Yök...sanoo lapsivieras kun saa suklaapirtelön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eeva-Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on vanhempi tyttö kerran maistanut pirtelöä mut ei tykännyt. Meillä ei juoda edes kaakaoa, musta niistä saa ihan turhaa energiaa, mielummin annan lasin maitoa. Mä halua opettaa lapset sellaisiin makuihin ja ruokailu tottumuksiin ettei tarvitse sit aikuisena ylipainon kanssa painia :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
Meillä on vanhempi tyttö kerran maistanut pirtelöä mut ei tykännyt. Meillä ei juoda edes kaakaoa, musta niistä saa ihan turhaa energiaa, mielummin annan lasin maitoa. Mä halua opettaa lapset sellaisiin makuihin ja ruokailu tottumuksiin ettei tarvitse sit aikuisena ylipainon kanssa painia :ashamed:

Pirtelöön ei kannatakaan laittaa jäätelöä, vaan vaikka jäisiä marjoja tai banaania.

Ylipaino ei kylläkään tule siitä että syö silloin tällöin suklaata tai juo kaakaota. Opeta mieluummin lapsesi liikkumaan ja kuluttamaan syöty energia.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Ylipaino ei kylläkään tule siitä että syö silloin tällöin suklaata tai juo kaakaota. Opeta mieluummin lapsesi liikkumaan ja kuluttamaan syöty energia.

Ja lisäisin vielä että kyllä sitä itsensä lihavaksi saa vaikka leivällä kun sitä tarpeeksi syö. Parempi on opettaa kohtuutta kuin kieltäytymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:

Ja lisäisin vielä että kyllä sitä itsensä lihavaksi saa vaikka leivällä kun sitä tarpeeksi syö. Parempi on opettaa kohtuutta kuin kieltäytymistä.

Nimenomaan leivällä ja perunalla ihmiset lihookin.

siis uskomattomia vastauksia täällä :o

mä ymmärrän ap:n pointin, ymmärrän että ei ole syvästi loukkaantunut, suuttunut tai muutakaan.. vaan pikaksen ahrmissaan ja ihmettelee miksie i alspi voinut sanoa ettei pidä pirtelöstä sen sijaan että irvistää ja sanoo että yök

se ei ole mitään paskan jauhanata että käytöstavat omaa

ruuasta kun voi kieltäytyä monella tapaa:
ei kiitos, minulla ei ole nälkä, ei kiitos minä en oikein pidä pirtelöstä, minun ei tee nyt mieli, minä en pidä suklaasta, minä ottaisin mieluummin jotain muuta etc.
kohteliaasti voi kieltäytyä, sitä yök, onpa pahaa ei todella tarvitse sanoa...
ihmettelen syväti jos oikeasti on aikuisia jotka niin sanovat.. :o
mä en pidä kaikista ruuista, mutta mä syön kaikkia ruokia jos niitä mulle tarjotaan.. mun ei tarvitse ylistää ruokaa mikäli se ei ylistämisen arvoista ole, mutta mä kiitän siitä ruuasta kohteliaasti vaikak en siitä pitäisikään sen suuremmin...
tosin mä en noin ylipäätään voi käsittää miten nykyisin on niin helkkarin kranttuja ihmisiä muutenkaan.. kun mikään roka taikka maku ei kelpaa...
ja jos joku mulla olis kylässä, ja sanois ruuasta yök (siis aikuinen) niin tod. näk ottaisin lautasen pois nenän edestä ja käskisin pois pöydästä, opettelmaan niitä käytöstapoja... ja se että on kohtelais ja ottaa muiden tunteet aj vaivan näön huomioon ei ole paskanjauhantaa...

Juu meillä 6 v hiihtää jo 5km lenkkiä pururadalla ja ollaan koko perhe liikunnallisia. Mä kyllä olen sitä mieltä että ruokailu tottumukset ylipäätään vaikuttaa varsinkin aikuisten ylipainoon kun heillä ei ole enää pituuskasvua. Usein nuoret alkaa lihoa vasta kun pituuskasvu loppuu. Ei kaakao silloin tällöin ole pahasta mut ei myöskään mitenkään välttämätöntä, mä annan ennemmin herkuksi pakastemarjoja.

mä ymmärrän ap:ta ihan hyvin, kyllä muakin vituttais jos tekisin yllätyksenä jotain ekstraa iltapallalle ja toinen sanoo YÖK!
ja voi itku tätä palstaa oikeesti, heti on mammat laskemassa kaloreita yhdestä pirtelöstä :o
ei voi kun nauraa teidän nipotusta
tuskin se lapsi lihoaa siitä vaniljajäätelö/kaakaojauhe/maito juomasta, eihän?

Alkuperäinen kirjoittaja hyvää päivää:
mä ymmärrän ap:ta ihan hyvin, kyllä muakin vituttais jos tekisin yllätyksenä jotain ekstraa iltapallalle ja toinen sanoo YÖK!
ja voi itku tätä palstaa oikeesti, heti on mammat laskemassa kaloreita yhdestä pirtelöstä :o

Mä en halua nipottaa vaan tehdä lasteni elämästä helpompaa. Sivusta olen seurannut useamman sukulaisperheen elämää. Lapset saaneet herkutella aika paljon ,jää kaapissa limsaa ja mehua ja karkkia ja sipsejä viikonloppuisin, sanottu vaan et kyllä nuo ne kuluttaa. Mutta kun pituus kasvu lakannut kulutus samaan ruokamäärään pitäisi olla paljon suurempaa ja sit alkaa lihominen. Kiva sit kun jo 20v kamppailee liikakilojen kanssa vaikka asia ois voitu välttää, mun mielestä se ei ole nuoren vika vaan vanhempien jotka ne ruokailutottumukset opettaa lapselleen.

Mä en halua nipottaa vaan tehdä lasteni elämästä helpompaa. Sivusta olen seurannut useamman sukulaisperheen elämää. Lapset saaneet herkutella aika paljon ,jää kaapissa limsaa ja mehua ja karkkia ja sipsejä viikonloppuisin, sanottu vaan et kyllä nuo ne kuluttaa. Mutta kun pituus kasvu lakannut kulutus samaan ruokamäärään pitäisi olla paljon suurempaa ja sit alkaa lihominen. Kiva sit kun jo 20v kamppailee liikakilojen kanssa vaikka asia ois voitu välttää, mun mielestä se ei ole nuoren vika vaan vanhempien jotka ne ruokailutottumukset opettaa lapselleen.

ja se lihoominen johtuu nimenomaan tästä yökyläilyekstraherkusta, näinkö sä mulle väität?
sairasta nipostusta sanon minä

ja se lihoominen johtuu nimenomaan tästä yökyläilyekstraherkusta, näinkö sä mulle väität?
sairasta nipostusta sanon minä

En tietenkää, kaikki lapset ei vaan tykkää pirtelöstä jos ei niille ole kotona sitä annettu ja eivät ole makuun tottuneet ,ei siitä kannata loukkaantua. Lihominen johtuu mun mielestä ruokailutottumuksista ei yökyläherkuista :o

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mä halua opettaa lapset sellaisiin makuihin ja ruokailu tottumuksiin ettei tarvitse sit aikuisena ylipainon kanssa painia :ashamed:

Ihanasti ajateltu, mutta oletko 100% varma etteivät lapsesi aikuisena liho?

En tietenkään mut itse olen parhaani tehnyt ja yrittänyt näyttää oikean suunnan :)

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
No mun mielestä huolestuttavampaa kuin se, että 9-vuotias vielä ilmaisee ajatuksiaan ja kokemuksiaan lapsellisen spontaanisti, on se, että aikuinen ihminen loukkaantuu pikkulapsen sanomisista. Tokihan sinä hyvää tarkoitit, mutta eivät kaikki pidä suklaapirtelöstä. Kaikkien ei tarvitsekaan pitää suklaapirtelöstä. Ehkä tyttö yleensäkään ei syö kaakaota, jäätelöä tai edes maitotuotteita. Enpä usko että meidänkään lapset pirtelöä joisivat, ei heille koskaan ole sellaista tarjottu. :/ He nyt toki ovat nuorempiakin. 9-vuotias on vielä kovin pieni lapsi, tuntuisi eriskummalliselta, jos sen ikäisen pitäisi aina ja kaikkialla muistaa käyttäytyä korrektisti. Aikuisen ihmisen voisi kuitenkin jo osata ottaa vastoinkäymiset vastaan niin, ettei hän mökötä pikkulapsien kommenttien takia. :)

PEESI!!!

Mä halua opettaa lapset sellaisiin makuihin ja ruokailu tottumuksiin ettei tarvitse sit aikuisena ylipainon kanssa painia :ashamed:

näinhän se on ihanasti ajateltu, ite olen ainakin lihonnut aikuisena vaikka lapsena oli karrkipäivät ja terveelliset ruuat yms.

En tietenkään mut itse olen parhaani tehnyt ja yrittänyt näyttää oikean suunnan :)

kyllä nämäkin lapset tiedetään ketkä ei kotona saa koskaan mitään oikeita herkkuja, eli karkkia tai pirtelöä, jäätelöä tms. hyvällistä
kun ne pääsevät synttäreille tai muuten vain kylään missä on näitä herkkuja tarjolla ne ahmivat suut ja silmöt täyteen niitä kun kerranki niitä on tarjolla, nähty on!

Alkuperäinen kirjoittaja näin:

näinhän se on ihanasti ajateltu, ite olen ainakin lihonnut aikuisena vaikka lapsena oli karrkipäivät ja terveelliset ruuat yms.

Kyllä niin voi kaikesta huolimatta käydä ja lapsia olen opettanut et ei se tee ihmisestä parempaa tai huonompaa vaikka olisi ylipainen tai silmälasit ym. Syömistä olen lähinnä rajoittanut ( antanut ymmärtää) hampaiden takia ,ettei reikiinny eli ruokailujen välillä ei syödä eikä juoda mitään muuta kuin vettä ja herkkuja on harvoin (sipsejä ja karkkia) ilta ja aamupalalla saa marjoja ja hedelmiä herkkuna. Ja sit vaan toivon et tää ruokailu juttu kantaa aikuisuudesssakin hedelmää ettei tarvitsi kamppaila painon tai hammaskaluston kanssa... mut eihän sitä koskaan voi tietää :)

Yhteistyössä