Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

Ihania uutisia kanella! :heart: :heart: :heart: On varmasti tosi helpottunut olo. Sanoiko lääkäri mitään syytä vuotoon?
Mikä se sinun tarkka LA onkaan? Tuohon listaan olen merkannut vain joulukuu 2008.

kati kyseli myös jossain vaiheessa sillin syömisestä. Joskus kauan sitten täällä oli keskustelu siitä ja monet sanoivat, että silliä voi syödä. Eli tieto perustuu kaksplussan luotettaviin lähteisiin. ;) Minulle aina välillä iskee himo silliin ja perunoihin ja olen siis niitä silloin tällöin syönyt. Ei niissä suomalaisissa neuvolan ruokaohjeissa ainakaan silliä kielletty. Tosin sen verran suolaista tavaraa se on, että turvotusta se voi lisätä.
 
Onnittelut kanellalle ihanista ihanista uutisista myös minulta!!

(.) Tänään sitten käytiin np-ultrassa. Mikä ihana tunne se todellakin oli nähdä pienoisemme (4.68 cm pää-perämitta) heiluttelemassa jalkoja ja käsiä. Sydän löi tuhatta ja sataa, eikä niskaturvotustakaan pienoiseltamme löytynyt liikaa (1mm). :heart: :heart:
Se oli ihan uskomatonta miten niin pieni voi olla niin valmis kaikin puolin. Kätilö näytti meille kaikki sormet ja varpaat, ja ihanan pikkuisen nenän :)

Kaikki siis hyvin, laskettu aikakaan ei muuttunut. Nyt vaan "täytyy" nauttia näistä oireettomista raskausajoista ja uskoa viimein että kaikki on todellakin hyvin :heart:

Metalheart + pallukka 11+5
 
Kanella, ihanaa! Onnea todella paljon! :flower: Eikös ollutkin hyvä, ettet luovuttanut liian aikaisin? Kyllä ne vuodot vaan aiheuttaa sellaista epätietoisuutta, surua ja päänvaivaa. Onneksi sulla kuitenkin kaikki oli hyvin!

Iida-Liina, sillikeskusteluihin vielä sen verran, että mäkin ennakoin jo nyt tulevaa Suomen kesää ja silliä ja uusia perunoita. Neuvolan syömisohjeissa mainitaan kiellettyjen listalla ainoastaan vakuumi-pakatut kalat tms. raa´at kalat, joten silli mietitytti. No, ei kai vähäisestä määrästä mitään vaaraa tuskin ole.

Metalheart ja muut, kertokaa toistaiseksi tietämättömälle, että mikä tuossa niskapoimu-ultrassa katsotaan rajaksi (mm), että jotakin häikkää voisi kenties olla? Oletteko muuten käyneet noihin samoihin aikoihin siinä veriseulonnassa, jossa downin syndromaa testataan? Me ollaan ajateltu mennä, kun tätä ikääkin jo ensisynnyttäjäksi on.

Muuten täällä oireettomuus jatkuu. Öklö olo helpotti jo viime viikolla, samoin kuin väsymys viime viikonlopusta lukien. Tajusin just sen, että lopetin su muutamat lääkkeet hoitojen myötä ja samalla katosi väsymys. Ehkäpä lääkkeillä oli jotakin suurtakin osuutta asiaan.

Kati & Papu rv 8+3
 
Kati: Mielestäni yläraja riippuu jotenkin meneillään olevista raskausviikoista, mutta omalla kohdallani kysyin maksimiarvoa ja se oisi ollut 2.3 mm. Samalla kerralla otettiin myös veriseulontakin+muut verikokeet, joita meillä ei tehdä enää neuvolassa.
 
Kiitos onnitteluista! Säikäytti kyllä tosissaan, mutta niin kai se on, että tässä vähitellen pitää tottua siihen ajatukseen, että loppuikänsä sitä tuon rääpäleen takia on tavalla tai toisella huolissaan.

Iida-Liina Ei löytynyt varsinaista selitystä vuodolle. Todennäköisesti edellisillan petipuuhat on saaneet jonkun suonen tihkumaan. Laskettu aika on alustavasti 23.12., mutta saattaa vielä muuttua kolmen viikon päästä tehtävässä ultrassa. Toivottavasti ei ainakaan aikaistu, mulla olisi viimeinen tentti 19.12. ;)

Metalheart Onnea hyvin menneen np-ultran johdosta! Teidän pikkuinenhan on jo varsin iso kun vertaa esim. meidän rääpäleeseen. Uskomattoman nopeasti ne kasvavat näin alkuvaiheessa.

Tänään on ollut tosi huono olo koko päivän, ei ole aiemmin tällaista ollutkaan. Epäilisin, että osittain voi olla migreeniäkin, koska Panadol ja nukkuminen auttoivat myös kuvotukseen. Saa nähdä miten huomisen virkamiesruotsin tentin kanssa käy...
 
Ihanaa Kanella, että sait hyviä uutisia =) ! Samoin kiva kuulla Metalheartin pallukan olevan kunnossa! Sitä minäkin ihmettelin aikanaan, että kuinka muutaman sentin pituinen "papu" voi ollakin jo niin valmis ja liikkua ihan kuin isommat vauvat konsanaan. Väkisinkin tuli tippa linssiin kun ruudusta näki, että kyllä siellä masussa ihan oikea pikkuinen ihminen kasvaa :D

Kati, Jännä juttu, mutta minulle ei missään vaiheessa neuvolassa tai lääkärissä ole puhuttu veriseulonnasta mitään. Täältä palstalta olen saanut tietää, että sellaisia tehdään, joten olisiko kyse taas paikkakuntakohtaisista eroista? Niskapoimu-ultrassa ei meilläkään ollut mitään häikkää, mutta olisin ikäni puolesta päässyt automaattisesti lapsivesitutkimukseen, jossa tuo down-syndrooma (ja ilmeisesti myös joitakin muita sairauksia) olisi voitu todeta. En kuitenkaan sitä halunnut, koska tutkimukseen liittyy aina se pieni keskenmenon riski ja kun np-ultrassa oli kaikki kunnossa (löytyi kaikki sormet, varpaat, sydänkammiot ja aivolohkot) niin päätimme ottaa vauvan vastaan sellaisena, kuin se tulee ja nauttia raskaudesta ilman stressiä.

Kovasti kyllä jännitän teidän alkutaipaleella olevien puolesta ja toivon koko ajan, että te kaikki pääsisitte pian "turvallisemille" viikoille. Toivottavasti ehdin vielä synnytyksen jälkeenkin kurkkimaan tänne teidän kuulumisia. No, pakollinen tauko tulee ainakin siksi aikaa, kun olen sairaalassa ja siihenhän ei ole enää montaa päivää, *naurahtaa muka rennosti :D *!

Tsemppiä kaikille!

Siranna & Ipana 38+1
 
Kävin kurkkimassa taas kuulumisia ja kohtahan täältä puolelta saadaan taas vauvakuulumisiakin :) oikein paljon jaksamista kaikille missä raskausvaiheessa ikinä olettekin. On kyllä tuota aikaa välillä ihan ikäväkin :p Meillä poika täyttää jo 3 kk kohta :whistle: Kaikki on mennyt hävettävän hyvin. Poika on hyvän tuulinen, seuraa tarkasti, kovasti tulee juttua ja hymyjä ja mikä parasta nukkuu noin 8-10 tuntia yössä :D aivan hämmästyneitä ollaan miehen kanssa oltu miten hyvin ja helposti kaikki on sujunu. (toki tilanteet voi muuttua mutta pitää nauttia tästä nyt =) )

Tuota silliä olitte miettineet jossain vaiheessa... Mun loppuraskaus sattui joulun aikaan ja silloin terkka sanoi viimeisiksi sanoiksi neuvolassa että älä sitä silliä syö jouluna paljoo. Ja sanoi sen kerryttävän nestettä. (Turvotusta oli muutenkin ihan liikaa jo silloin) Joten mä on käsittäny että silli"kielto" /sillin rajoittaminen liittyisi vaan sen suolapitoisuuteen..

Oikein iloisia odotusaikoja kaikille. Käyn aina vanhasta tottumuksesta lukemassa teijän kuulumisia mutta harvemmin mitään merkkiä jätän kun enhän mä periaatteessa tänne enää kuulu :ashamed:
 
Ihana kuulla kanella, että kaikki on pienellä kunnossa! Nyt toivottavasti voit vähän rentoutua ja nauttia raskaudesta. Metalheartille myös onnittelut hyvistä np-ultra uutisista.

Nuo niskaturvotuksen rajat tosiaan riippuvat sikiön koosta. Suomessa vielä pari vuotta sitten riskirajana pidettiin kaikkien kohdalla 3mm, mutta tutkimus on tarkentanut tietoja. Myös esim. sikiön nenäluun kehittyminen vaikuttaa turvotuksen tulkintaan, ilmeisesti joissain kehityshäiriöissä nenäluun kasvu hidastuu ja esim. jos turvotusta on juuri rajoille, mutta nenäluu näkyy, niin silloin riski kehityshäiriölle katsotaan pienemmäksi kuin, jos nenäluuta ei näkyisi. Tuo veriseula tehdään yhdistelmänä ultran tulosten kanssa ja se, kuten ei niskaturvotuskaan, kerro suoraan lapsen terveydestä, vaan antaa riskiluvun sille, kuinka suuri on todennäköisyys, että lapsella on jokin kehityshäiriö. Jos riski näyttää suurelta, niin silloin odottava äiti voidaan ohjata tarkempiin tutkimuksiin (lapsivesi), josta saadaan varma tieto mm. kromosomipoikkeamista.

Monimutkaisia ovat nämä jutut, jos kiinnostaa, niin helppolukuista lisätietoa kakista sikiötutkimuksista löytyy ainakin osoitteesta www.tekay.fi. Itseäni hämmästyttää kuinka erilaisia käytäntöjä näissä tutkimuksissa eri puolilla Suomea näytetään noudattavan, onneksi ymmärtääkseni ainakin ultrauksiin on lähiaikoina tulossa koko maan kattava toimintamalli. Loppupeleissähän tosin se on vanhempien päätettävä, mihin tutkimuksiin he haluavat osallistua, mutta tuntuisi loogiselta, että kaikille tarjotaan samat mahdollisuudet.

Omalla kohdalla rauhallinen lepäily senkun jatkuu. Kävin tiistaina omalla lääkärillä ja kaikki näyttää olevan kunnossa. Nyt sitten jännätään perjantaista kontrolliultraa ja lapsiveden tilannetta. Oma lääkärini ultrasi myös ja sanoi, että ainakaan huolestuttavan vähän vettä ei ole, vaikka taso ehkä näyttäisi hieman alhaiselta, mutta hänen laitteillaan ei voi antaa tarkkaa arviota, joten on odotettava huomiseen. Supistuksia on nyt alkanut tuntua tasaisesti joka ilta ja öisin alavatsaa polttelee, mutta kohdunsuulla ei ole muutoksia, joten senkin puolesta asiat kunnossa. Väsyttänyt on kovasti viime päivinä ja nokosia tulee otettua pitkin päivää, mikä kait on vain hyväksi =)

Nyt jos koittaisi saada itsensä ulos auringonpaisteesta nauttimaan edes hetkeksi... :wave:

fleur ja nappi rv 35+2


 
Kati, kannattaa vielä kysyä lääkäriltä siitä veriseulasta, että vaikuttaako se tulokseen, että sinulla alunperin siirrettiin kaksi alkiota kohtuun. Vaikka toista alkiota ei kohdussa enää ole niin onko se kuitenkin ehtinyt vaikuttaa hcg:n määrään. Betahcg oli ainakin yksi veriseulassa mitattava arvo, kahden muun hormoonin lisäksi. Tiedän vain sen, että kaksoisraskauksissa veriseulan tulokset voivat olla epäluotettavia.

Anno, kiva että kävit meitä moikkaamassa. Vauvantuoksuista arkea koko perheelle! :heart:

Sirannan puolelsta kyllä jännittää kovasti. Viimeisiä päiviä yhtenä kappaleena. Minä varmaan jännittäisin niin kovasti, että en saisi nukuttua.

Iida-Liina ja nuppu 24+1
 
Iida-Liina Vähän tipalle tuo menee, kun ei arvattu, että tärppi heti ekasta (vielä tavallista lyhyemmästä) kierrosta käy. Toivotaan, että saan vielä tentin alta pois ennen rääpäleen saapumista. Toivon myös, että alkutalven leikkaussalipäivystykset saa siirrettyä jo heti lukukauden alkuun. Voisi olla vähän tukalaa leikkurivermeissä viimeisillään raskaana.

Täytyy nyt tosiaan yrittää rentoutua ja uskoa, että hyvin tämä menee. Pelko kyllä jäi ns. persiiseen siitä lauantain vuodosta, mutta ehkä se ajan kanssa helpottaa, jos ei toistu. Paha olo on selvästi lisääntynyt parina viime päivänä, väsymys samoin.
 
Hei, oltiin pudottu tosi kauas toisen sivun alimmaiseksi. Onneksi Kanellan vauvalla oli kaikki hyvin!

Täällä edelleen ollaan. Nyt on taas sellainen päivä, että väsyttäis koko ajan. On se uskomatonta, miten päivät vaihtelee. Meidän pikkuinen on päättänyt käyttää nyt hyödykseen kaiken minusta löytyvän tilan ja vaihtanut muutaman päivän sisällä pari kertaa kylkeään. Tiistaina kun oltiin tutustumassa Kättäriin, kätilö siellä kertoi 70% vauvoista olevan vatsassa selkä äidin vasemmalla kyljellä. Niin oli tämäkin ainakin vielä tiistaiaamuna. No, keskiviikkona aloin epäillä, että selkä onkin oikealla ja eilen neuvolan täti varmisti epäilyni. Ja eikös tänä aamuna taas tunnu sille, että selkä olis vasemmalla :LOL: Oikein jumppaaja tämä meitsin masuasukki :LOL:

Nyt taidan jatkaa siskoni kanssa tuota chattailua toiselle puolen maapalloa... Täytyy pitää tuleva täti kuvioissa mukana =)

Miinamaria ja pikkuinen 37+6
 
Hyvää äitienpäivää kaikille tulevaisuuden mammoille! Ehkä ensi vuonna voimme ihan oikeasti juhlia sitä.

Omaan napaan ei kuulu mitään uutta. Flunssa on helpottanut ja kotona on kauhea kaaos kun mies ei antanut minun mitään tehdä flunssaisena. Eli siivoamaan siis.

Jännä tieto tuo, että 70% vauvoista on mahassa selkä äidin vasemmalla kyljellä. Minulla se pitää varmaan paikkansa, sillä potkut tuntuvat yleensä eniten oikealla puolella.

Iida-Liina ja nuppu lähtee nyt heiluttelemaan moppia. :)
 
Hei! En ole käväissyt sitten viimekerran ja kauheasti on tullut kaikkea mielenkiintoista asiaa kaalinlehdistä silleihin. =) Ja mielenkiintosita tietoa niskapoimumittauksista. Itse olin vapun aattona ja tuolloin pikkukaveri oli 6,3 mm pitkä ja niskapoimu oli 1,4 mm. Minulle sanottiin riskirajaksi 2,7 mm, joten siltä osin kaikki kunnossa. Verikokeetikin otettiin ja siltä osin kaikki ok. Minulle sanottiin että niskamitta antaa 60 % varmuuden ja verikoe nostaa tuloksen varmuusasteen 80 %:iin.

Kiva kuulla Metalheart76 kuulumisia, kun mennään odotusviikoissa melkein rinta rinnan. Ihanaa, että ultrassa näkyi virkeä kaveri! Eikö ollutkin ihanaa nähdä ekan kerran. Minullakaan ei tuntemuksia muuten paljon ole, joten ultrassa käynti antaa varmuuden, että jotakin tapahtuu.

Kerroimme tänään odotuksesta perheillemme ja tietysti tulevat isovanhemmat olivat aivan tohkeissaan. =) Tippa silmässä halailtiin kun kauan odotettu lapsenlapsi tekee tuloaan.

Keskiviikkona neuvolaan ja taas kasapäin lisätietoja haalimaan. Oletteko te muut saaneet käskyn napostella rautaa, D-vitamiinia tai raskausajan monivitamiineja? Itselleni ei ole annettu mitään kun hemogolibiinikin oli viimeksi 147. Jotenkin tuntuu, että syönkö riittävän monipuolisesti, mutta kaipa vauva imee kropasta kaikki mitä tarvitsee ja minulle jää loput. :)

Kaikille ihanaa ja aurinkoista toukokuuta! T: Tiikerintassu ja salamatkustaja 13+5
 
Hyvää äitienpäivää kaikille, oleville ja tuleville tasapuolisesti :flower:

Tiikerintassu: Kyllä se oli todella ihanaa nähdä toinen ja saada varmuus siitä, että siellä todella kasvaa joku :)
Ensi viikolla on ensimmäinen lääkärikäynti jolloin toivottavasti kuunnellaan ensimmäistä kertaa myös sydänäänet...hiukka jännittää, kun on kuullut senkin olevan niin ihana kokemus....
Me vietiin tänään tulevalle mummolle äitienpäivälahjaksi tuore ultakuva kehyksissä. Kyllä tuleva mummo oli otettu :heart:

Mä aloitin Multivita-raskaus -vitamiinin syönnin heti, kun sain tietää olevani raskaana. Itse en maitotuotteita juurikaan "luontaisesti" syö, joten kalkin tarve oli kyllä tiedossa. Samoin foolihapon saantia painotettiin joka paikassa, joten sen vuoksi aattelin suoraan syödä sitten kaikkea kerralla :D
Hemoglobiini oli 132 ensimmäisellä neuvolamittauksella, joten vielä ei ainakaan tarvitse rautaa napostella.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille. Nyt täytyy lähteä koiran kanssa iltalenkille, että ehtii vielä Suomea kannustamaan !!

Metalheart+pallukka 12+2
 
Heippa vaan kaikille! :wave: (Mikäs Riitta Väisänen musta nyt kuoriutu??? :LOL: )

Ajattelin vielä kurkistella kaikkien kuulumisia ja kirjoitella vähän omia viime hetken mietteitä.

Tiikerintassu kyseli vitamiineista. Itse aloitin myös Multivitan syömisen heti raskauden alussa ja joskus pimeimpään talviaikaan vaihdoin sen D-vitamiineihin hoitsun suosituksesta. En oikein tiedä, onko suositeltavaa syödä niitä yhtäaikaa, joten söin pelkkää D-vitamiinia jonkin aikaa ja palasin sitten takaisin Multivitaan. Kannattaa varmistaa, tarvitseeko D-vitamiinia lisätä nyt, kun aurinko jo paistaa lähes päivittäin. Rautakuurin sain vasta ihan tässä loppuvaiheessa, kun hb oli enää 107 (rajana on kai n. 110).

Eipä ihan ehditty Miinamarian kanssa viettämään ensimmäistä äitienpäivää eilen! Oletan siis, että myös sinä olet vielä kasassa, koska olet täällä käynyt ainakin lauantaina? Sain kyllä parit äitienpäivän toivotukset ja täytyy myöntää, että kyllähän tässä on tuntenut itsensä ainakin pikkuisen äidiksi jo vähän aikaa. Mutta ensi vuonnahan me kaikki sitten vietetään virallista 1. äitienpäivää :flower: Tehdäänkö treffit omalle ketjulle?

(.) Nyt alkaa jo vähän jännittämään huominen! Tää päivä taitaa mennä vaan haahuillessa ja epäilen, tuleeko illalla uni. Mies oli jo viikonloppuna niin hermona, että mitähän tästä illasta tulee! Onneks telkasta tulee sentään Suomen peli, niin saa itsekin (mukamas!) muuta ajateltavaa, jos ei nukuta.
Nyt kun miettii koko raskausaikaa, niin olen päässyt kyllä yllättävän helpolla. Asiaan kuuluvia oireita ja pikkukremppoja on toki ollut ja ajoittain raskaus on ollut fyysisesti melko rankkaa, mutta kaikkeen on tottunut. Mieskin on kehunut, kuinka hyvässä kunnossa olen ollut ja ettei hänen ole tarvinnut pahemmin passata ja palvella, toisin kuin jotkut kaverinsa kuulema ovat joutuneet tekemään! Tosin, jos en olisi pitänyt vuosilomia ennen äitiyslomaa, niin olisin takuuvarmasti joutunut hakemaan sairauslomaa väsymyksen ja iskiaksen takia jossain vaiheessa. Nyt sain nukuttua aina öisiä valvomisia päivällä pois ja liikkumaan sen mukaan kun pystyin, joten ei tarvinnut jäädä ihan petin pohjalle passattavaksi.

Aamulla kun heräilin ja Ipana myös liikahteli päivän ensimmäiset venytyksensä, niin mietin, että tuota hetkeä tulee kyllä ikävä :'( Se on edelleen tuntunut samalta, kuin ihan ensimmäisten liikkeiden tunteminen tai sydänäänten kuuleminen, nostaa hymyn kasvoille :D ! Mutta ehkä tuon hetken korvaa se, että voin kurkistaa pinnasänkyyn ja nähdä, kuka se mahassa oikein venytteli :heart:

No huh, meinaapas mennä ihan tunteiluksi taas! Totuus on kuitenkin se, että vaikka olenkin nauttinut odotusajasta, niin olen jo alkanut kaivata vanhaa kroppaani ja etenkin ketteryyttäni. En nyt mikään notkea voimistelija ole koskaan ollut, mutta en ihan norsunpoikanenkaan :p joten välillä on ollut vaikea sopeutua siihen, että maha on tiellä vähän joka paikassa. Nyt tuntuu, että olen pelkkää mahaa eikä reisien ja kaulan välillä ole sellaista kohtaa, johon vauva ei painaisi, vaikka ei mikään isokokoinen olekaan. Mutta kaikki tämäkin on ollut asiaan kuuluvaa ja siihen on tottunut!

Toivottavasti huominen menee sitten hyvin. Kaikki on jo laitettu valmiiksi kotiin tuloa varten ja tietenkin olemme henkisesti valmistautuneet sektioon, joten nyt olisi jo melkoinen pettymys, jos Ipana olisikin kääntynyt raivotarjontaan ja jäätäisiin odottelemaan synnytyksen luonnollista alkamista! En kyllä tiedä, mitä tuossa tilanteessa tehtäisiin, mutta ei kai siinä enää olisi tarvetta sektiolle. No mutta, olen luottavainen enkä suostu jännittämään kuin ihan pikkuisen vaan ;)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! Palailen noin viikon päästä viimeistään kertomaan kuulumiset ja lukemaan teidän voinnit. Pitäkäähän huolta itsestänne ja kyytiläisistä :wave:

Siranna ja Ipana, huomenna 39 vk ja sektioon
 
Sirannalle hurjasti tsemppiä nyytin haku reissulle!!! :heart: :heart:
Aika rauhalliselta kyllä kuulostat. Minä en varmaan osaisi olla mitenkään päin, vaikka kyllähän se tiedossa on, että kyllä me jokainen vuorollamme lähdemme sitä nyyttiä hakemaan. =)

Minä kävin ostamassa ihania kankaita, joista aioin ommella vauvalle parit pinnasängyn pehmusteet ja lakanoita. Viikonloppuna ostin pinnikseen myös sellaisen harsomaisen vuodeverhon. Sen käyttöikä ei kyllä varmaan ole kauhean pitkä, sillä sehän pitää poistaa siihen mennessä kun vauva oppii tarttumaan käsillä asioihin. Silloin voi ihanatkin vuodeverhot saada kyytiä.

Vitamiineista vielä. Jos ei juo maitoa niin kannattaa syödä kalsium tabletteja vaikka niiden monivitamiinien lisäksi. Sikiö saa kyllä varmasti tarvitsemansa kalsium määrään, se ottaa sen vaikka äidin luusta, mutta itse äiti voi kalsiumin puutteesta kärsiä. Mulla tuli siinä edellisessä km-raskaudessa todennäköisesti juuri kalsiumin puutteesta johtuvia oireita ja nyt olenkin sitten ihan kiltisti popsinut niitä kalsium-tabletteja sillä en juo maitoa (syön kyllä maitotuotteita) . Jostain luin, että kalsiumin syönti estää raudan imeytymistä, mutta ainakin toistaiseksi hemoglobiinini on ollut aivan normaali.

Täällä jäädään jännäämään Sirannan puolesta. :heart:
 
Pikaiset terveiset täältäkin, kun mies lähti poikansa kanssa elokuviin ja ehdin hetkeksi istahtaa koneen ääreen. Täällä on tänään vielä pyhäpäivä ja on ollut kyllä mukava pitää mies kotona kolme päivää putkeen :)

Perjantainen kontrolliultra näytti, että lapsiveden määrä on parantunut. Vieläkin himpun alhainen, mutta lepo on auttanut ja syytä huoleen ei ole, kunhan muistaa edelleen lepäillä. Vauvan toinen jalkaterä on kuulemma jonkin verran poikkeavassa asennossa, mutta lääkäri totesi sen voivan johtua yksinkertaisesti tilan loppumisesta kohdussa ja käski olla huolehtimatta (joopa joo, helpostihan tuo käy :/ ). Ja vaikka asento olisikin väärä, ei kyse kuulemma ole mistään vakavasta, korkeintaan pientää jumppaa saatetaan tarvita syntymän jälkeen. Joten kai sitä täytyy vain yrittää rentoutua ja uskoa kaiken olevan kunnossa. Vauva oli kasvanut hyvin ja on takaisin käyrillä. Syntymäpainoksi lääkäri arvioi noin 3200g, mikä kuulostaa minusta oikein passelilta.

Täällä on ollu viime päivät noin 30 astetta lämmintä ja olen nauttinut auringosta täysin rinnoin. Lämpö vain tahtoo tehdä turvotusta jalkoihin ja käsiin, mikä tekee olon vähän tukalaksi. Mielenkiintoinen tuo miinamarian prosentti vauvojen asennosta. Tämä oli noin viikolle 25 asti tiukasti oikealla istumassa, kunnes käänsi selkänsä vasemmalle samalla kun kääntyi raivotarjontaan. Nyt sitten viime viikolla kävi ilmi, että oli taas kääntänyt kylkeä ja on nyt siis oikealla, pää onneksi edelleen alaspäin. Saa nähdä pysyykö siellä vai vieläkö kääntyy.

Sirannalle huomiselle roppakaupalla onnea matkaan! Itsekin olen miettinyt, että noita vauvan liikkeitä kyllä tulee ikävä, vaikka eihän se vauva mihinkään pois lähde, kunhan vain tulee vatsan toiselle puolelle hellittäväksi.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

fleur ja nappi rv 35+6
 
juu, edelleen täällä yhtenä kappaleena :LOL:

Sirannalle onnea huomiselle päivälle! Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Tiikerintassullapa on hyvä hemoglobiini =) Sun ei varmaan tarvitse koko raskausaikana ottaa lisärautaa. Onko sulla normaalisti millainen hb? Mulla on normaalisti ollut sellainen 143-154 ja nyt raskausaikanakin se on pysytellyt ihan verenluovutuslukemissa eli yli 125.

Multitabsin raskausmonivitamiinia olen kyllä napsinut jo lokakuulta -06 ja säännöllisesti D-vitamiinia jostain syys-lokakuulta maaliskuun loppuun. Taisi Deepurkki tyhjentyä nyt just sopivasti siinä maalis-huhtikuun vaihteessa. Sitähän suositellaan nautittavaksi pimeänä vuodenaikana. Eli mä olen ottanut talvisaikaan yhden multitabsin ja yhden deevitamiinin päivittäin. Kalsiumin olen hoitanut luonnollisesti erinäisiä maitotuotteita käyttämällä. Nykyään menee sellainen litra maitoa päivässä ja siihen lisäksi vielä jugurtit, juustot, viilit ja ööö... toi intohimoni eli jäätelö. Viime viikkoina eli varmaankin tän äitiysloman aikana jätskiä on kulunut vähän liikaa, mutta kesä on vain kerran vuodessa ja jätski on hyvää =)

Mä olen nyt viime päivinä miettinyt samanlaisia kuin Fleur ja Siranna. Surrut sitä, että kohta en enää tunne vauvan liikkeitä sisälläni. Samalla on tullut jonkinlainen kammo siitä, että kohta se vaativa, itkevä sinappikone asuu oikeasti meillä ja entinen rauha on kadonnutta elämää. Mutta kai tämäkin kuuluu tähän raskauden vaiheeseen samaten kuin se, että kuulemma monet äidit ponnistusvaiheessa sanovat etteivät halua ponnistaa... Mä varmaan kuulun niihin äiteihin (kaikista aiemmista oletuksistani poiketen) että sanon kätilölle (ja miehelle myös) että ponnistakaa itse jos haluutte, mä en tee mitään :LOL: Mutta kaipa luonto senkin hoitaa ja meitsi sit ihan kilttinä ponnistaa kun on sen aika ja kaiken lisäksi en varmaan sit kuitenkaan kaipaa tätä mahaa siinä kotiutumisvaiheessa. On sitä joskus näitten hormooneittensa kanssa pulassa :LOL:

Mut nyt lähden vähän ulos hoitelemaan asioita. Tulehan Siranna sitten ensi tilassa kertomaan vauvauutisia tänne kun jaksat! Katsotaan kuinka kauan mulla vielä menee täällä kotona =)

Muille aurinkoa elämään masujenne kanssa!
Miinamaria ja pikkutyyppi 38+1
 
Siranna, onnea huomiselle Ipanan tulevalle syntymäpäivälle! Tavallaan jännää, kun sen ajankohdan etukäteen tietää ja pystyy sitten henkisesti valmistautumaan tulevaan koitokseen. Hyvin kaikki tulee menemään, usko pois! Tulethan tänne sitten jossain vaiheessa kertomaan, kun jaksat, miten kaikki meni...

Eipäs ole Miinamarialla ja Fleurilla kummallakaan myöskään enää paljon aikaa jäljellä. Ihanaa!

Tiikerintassu, mä olen syönyt varmaan kohta jo vuoden ajan eli hoitojen myötä noita Multitabs raskaus tabletteja sekä lääkärini erikseen määräämää Berex b-vitamiinia. Berexia ainakin jatkan koko raskauden ajan ja varmaan tuota toistakin. Kuulemma ei voi saada liikaa foolihappoa, vaikka sitä kummastakin löytyy. Neuvolantäti lupasi kuulemma pitää huolta d-vitamiinista eli hän muistuttelee kuulemma siitä kaikkia odottajia syksyisin.

Fleur, ihanaa, että lapsiveden määrä oli lähtenyt nousuun. Yksi huoli siten aina vähemmän.

Oma (.) mua jotenkin huolestuttaa, kun useimmat vähäisetkin raskausoireeni alkaa kadota. Ei oo mitään pahoinvointia (aikaisemmin tosi lievää), väsymyskin alkaa taantumaan, vaikka sitä tosin vielä on, rinnat on ainoastaan illan tullen hieman arat jne. Onko tää tavallista, että kun rv 12:a alkaa lähenemään, niin oireet alkaa laimenemaan? Mites teillä muilla tää aika meni? Mua jotenkin huolestuttaa, onko tuolla sisällä kaikki kunnossa pikkuisella. Np-ultraan on vielä matkaa jokunen viikko, ja tuntuu, etten kestä siihen asti. No, olen yrittänyt järkeillä, että niin kauan kun ei oo vuotoa tai kovia vatsakipuja, ei kai ole mitään vaaraa tai syytä pelätä pahinta. Kertokaahan kokemuksistanne, jos vielä muistatte.

Kati & Papu rv 9+1

 
Onpa muuten jännää, Sirannalla on varmasti jo nyytti kainalossa!

Kati mä ainakin olin tosi huolestunut, kun noilla viikoilla ei ollut oikein mitään tuntemuksia. Jännitin sitä np-ultraakin tosi paljon ja näin jotain ihan ihme unia ennen sitä. Unissa oli vaikka mitä kohdunpoistoja yms. Mutta kun sitten np-ultra oli ohi, uskalsin enemmän luottaa raskauteeni ja oikeastaan sen jälkeen niitä oireitakin sitten alkoi pikkuhiljaa tulla, vaatteet alkoivat kiristää ja masu tuntua pyöreämmälle omiin käsiin. Tuota rintojen arkuutta iltaisin oli mullakin, niin ja kun nuo viikot osuivat mulla sinne syksyn harmaimpaan ja pimeimpään aikaan, niin olin kyllä väsynyt iltaisin. Ja voi niitä kiukunpuuskia...

Tänään olen pitkästä aikaa ollut taas vähän energisempi. Pelkäsin jo, että loppuraskaus menee sohvaperunana, mutta aamulla sitten tein muutaman tavoitteen tämän päivän tekemisille ja eipä tuo tekeminenkään ole pahalle tuntunut. Nyt on pino harsovaippoja päärmättynä! Viime yönä pikkutyyppi pyöritteli päätään tuolla alalantiossa tosi ikävän tuntuisesti. Mietin jo, joko kohta tulee lähtö. Ja siksi kai nuo harsovaipatkin saivat tänään päärmeensä. Onpa nyt sitten äp-harsojen lisäksi 10 kpl vaippoja olemassa. Niitä kuorivaippoja mulla nyt sitten on varmaan jo liikaakin newborn-kokoisina, mutta pääseehän niistä sitten eroon...

Nyt pitää varmaan mennä hetkeksi keittiöön... Pitäis tehdä jotain herkkuja kun illalla tulossa vieraita ja vissiin huomenna aamupäivälläkin. Kivaa, olenkin aika ajoin ollut aika maassa täällä yksikseni hipsutellessa.

Aurinkoa kaikkien päivään!
Miinamaria ja pikkutyyppi 38+3
 
Täälläkin jännätään Sirannan tilannetta. Onkohan kainaloon saatu tyttö- vai poikanyytti?

Kati muistan kyllä että tuo oireettomuus oli välillä vähän stressaavaa, mutta eiköhän sinullakin ole kaikki ihan kunnossa. Eikös se ole aika yleistä, että sen alkuraskauden pahoinvointijakson jälkeen tulee sellainen seesteinen oireeton vaihe. Minulla vasta varsinainen oireettomuus alkoi nt-ultran jälkeen ja sitä jatkui viikoille 18 asti, kun mistään mahastakaan ei oikein ollut tietoakaan, niin sitä välillä kyllä ihmetteli, että tokkopa sitä raskaana edes ollaan. Silloin tuo aika tuntui äärettömän pitkältä, sillä tuntui, että raskaus ei etene yhtään mihinkään. Mutta yritä nauttia siitä oireettomasta ajasta, sillä kyllä ne kaikki mukavat raskausoireet turvotuksineen ja liitoskipuineen sitten jossain vaiheessa löytävät tiensä takaisin. =)

Onpas Fleurilla myös siellä lämmintä. Sanos muuta, tuo lämpö tahtoo turvottaa jalkoja. Minä olen jo lopettanut suolan käytön ruuanlaitossa kokonaan, sillä tuntuu, että vähäiselläkin suolamäärällä saadaan aikaan turvonneet pohkeet. Ja mies ihmettelee, että miksi ruoka on nykyään niin mautonta. :D Hienoa, että sinulla on lapsivedenmäärä parantunut.

Jippii. Minä tulen parin viikon päästä Suomeen muutamaksi viikoksi. Pieniä vaateongelmia voi tuo reissu tuoda, kun siellä ei varmaan ihan pelkillä kietaisumekoilla ja capreilla pärjää. =) Sinne kai täytyy ottaa takkikin mukaan? Minulla on Suomi-sääolosuhde tietous vähän hämärtynyt sillä olen parina viime kesänä onnistunut vierailemaan siellä kaikkein kuumimpina helleviikkoina, mutta vähän epäilen tapahtuisiko samaa enää kolmatta kertaa peräkkäin varsinkaan alkukesästä.

Taidan siirtyä kokkailemaan jotain suolavapaata ruokaa.

Hyviä vointeja kaikille!
Iida-Liina ja nuppu rv25
 
Iida-Liina, tervetuloa Suomeen! Täällä on kyllä kelit vaihdelleet melkoisesti - puhun siis Hgin seudusta. Viime viikonloppuna taidettiin rikkoa helleraja 25 astetta, mutta tän viikon alusta on aamuisin ollut vaan muutama lämpöaste. Hrrrr! Esim. tänään iltapäivällä, vaikka sinänsä lämmin olikin, tuli vähän lunta! Uskokaa tai älkää...
 

Yhteistyössä