YLIPAINOISTEN laihdutusryhmä VOL2 (24.9.2013-31.10.2013)

jellyjolly harmaana
Hei! Kaikille varmaan sopii, että päivitän nuo BMI:t sitten jakson lopussa, ku (laiska ku olen) en jaksa niitä koko ajan vekslata? Eihän me nyt kesken jakson ketään heivata, vaikka sattus pääsemään normaalipainon puolellekin?? Pari ehdokasta on jo aika lähellä... Mun oma paino vaan nousee, vaikka syön edelleen varmaan liian vähän ja oksentelen aina välillä, mutta se ei olekaan terveen kropan toimintaa, eli ei siitä sen enempää murhetta... Hienoja tuloksia kyllä :) Harmaa pudottajakin, mahtavaa! Mutta palailen paremmalla ajalla. Mulla alkaa just kyökkivuoro (on muuten haasteellista laittaa kaikki peliin kokatessa, kun mahassa kiertää ja sappineste maistuu suussa : x )
 
Hellurei!

En mä nykyään ehdi koneelle - jos nyt sitten taas tännekin päivittäisi pikaisesti kuulumisia... :whistle:

Tämän aamun paino 77,4 joten hieman alaspäin on paino mennyt... tästä siis jatketaan. :)

JellyJolly; voi kun ikävä lukea että sulla terveys häikkää... :( Hyvä kuitenkin että pysyt porukassa mukana; ei me sua mihinkään päästettäisikään. ;)

Tsemppiä kaikille! Yritän päästä illemmalla enemmänkin kirjaamaan kuulumisia...
 
JellyJii, ehdottomasti indeksit vasta sitten jakson lopussa, älä siitä stressaa. Eihän me ketään voida potkia kesken jakson ryhmästä ihan senkään takia, että se painohan saattaa kimmota hetkellisen normaalipainoon laskemisen jälkeen heti takaisin lievän ylipainon puolelle, koska jo normaali vuorokauden aikana tapahtuva painonvaihtelu voi sen sinne kiikauttaa. Eli rauhassa vaan jakson loppuun ja vasta siellä lasketaan :) Tulee se olemaan haikea, mutta juhlallinen hetki, kun saadaan saatella ensimmäiset onnistujat pois ryhmästä!
 
Kyllä sopii tuo BMI:n laskeminen sitten vasta kun koko jakso on taas taivallettu :) Niinhän se tuntuis järkevimmältä..ainakin minusta.
Tänään tuntuu ruokailut menneet vähän penkin alle, semmoinen ärsyttävä pikkunälkä vaivaa koko ajan. Mandariineja ostin kaupasta, ne ei vissiin kovin montaa kaloria vie.
 
Paino on laskussa yhä, kävin taas epävirallisella punnituksella. Mun tavoite oli tälle jaksolle päästä tasan 80 kiloon ja näyttää aika hyvältä :) Tämän viikon puntaripäivälle toivon vähintään puolen kilon pudotusta.

Ajattelin kysäistä jos jollakin olisi laittaa jakoon hyviä ruokaohjeita ja liikuntavinkkejä? Erityisesti kotitreeniksi sopivia tanssipainotteisia jumppia olis kiva löytää. Ruokapuolelta etenkin hyviä ja nopeita, kevyitä kasvisruoka-ohjeita kehiin!
 
Tattari, ite oon joskus katellu jotain helppoja zumbajuttuja youtubesta :) Oma koordinaatiokyky ei mikään maailman paras ole niin toistoja pitää olla monta ja helppoja.
Eihän ne tietty oo kuin muutaman minuutin pitkiä mutta vaihtelee sit tai harjoittelee useamman kerran samaa?
Voisin muuten, uskallanko, laittaa omaksi tavoitteeksi tälle viikolle päästä siihen 90-alkavaan lukuun..ei vaan meinaa usko riittää kun niin monta kertaa on epäonnistunut.: /
 
jellyjolly harmaana
Mobiilisti palstailu vaikeutuu entisestään :(

No, mutta en anna sen(kään) lannistaa.

Tattarille ruokavinkiksi, että erilaiset kasvissosekeitot on helppo ja suht nopeakin valmistaa. Ruokakermaa (niitähän on myös kevyet versiot) kun lorauttaa, niin tulee vähän täyteläisempää. Lasagnea oon joskus tehnyt niin, että oon korvannut jauhelihaa tekemällä kasviksista kastikkeen. Ja tietty ihan perussalaatin saa ruuaksi lisäämällä broileria tai lohta. Nimenomaan lisukkeena, että kasvikset on pääosassa.

Fat&lazy sähän uskallat, osaat ja pystyt vaikka mihin. Nyt alat uskoa itsees nainen! Susta on siihen. Ja kaikkeen muuhunkin, mitä vaan haluat. Susta on vaikka mihin (ja vielä vähän päällekin!) :heart:
 
Heippa,

vatsataudista selvitty. Kävin meidän työterveyshoitajan pakeilla tän painon junnaamisen takia ja oli ihan sitä mieltä et mun keho on säästöliekillä. Et pitäs syyä enempi. Ja käski viel ateriarytmiä korjata... Tosin sain vielä ravitsemusterapeutille lähetteen jos tahdon mennä. :p Eli sillä nyt sitten eteenpäin ja jos ei näillä korjauksilla tule tähän yhtään laskua, niin sitten kuukauden kuluttua saan lähetteen verikokeisiin!!! Jei.
 
"pulla"
Reissusta palattu, syömiset pysyi kohtuu hyvinä (mitä nyt kylässä voi) mutta käveltyä tuli tavallista enemmän :)

Monikin mietti laihtumistahtia, ja täälläkin usein on mainittu se puoli kiloa viikossa. Itsekin monesti haluaisin laihtua nopeammin, mutta eihän nämä kilot yhdessä yössä tulleet. Pyrin siihen 0,5kg/vk vauhtiin siis itsekin.
 
F&L, yritin etsiä niitä Zumba-ohjeta YouTubesta, muttei oikein hyvää löytynyt vielä äkkiseltään, mutta käyn kokeilemassa uudestaan myöhemmin paremmalla ajalla, kiitti paljon vinkistä :) Ja mitä tavoitteisiin tulee, sä pystyt ihan mihin vaan, mutta älä sorru rankaisemaan itseäsi liikaa jos et niihin pääse. Tavoitteiden asettamisen pitäis olla hauskaa ja kannustavaa, ei ahdistavaa ja lannistavaa!

JellyJolly, olen joskus tehnyt kasvissosekeittoja, mutten muista enää mistä kasviksista. Kaapista löytyy kukkakaalia, porkkanaa ja tomaattia (joskin tomaatti taitaa olla virallisesti hedelmä eikä kasvis). Pakastevihanneksia löytyykin sitten laajemmalti, mutta ehkä tuoreet on parempia. Täytyypä katsella ohjeita, kiitti sullekin :flower:

Tiitiäinen, mun mielestä on aivan mahtavaa, että sä näet vaivaa selvittääksesi nuo jutut etkä vaan heitä pyyhettä kehään. Tuo todistaa, että olet tosissaan tämän kanssa ja mulla ainakin tulee sellainen fiilis, että sä tulet olemaan yksi meidän ryhmän monista onnistujista, kun vaan jatkat tuohon malliin. Vaikeuksien kautta voittoon! Mitä liikuntaan tulee, mitäköhän nuo lekurit mun liikunnoista sitten sanoisivat :O Mä olen himoliikkuja, eikä kukaan ole koskaan sanonut, että liikkuisin liikaa.

Pulla, tervetuloa kotiin ;) Kiva kuulla, että reissussakin pysyi herkuttelut kurissa. Mä olen oppinut vasta viime aikoina nauttimaan jok'ikisestä pudotetusta grammasta. Jotenkin on heti tullut sellainen rennompi olo, kun ei odota itseltä liikoja. Liian kovat tavoitteet ja sen myötä jatkuvat pettymykset ovat olleet aina yksi kompastuskivistäni. Eli terve ajattelutapa sulla!
 
njp
Plääh... Mulla ei nyt suju tämä ollenkaan taas. Viikonloppu oli tosi uuvuttava (lähisukulaisen hautajaiset) ja oltiin mun porukoilla. Olin yllättynyt, että äidin lihapatojen ääreltä palattua paino oli pysynyt samassa, kun jotenkin sitä vaan tuppaa noilla reissuilla syömään liikaa. Mutta sitten... Parissa päivässä onkin tullut reilusti plussaa. Oon itse kipeänä nyt jo toista viikkoa eikä siis puhettakaan liikunnasta. Töiden jälkeen iltaisin ei jaksa muuta kuin syödä, on niin jotenkin ponneton olo. Nyt pitäis vaan jotenkin saada itseään niskasta kiinni, ettei jo saavutetut tulokset valu hukkaan.

Mutta hienoja tuloksia teillä joillakin! Mä yritän nyt jotenkin saada oman kelkkani taas kääntymään, että uskaltais lauantaina edes vaa'alle.
 
"Wilhelmiina"
Huomenta kaikille! Mukana ollaan uutena tässä ryhmässä. Painoindeksini puolesta taidan olla isoin...BMI 37.89.
Lähtöpaino 93,4kg. Tästä se lähtee. Olen laihtunut viimeisen 5kk aikana vähän yli 3kg. Tahti ei siis päätä huimaa. Mutta nyt olisi tarkoitus ottaa tehokas kuukausi, jotta saisin projektiani eteenpäin.

Ennen lasten syntymää, ylipainoa oli n. 10 kg. Olisin ihan tyytyväinen jo niihin lukemiin, mutta todellinen unelma olisi se, että ylipainoa ei olisi ollenkaan. Jospa tästä ryhmästä saisi vertaistukea.
 
Tervetuloa ketjuun, Wilhelmiina!
Jokainen tässä edetään omaa vauhtia, semmoista mikä kellekin sopii :)
Itelleni tämä on oikeestaan taistoa päivästä toiseen, oon niin perso niin herkuille kuin ihan normiruuallekin, että pitää muistuttaa itteensä pitämään näpit irti :D
Vaan hitaasti mutta varmasti, (toivottavasti ees niin) tsemppiä kaikille!!
 
Heikunkeikun kaikille, olen viettäny hiljaiseloa tämän jakson alun. Ei tuntunu tulevan mitään syömisistä eikä liikkumisista. Nyt olen taas ryhdistäytyny, pitää vain jatkaa sinnikkäästi. Paino on noussu varmasti, ko en ole jaksanu viime viikolla syömisiäni miettiä. Jätin nyt sitten ensimmäisen välipunnituksen väliin ja punnitsen loppuviikosta tämän viikon tuloksen. Katotaan sitten missä mennään.

Selasin nopeasti läpi ketjun ja siellä oli taas hyviä tuloksia monella, hienoa! Toivottavasti Jellyjollyn terveysongelmat saadaan pian selvitettyä, laihdutusta ehtii jatkaa sitten, kun muut asiat on kunnossa.
 
Tattari: Kiitos kiitos.. Aikaa tulee kyl tän ylipainon tiputtamises kuluu, mut onhan mul mun loppuelämä aikaa. Olen itselle armollinen. :) Ja joo, sul on parempi aineenvaihdunta kuin mulla. :) Epäilen että syödään about samoja kalorimääriä päiväs mutta liikut varmasti enempi kuin mä. Niin melkeen pakosta sun aineenvaihdunta on parempi. Koska mä vähän uumoilin samaa mitä se täti sanoi, et mulla keho on nyt säästöliekillä kun ei saa tarpeeks energiaa et se jaksais pitää mitää aineenvaihduntaa yllä. :(

njp, elä ole noin ankara itsellesi! :) Jos keho on kipeä ja mieliki vähän maassa, niin ei oikein mikään ylimääräinen suju varmastikaan. Eli ensin hoidat kehon ja mielen kuntoon ja sit otat tarmoa taas siihen painonhallintaan. Et yhtään ota stressiä tästä, sillä keho on muutonkin pienessä stressitilassa kun olet kipeä ja käyt silti töissä... Eli huolehdi että saat lepoa tarpeeksi ja kun tulet terveeksi niin sitten otat taas itseäsi niskasta kii, et yhtään aikaisemmin.

Iso jaxuhali kaikille ja erityisesti tällä hetkellä niille keillä on mieli maas ja vaikeuksia!
Ja Wilhelmiinalle tervetuloa ryhmään! Minusta ainakin tämä "ryhmäpaine" tuo lisäintoa tähän urakkaan...
 
Huomenta! En ymmärrä, mitä mun kropassa tapahtuu... Tää on niiiin turhauttavaa. Mutta minkäs teet. Töistä soittelevat joka päivä, miten on niin hankalaa, kun ei tahdo olla sijaisia ja mä vaan olen pois. Enkö mä oikeasti ymmärrä, miten hankala tilanne on heille??? Vastasin, että kyllä mä ymmärrän, en vaan jaksa nyt välittää muusta ku omasta terveydestä. Nice!

Wilhelmiina (oliks oikein?) tervetuloa porukkaan! Lisäilen sut listalle, kunhan pääsen kunnon koneelle, samalla päivitän tän viikon punnitustuloksia...
 
"Wilhelmiina"
Onko teillä muilla jotain tiettyjä kikkoja painonpudotukseen? Oletteko jollain ruokavaliolla, vai lasketteko kaloreita? Entäpä liikunta?

Olen todennut, että pelkkä laihduttaminen ei riitä, minun on selvitettävä itselleni syyt, miksi lihon, jotta saisin aikaan pysyvän muutoksen. Olen huomannut lihomiseni liittyvän voimakkaasti mielialaani. Kun mielialani on ollut kunnossa, paino on pysynyt kurissa itsekseen ilman ihmeempiä. Mutta taas masennuksen aikana (viimeisimpänä synnytyksenjälkeinen masennus)hoidan ja lohdutan itseäni ruualla. Olen taipuvainen ahmimaan. Ruuan laatu ei ole niinkään ongelma, vaan sen määrä. Nyt koitan pitää kovasti ruoka-ajoista kiinni ja syödä säännöllisesti, jotta ahmimiskohtaus ei yllättäisi. Melko hankalaa näin alkuun.
 
Hyvä Wilhelmiina, olet jo "puolessa välissä" kun selvität itsellesi syyt miksi lihot. Ja voin kertoa että sama mulla. Olen ns. "tunnesyöjä" ja lohduttaudun ruuan avulla. Ja nyt sitten kun päätti ettei enää sitä tee, niin voi pojat oli aluksi vaikeeta. Jo siihen mulla meni sen kuukauden verran.

Jos sulla on ollut masennusta, niin oletko syönyt lääkkeitä (anteeksi suora kysymys, ei todellakaan ole pakko vastata jos et tahdo!) Itse söin myös jo raskauden aikana masennuslääkkeitä ja sen jälkeen. Masennuslääkkeetkin saattaa joillekin tuoda sitä ruokahalua nostavaa (tosin on niitä ruokahalua alentavaakin) tunnetta ja mä ainakin silloin popsin jos vaikka mitä.

Ruoka-ajat ja aterioiden koko, jos lapsesi on pieni/pieniä niin käy vaikka vaunulenkillä, se riittää aluksi hienosti! Sitten kun ruoka-ajat ja aterioiden koot on hallussa niin pistä merkille mitä syöt, että ois proteiini pitoista, välipalat vihanneksia jne. Ja jos jaksat lisää liikuntaa. Siinä mun nopeita neuvoja, tai niistä mistä mä lähdin liikenteeseen! Toivottavasti oli apuja!
 
Wilhelmiina, ite oon kans tunnesyöjä ja tuokin ruuan määrä on ollut ongelmana. Eli liikaa, liian usein ja väärää ruokaakin vielä.
Nyt oon kiinnittänyt enemmän huomiota ruoka-aikoihin ja ruuan määrään. Myös kasvisten ja veden määrää oon koittanut lisätä. Liikunta on aina ollut se vaikein paikka, mut sitäkin oon vähäsen saanu ihan tietoisesti lisättyä. Ei paljoa mutta vähän edes.
 
"Wilhelmiina"
JellyJolly: Täsmälleen oikein! 157cm.

Tiitiäinen85: Söin masennuslääkkeitä 9kk synnytyksen jälkeen ja kyllähän minä silloin lihosin. Mutta en oikein tiennyt johtuiko se masennuksestani vai lääkkeistä.

Lohduttavaa tietää, että on muitakin tunnesyöppöjä. Ympärilläni tuntuu olevan vain hoikkia ihmisiä, joilla ei ole mitään ongelmia painon tai syömistottumusten kanssa. Sellaisia ihmisiä, joille ruoka on vain ruokaa. Eihän he sitten oikein ymmärrä tätä ongelmaani, kun liitän ruokaan niin paljon "merkitystä".

Toinen päivä takana uutta ruokavaliotani, ja ihme kyllä tunnen jaksavani huomattavasti paremmin. Hiilarit on laskettu minimiin, en tosin voi kovin tiukille vetää tuon diabeteksen takia, ja sen tuntee jo olossa. Jaksaa paremmin, enkä ole jatkuvasti nälkäinen/ väsynyt/kiukkuinen.

Liikunta minulla tulee hyötyliikunnasta. Lapseni ovat hoidossa eri paikoissa ja suurin osa matkoista taittuu kävellen/ vaunutellen. Illalla koitan puuhailla ulkona lasten kanssa/ tehdä pihahommia. Viime talvena kävin uimahallissa uimassa ja joskus vesijumpassa. Sen ajattelin aloittaa uudestaan.
 

Yhteistyössä