Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

..Sattumalta käväisin tänään tuolla vauvakuumeisia vilkaisemassa, ja onnittelinkin sinua jo sinne. Mutta ihan yhtä isot ja lämpöiset onnittelut, ja tervetuloa tälle palstalle! Ihanaa saada 'siirtyjiä' joukkoon!

Ja tervetuloa myös Tiikeritassu sekä Metalheart :wave:

terveisin
jo-tältäkin-palstalta-etenemään-päässyt
~Tiila ja Pieni (20 vrk) :heart:
 
Katille vielä onnea! Kävin sua onnittelemassa tuolla vauvakuumepuolellakin. On kyllä tosi mahtavaa, että pitkään yrittäneet "tutut" onnistuu yrityksessään. Tervetuloa myös Tiikerintassulle ja Metalheartille, on aina kiva saada uusia tänne palstalle. Alkuraskauden oireenne vaikuttavat niin tutuille...

Täällä toiseksi viimeistä viikkoa töissä. Masu kasvaa kovaa vauhtia. Mies sanoo, että olen timmissä kunnossa. No, määritelmänsä kullakin :LOL: Mun määritelmissä timmi on aika lailla jotain muuta kuin mitä olen tällä hetkellä. Voisinkin jossain vaiheessa laittaa masukuvan tänne kun vihdoin kävin ostamassa sen digikamerankin =)

Luopumisen vaikeutta töissäkäymisestä on hivenen ilmassa. En vielä taida oikein ymmärtää totuutta ettei tänne palata ihan pian. Vaikka mun mielestä on OIKEASTI aivan ihanaa jäädä äitiysvapaille ja ajatella pienen nyytin ja isommankin kanssa olemista kotona. Mutta niitä sosiaalisia suhteita on siellä kotikulmilla aika paljon vähemmän kuin täällä... No, onneksi täällä voi tulla aina käymään jos oikein alkaa ahdistamaan seinät kotona. Ja onhan mulla noita äitiyslomalaiskavereitakin reilusti useita, joten eiköhän sitä jotain aktiviteettia aina keksi mökkihöperyyden vastustamiseksi.

No, nyt pitää tehdä jotain järkevää eikä vaan roikkua täällä palstalla. Pitää vaan usein käydä palstalla kun yhdellä ystävälläni on laskettu aika ollut jo melkein viikko sitten ja vielä kärvistelee kotona. Pitää aina käydä vilkaisemassa josko sinne kuuluisi jotain uutta =) Terkkuja vaan...

Miinamaria ja pikkutyyppi 33+4
 
Päätin liittyä tähän pinoon minäkin, kun on näköjään muitakin marraskuussa esikoisen saavia ilmestynyt. Vauva-lehden puolelle olen jonkin verran kirjoitellut ja täälläkin säännöllisesti (melkein päivittäin) käynyt lueskelemassa, kirjoittaminen vaan on jostain syystä jäänyt vähemmälle.

Eli siis ikää on tällä hetkellä 31v ja esikoista meille odotellaan. Neuvolan laskujen mukaan viikkoja nyt 10+0 ja la 6.11. Tosin ultran mukaan olis viikko vähemmän, mut eiköhän tuohon saada varmistusta myöhemmin. Ens viikon maanantaina olis ensimmäinen neuvola ja keskiviikkona ultra. Asustellaan Pohjois-Pohjanmaalla pikkupaikkakunnalla, mä opiskelen ja mies vakituisessa työssä. Tällä hetkellä meidän "vauvana" on 11v bichon frisé ukko, jolla tosin alkaa jo olla vanhuuden vaivoja.

Mulla on nyt ollu muutaman päivän ajan ihan hirvee pelko siitä, ettei tuolla mahassa ole kaikki hyvin. Tosin mikään ei viittaa siihen, ettei asiat olis niinku pitää, mut kuitenkin pelottaa. Jospa keskiviikkona sais sit hyviä uutisia.

Nyt on pakko painua laittamaan ukolle ruokaa, se tulee kohta töistä.
 
Kiitokset tervetulotoivotuksista! Ja onnea Katille! Itse yritimme kaksi vuotta eikä ihan omin avuin saatu lasta alkuun, mutta onneksi heti ekassa inssissä tärppäsi!

Hauska kuulla miinamarian mammalomalle siirtymisfiiliksistä. Minä en ole vielä kertonut töissä ja ajattelin siirtää sitä tuonne toukokuulle, kun 12 viikkoa on takana. Ystäväni kanssa juttelin ja hän on jo kahden lapsen äiti. Hän kehoitti nauttimaan ajasta ennen syntymää. Hän kun oli tehnyt sen virheen, että oli painanut hommia ylitöiksi asti aina mammalomaan asti ja vapaa-ajasta nauttiminen jäi vähälle. Vielä ennen syntymää kannattaa kuulemma nauttia ravintolaillallisista, elokuvissa käynnistä ja muista pikkumenoista. Sitten kun on lapsi, niin eipä kotoa noin vaan suunnittelematta lähdetäkään!

JennyAdelinan tuntemukset kuullostavat tutuilta. Jotenkin näihin alkuraskauden oireisiin on jo niin tottunut (väsymys, rintojen pakotus, kummalliset mieliteot ja nenän yliherkkyys), että kaipaisi jo jotakin vahvistusta, että kaikki on kunnossa. Kaipa nuo pelot ovat ihan luonnollisia. Oikein odotan innolla, kun kesällä masussa alkaa tuntua liikettä ja kaikki tuntuu vielä todellisemmalta...
:) Ensi viikolla on neuvola, joten saan taas paketillisen lisätietoa.

Viikonloppuna olimme vanhemmillani syömässä ja perunamuusi oli hyvää, mutta normaalisti maistuva lihapata sai palan nousemaan kurkkuun. En vaan pystynyt syömään sitä, kun hajukin jo etoi! Uskomatonta... Emme ole heille vielä kertoneet, joten täytyi hieman selitellä ruokahaluttomuutta. :D
 
Täällähän on monta uutta tulokasta, lämpimästi tervetuloa kaikille ja onnea raskaudesta!

Miinamarialle tsemppiä viimeisiin työpäiviin. Minulla on vielä kuukausi töitä edessä ja juuri nyt tuntuu etten millään jaksa enää päivääkään. En ole nukkunut kunnolla viikkoihin, jatkuva väsymys vaivaa ja keskittyminen on vaikeaa. Sikäli töiden lopettamiseen ei liity ahdistusta, työpöytää olen jo alkanut siivoilla, tässä työssä kun paperia kertyy. Toisaalta minua on myös mietityttänyt nuo sosiaaliset suhteet äitiysvapaalla, perhe kun on kaukana ja ystävät täällä kaikki vielä perheettömiä.

Iida-Liina kiitos hyvästä huonekalulinkistä, on tosi kivan näköistä tavaraa. Ryhdyin heti etsiskelemään josko noita löytyisi täältä ihan kaupoista, kun naapurimaan firma on kuitenkin kyseessä ja yhden liikkeen jo löysinkin, kun vain ehtisi vielä sinne katselemaan. Siranna, minulla oli aluksi mielessä tuo pinnasängyn päälle laitettava hoitoalusta. Olin ajatellut, että ostamme pinnasängyn heti ja vauva nukkuu äitiyspakkauksen laatikossa pinnasängyssä niinkuin kai monella on tapana, mutta mies sai sätkyn ajatuksesta. Luuli ensin vitsiksi ja kun huomasi, että olen tosissani, totesi, että hänen lapsensa ei pahvilaatikossa nuku oli kuinka perinteinen suomalainen tapa tahansa :LOL: ja niinpä meillä on nyt sitten ensisängyksi kehto.

Aloitimme vesivalmennuksen miehen kanssa pari viikkoa sitten ja se on kyllä huippuihanaa. Auttaa myös ainakin vähän unettomuuteen ja lonkkakipuihin. Harmillisesti vain valmennuksen aika muuttui ja osuu nyt samalla viikonpäivälle, jolloin meidän oli tarkoitus osallistua ulkomaalaisille suunnattuun perhevalmennukseen. Yritin vaihaa toiseen perhevalmennusryhmään, mutta heillä ei lyhyellä varoitusajalla ollut enää vapaita paikkoja muissa ryhmissä. Vesivalmennus tuntuu synnytyksen ja oman kunnon takia tärkeämmältä, mutta harmittaa kun tuo toinen jää välistä, sieltä olisi varmaan saanut sekä paljon tietoa paikallisesta systeemistä synnytykseen ja lastenhoitoon liittyen + sosiaalisia suhteita.

Muutoin ei kummia kuulu, mieliala on ollut hiukan laskusuunnassa viime päivinä ja selvää itkuherkkyyttä on ilmassa. Nukkumattomuuden piikkiin olen laittanut, toivottavasti menee ohi. Tänään on onneksi perjantai ja viikonlopulle on suunnitelmissa vain runsaasti leppoisaa oleskelua ja lepoa :D

Hyviä vointeja!

fleur ja nappi rv 31+3
 
Sen verran tässä on jo asiaa muutaman päivän ajan sulateltu, että uskaltauduin ilmoittautumaan tähänkin pinoon. Onhan tässä päiviä raskaana takana vasta ihan muutamia ja riskiajalla mennään, mutta luottamus kaiken onnistumiseen on kuitenkin kova. Mukavaa päästä vaihtaa kuulumisia ja lukemaan muiden pidemmällä olevien kokemuksista.

Laskurien mukaan meillä LA menisi sitten joulukuulle eli 14.12. Jännät ajat on meneillään, koska vielä ei ole aavistustakaan siitä, onko kyydissä 1 vai 2 pienokaista. Menen Felicitakseen kuitenkin ekaan ultraan vappuviikolla. Sitä ennen täytyy vaan toivoa, että kaikki on hyvin molemmilla alkioilla.

Ekat oikeat raskausoireetkin ovat jo ilmenneet heti plussapäivästä alkaen. Tuntuu siltä, että ruokaa on saatava tasaisin väliajoin, koska muuten päälle iskee ällötys olo. Nälkä on kans melkoinen. Vatsatuntemukset ovat aika vaimeita. Väsymys myöskin pukkaa päälle. No, tää on pientä siihen nähden, mitä kyydissä on. Toivon kovasti, että kaikki lähtee menemään hyvin alusta alkaen. Tää onkin sellainen uusi maailma minulle sitten lapsettomuusasioiden.

Kati rv 4+5 :wave:
 
Ihan miljoonasti onnea kati!!!!!

Olen tosi onnellinen puolestasi. Todella hienoa. Vihdoinkin pitkä yrittäminen palkittiin. Nyt vain jännätään montako pienokaista on kyydissä. Yksi tai kaksi, kumpikin vaihtoehto on ainoastaan hyvä. :heart: Olet lämpimästi tervetullut tänne odotuspuolelle!

Minulla on ollut viime aikoina pieniä tietokone ongelmia ja sama soppa jatkuu ainakin toistaiseksi. Mieskin on koko ajan reissussa, joten hänenkään koneensa ei ehdi olla käytössäni iltaisin. Eli en ole unohtanut teitä rakkaat nettiystävät. Tämä nykytekniikka vain välillä sotii minua vastaan. Toivottavasti saan asian pian hoitoon. Katin tilannetta jännäsin ihan hirveästi tällä viikolla. Ja kyllä harmitti kun nettiyhteys ei pelannut.

Lämpimät tervetulotoivotukset myös Tiikerintassu, Metalheart ja JennyAdelina! :heart:
Kiva saada kertaheitolla lisää porukkaa. Toivottavasti teistä saadaan oikein aktiivista kirjoitteluseuraa.

Nyt taidan päivittää teidät uudet tuohon listaan ja sitten minun täytyy kai ruveta tutkimaan henkilökohtaista sähköpostiani, joka sekin näytti pursuavan yli laitojen, kun en ole päässyt sitä hetkeen lukemaan.

Oikein hyviä vointeja kaikille.
Iida-Liina jo rv20+3 ja koputteleva masuvauva :heart:
 
Iltaa kaikille!

Kiitokset kaikille tervetulotoivotuksista, ja onnittelut myös uudemmille plussaajille :flower:
On niin mukava lueskella jo pitemmällä olevia, että kyllä tähänkin "risukasaan" (=kammo-oireet) varmasti paistaa vielä aurinko =)

Me käytiin miehen kanssa tänään elokuvissa ja kyllä oli sitten tuskaista kun mitkään vaatteista ei menneet enää päälle tai vähintään ahdisti niin, että leffassa 2 tuntia istuminen oisi ollut täysi mahdottomuus :eek:
Aivan kamalaa kyllä tää turvotus, saa jo suosiolla pakkailla näköjään vaatteita varastoon, josko niihin sitten ensi vuonna taasen sopisi... :p
Maanantaina olisi ensimmäinen neuvola, jota innolla odottelen. Josko siellä kuunneltaisiin pikkuisen sydänääniäkin jo :heart:
 
Tervetuloa JennyAdelina! Kiva saada tänne uusia tuoreita odottajia.

Missä vaiheessa Iida-Liina sä oot noita viikkoja noin paljon saanut kasaan? Kun tuntuu, että vastahan niitä oli 14 :LOL: Eikö olekin ihanaa, kun koputuksia tuntuu? Tulee paaaaljon konkreettisemmaksi tää touhu.

Mulla oli eilen oikein tehokkuuspuuska. Ensiks aamulla siivosin, pesin jopa yläkerran lattian. Päätin kokeilla josko taikasienellä hinkkaamalla meidän ruokapöydän tuolit lähtisivät puhtaaksi. Ja lähtiväthän ne! Olin luullut niiden olevan naarmuisia tms. Ovat siis miehen poikamiesajan kodista tulleet tähän meidän yhteiseen... Mutta olis ehkä pitänyt jo aiemmin kokeilla tuota hinkkaamista, kun ollaan kuitenkin jo reilu 2 vuotta käytetty tuota pöytää ja tuoleja :whistle: :whistle: No, kun nämä oli tehty lähdin ostamaan vihdoinkin niitä verhotankoja! Ja tietenkään siinä kaupassa ei sitten ollut kuin muutama sellainen mitä haluan tänne kotiin. Pitää nyt laittaa nuo ja katsoa mille näyttävät. Saahan niitä sitten lisää myöhemmin hankittua. Ja eipä mulla niitä verhojakaan vielä ole...

Nyt päivän purkusessio: Kävin sitten vielä huonekalu-, rauta- ja ruokakaupassa. Kun lopulta pääsin Jumbosta ulos ruokakasseineni, olin aivan loppu. Ja kun pääsin kotipihaan, aloin kuskata ostoksia ulko-oven viereen. Isäntä kyllä näppäränä miehenä kuskasi ne siitä sisään, mutta mun olis pitänyt ojentaa ne hänelle käteen, ettei sukat sotkeudu kun kassit eivät olleet aivan oven pielessä. Sanoin kyllä eka kerran kun hänet siinä näin, että tuolla autossa on vielä paljon tavaraa, mutta eipä tuolla välähtänyt tulla auttamaan. Itse sain kassit ensiksi kantaa siihen terassille, purkaa ja viedä tavarat paikoilleen ennen kuin pääsin lepäämään. Kyllä SAPETTI! Sitten vielä jossain vaiheessa iltaa piti mulle tavanomaisen "älä jätä tavaroita portaille, niihin voi kompastua" -puheensa. Mä vastasin siihen että jos on vaara kompastua, tavarat voi viedä ihan itse paikoilleen yläkertaan. Mulla sitä vaaraa ei ollut koska makasin alakerrassa sohvalla. Hän se ramppasi ala- ja yläkerran väliä. Ja aivan varmasti tietää, että jos vessapaperipaketti on portailla, se on matkalla yläkerran vessaan. Saipa taas sanottua ja jatkoi mun sapetusta.... Vasta iltakymmenen ja saunomisen jälkeen rauhotuin niin paljon, että sain sanottua mikä harmitti.

No, tänään yritän ottaa vähän rauhallisemmin... Paikallinen MLL pitää tänään lastentarvikekirppiksen, josko käväisisin siellä.

Miinamaria ja (pikku)tyyppi 34+0
 
Onnittelut myös omasta puolestani kaikille tuoreille plussaajille! Mukavaa saada tänne samassa tilanteessa olevia alkuvaiheen odottajia.

No, Miinamarialla on ainakin ollut hyvin aktiivinen päivä. Eikös 34 raskausviikkoa ala jo painaa sananmukaisesti?

Kertokaapa mulle, että onko tässä vaiheessa rv 5+0 ihan normaalia, että alavatsaa on vihlonut ja että menkkamaista juilintaa/jomotusta/tykyystä on esiintynyt vasemman munasarjan kohdalla lähes koko päivän? Tässä vaiheessa sitä kuulostelee omaa kroppaa aivan ylen määrin, ja koko ajan miettii, onko nää oireet normaaleja. No, tiedän lukeneeni, että kuulemma ovat. Silti sitä on koko ajan pelko persuksissa, että josko kaikki tällainen onkin orastavaa keskenmenoa. Sanokaa mulle, että olen ihan yliherkkä tällaisille oireille.

No, tulipahan taas tilitettyä ;) . Mulla on eka ultra Felicitaksessa vasta 2 vkon kuluttua rv 7:lla, joten tuntuu nyt jo, että sitä ennen ehtii tulla hulluksi.

Kati rv 5+0
 
Kati please, älä tuu hulluksi! Kaikenlaiset vihlonnat yms. kuuluu tiettyyn määrään asti asiaan. Niin kauan kuin ei ole runsasta veristä vuotoa, voit olla ihan rauhassa sinne rv 7 ultraan asti. Ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin nuo ajatuksesi, niitä oli mullakin silloin tästä plussaamisesta kun se edellinen silloin -06 syksyllä päättyi siihen varhaiseen keskenmenoon. Mutta rauhallisin mielin, jookosta!

Kyllähän nämä 34 raskausviikkoa sananmukaisesti painavat, varsinkin tuonne "alakertaan". Siksi olinkin eilen niin väsynyt ja sapettunut kauppareissuni jälkeen. Nivuset on aika-ajoin aivan MIELETTÖMÄN kipeät, eikä siihen vaikuta edes vuorokauden aika tai rasitus. Välillä yölläkin tuntuu tosi kipeelle. Tietenkin tämä reilu kymmenen kilon lisäyskin tuntuu jaloissa... Mutta ei parane valittaa kun haluamalla on halunnut tähän tilaan. Mut jos ihan pikkaisen silloin tällöin kuitenkin :LOL:

Kävin siellä kirpparilla. Löysin pinnasänkykokoisen pussilakanan, muutamat newborn-kokoiset sukat, yhden potkupuvun, pari tuttipulloa ja kestorintsikansuojia. Ihan tarpeellista tavaraa siis. Ja uskon niiden tulevan käyttöön...

Äitini ja isäpuoleni olivat täällä laittamassa niitä verhotankoja meidän seiniin kiinni. Harmitti, kun myyjä ei sitten ollutkaan laittanut mulle matkaan niitä kiinnikkeitä, joilla ne kiskot kiinnitetään. Saatiin kuitenkin yksi tanko kiinni ja muutama muu kohta järjestykseen täällä. Toivat mukanaan sen jo äitini käyttämän pinnasängynkin. On siinä aivan erilaista tunnelmaa kuin näissä nyky-brioissa ja muissa uusissa sängyissä. No, onhan tuo kuluneen näköinen mut eikö liki 60 vuotta vanha sänky saakin olla sen näköinen, että käytetty on?

Mutta nyt pitää alkaa taas vähän puuhastelemaan näitä loputtomia kotihommia. Tsemppiä kaikille!

Miinamaria ja pikkuinen 34+0
 
Tervetuloa myös Kati231 ja JennyAdelina! Pidetään peukkuja, että teilläkin kaikki sujuu hyvin, alkuvaiheen epäilyistä huolimatta. Jos yhtään lohduttaa, niin kyllä sitä huolestuu näin loppuvaiheessakin milloin mistäkin. Keskiraskauden tasaisen vaiheen jälkeen ei meinaa ymmärtää, että vauvalla tila vähenee ja kroppakin alkaa pikkuhiljaa valmistautua synnytykseen. Sitä kuulostelee ihan pieniäkin muutoksia ja on melkein joka päivä soittamassa neuvolaan :/

(.) Ipana on nyt liikuskellut masussa taas ihan normaaliin vilkkaaseen tahtiin. Oli muuten kääntänyt kylkeään eli nyt jalat on oikean kyljen puolella ja peppu heiluu vasemmalla puolella ja on myös hieman pystysuoremmassa asennossa, kuin aikaisemmin. Ennen sitä liikkeiden vähentymistä tunsinkin yhden isomman "muljahduksen" eli ehkä tuo kääntyminen sitten väsytti Ipanaa sen verran, että otti muutaman päivän huilin kannalta. Tai sitten sai itsensä paketoitua napanuoralla ja paketti aukesi, kun neuvolan täti tunnusteli mahaa :LOL:

Saatiin lauantaina vihdoinkin haettua pinnasänky ja laitettua se ja hoitopöytä makkariin paikalleen. Saatiin myös paljon muuta kamaa kaverilta ja kun niitä kanniskeltiin portaat ylös ja järjesteltiin makkari, niin sunnuntaina aamuyöstä tulikin pari kivuliasta supistusta ihan peräkkäin. Meinasin jo, että nyt tuli sitten lähtö, mutta onneksi kroppa rauhoittui ja nukahdin uudestaan.

Sain eilen pestyä kaikki vauvan vaatteet ja nyt ne pitäisi silittää ja vielä pestä peitot ja lakanat. Sitten täytyykin tehdä "inventaario" jotta tietää pitääkö vielä jotakin hankkia. Kaikkea on tullut osteltua pikkuhiljaa niin ei ole ihan selkeätä kokonaiskuvaa siitä, puuttuuko jotakin oleellista.


Miinamaria yritetään jaksaa vielä vähän aikaa, vaikka kieltämättä puhti alkaa olla jo vähissä ja mieliala heittelee ihan liikaa :hug:

Siranna + Ipana 34+6
 
Onpas täällä nyt hiljaista |O HUHUU, mihin te kaikki olette hävinneet :whistle:

Miinamarialta piti kysymäni jo edellisessä viestissäni, että minkä merkkisellä taikasienellä putsasit mööpelit, eikös niitä ole monenlaisia? Niin ja oliko teidän tuolit maalattuja? Meillä on myös ruokapöytä ja tuolit (valkoiseksi maalatut) melko pinttyneitä yli 10 vuoden käytön jälkeen. Olen jo miettinyt, että viedään ne johonkin hiottavaksi ja uudelleen maalattavaksi, mutta voisinkin kokeilla ensin tuota taikasientä. Niissähän ei kai käytetä mitään puhdistusainetta erikseen?

(.) Eilisellä neuvolakäynnillä kaikki hyvin. Ipana on tosiaankin kääntynyt jo pystyasentoon (siis raivotarjontaan) oltuaan tähän asti poikittain/vinottain. Perjantaina on viimeinen lääkärikäynti ja siinä samalla tehdään synnytystapa-arvio. Kiva myös kuulla kokoarvio ja nähdä Ipana vielä kerran ultrassa ennen synnytystä. :heart:
Huomenna meillä on tutustuminen sairaalaan ja jotenkin tässä tulee jo sellainen olo, että perjantain jälkeen voidaankin alkaa odottelemaan tositoimia, kun nuo "pakolliset" kuviot on hoidettu alta pois. :D

Nyt alan valmistautua parturiin lähtöön. Mukavaa päästä hetkeksi hemmoteltavaksi ja rupattelemaan mukavia. Mukavaa päivää kaikille :wave:

Siranna+Ipana 35+1
 
Tulinpa kirjoitteleen kuulumiset...

Tänään piti olla np-ultra. Kyllähän me ultrassa käytiinkin, mut mittaa ei niskapoimusta saatu. Oli kuulemma sen verran pieni asukki, et ens viikolla ultrataan uudelleen. Harmittaa vaan, kun kävin labrassa ennen ultraan menoa ja ne näytteet on nyt sitten turhia. Ei muuten, mut kun mulla on kauhea neulakammo, niin ei viittis jatkuvasti pistettävänä juosta. Mut ens viikolla on sit mentävä uudelleen.

Pituutta meidän pienellä oli n. 31mm, jalat ja kädet näkyi selvästi. Sydänkin löi niinku pitää. Eli kaikki hyvin. Mä oon ollu jo muutaman päivän ihan varma siitä, ettei tuolla enää mitään elämää ole. Tänään ei sit voinutkaan olla hymyilemättä, ku pelko osoittautui turhaksi. Nyt päätin, etten enää stressaa itteeni pelkäämällä. Jos jokin menee pieleen, niin sit menee. Eipä sitä voi hermoilemalla estääkään. Täytyy yrittää vaan nauttia tästä odotuksesta nyt. Vaikka onhan se tietty hiukan hankalaa välillä, ku väsyttää niin ettei silmät meinaa pysyä auki ja mahassa velloo koko ajan. Mut lohduttaudun sillä, että tää kuuluu asiaan. Varsinkin nyt kun tietää, että pienellä on kaikki hyvin.

Mut nyt painun ruuan laittoon, et mies saa jotain suuhunsa ku tulee töistä. Ilta varmaan tänään meneekin kouluhommien parissa. Perjantaiksi pitäis kirjoittaa essee, aiheena Suomen taloudellinen tila, enkä oo sitä edes aloittanut vielä... Ei auta ku alkaa vääntämään sitä...

-JennyAdelina & pieni 10+6 (ultran mukaan 10+0)-
 
HEISSAN MAMMAT!!!

Melkein päivittäin käyn lukemassa kuulumisia,mutta ei vaan oo tullu kirjoteltua vähään aikaan...Kiva oli huomata,että seuraamme on liittynyt uusia masun kasvattajia!!Tervetuloa!!!
Viettelen lomaa tämän viikon eli siis siivoan kämppää aamusta iltaan. :LOL:
Miten sitä turhaa tavaraa kertyykin aina nurkkiin ihan huomaamatta?Kai tässä on jo vähän"pesänrakennuspuuhiakin"menossa. :) Haluaisin päästä eroon ylimääräisistä romuista ennen vauvan syntymää vaikka onhan tässä vielä aikaa heinäkuuhun...
Jotain tavaroita on tullut jo hankittua pikku rinssille esim.matkarattaat,puuhamatto,sitteri jne.Vaunuja oon käynnyt ihastelemassa jo monta kertaa.Aion hankkia Gessleinin Visionit(3 pyöräiset).Ooteko kuulleet keltään kommentteja tai ootteko itse hankkineet\hankkimassa kyseisiä vaunuja?

Täällä vietellään tosi tasapaksua odotusaikaa tällä hetkellä.Edellisestä neuvolasta on jo 3 viikkoa ja seuraavakin on vasta ens viikon perjantaina!Rinssillä tuntuis olevan kaikki hyvin.Potkuja satelee tasaisesti pitkin päivää.Varsinkin näin iltaisin pikku herralla on aina joku jumppatunti! =)

Voikaahan paksusti!!!
T:bella&rinssi 27+6 :heart:
 
Moikka!

Kerroinko muuten jo, että varasin ensikäynnin neuvolaan ja alkuraskauden ultran sairaalaan. Olen siis menossa rv 7 neuvolaan ja rv 12 ultraan. Näitä ennen vielä Felicitakseen ultraan rv 7 alussa. Tuntuu aika hurjalta nyt varailla aikoja kaikkiin tällaisiin, kun viikkojakin on takana vasta niin vähän. No, joskus se pitää kuitenkin aloittaa.

Mulla on oireet tällä hetkellä pääsääntöisesti väsymystä ja nälkää. Välillä vähän ällötysoloa, mutta muuten aika neutraalia. Välillä sitä ihan oikeasti miettii, onko tuolla sisällä ketään, kun ei oo mitään kunnon oireita päällä. Vähän niinkuin ennen plussaamista.

Miinamaria, sullako alkoi nyt sitten mammaloma? Varmaan ihan kivaa jäädä kotia ja alkaa valmistelemaan h-hetken saapumista!

Siranna, kiitti tervetulotoivotuksista! Sullakin on odotus jo tosi pitkällä. Jännät paikat alkaa lähestyä...

JennyAdelina, ihania uutisia sulla oli kerrottavana! Tietämättömänä kysyn, että oliko toi np-ultra se ensimmäinen ultra julkisella? Vaikka alussa ollaan, musta tuntuu kans nyt jo, että voiko tuolla sisällä olla elämää. Varmasti mahtava fiilis nähdä, että kaikki on kunnossa. Meillähän jännätään lisäksi sitä, että onko siellä 1 vai 2 alkiota, kun hoidoissa 2 siirrettiin kyytiin - eikä mitään vuotoa tms. ole ollut.

Kati & Papu (se on nyt sitten ristitty pavuksi) rv 5+4
 
Huomenia...

Kati: kaipa tuo on se eka ultra, ei ne ainakaan mulle muuta neuvolasta tarjonneet, tosin ollaanhan me jo käyty yksityisellä melkein kuukausi sitten. Oli pakko saada asiaan varmistus silloin. Mä voisin kattella noita kuvia vaikka kaikki päivät, kun tässä vaiheessa tuo pieni näyttää jo ihan oikealta ihmisen alulta.

Meillä on mietitty milloin tästä kertois kavereille ja tuleville isovanhemmille. Alunperin oli suunnitelma et kerrotaan mummoille äitienpäivänä, mut joudun varmaan kertomaan aiemmin. Mun pitäit työnantajalle kertoa varmaankin (ajelen inva-& paarivarusteista taksia viikonloppuisin ja tulevan kesän) kun töissä voi tulla sellaisia kyytejä, joita mä nyt en sitten voi ajaa. Ei varmaan tee hyvää riuhtoa paareja autoon, ne kun ei hirmu kevyet ole kun on potilas kyydissä. Mut kun mä kerron sille, niin sitten ihan varmasti lähtee juttu leviämään, eli pitäis varmaan äitille kertoa ensin.

Tänä viikonloppuna varmaan kavereille paljastuu asian laita. Meillä olis kaverin 35v synttärit huomenna ja mä kun en ole bileistä kieltäytynyt tähän asti. Jäädään varmaan kiinni heti, ku mä kieltäydyn juomasta siideriä saunan jälkeen.... :) Tosin mä menen kyllä sunnuntai aamuna töihin, pitää viedä mummoja kirkkoon, et kaipa siihen vois vedota, ettei tarvis tuota pientä vielä paljastaa muille. Ja onhan mulla kyllä nyt kunnon flunssakin, että ei oikein ole voimia kyllä mihinkään. Eiköhän näistä saada selitys sille miks en juo mitään...

Mut nyt on lähdettävä vaihteeks niistämään ja sit kouluhommien kimppuun, tänään pitäis palauttaa yks essee ja se on vielä ihan alkutekijöissään....

-JennyAdelina & pieni 11+1-
 
Tänään oli viimeinen neuvolalääkäri ja mitäpä siellä paljastuikaan? Ipana onkin perätilassa eikä raivotarjonnassa, kuten neuvolan hoitsu arveli. (Tässä vaiheessa, kun vauva ei ole vielä laskeutunut, niin erehtyminen on melko tavallista ilman ultrausta). No, ensi viikolle pitäisi tulla aika äitipolille jossa asiaa sitten selvitellään eli kokeillaan kääntöä ja mietitään synnytystapaa. Lohduttavaa on tietenkin se, ettei tässä Ipanalla sinänsä ole mitään hätää :heart:. Mun kannalta ikävää on se, että kaikki noi alapään tutkimukset sattuu ihan hemmetisti, kun limakalvot on niin turvoksissa ja paikat tiukkana ja nyt ronkitaan vielä lisää. En taho! :/

Ja hitto näitä hormoonejanki :kieh: :kieh: Eilinen sairaalaan tutustuminen sai jo pienen jännityksen nousemaan pintaan ja nyt kun tuo Ipanan asento selvisi, niin itkuahan tässä pukkaa vaikkei ole mitään syytä huoleen :'( Tänään on ollu muutenkin vähän outo päivä; anoppi, siskopuoli ja paras kaveri on jo ehtineet soitella omia asioitaan ja nyt alkaa tuntua, että haluun jo mökille ja ajatukset ihan muihin asioihin. Saas nähdä miten onnistuu...

Mukavaa viikonloppua kuitenkin kaikille, toivottavasti saadaan nauttia auringosta!

Siranna+ Ipana 35+3

P.S. JennyAdelina Flunssa ja työpäivä on ihan uskottavia syitä olla juomatta. Sanot vaikka ottanees särkylääkettä sen verran ettei viitti ottaa edes yhtä siideriä. Mun oli pakko paljastaa perheelle melko aikaisessa vaiheessa, kun omat 40 v. synttärit oli tulossa ja kaikki tietty odotti juhlia ja itse epäilin jopa yllärijuhlia. Juhlat meni sitten kahvin ja kakun merkeissä ja lupasin pitää kekkerit myöhemmin.
 
Hei vaan kaikille!

kati, älähän turhaan murehdi sitä oireettomuutta. Usko tai älä kyllä ne oireet sinutkin löytävät jossain vaiheessa. Minullakaan ei ollut tuossa vaiheessa oikeastaan mitään oireita, ei edes väsymystä. Muistan, että aivan alussa oireenani oli ainoastaan ajoittainen toispuoleinen alavatsan vihlonta ja huimaus. Pelkäsinkin aivan hurjasti, että kyseessä on kohdunulkopuolinen raskaus, mutta huojennus oli sitten suuri kun rv 7 masusta löytyi syke ihan oikeasta paikkaa. Varsinainen pahoinvointi ja väsymys minulla alkoi vasta rv 7. Miten muuten IVF:n tai PAS:in jälkeen lasketaan raskausviikot? Ajatellaanko se niin, että alkioiden siirtopäivä olisi ikäänkuin ovulaatiopäivä?

JennyAdelina, minullakin oli alkuraskauden aikana vaikka mitä juhlia ja kaikenlaisia keinoja sitä tuli käytettyä ettei raskaudesta jäänyt kiinni. Minulla oli keskenmenon kokeneena sellainen tunne, että en halunut heti asiaa kaikille ilmoittaa. Itseasiassa vieläkään kaikki kaverini eivät tiedä että olen raskaana. Nyt tosin täytyy asia pikkuhiljaa paljastaa lopuillekin, ennen kuin maha ihan oikeasti näkyy joka puolelle. Parissa bileissä hain aina automaattisesti itse lasiini mehua tai vettä ja oikeasti kukaan ei koskaan tullut edes kysyneeksi mitä juon, eikä mitään pitänyt kenellekään selitellä kun koko ajan oli lasi kädessä. Illallisilla joilla mies oli mukana, vaihdoin hänen kanssaan aina viinilaseja kun hän oli juonut omansa melkein tyhjäksi. Ja jos miestä ei ole mukana eikä halua koko juhlakansalle ilmoittaa raskauttaan voi uskoutua yhdelle ystävälle ja juottaa hänelle omat siiderinsä. :D Jonkun mielestä tällainen on varmaan ihmeellistä vehkeilyä, mutta olen huomannut, että monissa piireissä juomattomuuttaan pitää selitellä ympäriinsä.

Miinamaria, sanos muuta, että miten niitä viikkoja on yhtäkkiä tupsahtanut. Kahdenkymmenen raskausviikon ylittäminen tuntui valtavalta saavutukselta. Laita tänne sivuille masukuva sillä uudella kamerallasi. Masuja on kiva katsella. =)

Omasta navasta sen verran, että meillä oli rakenneultra reilu viikko sitten. Kaikki näytti oikein hyvältä. Vauveli oli oikean kokoinen, noin pari päivää kasvukäyräänsä edellä. Lapsivettä oli oikein sopivasti ja kohtu oikean kokoinen. Lähinnä näitä kokoasioita jännäsin, sillä olen kuullut kiitettävän paljon mahani pienuudesta. Muuten vauveli ei ollut oikein ultraustuulella ja kääntyili aina väärään asentoon, mitä ultraajatäti halusi. Kasvoja vauva ei suostunut näyttämään ollenkaan, mutta onneksi kaikki sisäelimet ja aivot saatiin hyvin ultrattua.

Kuten tuossa aiemmassa viestissä jo mainitsin, olen alkanut jo tuntemaan pikkusisen liikkeet. Jostain kumman syystä vauva on aina koko päivän hiljaa masussa, mutta heti klo 11 jälkeen illalla alkaa armoton mesominen. Joinakin iltoina en osaa nukahtaa kun tuntuu, että joka kerran kun saan unen päästä kiinni, niin vauva tekee mahan sisällä kärrynpyöriä. Toivottavasti tämä ei enteile sitä, että vauva sitten synnyttyään riehuu kaikki yöt. :eek:

Pikkuisella taisi olla viikko sitten taas joku kasvupyrähdys, kun lonkkia vihloi taas niin vitävästi. Onneksi noita liitoskipuja ei ole ihan koko ajan, sillä ne tuntuvat aika ikäviltä.

Olen aloittanut käymään myös mammajoogassa, joka on aivan ihanaa. Suosittelen kaikille joogan ystäville. Meillä on tosi ihana ohjaaja ja ryhmäkin on mukava. On jännä huomata, kuinka paljon helpommin ihmisiin saa kontaktia mammajoogatunnilla kuin tavallisella jumppatunnilla. Jännä oli myös huomata, että kaikki ainakin toistaiseksi tunneilla olleet ovat noin kolmekymppisiä ensisynnyttäjiä. Onkohan se sitten niin, että joogatunnit eivät ole ihan nuorien odottajien juttu ja jo useampi lapsisilla ei ole aikaa käydä tunneilla.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
Iidaliina 21+2
 
Nyt vasta huomasin, että täällähän on meille kolmekymppisille oma pino :). Mukaan ilmoittautuu mamma vm. 74. LA on 3.11. ja odotamme ensimmäistämme. Kovasti on ollut huono olo, mutta onneksi nyt viikon aikana, se on alkanut hellittää. Ei tarvitse joka välissä töissä olla puhumassa pöntön kanssa... En ollut muuten tajunnutkaan aiemmin, miten kamalan hajuisia esim. miesten partavedet voi olla. ;). Kotonakin on ollut kielto päällä ja itsekään en voi juurikaan hajuvettä käyttää. No, tuo on vain yksi esimerkki, mikä laukaisee pahan olon... Tosin se paha-olo vaan on, ei kai sille mitään mahda.

Kävimme tänään eka ultrassa, siellä jännitys ja sitten onni purkautui kyynelinä, kun omin silmin näki, että kyllä tuolla masussa on sittenkin elämää, vaikka välillä tuntui aika epätodelliselta. Olemme myös menossa seulontaan, joka tosin vähän jännittää, mutta päätimme yhdessä mieheni kanssa, että sen teemme.

Onnellista odotusta ja toivon mukaan aurinkoista viikonloppua kaikille!
 
Hei taas kaikille! Ihana kuulla Helkkysen kommentteja ja ekaa ultraa. Itse olin neuvolassa tällä viikolla ekaa kertaa ja siellä vierähti tovi, kun oli niin paljon uutta asiaa. Komensin miehenkin heti lukemaan esitteitä, jotta pysyy kärryillä. :LOL:
Sydänäänetkin kuuluivat hyvin ja taas olin tippa silmässä. Taitaavat hormoonit jyllätä.
:)

Kuun lopulla on ultra, jossa mitataan niskapoimu ja otetaan verikokeita. Toivottavasti kaikki on hyvin, mutta kuten täällä jo moni on todennut, niin stressistä ei hyödy mitään.

Onnellista odotusta teille kaikille!
T: Tiikerintassu + salamatkustaja rv 10+3
 
JennyAdelina, mä oon kans miettinyt, kuinkas käy tuon "juomattomuuden" kanssa vappuaattona, kun silloin olisi kaverien tuparit & vappukarkelot. Koska silloin mennään vasta rv 7, niin en tosiaakaan haluaisi vielä kertoa. Eräänä vaihtoehtona olenkin miettinyt, että josko ottaisi mukaan "omat eväät" eli normisiideripulloon non-alcoholic siideriä ja sitä rataa ;) .

Siranna, onko se mahdollista, että Ipana saataisiin vielä tässä vaiheessa käännettyä oikeaan asentoon? Uskon kyllä, että tuskallista se saattaa olla.

Iida-Liina, joo, niin mä olen kuvitellut sen menevän, että siirtopäivä vastaa noin oviksen ajankohtaa. Mä oon kans mielessä käynyt kaikki kauhuskenaariot kohdunulkoisesta aina tuulimunaan saakka. Mutta ei kai pelkkä oireettomuus voi vielä viitata edellä mainittuihin, jos ei mitään pahempia kivuliaita oireita olisi tai vuotoa? Mites teillä siellä "maailmalla" nää äitiysjutut menee - tarjoaako yhteiskunta jotakin vai onko kaikki käynnit yksityisen kautta?

Tervetuloa, Helkkynen! Mulla on ollut just samanlaiset fiilikset siitä, että onko tuolla ketään. Varmaan mahtava tunne, kun ensi kerran pääsee näkemään ultrassa edes jotakin. Vaikka meillä melko alkuvaiheessa vielä mennäänkin, niin ollaan jo puhuttu, että varmaan mekin mennään seulontoihin, kun ikääkin on jo se 35 v.

Tiikerintassu, kiva, että eka neuvola on sitten takana. Itsekin odotan sitä innolla. Ollaan menossa jo rv 7. Sieltä ilmeisesti saa mukaan kattavan tietopaketin?

Viikonloppuja kaikille! :wave:

Kati & Papu rv 5+5
 
Hui, olikin tullut paljon tekstiä parissa päivässä ja vielä lisää uusia palstailijoita. Lämpimästi tervetuloa kaikille :flower:

Täällä ollaan vähän sekavissa tunnelmissa. Eilen kävimme kolmannessa isossa ultrassa, jossa tarkistellaan vauvan kokoa ja tarjontaa, istukan toimintaa yms. ja kävi ilmi, että minulla on lapsivettä liian vähän. Ilmeisesti lapsiveden vähyydestä johtuen myös sikiön kasvu on hidastunut, menemme kuulemma noin 100g käyrien alapuolella. Lääkärin mukaan vauva on kuitenkin hyvin ravittu, sydänäänet ovat loistavat eikä muutoinkaan pidä huolestua, mutta passitti minut kuitenkin sairaslomalle ja kontrolliultra tehdään 3 viikon kuluttua. :/ Lepo, rentoutuminen ja runsas juominen + kunnon syöminen olivat ohjeet.

Etsiskeltiin miehen kanssa kotiintultua tietoa asiasta ja onneksi näyttää siltä, että suureen huoleen ei ole aihetta. Suurimmalla osalla naisista, joilla todetaan lapsiveden vähyyttä raskaus kuulemma sujuu normaalisti loppuun ja vauva on terve. Joissain harvoissa tapauksissa ongelmaan saattaa kuitenkin liittyä vauvan fyysisiä vammoja, joko seurauksena vähäisen lapsiveden hankaloittamasta sikiön liikkumisesta tai veden vähyys saattaa olla merkki lapsen ruoansulatuselimistön tai virtsateiden ongelmista. Ja nyt sitten tietenkin mielessäni rakentelen kauhukuvia siitä, että jotain on pielessä. Rakenneultrassa kaikki on vauvalla kunnossa ja siellähän juuri näitä sisäelimiä ym. tutkitaan, joten yritän olla huolehtimatta, mutta pelottaa silti :'( Ja hirveä syyllisyys vaivaa lisäksi, veden vähyys kun kuulemma on ensisijaisesti seurausta äidin liiallisesta väsymyksestä, stressistä ja riittämättömästä ravinnosta eli en ole pitänyt itsestäni huolta niinkuin pitäisi.

No, ainakaan nyt ei enää todennäköisesti tarvitse mennä töihin ja saa rauhassa keskittyä loppuajan itseen ja vauvaan. Aikomuksenani oli aloittaa äitiysloma toukokuun puolivälin paikkeilla noin kuukausi ennen laskettua aikaa, nyt tulee sitten lomalle 3 viikkoa enemmän pituutta. Ensi viikolla on tarkoitus yrittää päästä oman lääkärin luokse vielä kyselemään lisää tilanteesta. Pitää myös kysyä voinko jatkaa vesivalmennusta. Olen tykännyt siitä hirveästi, se on enemmän rentouttavaa kuin rasittavaa enkä millään haluaisi siitä luopua, mutta katsotaan mitä lääkäri sanoo.

Nyt tuli kovasti omanapaista tekstiä ja mies heräsi, täytyy mennä aamupalalle, joten jätän muiden kommentoinnit ensi kertaan :wave:

Hyviä vointeja kaikille!

fleur + nappi rv 32+4
 
Voi Fleur! :hug: sulle. Tää raskausaika tuntuu kyllä olevan yhtä jännittämistä ja piinaa varmasti ihan loppuun asti.

Niin, mulla on ollut tänään aika jännityksentäyteinen päivä. Kuten tuolla toisessa pinossa kirjoitin, mulla alkoi tänään joskus aamuyöllä tulemaan rusehtavaa vuotoa. Ainakin 2 pikkuhousunsuojassa sitä oli ihan kunnolla. Mies yritti lohduttaa, että se on varmaan ihan normaalia alkuraskauden vuotoa. No, oman mielenrauhan vuoksi päätin kuitenkin kokeilla, saisinko varattua vielä samalle päivälle jotakin gyneä, joka voisi ultrata tilanteen. Sainkin ajan yhdelle lääkäriasemalle ja siellä gyne teki ultran. Kuulemma vuoto oli loppunut ja kaikki näytti hyvältä gynen mielestä. Siellä sitten samalla näkyi 1 pienen pieni alkio. Sykkeitä ei vielä varmuudella näkynyt, vaikka gyne yrittikin tiirailla. Hänen mielestään saattoi olla, että sykettäkin olisi ehkä ollut. Toisen alkion osalta gyne sanoi, että paikka, mihin se olisi kenties kiinnittynyt, olisi nähtävissä, muttei siis ihan varmasti. Eli varmuudella yksi kunnolla kyydissä, ja toinen on todennäköisesti menetetty (alkio kiinnittynyt, muttei lähtenyt kehittymään). Tämä vuoto kuulemma saattoi hyvin olla tästä toisesta menetetystä alkiosta ja sen istukasta. Että sellasta. Nyt täytyy vaan ottaa rauhallisesti ja ajatella positiivisia asioita.

Kati & Papu rv 5+6
 
Tervetuloa Helkkynen!

Fleur ja Kati231 :hug: Toivottavasti kaikki on kunnossa teidän pikkuisilla!

Siranna kyseli sen käyttämäni taikasienen merkkiä. Laatikko löytyi vielä siivouskaapista ja siinä lukee Ihmesieni Foxtel. Taisin tuon saada joltain viime kesänä lahjaksi, joten en osaa sanoa mistä juuri tuota merkkiä saisi hankkia. Mutta onhan noita ihme/taikasieniä myytävänä vähän joka kaupassa, Tarjoustalossa ja rautakaupoissa olen ainakin nähnyt. Suosittelen kyllä kokeilemaan ensiksi sienen tehoa ennen kuin kuskaat pöydän ja tuolit hiottavaksi ja maalattavaksi. Voi hyvin olla, että tehoaa teilläkin =) Niin joo, se pahiten likainen tuoli meillä on maalattu ja pöytä ja tuolit lakattuja. Kaikkiin tahroihin kyllä tehosi ja totta on, että mitään pesuainetta ei tarvita. Sieni vaan ja vähän vettä.

Iidaliina kaipaili sitä masukuvaa. Tässä olisi tämänpäiväinen: http://www.aijaa.com/v.php?i=1961141.jpg

Mulla oli eilen neuvola. Viime kertaiset uhkakuvat liiallisesta lapsivedestä olivat sitten kääntyneet niin, että kasvu oli taas normaalia. Vain puoli senttiä parissa viikossa tullut lisää sf-mittaan! Painokin noussut kohtuullisesti, vain 200 g per viikko! Tuota kyllä vähän ihmettelen, kun tuntuu, että syön jatkuvasti. Mutta kaipa se pikkuinen sitten ottaa osansa tästä mun ruokamäärästä.

Elelen tässä äitiyslomani ensimmäistä päivää. Kävin shoppailemassa Itäkeskuksessa. Olen koittanut etsiä kaupoista sellaista vaatetta pikkuiselle, jolla tultaisiin sitten sairaalasta kotiin. Ajattelen, että silloin ei olla kierrätysvaatteissa, vaikka niitä onkin tuolla kaappi täynnä. Vihdoinkin löysin sellaisen kivan hupullisen plyyssihaalarin H&M:ltä, joka ei ole vaaleanpunainen eikä -sininen. Meillä kun ei siis vieläkään tiedetä kumpaa laitokselta kotiin sitten kuskaillaan. Tuon haalarin alle aion sitten kyllä varata jonkinlaisen yhdistelmän niitä käytettyjä vaatteita, bodyn/paidan ja kaiken varalle puolipotkarit. Täytyy sit vaan sään mukaan katsella mitä pukee, voihan olla, että on tosi lämmintäkin silloin kun kotia päin matkaillaan ettei tarvitse niitä potkareita lisäksi. Itselleni ostin jo yhden imetyspaidan ja -liivit. Ajattelin ne laittaa sinne omaan sairaalakassiini. Jännä huomata, että nyt äitiysloman alettua alkaa enemmänkin varautua siihen seuraavaan vaiheeseen eli synnytykseen.

Meillä on se perhevalmennus ensi viikolla. Mites Siranna, kuinka monta kertaa teillä oli valmennusta? Meillä tuo kutistui nyt vain yhteen kertaan, kun osanottajia ryhmäämme on niin vähän. Pikkaisen harmittaa, ajattelin tutustua siellä valmennuksessa paikallisiin samassa tilanteessa oleviin ja nyt todennäköisesti valmennuksessa ovat läsnä vain minä ja mieheni :(
Mun pitäisi myös varata aika siihen sairaalaan tutustumiseen. Tämä viikko vaan meni sijaista perehdyttäessä tosi vauhdilla ja siksi tänne kirjoittaminenkin jäi viikolla. No, nyt kun pyörin täällä kotona kirjoittelen varmaan useamminkin.

Mutta nyt pitää taas mennä syömään jotain ja ajattelin heittää hetkeksi sohvaperunaksi telkkarin ääreen. Josko sieltä vaikka tulisi jotain järkevää?

Miinamaria ja pikkutyyppi 34+6
 

Yhteistyössä