Yök...sanoo lapsivieras kun saa suklaapirtelön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eeva-Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mä halua opettaa lapset sellaisiin makuihin ja ruokailu tottumuksiin ettei tarvitse sit aikuisena ylipainon kanssa painia :ashamed:

Ihanasti ajateltu, mutta oletko 100% varma etteivät lapsesi aikuisena liho?

En tietenkään mut itse olen parhaani tehnyt ja yrittänyt näyttää oikean suunnan :)

kyllä nämäkin lapset tiedetään ketkä ei kotona saa koskaan mitään oikeita herkkuja, eli karkkia tai pirtelöä, jäätelöä tms. hyvällistä
kun ne pääsevät synttäreille tai muuten vain kylään missä on näitä herkkuja tarjolla ne ahmivat suut ja silmöt täyteen niitä kun kerranki niitä on tarjolla, nähty on!

Meillä ainakin tytöt ei edes tykäneet heti karkista kun annoin ekankerran maistaa, yhden söivät ja sit riitti, pikkuhiljaa sit makuaisti tottui mut eivät ahmi vieläkään.

Mä halua opettaa lapset sellaisiin makuihin ja ruokailu tottumuksiin ettei tarvitse sit aikuisena ylipainon kanssa painia :ashamed:

En tietenkään mut itse olen parhaani tehnyt ja yrittänyt näyttää oikean suunnan :)

kyllä nämäkin lapset tiedetään ketkä ei kotona saa koskaan mitään oikeita herkkuja, eli karkkia tai pirtelöä, jäätelöä tms. hyvällistä
kun ne pääsevät synttäreille tai muuten vain kylään missä on näitä herkkuja tarjolla ne ahmivat suut ja silmöt täyteen niitä kun kerranki niitä on tarjolla, nähty on!

Meillä ainakin tytöt ei edes tykäneet heti karkista kun annoin ekankerran maistaa, yhden söivät ja sit riitti, pikkuhiljaa sit makuaisti tottui mut eivät ahmi vieläkään.

minun kaveripiirissä on näitä "ei lapsille mitään hyvällistä" ja kun ne tulee meille kylään ne lapset suorastaan ahmivat ja haluaisivat kaikkea mahdollista mitä pöydällä sattuu olemaan, kyllä ne lapset oppivat ja jos eivät kotona saa ne ostaa sitten omilla rahoilla niitä joskus ja sitten ei riitäkään se 1 karkki, tästä olen aivan varma, nähty on

[quote="Peuhu68

minun kaveripiirissä on näitä "ei lapsille mitään hyvällistä" ja kun ne tulee meille kylään ne lapset suorastaan ahmivat ja haluaisivat kaikkea mahdollista mitä pöydällä sattuu olemaan, kyllä ne lapset oppivat ja jos eivät kotona saa ne ostaa sitten omilla rahoilla niitä joskus ja sitten ei riitäkään se 1 karkki, tästä olen aivan varma, nähty on

Meillä ei lapset ole saaneet karkkia alle3v. Sen jälkeen sit harvakseltaan ehkä kerran kuussa mut meidän lapsille herkkua on esim. marjarahka ja kesällä saa kyllä jäätelöä syödä. Herkku sanalla on kaikille niin eri merkitys.

Yäk sanoisin minäkin...vaikka ikää on jo näin paljon.
Mun makuun ei vaan mikään kaakaojauhe mahdu. Mutta suklaakastike, kerma tms sekaan,
niin johan olis pirtelöä.
Olisit kysynyt tytöiltä, että mitäs pirtelöä tehdään...ja opettanut tyttöjä tekemään sen itse.
Nooh, ensi kerralla olet varmaan viisaampi :)

No tottakai se harmittaa! Ajattelit ilahduttavasi lapsia ja tulos olikin tuo! Nyt ei varmaan ollut kyse niinkään siitä että kaikkien pitäis tykätä suklaapirtelöstä...

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti 44 v:
Yäk sanoisin minäkin...vaikka ikää on jo näin paljon.
Mun makuun ei vaan mikään kaakaojauhe mahdu. Mutta suklaakastike, kerma tms sekaan,
niin johan olis pirtelöä.
Olisit kysynyt tytöiltä, että mitäs pirtelöä tehdään...ja opettanut tyttöjä tekemään sen itse.
Nooh, ensi kerralla olet varmaan viisaampi :)
Oikeasti, ilmaisisit asiasi sanomalla yök, kun joku on sen pirtelön sulle jo tehnyt? :o Ei voi olla totta, mitä "aikuisia".

Uskomattomia idiootteja tämän päivän "aikuiset"! En ihmettele yhtään, kun alkaa olla noita koulusurmia ja muita juttuja, jos jumalauta ei edes saada lapsia opetettua, kuinka kauniisti kieltäydytään... Miettikääpä hyvät ihmiset, mitä tämän päivän 9-vuotiaat tekevät...?! Eivätkö käyttäydykin kuin olisivat isompia..? No mihin ihmeeseen on sitten unohtuneet käytöstavat...

Haukkukaa nyt minut lyttyyn ja antakaa ap:n olla, hänelle minulta kaikki sympatiat!!!

Tämä on ihan outo ketju. :laugh: En ole aiemmin ymmätänyt, että maailmassa on näin paljon ihmisiä, jotka inhoavat pirtelöä ja että siitäkin vähemmistöstä vielä löytyy näin paljon AIKUISIA ihmisiä, joiden mielestä tuossa tilanteessa on ihan ok sanoa yök.

Sinun kaveripiirissä ehkä on sellaisia lapsia. Meillä ei minun kotona lapsuudessani syöty karkkia tai muuta sokerihöttöä, ja nyt 32 vuotiaana en vieläkään pidä makeasta. Kun ei ole lapsena makean makuun tottunut niin kaikki imelänsokerinen tottumatonta ällöttää. En näe mitään syytä totutella imelän makuun. Samalla tavalla esimerkiksi suomalaisille maistuu tiettyjen maiden karkit tai jäätelöt ällöttävän makealle, kun siellä on totuttauduttu kaatomääriin sokeria.

Mutta kiva että sinä varmuudella tiedät että minullekin iskee se vaihe jossa omilla rahoillani ostan karkkikaupan tyhjäksi. Sitä odotellessa. :D Onneksi sain sinulta kuulla niin en sitten säikähdä sitä ahmimistani. Kerrotko vielä tuleeko se vaihe ennen neljääkymppiä vaiko vasta eläkkeenkorvilla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on ihan outo ketju. :laugh: En ole aiemmin ymmätänyt, että maailmassa on näin paljon ihmisiä, jotka inhoavat pirtelöä ja että siitäkin vähemmistöstä vielä löytyy näin paljon AIKUISIA ihmisiä, joiden mielestä tuossa tilanteessa on ihan ok sanoa yök.

Tää on todella omituinen ketju! :D Lisäksi vielä se, että tästä asiasta ylipäätään on keuhkottu näin monen sivun ajan. Pirtelö = elämämme ydinasia? (Ja nyt onneks pääsin vielä nostamaan tätä!)

Alkuperäinen kirjoittaja voe ristus:
Uskomattomia idiootteja tämän päivän "aikuiset"! En ihmettele yhtään, kun alkaa olla noita koulusurmia ja muita juttuja, jos jumalauta ei edes saada lapsia opetettua, kuinka kauniisti kieltäydytään... Miettikääpä hyvät ihmiset, mitä tämän päivän 9-vuotiaat tekevät...?! Eivätkö käyttäydykin kuin olisivat isompia..? No mihin ihmeeseen on sitten unohtuneet käytöstavat...

Haukkukaa nyt minut lyttyyn ja antakaa ap:n olla, hänelle minulta kaikki sympatiat!!!

Tässäpä vasta oiva uusi palstatotuus: jos lapsesi ei 9-vuotiaana lapsena pidä pirtelöstä ja lipsauttaa avoimesti sanan: yök, niin hänestä tulee koulusurmaaja. :D Loistava logiikka. Bravo!

Alkuperäinen kirjoittaja Eeva-Liisa:
Ja nimeomaan en etukäteen kysynyt, koska yritin iloisesti yllättää. Tytöt eivät varmasti nimittäin odottaneet kuin tyyliin paahtoleipää ja maitoa... Tuo pirtelö on oman tyttöni suurinta herkkua, joten sen vuoksi valitsin sen. Mutta kyse ei ollut siitä, että pirtelöstä pitäisi tykätä, vaan minusta kolmasluokkalaisen pitäisi osata sanoa muuta kuin yök. Jos olisi alle kouluikäisestä kyse, olisin samaa mieltä, että "lapsen suusta kuuluu totuus joskus karullakin tavalla", mutta kolmasluokkalaisen??

Minä olen lapsilleni opettanut, että "yök" saa sanoa vain pilaantuneesta, palaneesta tms. Ruuasta, jos siitäkään. Voi sanoa "ei kiitos, en jaksa" tms. Allergiselle lapselle ruokien opettelu ja uuteen innostuminen on muuten muita hankalampaa niidenkin juttujan osalta, joita saa syödä, koska ruuista on tullut ikäviä seuraamuksia, on oppinut suhtautumaan epäluuloisesti. Ihan ohi aiheen, mutta sitä sivuten.

Alkuperäinen kirjoittaja Eeva-Liisa:
No joo, kuten sanoin: ei kaikesta tartte tykätä, enkä olisi tykännyt yhtään kyttyrää jos tyttö olisi nätisti sanonut, ettei tykkää suklaapirtelöstä ja pyytänyt vaikka maitolasillisen tilalle. Tai mehuakin olisi löytynyt.... Tuo kovaääninen YÖK! mua ihmetytti. Oman tytön mieleen oon kyllä aika tarkkaan terottanut miten käyttäydytään jos joku tarjoaa sellaista ruokaa tai juomaa josta ei tykkää - vastaus ei todellakaan ole irvistys ja YÖK...

Fiksu 9-v olisi juonut pirtelön mukisematta ja kiitollisena tai ottanut pari hörppyä ja pyytänyt vaikka maitoa lisäksi. Tuon ikäinen ei sano yök. Mun 3v on joskus sanonut ruoasta yök,ei sano enää,ku asiasta keskusteltiin.

Kyllä mulle on jo pienestä pitäen vanhemmat opettaneet tapoja, joista yksi on se ettei ruuasta sanota yök. Ei varsinkan kylässä tarjotulle. Se oli ihan selvä juttu jo 9-vuotiaana, ja jo paljon ennen sitä! Saman opetan omilleni. Se on kunnia-asia, lapset jotka osaavat käyttäytyä.

No, nykyään ei tunnuta enää kunnioitettavan mitään, aina vaan ymmärretään ja silitetään päätä kun se oma Nicopetteri nyt vaan ei tykkää ja ihan spontaaniahan se, että se yökkii vieraille aikuisille heidän tarjoamistaan ruuista... uskomatonta. Olisi kiva tietää, onko näille vanhemmille itselleenkään opetettu tapoja? Ehkei sellainen vanhempi ymmärrä edes hävetä lapsensa käytöstä joka ei itsekään ole koskaan sellaisia tapoja sisäistänyt.

Miksi pitää laittaa lapsi siihen tilanteeseen, että hänen täytyy osata kieltäytyä kohteliaasti?
Ei ole kovin vaikea kysyä että otatko pirtelöä ja mitä makua. Vois aikuinekin joskus vähän ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Miksi pitää laittaa lapsi siihen tilanteeseen, että hänen täytyy osata kieltäytyä kohteliaasti?
Ei ole kovin vaikea kysyä että otatko pirtelöä ja mitä makua. Vois aikuinekin joskus vähän ajatella.

Niinpä. Mut ei ne aikuisetkaan aina tajua, kuten ei lapsetkaan, eikä tarttekaan.

Jotkut aikuiset vois vaan vetää sen herneen pois nenukistaan, vähän vaikka pieraista jotta pahimmat ilmat tulee ulos. :xmas:

Oikeesti, sehän on voinut olla sen lapsen elämän ensimmäinen "yök", joka on lipsahtanut.
Minäpä tässä kuulkaas nyt vetäsen sellasen jutun, että tuollasesta täydellisyyden palvonnasta, ettei ikinä voi virheitä sattua, niitä sekopäitä kasvaa...

Yhteistyössä