(Huomasin, että täällä oli jossain kirjoittelua alavatsanipistelyistä, mutten löydä oikeaa ketjua, joten laitan tänne, kun tuossa yhdessä kirjoituksessa niihin viitattiin.)
Olen 42-vuotias, toistaiseksi lapseton nainen - nyt luomuyritys päällä. Olen netistä yrittänyt etsiskellä tietoja alavatsanipistelystä (niin kohdun kuin munasarjojenkin nippailuista), eli mihin kierron vaiheeseen nipistelyt liittyvät jne.
Itselläni on ennen ovulaatiota pari pv nipistelyä ja sen jälkeenkin vielä useita päiviä polttavaa, ikävää nirhailua. Parin päivän alavatsan hiljaiselon jälkeen keho alkaa valmistautua kuukautisiin, ja alavatsa on taas arka... Eli todella paljon nippailua koko kierron ajan. Ainoa selkeä jakso ilman nipistelyä on juuri kuukautisten jälkeen (ennen kuin sitten ovulaatiota edeltävät nipistykset alkavat).
Olen tutkitusti täysin terve, kierto normaali ja ovulaatio toimii. Netistä luin nyt, että naisen vanhentuessa ja hedelmällisyysiän lähestyessä loppuaan kierron tuntemukset voivat vahvistua. Minulla on ollut koko elämäni muuten helppo kierto ja vasta parin vuoden ajan siis tällaista, ikään kuin keho epätoivoisesti painostaisi lisääntymään, kun on viime hetket käsillä
Ovulaation tienoilla tai sen jälkeen heti tuntuva nipistely on ilmeisesti keltarauhashormonin vaikutusta - se alkaa heti ovulaation jälkeen muokata sitä osaa naisen kehosta sopivaksi raskaudelle riippumatta sitä, onko munasolu hedelmöittynyt. Olen huomannut, että monet toiveikkaat pitävät näitä alkuraskauden nipistelyinä (itsekin välillä...). Alkuraskauden nipistelyjen ei kuitenkaan pitäisi alkaa heti ovulaatioviikolla, vaan vasta kuukautisten poisjäämisten aikoihin tai hieman ennen sitä (jos lainkaan).
Onnea raskautumiseen kaikille - me yritämme kotona, kun klinkalla selvisi, että olemme molemmat täysin terveet (yritystä siis ei takana, menimme heti testeihin, kun lapsipäätöksen teimme, kun aikaa ei enää ole...). Nyt jännittää, onnistummeko omin avuin, vai olisiko sittenkin pitänyt valita klinikalla joku toimenpide...