\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 16:59 Pilkettä kirjoitti:
heippa Micosa!
Hyvä, että saitte etipäin tutkimuksia, toivottelen tsemppiä! Varmaan rankkaa tuo tuollainen. Itse painiskelen tupakoinnin lopettamisen kanssa ja painoakin taitaa olla kyllämuutama kilonen liikaa myös.
Saanko kysyä että mikä se pco tarkalleen ottaen on ja miten se ilmenee? En tarkoita ollla tungetteleva eli jos tuntuu että et halua puhua enempää asiasta, niin ei tietenkään tarvitse. Olen vain huomannut, että se on tullut aika monella esiin täällä eri pinoissa.
Olen nyt töissä ja aikas rankka päivä ollut, mutta palailen iltasella asiaan. Hyvää loppupäivää kaikille! :flower:
Vastaan sen mitä osaan.
Eli Pco eli monirakkulainen munasarjaoireyhtymä(polycystic ovary syndrome)
hedelmällisessä iässä olevien naisten yleisin hormonaalinen häiriö.Sen oireita ja löydöksiä ovat liikakarvoitus,epäsäännöllinen kuukautiskierto,lapsettomuusongelmat,mieshormoonin ylituotanto ja useita pieniä rakkuloita sisältävät munasarjat.
Oireet ja vaikeusaste vaihtelee hyvinkin paljon naisesta toiseen.Vaikka ei tiedetä sairauden varsinaisia syitä,näyttää siltä että insuliiniresistenssi ja PCOS ovat yhteydessä toisiinsa(siksi varmaan tuoda Metformiinia)
Oireita:
-harvoin tapahtuvat tai niukat kuukautiset tai niiden puuttuminen
-hedelmättömyys joka johtuu useimmiten kroonisesta anovulaatiosta eli munasolu ei irtoa
-veressä liikaa mieshormoneja ja nimenomaan testosteronia jne jne
-miestyyppinen kaljuus
-akne,rasvainen iho,seborrea
-taivepaikoissa esiintyviä tummia läikkiä
-pieniä ulkonevia varrellisia möllykköitä
-kestoltaan pidemmät PMS-kaudet oireineen(turvotus,mielialavaihtelu,lantiokipuja ja selkäkipuja)
löydöksiä:
-useampi kysta jommassakummassa tai kummassakin munasarjassa.Ultrassa rakkulat näkyvät helminauhana.
-rakkuloiden takia suurentuneet munasarjat,jotka yleensä ovat 1,5-3 kertaa isommat kuin normaalit munasarjat.
-munasarjojen ulkopinta paksuuntunut,sileä ja h-elmenvalkoinen
-krooninen lantiokipu,joka johtunee ahtaammasta lantioalueesta suurempien munasarjojen takia
-kuukautiskierron kolmantena päivänä testattu LH:n ja FSH:n välinen suhde on suurempi kuin 1:1
-matalia sukupuolihormoneja sitova globuliini-arvoja
-liikaa insuliinia.
Tuli hieman paljon tekstiä,mutta siinä pääpiirteittäin.
=) <br><br>