Yök...sanoo lapsivieras kun saa suklaapirtelön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eeva-Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Miksi on hyväksyttävää valehdella muista selän takana?

yleensä tämä valehtelu ei lopu näihin pikkuasioihin kuten ruoka on hyvää (vaikka olisi pahaa) vaan jatkuu ja jatkuu. lapset oppivat valehtelemaan kun se heille opetetaan. olemaan kieriä ja ajattelemaan ja käyttäytymään niin että heidät hyväksytään yhteisön jäseneksi, samanlaiseksi valehteleijaksi ja selän takana paskan jauhajaksi kuin 99% kaikista muistakin ihmisistä.

Niin, kai sitä pitää opettaa omatkin lapset siihen, että äidille ja isälle ei saa valehdella, mutta muille kyllä - sujuvasti. Et niinhän ne muutkin tekee... surullista miten kierous hallitsee.

Ihan totta, käytöstavat on hyvä oppia jo pienenä. Mutta musta 9-vuotias on kuitenkin sen verran pieni, etten ihmettelisi, jos joskus lipsahtaa. Silloin voi joko antaa asian olla tai nätisti näyttää esimerkkiä. Sanoa sit vaikka ääneen, että tuntuu pahalta kuulla "yök" toisen suusta.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Ihan totta, käytöstavat on hyvä oppia jo pienenä. Mutta musta 9-vuotias on kuitenkin sen verran pieni, etten ihmettelisi, jos joskus lipsahtaa. Silloin voi joko antaa asian olla tai nätisti näyttää esimerkkiä. Sanoa sit vaikka ääneen, että tuntuu pahalta kuulla "yök" toisen suusta.

ei, kun pitää olla suu auki, ja tulla kertomaan miten ihana oma kullannuppu halailee ja juo pirtelön ja toisten kakara sanoo yök. tätä voi vielä päivitellä naapurin ja mammakerhon ja kyläilevän lapsen muiden tuttujen kanssa, kuten kyläilevän lapsen koulukavereiden vanhempien ja muiden teeskentelevieän kanssa.
ja maailma on pelastettu.

ei, kun pitää olla suu auki, ja tulla kertomaan miten ihana oma kullannuppu halailee ja juo pirtelön ja toisten kakara sanoo yök. tätä voi vielä päivitellä naapurin ja mammakerhon ja kyläilevän lapsen muiden tuttujen kanssa, kuten kyläilevän lapsen koulukavereiden vanhempien ja muiden teeskentelevieän kanssa.

okei, no kiitti, nyt mäkin tiedän. Enhän mä kato voi mistään mitään tajuta, kun mulla ei ole sitä omaa kullannuppua vielä...

Miten vähän tälläkään palstalla keskusteltaisiin jos täällä ei juuri saisi kirjoittaa tällaisista tyhjänpäiväisistä asioista... Varmasti joka toinen keskustelu on yhtä tyhjänpäiväinen ja juuri sen vuoksi juuri sinäkin täällä käyt. Jos täällä puhuttaisiin politiikasta tai pörssikurssin heilahteluista, kävisitkö? Älä nyt tee tästä suurempaa kuin on. Sä suorastaan jankkaat.

Eli on laillista ja hyvien tapojen mukaista sanoa en pidä siitä.

eikö tämä tarkoita samaa asiaa kuin ruoka on minusta pahaa.

minua oikeasti ällöttää paskanjauhajat, jotka jauhavat samaa paskaa mitä on aina jauhettu ajattelematta omilla aivoillaan kertaakaan elämässään.

Minusta tällä näin-nimimerkillä on joku ongelma selän takana puhumisen kanssa, joka ei liity mitenkään ap:n asiaan. Niin kiivaasti hän ajaa tätä paskanjauhamis-asiaansa :)

"En pidä siitä" on eri asia kuin "ruoka on pahaa", koska ensimmäinen on ihmisen henkilökohtainen mielipide ja toinen on yleistys, että ruoka olisi kaikkien mielestä pahaa.

Ymmärrään ap:n pointin, koeta kestää! Siis palstalaisia :)

Kun mä luen näitä juttuja, niin mä en yhtään ihmettele, mistä ne kouluampujat tulee...
Teki nyt vaan mieli ampua, niin mä ammun.

Ehkä vähän kärjistettyä, mutta hitsi vie, opettakaa niille lapsillenne pieniä käytöstapoja.
Ei ne valkoiset valheet pahaa tee kenellekkään.

Hyvillä käytöstavoilla (olkoon se vaikka sitten valehtelua, mutta onneksi valkoista......) päästään jo aika pitkälle.

Tätä ketjua lueskellessani mä oikein huolestuin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja näinpäs:
Minusta tällä näin-nimimerkillä on joku ongelma selän takana puhumisen kanssa, joka ei liity mitenkään ap:n asiaan. Niin kiivaasti hän ajaa tätä paskanjauhamis-asiaansa :)

"En pidä siitä" on eri asia kuin "ruoka on pahaa", koska ensimmäinen on ihmisen henkilökohtainen mielipide ja toinen on yleistys, että ruoka olisi kaikkien mielestä pahaa.

Mä tartun tähän, "joku ongelma", joka kuulostaa ikävä kyllä siltä, että on ongelma, jos ei pidä selän takana puhumisesta. :kieh:

Ja myös siihen, että nimimerkki "näin" nyt tämän asian kautta kritisoi myös muitakin asioita, näin munkin aivot toimivat. ;) Yksi johtaa toiseen jne. eikä se silti tarkoita sitä, että "näin" suhtautuisi tähän yhtään sen vakavammin kuin sinäkään IMO.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras vanhempi:
Kun mä luen näitä juttuja, niin mä en yhtään ihmettele, mistä ne kouluampujat tulee...
Teki nyt vaan mieli ampua, niin mä ammun.

Ehkä vähän kärjistettyä, mutta hitsi vie, opettakaa niille lapsillenne pieniä käytöstapoja.

Hyvillä käytöstavoilla (olkoon se vaikka sitten valehtelua, mutta onneksi valkoista......) päästään jo aika pitkälle.

Tätä ketjua lueskellessani mä oikein huolestuin. :(

Hohhohhoo!!

Eiköhän se ennemminkin johtuisi siitä, että lasta yritetään muovata väkisin johonkin rooliin johon kaikki eivät vain sovi, eikä kukaan kuule ja näen todellista lasta... + koulukiusaus + vanhempien ymmärtämättömyys + masennuslääkkeet kouraan, nappia naamaan, jotta kenenkään ei vahingossakaan tarvitsisi kuulla lasta oikeasti tai...

okei, sovitaan että kouluampumiset johtuvat käytöstapojen puutteesta. ihan sama. kun nyt aiheeseen päästiin.

itse olen kyllä sitä mieltä että nekiin voitaisiin ehkäistä jos ihmiset käyttäytyisivät rehellisesti toisiaan kohtaan. jos nähdään että joku on yksin niin autetaan ja mennään kaveriksi. mutta kun on opittu valehtelemaa ja teeskentelmään ja käyttäytymään kuten aikuiset. sulkemaan silmät ja ajattelemaan omaa napaa.

(ai niin, ja minä en ottanut kouluampumisia puheeksi..., vaan joku muu, mutta kun nyt asiaan mentiiin)

Alkuperäinen kirjoittaja näinpäs:
Eli on laillista ja hyvien tapojen mukaista sanoa en pidä siitä.

eikö tämä tarkoita samaa asiaa kuin ruoka on minusta pahaa.

minua oikeasti ällöttää paskanjauhajat, jotka jauhavat samaa paskaa mitä on aina jauhettu ajattelematta omilla aivoillaan kertaakaan elämässään.

Sama on tullut itsellänikin mieleen... On sitäpaitsi todella huolestuttavaa, jos pienikin kohteliaisuus käsitetään paskanjauhamiseksi :(.

siis kyllä mullakin on ihan aikuisena lipsahtanut YÖK vaikka olen vain tarkoittanut, ups tää ei ihan ollutkaan sen makuista kuin olin ajatellut, niin miksei niin voi käydä 9-vuotiaalle joka on kaverilla kylässä!?

Alkuperäinen kirjoittaja Vanilja:
Jep, monilla sosiaaliset taidot on jo tuossa iässä sen verran kehittyneet, että osais olla hiljaa.

Siis voihan vee.
Tämä vastaukseni tulee muillekin, kuin vaniljalle, vaikka häntä lainaankin.

Ap sanoi, ettl tykkää tytöstä, on hänen lapsen paras ystävä, usein kylässä yms. Hän ei myöskään maininnut, että tyttö olisi ikinä ennen noin sanonut.
Joten voimme päätellä, että lapsi lienee ihan hyvin "koulutettu" toimimaan sosiaalisesti.
Jos tuon ikäiseltä siis joskus lipsahtaa joku ei toivottu sana, niin ihan oikeesti, onko sen myötä sitten koko maailma jo rappiolla? Tuleeko tästä tytöstä nyt sitten koulusurmaaja vai?

Koittakaa nyt suhteuttaa asioita. Ja miettiä mitä se ap siihen viestiin kirjoitti. Kyse tosiaankin lienee yhdestä kerrasta, varmaan olisi tuonut julki, jos yhtenään tyttö tuollaista puhuisi.

Mun 10v tytöltä vois päästä sama "yök" vaikka muuten osaakin olla vieraskorea. Pirtelöstä tykkää kyllä, muttei kaakaosta tai suklaasta, ei edes suklaajäätelöstä. Kyllä mä kysyisin vieraalta mistä tykkää ennen kuin tarjoisin suklaapirtelöä tai muuta. Ei kaikki voi tykätä samasta kuin oma lapsesi.

Mä olen kyllä 3 ja 4-vuotiaille opettanut että ruoasta ei sanota yök.
Asian voi ilmaista kauniisti,,ja olen perustellut että jos sanoo yök niin se voi loukata ruoan laittajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja elora dana:
Kyllä ton ikäisen pitäisi osata pitää mölyt mahassaan. Olisihan hän voinut myöhemmin tytölllesi sanoa että hän ei pirtelöstä niin välitä.

Eli takanapäin sanominen on parempi? Mun mielestä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Kyllä ton ikäisen pitäisi osata pitää mölyt mahassaan. Olisihan hän voinut myöhemmin tytölllesi sanoa että hän ei pirtelöstä niin välitä.

No olisko sen pitänyt se sitten juodo vaikkei siitä pidä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras vanhempi:

Minusta on tyhmää opettaa lapsille valehtelua. Valkoisetkin valheet ovat minusta valehtelua eikä hyväksyttyä ja hyviä käytöstapoja. Niillä voi tehdä toiselle pahaa ->> jos vaikka jälkeenpäin kuulee jostain muualta totuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:

No olisko sen pitänyt se sitten juodo vaikkei siitä pidä?

Ei. Aika vaikea tilanne tuo on lapselle oikeasti, eikä aikuiset tajua. Se YÖK on kuitenkin rehellisesti sanottu. Miksi pitää saattaa lapsi noin vaikeaan tilanteeseen ja sitten suuttuu, kun lapsi toimii väärin. Voisihan sitä kysyä lapselta että juoko se pirtelöä ja mitä makua.

Kyllä minustakin tuon ikäisen pitäisi jo osata käytöstapoja jos sellaisia on opetettu. Ihan jo ap:n tyttöäkin ajatellen niin tuntuu varmaan tosi kivalta kun kaveri sanoo omasta herkusta yök siihen sävyyn että on aivan kammottavaa ja syömäkelvotonta.
Meillä jo viis vuotias osaa sanoa kauniisti jos ei pidä jostakin ja sen saa tietysti ilmaista jos ei ole oman maun mukaista mutta ruoka ei silti ole pahaa tai hyi tai yök.

Tämänkin keskustelun perusteella taas ymmärtää miks lapset ja nuoret ei osaa käyttäytyä kun eihän heiltä voi mitään vaatia kun ovat vasta lapsia. Mun mielestä käyttäytyminen opetetaan pienestä pitäen eikä sit pidetä mitään tehokurssia just ennen kuin laps lähtee kotoa maailmalle.

Olisin todella hämmästynyt jos lapseni olisivat ikinä sanoneet että yäk, molemmat ovat aina osanneet sanoa että ei halua ottaa koska ei tykkää.
Toinen pojista kerran pyysi anteeksi ettei voinut syödä koska ruoka ei ollut niin hyvää, maistoin itse ja se todentotta oli syömäkelvotonta, liian mausteista.
Noloa jos 9v sanoo yök, ellei sitten ole jotenkin erityinen, tourette tai jotain.

Yhteistyössä