Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

Minäkin ilmoittaudun joukkoon mukaan, ikää 34v. Keskiviikkona tuli testiin vahva + ja laskurin mukaan laskettu aika olisi 5.1. Ensiodottajan varmuudella minulla on fiilis että tämä taimi on tukevasti siellä eikä kesken tule - sinisilmäisyyttä? Joka tapauksessa, aion nauttia tästä täysillä enkä suo ajatustakaan sille että mitä tahansa voi vielä tapahtua!!!
 
Minäkin ilmoittaudun joukkoon mukaan, ikää 34v. Keskiviikkona tuli testiin vahva + ja laskurin mukaan laskettu aika olisi 5.1. Ensiodottajan varmuudella minulla on fiilis että tämä taimi on tukevasti siellä eikä kesken tule - sinisilmäisyyttä? Joka tapauksessa, aion nauttia tästä täysillä enkä suo ajatustakaan sille että mitä tahansa voi vielä tapahtua!!!
 
Onnea kovasti Saanuska! Kyllähän se on hyvä olla alusta asti ihan positiivisella ja toiveikkaalla mielellä, eikä aina pelätä pahinta. Varmasti sellainen asenne vaikuttaa positiivisella tavalla alkion kehittymiseen tms. kun äitikin on hyvällä mielellä. :)
 
Heipä hei kaikille pitkästä aikaa :wave: !

Merkillistä liitoa ollut koko viikon, en ole ehtinyt kunnolla lukemaan viestejä, saati kirjoittelemaan kuulumisia.

Ensinnäkin tervetuloa mukaan Saanuska! Positiivinen asenne on hyvä ja varmasti vaikutukseltaan parempi, kuin jatkuva hermoileminen ja stressaaminen kaikesta mahdollisesta negatiivisesta.

Mukava kuulla, että muillakin alkuvaiheessa olevilla on asiat hyvin!

Ja sitten heti omaan napaan: Tänään oli siis aika äitipolille kääntöyritystä ja synnytystapa-arviota varten. Arvatkaa vaan olinko hermoillut koko viikon etukäteen :/ No, ensin otettiin Ipanan syke ja supistuskäyrät ja sen jälkeen lääkäri teki sisätutkimuksen. Siinä vaiheessa meinasin jo karata tutkimuspöydältä, kun sattui niin vietävästi! Sitten otettiin ultra mahan päältä ja lääkäri katsoi, että sen verran vähän on enää lapsivettä, että hän ei lähde kääntöä yrittämään, kun se ei tilanpuutteen vuoksi varmaankaan enää onnistu. Seuraavaksi siirryttiin synnytystapa-arvioon ja sen vuoksi lääkärin piti uudestaan tunnustella lantion kokoa :kieh: :kieh: :kieh: Siinä vaiheessa valitin jo ääneen ja ihan oikeasti itkinkin! En tajua, miten voi paikat olla niin arat ja taisi kyllä lääkärikin vähän hämmästyä reaktiotani. Ilmeisesti koko viikon jännityskin purkautui samalla, kun en meinannut saada vastattua lääkärin kysymyksiin vähään aikaan kun piti nieleskellä itku takaisin. :'(

Lopputulos oli se, että lääkäri suositteli ensikertalaisuuden ja myös iän vuoksi sektiota, vaikka Ipana on kuulema siro vauva :heart: (Arvio syntymäpainoksi on n. 3 kg, vaikka voihan se vielä tehdä kasvupyrähdyksen!) Nyt on siis sovittu sektio-synnytys 13.5. ellei Ipana ala tulla itsestään jo ennen sitä. Hyvin epätodennäköistä on, että Ipana enää kääntyisi itsestään raivotarjontaan, koska tilaa ei tosiaankaan ole. Kovasti tuo kyllä parina päivän mylläsi taas mahassa, liekö yrittänyt kääntyä, mutta ihan pystyasennossa pää ylhäällä oli kuitenkin tänään.

Täytyy sanoa, että polikäynti helpotti oloa ihan suunnattomasti! Olin tiedostamattani jännittänyt ja stressannut sekä normaalisynnytystä, että tätä perätilan tuomaa epätietoisuutta huomattavasti enemmän kuin luulinkaan. Koko viikon on ollut tunteet pinnassa ja pikkuasioista kiihtyminen on tapahtunut nollasta sataan alta viiden sekunnin! (Voi mies parkaa... )

Nyt sitten odotellaan levollisin mielin tuota 13. päivää ja jännitetään vain sitä, kumpi sieltä tulee. Yritin kyllä silmä tarkkana tihruta ultran kuvaa, mutta en saanut siitä mitään selvää, vaikka kuinka ruutua tuijotin :p

Mukavaa viikonloppua kaikille, nautitaan ihanasta keväästä B) :flower:

Siranna & Ipana 37+3
 
Tervetuloa Saanuskalle! Positiivisella mielellä pääsee pidemmälle. Mutta totta on myös se, että kaikenlaiset tunteet kuuluvat odotukseen ja sen eri vaiheisiin.

Kiva, että Katilla ja Tiikerintassulla ultrassa kaikki hyvin. Eikö olekin ihanaa nähdä pikkuista siellä ruudulla? Muistan, miten paljon konkreettisemmaksi odotus muuttui ultrakäyntien jälkeen.

Sirannalle tsemppiä! Uskoisin, että sektio tuossa tilanteessa on parempi vaihtoehto, vaikka kyllä ymmärrän senkin, että alakautta haluaisi synnyttää. Onneksi eivät kuitenkaan alkaneet kääntämään Ipanaa, jos kerran tilasta on muutenkin pulaa ja lapsivettä vähän. Niin ja kun kerran teki kipeää :hug: Mullakin tuo alakautta neuvolalääkärin tekemä synnytystapa-arvio nostatti tipat silmiin. On sen verran arkoina jo paikat.

Mun mielestä on aivan ihanaa, kun on lämmintä ja aurinko paistaa. Saapa nähdä, koska huomaan nenäni palaneen =) Olen aika paljon istuskellut auringossa meidän terassilla. On se niin älyttömän kivaa, kun on oma piha... Eilen kävin kirjastosta lainaamassa pinon kirjoja joita lueskelen siellä terassilla ellei muuta luettavaa (kuten postia) ole. Eilen kävin hakemassa huutiksesta huutamani kestovaippakuoret edelliseltä omistajaltaan. Harsovaippoja pitäisi alkaa ompelemaan, kangasta olisi tuossa nurkassa 8 metriä. Siitä tulee 10 harsoa lisää niiden äp-harsojen lisäksi. Ajattelin aloitella noilla harsoilla ja kuorivaipoilla kertakäyttövaippojen rinnalla tätä kestoilua, katsotaan kuin meidän käy =) Niin, ja onhan tietenkin se äitiyspakkauksessa tullut kestovaippa sisävaippoineen. Sellaisenkin huusin toisen käyttöön meille.

Rottinkikopan verhoilu on nyt ollut muutaman päivän ajan valmis. Olkkarin kappaverhokin valmistuu varmaan tämän viikonlopun aikana. Vauvalle pitäisi tehdä sinne rottinkikoppaan sopiva peitto. Se äitiyspakkauksen peitto on kuitenkin aika lailla suuren oloinen tuollaiseen pieneen koppaan.Siinä ne melkein onkin mun tekemiset nykyään, lukemista ja ompelemista. Kamalan paljon ei viitsi ja jaksa enää liikkua ja mulla on turvotusta ihan vaikka jaettavaksi :LOL: Haluaisiko joku?

Miehelle annoin tänä aamuna kiellon lähteä pidemmille työkeikoille (voi kestää aamusta iltamyöhään asti), alkaa tuo laskettu aika olla jo niin lähellä enkä tosiaankaan halua yksin sinne synnytyshuoneeseen!

Mutta nyt taidan alkaa ompelemaan tuota kappaverhoa.

Aurinkoista päivää kaikille!

Miinamaria ja pikkuinen 36+6
 
Moikka!
Siranna, varmaan helpottavaa kuulla, ettei Ipanaa tarvittu lähteä kääntämään enää tässä vaiheessa. Varmasti on mieli kevyempi, kun tietää, että sektioon nyt sitten päädytään. Olisin varmaan itse ollut kans tyytyväinen tuohon ratkaisuun tilanteessasi.

Miinamaria, sullahan tuntuu olevan vielä paljon tekemistä ja valmisteltavaa ennen h-hetkeä. Varmaan mukava puuhailla kaiken näköistä kotiin. Tietää sitten ainakin saaneensa aikaiseksi hyödyllisiä asioita.

Oma (.) tässä vaiheessa tuntuu, että olotila on muuttunut hieman seesteisemmäksi (toiveajatteluako?). Väsymys ei tosin ole mihinkään kaikonnut, mutta huonoa oloa ei juurikaan ole enää ollut. Ehkä se onkin sitten vasta tulossa... Vatsassa on ihan satunnaisesti tuntemuksia, muttei paljoa. Olenkin tässä miettinyt, että pitäisikö sitä olla viikkoihin nähden enemmän elämää tuolla sisällä, ja että pitäisikö tässä alkaa olemaan jollain tavalla huolestunut... Mulla on se np-ultra noin kuukauden päästä eli siihenkin on aikaa.

Hei, pari kysymystä syömisistä teille pidemmällä oleville:
- onko feta- ja vuohenjuustot ns. kiellettyjen aineiden listalla? Mulla ei ole aavistustakaan, valmistetaanko ne pastöroimattomasta maidosta vai ei. Entäs mites silli (siis sellainen lasipurkissa liemessä oleva Abba tai vastaava?

Kati & Papu rv 7+6
 
Mulla alkoi tänään ihan yllättäen verinen vuoto. Tuntuu myös, että raskausoireet ovat ruvenneet vähenemään. Huolestuttaa siis todella, mutta eipä tässä muuta voi kuin odottaa ja katsoa, miten tilanne etenee. Tänään olisi ollut rv 6 + 4.
 
Voi Kanella :hug: :hug: Toivottavasti tuo vuoto olisi vain sellaista harmitonta normaalia alkuraskauden vuotoa! Mutta tiedän tunteen; mulla oli sama tilanne marraskuussa -06 rv 5+3. Reipasta vuotoa ja kunnon hyytymiä viikon verran. Eli sellainen alkuraskauden keskenmeno. Sitten menikin 10 kuukautta ennen kuin olin uudelleen raskaana. Mutta oli siitä se ilo, että tiesi meidän soluilla onnistuvansa tässä puuhassa. Tosin meinasi kyllä usko asiaan loppua useamman kerran tätä uutta raskautta odottaessa.

Mutta toivon sydämestäni, että sulla ei ole kysymys keskenmenosta vaan jostain muusta vuodosta kuten esim. siitä, että olet kasvatellut kahta alkiota, joista toinen nyt mennyt kesken. Eikö muuten Katilla käynyt juuri niin? Sellaiset alkuraskauden vuodot ovat kyllä kuulemma aika yleisiä.

Voimia ja tsemppiä! Tule sitten kertomaan miten tilanne kehittyy!

Miinamaria
 
Kati mä olen kyllä fetaa syönyt. Lueskelin alkuraskaudessa tarkkaan tuoteselosteita ja aika monet fetat oli tehty pastöroidusta maidosta -> turvallisia. Vuohenjuustoa olen sitten syönyt ruuissa, joissa siis juusto lämmintä. Tosin yksi ystävän ystävä saanut listerian ihan pastöroidusta juustostakin... Mutta omaa järkeä kannattaa käyttää. Mä olen luottanut kyllä Valioon ja Arlaan ihan sumeilematta.

Niin ja meille lähempänä synnytystä oleville listeriasta puheen ollen tiedoksi, että jos aikoo käyttää kaalinlehtiä kipeytyneille rinnoille, niin ne lehdet pitää pestä hyvin. Meidän neuvolan terkka kertoi, että joku vauva oli saanut listerian ilmeisesti juuri rintojen helpotuksena olleista pesemättömistä kaalinlehdistä. Eipä olis tuollainenkaan tullut mieleen, ainakaan mulle!

Kati ja muutkin: on kyllä tosissaan ihan mukavaa, että tässä äippälomalla on kaikenlaista tekemistä. Tylsistyisin varmaan, jos ei olis mitään. Varsinkaan kun tuo liikkuminen ei ole enää niin mukavaa...

Nyt painun suihkun kautta petiin lukemaan kirjoja!

Miinamaria edelleenkin pikkuisen 36+6 kanssa
 
Voi Kanella :hug: . Sydämestäni toivon, että kyse olisi harmittomasta alkuraskauden vuodosta, nehän ovat kuitenkin tosi yleisiä. Varmasti hirveää tuo epävarmuus. Koska aiot mennä ultraan tarkastuttamaan asian? Onko sinulla kipuja? Jos mitään kipuja ei ole, on toiveita ettei kyse olekaan keskenmenosta. Voi kun pienokainen pitäisi vuodosta huolimatta lujasti kiinni.

Kati, minä olen juustojen suurkuluttaja. Itseasiassa en ole vielä kertaakaan törmännyt feta-juustoon, joka ei olisi pastoroitu. Täällä on myynnissä paljon samoja feta-juustoja, mitä Suomessakin. Ainakin kaikki tanskalaiset feta-juustot ovat olleet pastoroituja, mutta tuoteselosteet kannattaa kuitenkin tarkistaa. Myös osa vuohenjuustoista on pastoroituja ainakin ranskalaisissa juustoissa. Myös ranskalaisia camembert-juustoja löytyy pastoroituna, mutta en kyllä tiedä myydäänkö niitä Suomessa. Syön myös usein mozzarellaa ja sitäkin löytyy hyvin pastoroituna. Välillä minua ärsyttää, kun kaikissa suomalaisissa raskausajan ruokaohjeistuksissa toitotetaan suomalaisten juustojen puolesta. Aivan kuin Suomi olisi maailman ainoa maa maailmassa, jossa on keksitty tehdä juustoa pastoroidusta maidosta. Valio varmasti kustantaa neuvolantädeille jotain virkistyslomia, jotta henkilökunta suosittelisi asiakkailleen Valion juustoja raskausajaksi. :LOL: No vitsi vitsinä. Kyllä itsekin suosisin kotimaista jos asuisin siellä, mutta kyllä ulkomaalaisiakin juustoja uskaltaa syödä, kannattaa kuitenkin tutustua siihen tuoteselosteeseen ensiksi. =)

Kiitos vaan Miinamaria turvotuksen tarjoamisesta. Mutta älä kuitenkaan sitä tänne lähetä. :LOL: Minä olen nimittäin alkanut tutustua myös samaan ongelmaan. Eilen aamuna heräsin ja olo oli todella pinkeä. Pohkeita kiristi ja naama pingotti. :eek: Ensi töikseni join hirveästi vettä ja sitten keksin, että minun täytyy lähteä uimaan, koska ystävälleni lääkäri oli suositellut uimista turvotuksen ehkäisemiseen. Liikunta vaakaasennossa pistää kuulemma nesteet hyvin liikkeelle. Uiminen kyllä auttoi selkeästi , mutta sen jälkeen olin niin väsynyt, että minun piti mennä päiväunille. Eli kaikki ohjeet ja vinkit turvotuksen ehkäisemiseen otetaan vastaan. Luulen, että tuo eilinen ei jää viimeiseksi kerraksi. :/ Pelkään eniten, että turvotus iskee sormiin, jolloin ei pysty mitään tekemään. Minulla on samat suunnitelmat kuin Miinamarialla kestovaippa-askartelujen suhteen. Ajattelin neuloa muutamat villahousut kuorivaipoiksi ja toivottavasti sormeni eivät siis muutu nakeiksi ennen kuin aloitan tämän projektin. Lueskelin jokin aika sitten kestovaippasivustoja ja suunnittelin myös aloittavani kestoilun harsoilla ja kuorilla. Olen jopa opetellut harson taittamista servetillä. :LOL: Miinamaria, minkälaisia kuoria olet ajatellut käyttää harsojen kanssa? Nyt vain sormet syyhyten odotan, että pääsen loppukuusta Suomeen ostoksille, sillä täällä ei myydä mitään kestovaippamateriaaleja, no harsoa kyllä, mutta mitään hahtuva- tai merinovilla lankaa täältä ei saa.

Siranna, sektio on varmasti tuossa tilanteessa paras ratkaisu. Vaikka itse olen henkeen ja vereen alatiesynnytyksen kannalla, niin kyllä lääkärin neuvoja noudattaisin minäkin. Ainakin osaat järjestellä kaiken valmiiksi kun vauvan syntymäpäivä on lyöty jo lukkoon. =) Ja sehän on ihan pian.

Tervetuloa mukaan Saanuska ja onneksi olkoon! Pinoon saadaan ensimmäinen LA vuodelle 2009. Ajatelkaa eikös tunnukin nyt hassulta, että nyt alkuvuodesta syntyneet vauvelit menevät kouluun samalle luokalle kuin esim katin tuleva käärö, joka näkee päivänvalon todennäköisesti vasta joulukuussa. Siinä vaiheessa lapsista puhutaan, että he ovat samanikäiset, vaikka tällä hetkellä ero muutaman sentin mittaisen alkion ja neljäkuukautisen vauvan välillä tuntuu valtavalta.

Nyt lähden popsimaan fetasalaattia (jos maistan mitään tältä flunssalta) .
Hyviä vointeja masuille!

Iida-Liina ja nuppu 23+4
 
Poistelin taas etusivun listasta odottajia, joden laskettu aika on mennyt helmikuussa. Kaikki maaliskuulaisetkin ja osa huhtikuulaisistakin ovat varmasti synnyttäneet, mutta odotellaan jos he ehtisivät tänne tulla kertomaan kuulumisia uusista tulokkaistaan. Kaikki aiemminkin listalla olleet, joiden nimi on ehditty poistaa ovat tervetulleita kertomaan kuulumisiaan. :)
 
Hei vielä! Ootteko olleet raskausaikana flunssassa? Millä ootte helpottaneet oloa? En jotenkaan uskalla koskea mihinkään lääkkeisiin. Tarviiko nyt raskaana ollessa hakeutua helpommin lääkäriin, vaikka kyllä luulen, että ihan tavallisesta flunssasta on kyse? Ärsyttävä olo, pää täynnä räkää. :(
 
Iida-Liina Kipuja ei ole eikä enää vuotoakaan. Lupasivat äitipolilla, että gyne katsoo ultralla, mutta kun menin päivystykseen, niin gyne ei suostunutkaan. Tavallinen terkkarilääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi, että tällä hetkellä kohdunsuu on kiinni ja vuoto lakannut. Täällä ei neuvolassakaan ole vaginaalista ultraa, joten eipä muuta voi kuin odotella kunnon vuotoa ja kipuja tai tilanteen tasaantumista. Pahinta kyllä pelkään.

Flunssaa voisi yrittää helpottaa lämpimällä vesihöyryllä eli suihkussa käynnillä. Myös huoneilman kostuttaminen voi helpottaa hengitystä. Keittosuolaliuoksella voi huuhdella nenää (onko siellä nenänhuuhtelukannuja eli sarvikuonoja, joita Suomessa nykyisin paljon suositaan?). Parasetamoli, niin kuin varmaan tiedätkin, on turvallinen lääke. Äitipolin mukaan toisen kolmanneksen aikana voi tarvittaessa käyttää myös tulehduskipulääkkeitä, jos vallan tukalaksi menee olo.
 
Kanella, voi itku tuollaisen vuodon kanssa! Tuonne vauvakuumepuolelle jo jotakin kirjoittelinkin, mutta myös tänne vielä pahoittelut ja iso :hug: vuodon takia. Älä tosiaan vielä luovuta, sillä kyse saattaa olla ihan vaarattomasta alkuraskauden vuodosta. Sitä tuntuu olevan yhdellä sun toisella. Näitä palstoja lukiessa tuntuu melkeinpä yleisemmältä se, että jonkinlaista vuotoa on. Toivottavasti pääset jossain vaiheessa tarkistamaan tilanteen ultralla. Aika ihme toimintaa kyllä tuollainen, että ekaksi luvataan puhelimessa ultrata ja sitten kun on paikan päällä, ei sitä tehdäkään. Voisitko kenties mennä jollekin yksityiselle ensi viikolla? Mähän kävin silloin pari viikkoa sitten ihan Mehiläisessä yhdellä gynellä, joka katsoi mun tilanteen sen lyhyen vuodon jälkeen. Se helpotti kummasti olotilaa kaiken sen epätietoisuuden keskellä.

Kiitti, Miinamaria ja Iida-Liina fetakommenteistanne! ;) Hyvä kuulla, ettei ihan kaikkea hyvää syömistä ehkä tarttekaan rajoittaa. Mä oon huomannut jotenkin sen, että juustoista on kauhean vaikea löytää tuoteselosteista sitä, onko se valmistettu pastöroidusta maidosta. Monessakaan ei oo sanottu. Valion ja Arlan tuotteista ei sinänsä oo epäselvyyttä, mutta muista hieman kyllä.

Iida-Liina, mulle voisi tuonne listaan laittaa LA:ksi 15.12., koska viime neuvolakäynnillä se siihen muuttui (ja varmaan vielä monta monituista kertaa tämän jälkeenkin...).

Miinamaria, tuo kaalinlehtikikka olikin mulle ihan uusi juttu. Kaikkea sitä keksitäänkin.

Oma (.) tänään lähti sitten käyntiin jo 9. raskausviikkoa eli viikkoja nyt kasassa rv 8+0. Pitkän oireettoman jakson jälkeen tänään on koko päivän alavatsaa nippaillut ihan kunnollakin. Siellä se kohtuu taitaa kasvaa. Väsymys ei sen sijaan katoa mihinkään.
 
Kati Kiitos sinullekin lohdutuksesta. Mulla on tiistaina neuvola, jospa ne osaisivat ohjata jonnekin. Omaa ultraa siellä ei ole, joten sitä kautta en tutkimuksiin pääse. Tuntuu vain vahvasti siltä, että ei tuolla elävää alkiota ole. Raskausoireet on vähentyneet huomattavasti perjantaista, rinnatkin tuntuvat ja näyttävät lähes samoilta kuin ennen raskautumista.
 
Iida-Liina olen Huutonetista ostanut kuorivaippoja (merkit Bumpy ja Imse Vimse sekä olisko ollut joku Lebo tms). Aion siis taitella harson sellaiseksi kolmioksi ja kieputtaa sen vauvalle ja päälle laittaa tarroilla kiinnitettävän kosteussuojakuorivaipan. Mä en ole innostunut noista villapöksyistä ainakaan vielä. Ajattelen, että siitä tulisi jotenkin niin valtavan paksu paketti jos olis harso ja sit ne villapöksyt ja kaiken päällimmäisenä vielä potkuhousut. Mut en mä tiedä. Ei ole kokemusta :LOL: Mä surffailin eilisiltana kanssa pitkään tuolla kestovaippainfossa ja kestovaippayhdistyksen sivuilla. Lisäksi olen kysellyt käyttökokemuksia kestoilleilta ystäviltäni.

Sit tuosta flunssasta. Mullahan oli tammi-helmikuun vaihteessa sellainen megaluokan flunssa. Räkää oli pää täys ja varsinkin keuhkot. Yskin niin, että olin ihan kaksin kerroin. Lääkäri silloin määräsi mulle Cocillana-yskänlääkettä. On kuulemma yksi niistä, joita voi käyttää raskaudenkin aikana. Sit tottakai parasetamolia voi käyttää ja apteekissa sanoivat, että nenäsumutetta voi huoletta käyttää kuuriluonteisesti. Mulla on siitä lähtien ollut Nasolinia repussa, mulla kun on vielä vähän tuota allergiataipumustakin ja se monesti aiheuttaa nenän tukkeutumista.

Tuo uiminen on vamasti yksi keino turvotukseen. Mä olen nyt nauttinut pakastemansikoista, ne vaan maksaa maltaita kun omat loppui pakkasesta. Mansikoittenhan pitäisi poistaa nestettä. Sit tänä aamuna nautin omakotitalon ylellisyydestä: aamusaunoin pitkään ja hartaasti. Tuntui siltä, että sekin helpotti turvotusta, mut en tiedä, koska en sit kokeillut kenkiä jalkaan ja sukkia nyt en ainakaan tällaisilla ilmoilla käytä. Katsotaan nyt, helpottaako tuo auringon pilven taakse meneminen tähän turvotukseen vai onko tämä ihan sisäsyntyistä :LOL: Normaalisti kesäaikaan pilviset päivät vähentävät turvotusta ja helpottavat oloa...
Viime yönä taisi olla ekat tuntemani supistukset. Ainakin sattui niin vietävästi muutaman kerran ja masu oli ihan pinkeänä. Mut siihen ne sitten jäi. En mä nyt oikeastaan vielä toivoisikaan niitä oikeita synnytykseen liittyviä suppareita...

Sain sen olkkarin kappaverhon tänään valmiiksi, jippii! Seuraava ompeluprojekti onkin sitten ne harsot ja se vauvan peitto. Mutta taidan tänä iltana vähän vielä leipoa, kun huomenna tulossa vieraita.

Tää menee taas...

Miinamaria ja pikkuinen 37+0 !
 
Voi Kanella :hug: Täälläkin pidetään sormet ja varpaat ristissä, että kyseessä olisi vain harmiton alkuraskauden vuoto. Kurjaa myös tuollainen gynen käytös, peesaan Katia, onko sinulla mahdollisuutta käydä yksityisellä heti ensi viikolla, saisit asiaan varmistusta. Minulla muuten myös rintojen turvotus laski ihan ensimmäisten viikkojen jälkeen ja nyt vasta paljon myöhemmin kokoa on tullut numeron verran lisää. Paljon lämpimiä ajatuksia sinne!
 
Fleur Kiitos sinullekin. Kai mun on yritettävä yksityiselle ensi viikolla, on vain vähän hankalaa, kun kuljen päivittäin kahden tai kolmen kaupungin väliä (150-350 km). Mutta ei houkuta sekään vaihtoehto, että odotan kipua ja vuotoja tai tietoa joko 4 viikkoa neuvolan ultraan tai 7 viikkoa äitipolille (eivät kuulemma ota sinne alle rv 13). Tällä hetkellä pelottaa jokainen vatsannippaus tai muu oire ja vessareissut on puhdasta piinaa. Ei taida pää kestää kuukautta tällaista.
 
Kanellalle sylillinen positiivisia ajatuksia ja peukut pystyyn, jotta vuoto ei ole mitään vakavaa! Varmaankin lähtisin itse käymään yksityisellä, jottei stressi käy liian kovaksi. Aika outoa toimintaa äitipolilla!

Miinamarian energisyys on kadehdittavaa! Itse sain tehtyä vauvalle villatakin ja pienen fleece-peiton, kaikki muut ompelukset meni tusaamiseksi ja sitten meni hermo! Olen kohtalainen ompelija, mutta nyt aivot teki stopin jossakin kohtaa enkä saanut (siis osannut!!) tehtyä kaikkea mitä piti, vaikka teoriassa tiesin, miten olis pitänyt tehdä. Palautuukohan se normaali aivotoiminta koskaan??
Kiitoksia muuten kaalinlehti-vinkistä! Ei ihan ensimmäisenä tule mieleen, että myös tuollaisessa kaalin käytössä voi olla listeria-vaara.

Kiitoksia kaikille tsempeistä sektioon! Itselleni ei tosiaankaan ole niin väliä synnytystavalla, kunhan Ipana saadaan turvallisesti ja ehjänä ulos masusta. Tässä on kuitenkin se hyvä puoli, että isä pääsee myös mukaan sektioon. Suunniteltu sektio tehdään puudutuksessa eli olen itsekin hereillä koko ajan ja mahan eteen laitetaan pieni sermi, jotta emme näe leikkausta. Saamme nähdä vauvan heti ja kun minut on ommeltu takaisin kuosiin (toivottavasti entistä ehommaksi, voisivat samalla vaikka pikkuisen kiristää tuota mahanahkaa :D ) niin minut kärrätään heräämöön toipumaan puudutuksesta ja mies lähtee hoitajan kanssa mittaamaan, pesemään ja pukemaan vauvaa. Minä pääsen osastolle, kun puudutus on lakannut ja kaikki on ok ja todennäköisesti mies ja Ipana siellä jo odottelevat.

Jotenkin tuntuu mukavalta ajatus, että mies pääsee viettämään vauvan kanssa kahdenkeskeistä aikaa heti alkuun, onhan hän kuitenkin joutunut olemaan jollain tapaa "ulkopuolinen" koko raskauden ajan. Mielelläni toki ottaisin nyytin viereeni heräämöön, mutta ehkä minunkin on siinä vaiheessa hyvä keskittyä vielä hetkeksi itseeni, koska jälkikivut ja supistukset voivat kuulema olla kovatkin.

Tuosta juustojen syönnistä sen verran, että itse olen ollut melko huoleton syömäri. Neuvolan ohjeistuksissakin näyttää olevan eroja, minä sain ohjeen, että esim. tuore- ja homejuustoja voi kyllä syödä, mutta mieluiten kuumennettuna tai sitten mahdollisimman tuoreena. Jostain syystä ne eivät ole kuitenkaan maistuneet ihan entiseen tapaan, mutta edameja ym. leivänpäällisiä olen käyttänyt ehkä enemmänkin, kuin normaalisti. Varmaankin alkuaikana tuli varottua enemmän joitakin ruokia, mutta kyllä se on tasoittunut ajan myötä ja maalaisjärki tullut mukaan. Eli kunhan ei päivittäin syö "riskiruokia" niin ei pitäisi tulla ongelmia.

Nyt lähden hankkimaan vielä viimeisiä tavaroita Ipanalle, jotta pääsen laittamaan kaikki valmiiksi kotiin tuloa varten. Viime viikon menojen jälkeen aion ottaa tämän viimeisen viikon ihan rauhallisesti lehtiä lukien, telkkaa katsoen ja vaikka parvekkeella istuen, jos ei jaksa lähteä kävelylle. Onneksi ei ole pakollisia menoja kuin torstaina viimeinen neuvola ja perjantaina labrakokeet sairaalaan menoa varten.

Mukavaa alkanutta viikkoa :wave:

Siranna & Ipana 37+6
 
Siis jos rintoja kovasti pakottaa kun maito nousee, niin yksi vanhan kansan kikka on laittaa kaulimella nuijittu (ehkä siis kaulittu?) kaalinlehti iholle vasten rintaa. Sen pitäisi helpottaa pakotusta. Mummini käytti kaalinlehtiä myös särkeviin ja ehkäpä turvonneisiinkin polviinsa. Tuosta tuli muuten mieleen, että pitäisiköhän kokeilla näihin turvonneisiin nilkkoihin myös :LOL: Mutta siis ne rintoja helpottamaan laitetut kaalinlehdet pitää huolellisesti huuhtoa mahdollisista multajäämistä ettei tule pikkuiselle sitten imiessä listeriaa.

Joopa joo, mä vaan en oikein osaa olla tekemättä mitään... Helpompi sitten tehdä sellaista mistä on jotain hyötyäkin =) Mutta kyllä mä välillä lepäänkin...

Miinamaria ja pieni 37+1
 
Kävin äsken neuvolassa. Ultran mukaan kohdussa on alkio, jonka pituus on 11 mm vastaten rv 7 + 3. Sykettä ei neuvolan ultralla saatu näkyviin ja kuva oli muutenkin tosi rakeinen. Hoitaja puhui mulle lääkäriajan iltapäivälle ja lupasi pyytää lääkäriä laittamaan päivystyslähetteen naistentautien polille ultraan, saa nähdä onnistuuko. Eihän tämä mikään päivystystapaus ole, kun vuotoa ei ole. On vain tosi kuluttavaa miettiä koko ajan, että on varmaan rääpäle kuollut mun sisälle.
 
Hei vaan! Täällä on pää täynnä räkää ja olo muutenkin sellainen, että olisi jyrän alle jäänyt. :( Kyllä raskaus varmasti vaikuttaa elimistön vastustuskykyyn, kun tuntuu, että ei näin kamalaa flunssaa ole ikinä ollut. Kiitos kaikille flunssavinkeistä. Ammeessa voisin vaikka nukkua, sillä kostean ilman hengittäminen on niin paljon helpompaa. Tästä kun selviää hengissä, niin synnyttäminenkin tuntuu jo pieneltä ponnistukselta.

Sanos muuta Miinamaria, että noiden kestovaippojen hankinta on vähän hakuammuntaa näin alussa kun kokemusta ei ole. Sieltä kestovaippayhdistyksen keskustelufoorumista, kuitenkin bongasin, että vastasyntyneelle ohuin paketti saadaan harsolla ja villakuorilla. Mutta tämä tieto tosin perustui yksittäisten ihmisten mielipiteisiin, joten joku toinen voi olla asiasta ihan toista mieltä. Eritoten suosittelivat siellä 70x70 kokoista Mam-harsoa, joka on kuulemma todella ohutta ja pehmeää, mutta imukykyistä. Minäkin kyllä ajattelin hankkia niiden villahousuaskartelujen rinnalle niitä pul-kuoria. Sinä kun kuitenkin pääset kokeilemaan niitä kestoja käytännössä jo muutamaa kuukautta minua aiemmin, niin ihan mielelläni kuulisin sinulta sitten käyttökokemusta, jos vain jossain välissä ehdit vauvan hoidolta kirjoitella.

kanellalle pidän edelleen peukkuja, että kyytiläinen olisi mukana. Yksityisellä ultraamista suosittelen minäkin. Pieni rahanmenetys se on siihen verrattuna, että elää jatkuvassa epätietoisuudessa. Viikkoja sinulla on sen verran vähän, että raskausoireiden tuleminen ja meneminen ei vielä kerro asiasta yhtään mitään.

Minun täytyy ruveta laittamaan varmaan noita kaalinlehtiä jo ihan pian sinne rintaliiveihin, kun jo nyt pakottaa niin kovasti. :LOL: Kun tästä flunssasta selviän niin täytyy lähteä taas rintaliiviostoksille sillä nyt alkaa jo 75DD:t tuntua pieniltä. :eek: Minun puolesta tämä rintojen kasvaminen voisi jo loppua, sillä rintaliivien käyttö yötä päivää ärsyttää ja silti rintoja jomottaa. :/

kati, LA on muutettu etusivulle. Mulla ainakin on pikkuinen kasvanut koko ajan pyrähdyksittäin eli sen mukaan LA muuttuisi joka lääkärireissun jälkeen. :D Joka toinen kerta ollaan juuri niillä viikoilla ja päivillä kun kuuluisikin ja joka toinen kerta ollaan kolme päivää edellä. Kaikkein tarkin LA pystytään kuitenkin määrittelemään joskus viikon 11 aikoihin. Kaikkein huvittavinta minusta oli kun rakenne ultrassa ultraaja sanoi aina, että vauvan pää on 20+1 viikkoa, maha 20+3 ja mitä kaikkea siinä nyt mitataankin, niin kaikki oli välillä 19+6 -20+3. :LOL: Kokonaisuutena vaavi oli kuitenkin ihan tasapainoinen paketti. Toivotaan että päällä ja jaloilla on loppujen lopuksi sama laskettuaika. :LOL:

Nyt taidan taas siirtyä sohvalle aivastelemaan. Nuppu ei ilmeisesti kärsi flunssasta sillä se on parina viime päivänä myllännyt mahassa ihan urakalla. Ehkä se on vain tyytyväinen kun kerrankin sen turvallinen kotionakalo ei ole koko ajan liikkeessä.

-Iida-Liina ja nuppu 23+6-

 
Kanella, kyllähän tuo ihan lupaavalta vielä vaikuttaa, kun pikkuinen ultrassakin näkyi. Tsemppiä vaan tuleviin päiviin.

Kun olen muuten tuota oireettomuuttani niin mainostanut, niin tänään kyllä kävelylenkillä tuli ihan kunnon vihlaisuja keskelle alavatsaan. Sellaisia ihan satunnaisia, jotka sitten taas lakkaavat. No, kohtu kasvaa - sitähän sen täytyy olla. Onneksi tietää niiden olevan oireettomia, joten ei oo mikään paniikki päällä.

Kati & Papu rv 8+2
 

Yhteistyössä