiä, sama juttu. "Limsaa, limsaa! Mä HALUUUUUUUN limsaa" jota pöydässä ei ole. Kaivan kaapista limsaa ja annan lasin lapsen käteen eikä kiitosta kuulu lapsen eikä vanhempien suusta.

Lasta komennetaan tyyliin: älä nyt viitsi, hei älä mene sinne... älä juokse mereen jooko?

Ja syöminen. Ollessani heillä kylässä, ystäväni mies tokaisi minulle että pakkasessa on jäätelöä. Lapsi kuuli tämän ja oli kärppänä paikalla. Vaati jäätelö vaikka ruokaa juuri katettiin pöytään. Sai jäätelö, ja ison kulhollisen vielä. Ei yllättäen syönyt ruokaa vaan närppi ja lähti pöydästä leikkimään. Tuli hetken päästä takaisin ja vaati leipää. Äitinsä teki leipää josta lapsi repi kaikki päälliset pois, nuoli leivän ja lähti leikkeihinsä. Vähän ajan päästä taas takaisin pöytään ja nyt piti saada mandariinia kun äidilläkin oli. Aaargh.

"tässä"
No, näkisit minkälaista se touhu on! Et varmaan ole nähnyt kuten minä.
Tv päällä, pienet lapset eivät osaa mennä nukkumaan kun näkevät että äiti valvoo ja touhuaa.
Joskus kello ollut esim. yksi yöllä, onko se normaalia?
Kyllä sitä pitää ensin rauhoittua ja sitten kuin lapset ovat nukahtaneet, sitten voi äiti
vielä touhuta jos haluaa.

"Jontsu"
Hauska ketju, tassa nakee hyvin miten erilaisia "kasvattajia" meihin mahtuukaan! Se mika yhdelle aivan outoa on toiselle taas ihan tavallista. :)

Itse aina arvostelen tuttavaperheen tapoja (salaa, en heidan kuullen kehtaa). Noin viisivuotias on toooosi huono syomaan, olen vaan miettinyt etta olisiko vanhempien kaytoksella ollut osuutta asiaan.. pienempana aitinsa syotti lasta aina kauhealla vauhdilla, todella isoja lusikallisia suuhun ja tosiaan ei annettu aikaa rauhassa syoda vaan syomisen piti aidin mielesta olla nopeasti ohi kun han ei viitsinyt siina kauan tuhertaa. Kauhulla katsoin vierasta (itse olen hitaahko syoja, tukehtuisin jos joku tuolleen tuputtaisi). Eika aiti pitanyt yhtaan siita etta lapsen kadet ym. sotkeentui joten itse ei annettu juuri ruokiin koskea. Tama siis isompanakin. En sitten tieda onko vaikuttaneet nykyisiin syomisongelmiin, outoja tapoja minun mielesta joka tapauksessa!

Samoin kuin se etta jos lapsi on kiinnostunut jostain asiasta, vaikka apinoista, niin vanhemmat ostelee sitten koko ajan aiheeseen liittyvia leluja ja juttuja, mielestani sellaisia asioita joita lapsi ei oikeastaan tarvisi ollenkaan, esim. juuri kahtakymmenta apina-lelua tai kolmeakymmenta Cars-leffan autoa...

peesi
[QUOTE="ellu";21920486]turha kieltäminen:

"älä heiluta hattua" (bussissa)
"älä aja leluautolla mummin parketilla, voi tulla jälkiä" (kylässä)
"älä laula niin kovaa" (bussissa)

Kummastuttaa. Mitä se ketään haittaa?[/QUOTE]

Näinpä! Tälläset turhan marmattajaäitit ovat paljon enemmän häiriöksi ja naurettavia kieltojensa kanssa kuin heidän lapset jotka vain ovat lapsia. Kieltää pitää jos tekee jotain oikeasti tyhmää, ei joka asiasta. Lapsen ei tarvitse olla aikuinen ja aikuisten tavoilla.

"vieras"
Se, että jokainen miespuolinen henkilö on setä ja naispuoleinen täti. Ehkä vielä ymmärrän ventovieraan vastaan tulevan ihmisen kohdalla jotenkin, mutta nekin joiden nimet on tiedossa tai joista voidaan käyttää jotain muuta "titteliä" ovat setiä ja tätejä.
Mun mielestä setä ja täti on niitä sukulaisia ja muut ei niitä oo.
En vänkää vastaan, mutta tiettyyn ikään asti lapsi ymmärtää asian helpoimmin noin, muuta keinoa ei pienen kanssa oikein ole.

Atoopikko
[QUOTE="vieras";21924651] äiti on sitä mieltä, että pyyhkiminen on pahasta herkälle iholle, vesi kuivattaa ja ETTÄ MUKA pieni LIKA suojaa lapsen ihoa. ei jumalauta... itse pyyhin oman taaperoni kasvot aina syönnin jälkeen, ja sitä ihmettelee hän, ahavoituu tuon lapsen posket.. sama on flunssa-aikana räässä lasten naamat, ku ei kannata pyyhkiä. käsiä ei pestä, ja olenkin heidän meillä ollessaan pessyt käsiä sekä ennen että jälkeen syönnin. äiti vain naureskelee, että meillä ei ookkaan tapettia ja lasiovia kotona...[/QUOTE]

mä pesen öljytyllä rätillä koska meidän lapsen naaman ku pesee vedellä niin on seuraavat kolme päivää siinä kohtaa mistä pyyhkii niin punaset jäljet ja iho ruvella koska joillakin oikeesti kuivattaa ihoa jatkuva pyyhkiminen. Mut likaisena meidän lapsi ei myöskään ole koska sekin aiheuttaa sitten ihottuman ihan samalla lailla

"vieras"
2vuotiasta kasvateaan kun armeijassa, jatkuvasti istutetaan jäähylle ihan mitättömiistä jutuista, kyllä nää vanhemmat kattoo ahkerasti näitä teeveen kasvatusohjelmia:d ja tää on heidän esikoinen, ei käy mielessä, että nää telkan kauhukakarat on yleensä isompia lapsia. toki kuri pitää olla mutta rajansa kaikella, muutenki ovat olevinaan niin täydellisiä, että ei niitä kukaan jaksa.

x
[QUOTE="äitix4";21921483]naapurissa käy äiti ainokaisen poikansa noin 4v kanssa kylässä.

naapuri puree vaan huulta tämän äidin ainokaisen suojelun lomassa.[/QUOTE]

Korostatkohan nyt liikaa sitä että lapsi on ainokainen kyllä sunkin neljää kauhukakaraas varmaan taivastellaan ku meette kylään. Mieluummin tuon jetron ottaisin kylään enkäö koskis sen autoon kuin teidän neljä kakaraa jotka elelee viidakon laeilla ja kilpailee äitin huomiosta.

hohhoijjaa
[QUOTE="väsy";21922229]Sä et voi ulkopuolisena tietää perheen tilannetta, kuulet vaan sen äidin sanomisen =)

Itse en voi ymmärtää sitä, että reilusti yli 1-vuotiaalle tungetaan tissiä suuhun joka hemmetin inahduksesta tai kitinästä. Tällainen tapaus tuttavapiirissä on.[/QUOTE]

No ethän säkään näköjään ymmärrä sen perheen tilannetta, näet vaan mitä haluat nähdä. Ihanku sitä tissiä tarvis jotenkin "tunkea" suuhun. hohhoijjaa...

"vieras"
Osa näistä jutuista on ihan kummallisia.

Esim. vauvan ruokinta kylässä. Toiset nyt on vaan sitä tyyppiä, että kamat mukaan ja menoksi eikä orjallisesti notkuta kotona odottamassa seuraavaa ruoka-aikaa. Jos puolivuotias vauva ei viihdy lattialla, voi oikeasti olla mahdollista että vauva ei siellä hetkeäkään viihdy ja on enemmän tarvitseva kuin joku toinen. Sitä ei luonnolliseseti voi ymmärtää, ennen kuin syntyy tällainen vauva:)
Mitä erilaisempia lapsia perheessä, sen parempi, karisee turha mustavalkoisuus ajatuksista.

Eri tapojen sijaan minua kummastuttaa suomalaiskansallinen kyttääminen ja jämähtäneet ajatukset: lapsiperhe-elämän pitäisi olla tietynlaista ja vain yhdellä tavalla pääsee hyvään kasvatustulokseen. Joskus oikein nautin kun työntelin alkuyöstä allergikko-koliikkivauvaa vaunuissa ja ihmiset toljottivat kuin hullua. Eihän vauva voi olla siihen aikaan ulkona, herranen aika sentään.

Nauratti myös joku aika sitten julkaistu uutinen, että Suomessa lapsiperheiden ravintolassa syömistä katsotaan edelleen kummeksuen. Perhe-elämään kun pitää kuulua tietty vaatimattomuus ja ruuan pitää maksaa mahdollisimman vähän.

Joskus Suomi tuntuu yleiseltä ajatusmaailmaltaan niin takapajuiselta ja kireäpipoiselta maalta, vaikka jokaisessa maassa onkin omat juntit piirteensä. Täällä on jotenkin hirveästi aikaa ja kiinnostusta kytätä muita.

[QUOTE="vieras";21925210]Osa näistä jutuista on ihan kummallisia.

Esim. vauvan ruokinta kylässä. Toiset nyt on vaan sitä tyyppiä, että kamat mukaan ja menoksi eikä orjallisesti notkuta kotona odottamassa seuraavaa ruoka-aikaa. Jos puolivuotias vauva ei viihdy lattialla, voi oikeasti olla mahdollista että vauva ei siellä hetkeäkään viihdy ja on enemmän tarvitseva kuin joku toinen. Sitä ei luonnolliseseti voi ymmärtää, ennen kuin syntyy tällainen vauva:)
Mitä erilaisempia lapsia perheessä, sen parempi, karisee turha mustavalkoisuus ajatuksista.

Eri tapojen sijaan minua kummastuttaa suomalaiskansallinen kyttääminen ja jämähtäneet ajatukset: lapsiperhe-elämän pitäisi olla tietynlaista ja vain yhdellä tavalla pääsee hyvään kasvatustulokseen. Joskus oikein nautin kun työntelin alkuyöstä allergikko-koliikkivauvaa vaunuissa ja ihmiset toljottivat kuin hullua. Eihän vauva voi olla siihen aikaan ulkona, herranen aika sentään.

Nauratti myös joku aika sitten julkaistu uutinen, että Suomessa lapsiperheiden ravintolassa syömistä katsotaan edelleen kummeksuen. Perhe-elämään kun pitää kuulua tietty vaatimattomuus ja ruuan pitää maksaa mahdollisimman vähän.

Joskus Suomi tuntuu yleiseltä ajatusmaailmaltaan niin takapajuiselta ja kireäpipoiselta maalta, vaikka jokaisessa maassa onkin omat juntit piirteensä. Täällä on jotenkin hirveästi aikaa ja kiinnostusta kytätä muita.[/QUOTE]

Kytätään, ei ymmärretä lasten olevan yksilöitä eikä sitä että ei oo olemassa yhtä ja oikeaa tapaa. Jos mun kakrulla toimii niin pakko toimia muillakin tai vika on yksin vanhemmissa.

Yhteistyössä