[QUOTE="vieras";21922371]Joo,ja varsinkin just joidenkin pienten vauvojen kohdalla. "Meidän puolivuotias on niin tulinen ja omapäinen.." eikös vanhemman tehtävä ole totuttaa sitä lasta eri tilanteisiin eikä hyppiä lapsen pillin tahdissa jo vauvasta asti? Onko käynyt mielessä,että ehkä se lapsi vaistoaa sen että äiti on aina ihan hermot riekaleina ja hyppää seinälle pienimmästäkin rasahduksesta ja hermostuu siksi entisestään? Mitä sitten jos se vauva huutaa vieraassa paikassa? Lohduta ja näytä että tilanteessa ei ole mitään pelättävää,ensi kerralla sujuu jo paremmin. Ei pieneltä vauvalta voi vaatia,että se sopeutuu mukisematta uusiin tilanteisiin ja ympäristöihin YKSIN,vanhemman kuuluu olla tukena ja näyttää esimerkkiä,ei paeta tilanteesta heti ekan vastoinkäymisen kohdalla.[/QUOTE]
Hohhoijaa!! Juuri tätä tarkoitan, kovin on vaikea kenenkään ymmärtää jos ei ole omakohtaista kokemusta. Ensinnäkin olen itse luonteeltani hyvin sosiaalinen, oikea kyläluuta, aina menossa ja osallistumassa. Olen vienyt esikoista vauvasta lähtien kyläilemään, perhekerhoon, muskariin, vauvatanssiin jne. Joko olemme joutuneet lähtemään pois tai sitten koko aika on mennyt vauvan rauhoitteluun ja tyytyväisenä pitämiseen. Ja miksi olemme lähteneet pois? Vähän vaikea kylässä jutustella kun vauva huutaa naama punaisena niin ettei kukaan kuule yhtään mitään. Ehkä tunnin verran olen yrittänyt siinä rauhoitella tuloksetta. Kuinka kauan itse jaksaisit? Tai sitten vaikka muskari... Jos sielläkin huudetaan jo ovella kuin palosireeni, kuinka pitkään pystyt jäämään ja pilaamaan muidenkin muskarihetken?? Ja kun todella lapsi huutaa niin kovaa, että mikään musiikki tai laulu ei kuulu sen huudon yli...
Meillä tämä kuopus taas on ihan erilainen. Toki hänkin itkee ja kitisee, mutta sillain "normaalilla tavalla". Rauhoittuu kun rauhoittelee, itku lakkaa yleensä kun pääsee syliin. Näin ei ollut esikoisen kohdalla, vaan huutoa saattoi kestää tosiaan tunti parikin putkeen. Aika kovahermoinen olet, jos kirkuvaa lasta pystyt kuuntelemaan tunnin ja vielä tyynesti kahvitteletkin siinä sivussa...