Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

Neuvolassa taasen käyty,
Painoa tullut edellisestä kerrasta 600g eli yhteensä 6 kg 600g
rr ok, pissa ok
kohdunpohja 29, nyt keskikäyrällä aiemmin yläkäyrällä.
syke 140, liikkeet ++
PT edelleen.

Lapsivakuutuksesta tuli vihdoin päätös alkuviikolla, että olemme saaneet sen =)
ajattelin kyllä kun ikääkin on jo 39, että saadaanko ollenkaan.

Uni on jotenkin rauhatonta ja herään pariin otteeseen yön aikana.

Töissä olen ollut ihan normaalisti (vammaisten autettu asuntola), vielä olisi 4 viikkoa ja pari päivää äitiysloman alkamiseen.

Viikonloppuja kaikille =)

anjamarita ja Sara 30+3
 
Hello!

Neuvolakuulumisia täältäkin:

Painoa tullut yhteensä 14kg,huhhuh
hemog.tippunut,nyt 122
verenpaineet hyvät,106/71
SF 31
syke 150 ++

Eli täällä kaikki ok lukuunottamatta mukavaa turvotusta joka tuntuu vaan pahenevan päivä päivältä. :( Joku hermo on vissiin jumissa joten kättä särkee,sormia pistelee ja välillä koko käsi on tunnoton!Meen maanantaina lääkäriin ja pyydän kirjoittamaan sair.lomaa äippäloman alkuun asti(4.6 alkaa mammaloma).

Vähän hurjalta tuntuu kun tuolla meidän heinämammoissa on jo pari kaksosten ylpeää äitiä saannut viikon sisällä kääröt syliin.Aika tuntuu menevän kuin siivillä!Tässähän saa jo kohta pakata sairaalakassin valmiiksi vaikka H-hetkeen onkin vielä 8 viikkoa! :)

Mukavaa viilonloppua kaikille!!!

T:bella&rinssi 32+1 :heart:
 
Voi kanella. :hug: Toivotaan nyt vielä kuitenkin, että kyse ei olisi keskenmenosta. Jos ei ole kipuja niin toiveita on, että siellä vain falskaa kohdun suu tai joku muu harmiton juttu. Pidetään toivoa yllä niin kauan kuin toisin todistetaan. :hug:
 
Voi ei, Kanella! Mikäs on tilanne nyt? Kovasti jaksamista sulle ja iso :hug: ! Muista, että monella saattaa tosiaakin alkuraskaudessa olla vaikka minkälaista ihan runsastakin veristä vuotoa, mutta silti kaikki on hyvin. Yhdellä tutullani tuolla lapsettomuuspuolen plussanneissa oli nimenomaan runsasta veristä vuotoa, joka johtui hematoomasta. Kaikki on hänelläkin tänä päivänä ihan hyvin. Toivoa ei siis saa vielä minnekään heittää, eihän?

Mites Iida-Liina ja Miinamaria teillä menee?

Täällä omaan napaan ei kuulu mitään sen kummempaa uutta: tolkuton väsymys jatkuu edelleen. Ei ole ihmeempiä vatsatuntemuksia kuin aivan silloin tällöin, edelleen ainoastaan iltaisin rinnat vähän arat, mitään mielitekoja ei sen kummemmin ole, joten aika oireetonta elämää vietetään.

Kati & Papu rv 9+6
 
Kiitos halauksista :) . Vuoto kesti niukkana päivän ja loppui sitten. Kun rupesin katsomaan kalenteria, niin totesin, että vuoto osui ajalle, jolloin minulla normaalisti olisi ollut kuukautiset. Toivon siis kovasti, että tämä selittäisi vuodon. Raskausoireet jatkuvat edelleen. Minulla on 1,5 viikon päästä neuvolassa ultra, joten siihen asti yritän jaksaa epätietoisuutta ja toivoa parasta, jos ei nyt mitään uutta huolestuttavaa ilmene. Koko ajan tässä kyllä saa pelko perseessä olla - mutta niin kai sitä tietyllä tapaa on mahdollisen lapsenkin kanssa loppuelämänsä.
 
Toivotaan Kanella että olis kyse jälleen vaan harmittomasta vuodosta. Mutta varmasti tuollaset vuodot huolestuttavat. Mä ainakin huolestuin puolestasi.

Kiva kuulla Anjamaritan ja Bellan neuvolakuulumisia. Onneksi neuvoloissa kaikki hyvin! Ikävää tuo Bellan turvotus! Se vaikuttaa niin moneen asiaan, kun on nivelet kipeänä turvotuksesta. Ei oikein tämä kirjoittaminenkaan ole kivaa.

Niin, mitäs tänne. Paksusti voin edelleen kotona. Eilen sain taas tarmonpuuskan ja pesin muutaman ikkunan. Kateellisena katselin kun naapuri, joka muutama viikko sitten sai vauvan jo kykki pihallaan rikkaruohoja kitkemässä. Se kyllä antaa toivoa, että minäkin jo juhannuksen tienoilla voisin saada jotain pihallakin aikaiseksi. Ilmeisesti vauvan pään kiinnittymisestä johtuvat kivut tuolla alapäässä ovat ajoittain tosi sietämättömiä. Mutta ne kertovat siitä, että jotain siellä tapahtuu ja sitä mukaa vauva muuttaa meille asumaan! Kovasti pikkuinen liikkuu taas tänään. On oikein myllerrys mahassa menossa. Juu, mutta kaikki siis periaatteessa hyvin. Jos ja kun tulee lähtö, koitan käydä itse kertomassa siitä. Yksi ystäväni on luvannut käydä laittamassa teille viestiä kun pikkutyyppi on tullut maailmaan. Kyllä täällä sellaista jännitystä on ilmassa. Mies kysyy aina töistä soittaessaan joko vauva tekee tuloaan maailmaan. Ja yksi ystäväni jo ensimmäisenä kysyi kuullessaan ääneni puhelimessa joko olen synnyttänyt. No, kaipa sellaisiin kysymyksiin pitää nyt vaan tottua. Loppujen lopuksi olen itse vielä kuitenkin aika rauhallinen asian suhteen. Tulee kun on tullakseen. Vähän sama asenne kuin vuosi sitten kuumeilussa :LOL: Nyt vaan toisenlaiset asiat mielessä...

Mutta taidan mennä nyt laittamaan lasagnea ja sen uunissaoloajaksi olen menossa saunaan. Täällä alkaa siis olla käytössä kaikki S:t. Eilen niitä kahta muuta ja tänään saunaa ;) Älkää vaan sanoko, että kaikkea pitäisi jaksaa samana päivänä ???

Sateesta nauttien tuleva rikkaruohojen tappaja Miinamaria ja (pikku)tyyppi 39 tasan
 
Miinamaria, tsemppiä sulle vielä viimeisiin hetkiin kotona ennen h-hetkeä! Varmaan siellä teillä on jo jännät paikat. Lähtöhän voi periaatteessa tulla koska tahansa... Ihanaa!

Oma (.) täällä melko oireeton elämä sen kun jatkuu. Väsymys ei tosin mihinkään katoa, se on kyllä huomattu. Vatsassa ei ole juuri minkäänlaisia tuntemuksia ja kaikki ruoka maistuu enemmän kuin hyvin. Olisipa jo kohta aika mennä sinne np-ultraan ja veriseulontaan.

Kati & Papu rv 10+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati231:
Miinamaria, tsemppiä sulle vielä viimeisiin hetkiin kotona ennen h-hetkeä! Varmaan siellä teillä on jo jännät paikat. Lähtöhän voi periaatteessa tulla koska tahansa... Ihanaa!
Joo, ja jännemmäksi koko ajan muuttuu. Illalla jäi vessapaperiin vähän tuhrumaista eritettä ja siksi laitoin yöksi pikkuhousunsuojan. Tänä aamuna tuossa kuuden aikaan kun mies oli lähdössä töihin tunsin jotain lorahtavan housuihin. No, nyt sitten pikkuhousunsuojasta oli helppo katsoa, että lorahdus oli haaleanvaaleanpunaista. Soitin sairaalaan ja se taitaa olla lapsivettä. IIIKKK!!! Tänäänkö se nyt sitten alkaa? Hoitaja käski seurata tilannetta ja tulla vielä tämän päivän aikana näytille. Ilmoitin töihin matkalla olevalle miehelle, että pitää varmaankin tulla kesken päivän pois mua kuskaamaan. Aikas jännää ihan oikeasti nyt!!!! Mitään supistuksia en vielä ole tuntenut, ehkä enemmänkin on sellainen menkkamainen olo. Pitää tässä alkaa puuhastelemaan noita kotihommia, josko sitä lapsivettä alkaisi lorahtelemaan enemmänkin kuin pikkuhousunsuojan verran...

Jännäilevä Miinamaria tyyppinsä rv 39+1 kanssa
 
No nythän täällä alkaa tapahtua! Onpas miinamarialla jännät paikat. Täällä ihan jännittää puolestasi. Taisi se eilinen sauna tepsiä ainakin jonkun verran. =)

Kiva kuulla Bellan ja anjamaritan neuvolakuulumisia. Tuo turvotus on kieltämättä ikävää. Minullekin sitä on alkanut ilmaantua jo jonkin verran. Jäisiä mansikoita meni kipollinen tänäkin aamuna ihan vain turvotuksen välttämiseksi. Osaattekos muuten kukaan sanoa kuinka tuon SF-mitan voisi itse mitata? Täällä kun ultrataan joka käynnillä niin mitään SF-mittoja ei oteta. Ihan vain omasta mielenkiinnosta olisi hauska vertailla omaa SF-mittaa muiden mittoihin.

katilla on tullut jo 10 viikoa täyteen. Minusta oli ainakin hienoa ohittaa pyöreitä kymmenyksiä. Ihan kuin olisi ollut syntymäpäivä. =) Koskas sinulla on NT-ultra?

Omaan napaan ei kuulu mitään niin jännää kuin miinamarialle. Lauantai iltana toukka keksi möyriä mahassa oikein kunnolla, tuloksena se ,että se oli sunnuntai iltaan mennessä mahassa todennäköisesti poikittain. Ja voin sanoa, että ensimmäisen kerran vauva painoi sisällä oikein kunnolla. Tuntui, että se tulee kummastakin kyljestä ulos. Eihän tuo pikkuinen vielä kovin iso ole, mutta on se kuitenkin jo sen kokoinen, että poikittain masussa makaaminen tuntui minusta varsin epämieluisalta. Etenkin tuntui että vasenta puolta painoi takapuoli ja jalat tunkivat kylkiluiden väliin. Mitään liikeitä ei kauheasti tuntunut, enkä sitä edes yhtään ihmettele, sillä miten siinä asennossa enää edes mahtuisi liikkumaan. Tänä aamuna olo tuntui jo paljon helpommalta, joten luulen, että vauvelikin on tajunut että kylkiluiden väliin pingottautuminen ei ole kaiken paras asento. =)

Huomenna menen taas lääkäriin. Jännä kuulla taas vauvan painoarvio, sillä nythän sen pitäisi kasvaa aivan hurjaa vauhtia. Ja tietysti on ihana kurkata nuppua ruudulta. :heart:

Eilen kävin katsomassa ystävän kuukauden ikäistä vauvaa. Ystäväni kysyi, että onko minulla sellainen olo, että kohta meilläkin pyörii pieni ihminen kodissamme. Totesin siihen, että itse asiassa ei ole. Nyt minulla on vain sellainen tunne, että tämä raskaus on tällainen ikuinen olotila ja itse vauvan maailmaan tulo tuntuu hirveän kaukaiselta. :eek: Onkos teillä muilla samanlaisia fiiliksiä? Koko ajan sitä tietää, että vauva jossain vaiheessa putkahtaa maailmaan, mutta silti asia tuntuu jotenkin epätodelliselta. Ehkä asia muuttuu konkreettisemmaksi vasta tuossa viikkojen 30 jälkeen, kun maha alkaa ihan oikeasti painamaan ja synnytystäkin rupeaa ehkä siksi kuumeisemmin odottamaan.

Heh. Meninkin sanomaan sanomaan, että vauveli on muuttanut asentoaan. Nyt se työntää taas jalkojaan vasemmasta kyljestä läpi.

Toivottavasti kanellan vauvelilla on kaikki hyvin. Nuo alkuraskauden vuodot ovat kyllä ikäviä. Hyvä että vuoto on loppunut ja hyvältä kuulostaa myös se, että raskausoireet jatkuvat. Tarrasukkia ja sitkeyttä pienokaiselle! :heart:

Mukavaa maanantaita! :flower:
Miinamarian tilannepäivityksiä odotellen.
Iida-Liina ja nuppu 25+5

Sirannan vauvauutisia odotellan myös kovasti :heart:
 
Tulin tässä kertomaan, että lähden kohta näytille sinne sairaalaan. Eipä tässä aamun aikana ole sanottavammin tullut tuota lapsivettä (ilmeisesti), mutta koska neuvolassa ei tehdä sisätutkimuksia, niin kaipa se on siellä äippäpolilla käytävä. Neuvola-aikakin on kyllä tänään. Soittelin aamulla terkkarin vastaajaan etten ehkä saavu paikalle ajallani. Eniten epäilen itse nyt limatulppaa, mutta koska väri (vaaleanpunainen) täsmää myös lapsiveteen niin eiku tarkistukseen! Jos musta ei kuulu illan aikana, niin olen jäänyt sinne sisään ja sieltähän ei sitten enää tulla kuin nyytti kainalossa kotiin. Muussa tapauksessa tulen tännekin infoamaan mitä kuuluu.

Miinamaria pikaisesti
 
Miinamarian kuulumisia myös täällä oikein innolla odottamassa! Just kun pääsin sanomasta, että "lähtöhän voi tulla milloin tahansa...". Varmasti ihanaa, kun vihdoin alkaa tapahtua. Täällä odotellaan...

Iida-Liina, joo 10 viikkoa meni sitten täyteen. Ei uskoisi. Toisaalta, aika kuluu niin ärsyttävän hitaasti, että sitä toivoisi kohta alkaa tapahtuvan jotakin omassa kropassa. Mullahan se np-ultra on 2.6.

Ultrasta vielä sen verran, että itse asiassa olen menossa lapsettomuusklinikalle ultrattavaksi tällä viikolla. Tämä oikeastaan ihan oman mielenrauhan vuoksi. Mä olen ollut jotenkin niin oireeton, että on alkanut epäilyttää, onko kaikki ihan kunnossa. No, varmasti on, mutta haluan nyt kuitenkin mennä. Varsinkin, kun ollaan tässä lähiviikkoina lomailemaan lähdössä, niin haluan varmistaa tilanteen ennen sitä. Tiedän, tiedän - ehkä tää on hätävarjelun liioittelua, mutta päätin silti mennä. :)

Kati & Papu rv 10+1
 
Takaisinhan ne mut passitti... Vuoto on kuulemma harvinaisen juoksevaa veristä valkovuotoa, joka on ihan normaalia tässä vaiheessa. Ei siis ollut kyse lapsivedestä vaikka väri täsmäsikin. Mutta huippuhienoa siinä käynnissä oli se, että sain varmuuden siihen että tämä on normaalia ja kaiken lisäksi sanoivat, että yleensä tällaisen vuodon alkamisesta ei mene enää montaa päivää kun on sitten tosi toimien aika.

Ja sit vähän purkausta: Mä vähän yritin vauhdittaa niitä tosi toimia tuolla pihahommissa, mutta eihän sitä pitkään jaksa haravoida kovaa maata näillä viikoilla =) Mutta harmittaa sekin, kun naapurien ukot tekee innoissaan pihatöitä ja tää meikäläisen isäntä vaan juoksee omissa -ah niin tärkeissä- harrastuksissaan. Tänäänkin lupasi olla kotona jo seitsemältä ja just vajaa viis minuuttia sitten tuli tuohon paikalle. Ja oikeasti vapaapäiviinkin pitää sitten ottaa työvuoroja tai painella pitkin etelä-Suomea harrastamassa ettei vaan voisi tehdä pihahommia. Mä sitten yritän naapureille selittää, etten mä oikein nyt voi ja kun tuota isäntää ei nyt taida kiinnostaa. Niinkuin ei kiinnostakaan. Mä en vaan ymmärrä miten me tuo piha ylipäätään saadaan millekään mallille tänä kesänä jos tuon körilään kiinnostus on miinuksella jatkuvasti. Harmittaa kun toista ei kiinnosta :| Mutta tällaiset purkaukset kai kertoo turhautumisesta ja se on nyt vallalla ei pelkästään tuohon ukkoon vaan tähän raskauden tilaankin kai pikkaisen.

Tulen taas kertomaan kun on jotain uutta kerrottavaa =)

Miinamaria
 
No höh. Minä jo luulin, että miinamaria pääsi tositoimiin. Mutta ei sitten kuin odotellaan uutta lähtöä. =) Kaikki sympatiat sinulle tuon pihaprojektin takia. Minulle tulee vastaan sama pulma syksyllä. Täällä kun asiat menevät hieman nurinkurisesti Suomeen verrattuna, niin pihan annetaan kaikessa rauhassa ränsistyä kesän kuumimmat helteet kun ei siellä kuitenkaan pystyisi enää päivisin olemaan. Syyskuusta alkaakin sitten pihan kunnostaminen "talvikuntoon" siis oleskelukuntoon. Kesän aikana kaikki kasvit pudottelevat helteestä johtuen paljon lehtiä ja kaikki pikkukukka istutukset kuolevat. Olenkin jo etukäteen pähkäillyt, että miten ihmeessä saan pihan siistiin kuntoon syyskuun alkupuoliskolla kun laskettu aika on elokuun lopussa. Ja voin myös vannoa, että meilläkään miestä ei saada pihatöihin haravoimaan, saati sitten istuttelemaan mitään kasveja. Ymmärrän täysin turhautumisesi. Täälläkin tullaan todennäköisesti kiskomaan vielä hiuksia päästä tuon pihan takia.

Sitten neuvolakuulumisia. Paino oli noussut edellisestä kerrasta 2kg, joka oli lääkärin mielestä ihan hyvä. Sitten jostain kumman syystä minulla oli jonkin verran lämpöä, ei niin paljoa, että asiaan puututtaisiin, mutta olipahan koholla jonkin verran. Täytyy itse ilmeisesti ruveta mittailemaan lämpöjä aamuisin, sillä ei minulla ainakaan nyt ole yhtään sellainen olo, että olisin tulossa kipeäksi ja siitä vanhastakin flunssasta pääsin eroon jo reilu viikko sitten. Pissa ja verenpaineet olivat normaalit. Vauveli oli ultratessa uneliaalla tuulella, mutta sydän sykki reippaasti. :heart: Painoarvioksi saatiin 680g, joka täällä on kansainvälisten mittareiden mukaan keskitasoa, mutta minun korvaan se kuulosti aika pieneltä. Syötinkin lukeman tekayn sivuille ja sen mukaan painoarvio asettuu alakäyrälle, mutta pysyy onneksi kuitenkin suomalaisenkin mittapuun mukaan normaalin rajoissa. En sinänsä ole yllättynyt yhtään, että vauva on pikkuinen, sillä ei minun mahanikaan edelleenkään mikään järin suuri ole. Ehkäpä pikkuinen aloittaa kohta kovan lihomisspurtin. :heart: Sain lääkäriltä lähetteen sokerirasitukseen, johon taidan mennä ensi viikolla juuri ennen Suomen matkaa. Lääkäriltä on hommattu myös lentolupa, jos joku sellaista paperia keksii jollain lentokentällä kysyä.

kati, tiedän tarkalleen mitä tarkoitat sillä kun tuntuu, että aika kuluu äärettömän hitaasti ja että kaikkien muiden raskaudet kyllä etenevät hurjaa vauhtia, mutta oma odotus vain junnaa paikoillaan. :D

Taidankin tästä kohta lähteä mammajoogailemaan. =)
Hyviä vointeja!
Iida-Liina ja nuppunen 25+6
 
Joo, täällä kans luultiin Miinamarian päässeen tositoimiin. No, tällaista se on. Kyllä se oikea h-hetki sieltä vielä tulee. Kärsivällisyyttä.

Oma (.) Huomenna rv 10+3 menen ns. hermoultraan klinikalle tarkistamaan tilanteen. Kaikki siis tän oireettomuuden (tai vähäisten oireiden) takia. Eilen tosin illalla alkoi oikealla puolella lähellä nivusia tuntumaan outoa kipua, joka jatkui tähän päivään saakka. Ei niinkään kohdussa, vaan ennemminkin sen ulkopuolella. Onko nää sellaisia liitoskipuja vai mitä ne on? Voiko olla edes näin aikaisessa vaiheessa?

Kati & Papu rv 10+2
 
Kiitos Iida-Liinalle myötätunnosta pihahommien suhteen! Pidin sitten maanantai-iltana jäkätyshetken asiasta ja eilen illalla sitten tehtiin taas hetki hommia ihan yhdessä. Toivottavasti se sun miehesi myös syksyllä edes pienestä myötätunnosta tekisi jotain hommia...

Ja tuosta tositoimiin pääsemisestä... Kyllä sinne vielä tässä parin seuraavan viikon aikana mennään. Tänä aamuna pelästyin, kun en heti tuntenut pikkutyypin liikkeitä. Mutta tulihan ne liikkeetkin sieltä kun join mehua ja rentouduin sohvalle masua silittämään. Ensiksi tuli vauvalle hikka ja sitten alkoi muunkinlaiset liikkeet. Pitäisi nyt vaan päästä neuvolaan tällä viikolla, kun siellä sairaalassa ei noista neuvolan rutiineista otettu kuin sydänäänet. Mutta eiköhän sekin järjesty.

Harmittaa vaan se, että nyt siitä maanantaiaamun hulahduksesta hamaan jälkivuodon loppumiseen on koko ajan pidettävä jonkinlaista sidettä tai suojusta pikkuhousuissa. Sitä sellaista maanantaiaamun tyylistä vaaleanpunaista valkovuotoa kun tulee silloin tällöin pitkin päivää sopivina lorauksina. Mutta suojassa se sitten muuttuu ruskeaksi ja sitä ei kai sitten lapsivesi tee. Mun alapää ei vaan oikein tahdo kestää noita vaippoja :/ varsinkaan tuollalailla melkein kuivina useampia päiviä peräkkäin...

Täytyy taas koittaa keksiä jotain tekemistä. Mies on tänään koko päivän töissä, tulee vasta puolen yön aikoihin kotiin. Mutta ulkona on sopivan lämmintä, kivaa!

Mukavaa päivää kaikille!
Miinamaria ja tyyppi 39+3
 
Ihan pikaiset kuulumiset tässä ennen neuvolaan lähtöä. Ensiksi Kanellalle ja Katille peukut pystyyn ja tsemppiä! Uskotaan edelleen, että kaikki on ja jatkuu hyvin.

Ja mitäpä minulla tuomisina sairaalasta? Ihana, terve, 9 pisteen poika :heart: :heart: :heart: ! Leikkaus meni hyvin, vaikkakin kesti huomattavasti kauemmin, kuin oletin.

No niinhän tässä kävi, että poju heräsi heti kun pääsin koneelle! Palaan asiaan illemmalla.

Siranna ja poju 8 pv
 
Siranna, paljon onnea pienestä pojasta! Tosi ihanaa! Olet varmasti onnesi kukkuloilla! Kukapa ei olisi, jos kaikki meni loppujen lopuksi hyvin ja kun tuollainen ihanuus on kotona! Onnea vielä kerran koko perheelle! :flower: :flower:

Oma (.) sitten:
Kiitos tsempeistä - tän päivän ultrakäynti meni tosi hyvin ja tulos oli juuri sitä, mitä kaipasinkin. Oireettomuudesta huolimatta kaikki on siis tosi hyvin! Pikkuinen siellä liikkui tosi aktiivisesti; kiemurteli ja jalat ja kädet sätkivät minkä ehtivät joka suuntaan. Vauhtia siis riitti pienellä 37,7 mm kaverilla. Vastaa kuulemma jo viikkoja rv 10+5, vaikka nyt mennään kuulemma rv 10+2. Sen verran rakennetta lääkäri pystyi tarkkailemaan, että kuulemma selkäpuoli, vatsa, jalat, kädet, pään muoto näyttivät normaaleiltä viikkoihin nähden. Kohtu oli kans suurentunut ja kuulemma istukka tulee olemaan mulla vatsan etureunassa. Kaikki oli siis just sitä, mitä pitikin, joten nyt lopetan stressaamisen. Ai niin, kuulemma tässä vaiheessa on enää noin +/- 5 % todennäköisyys kesken menemiselle. Se lohduttaa. Lääkäri katsoi ultralla sisäkautta sekä vatsan päältä ja kokeiltiin kans 4D:tä siinä samalla. Sen kuva ei tosin vielä ollut mitenkään hyvä, kun sikiö on vielä niin pieni. Syke oli 168 eli kuulemma normaali viikkoihin nähden. Kaikki oli siis hyvin. Nyt on ihana tunne, kun ei tarvi pikkuisesta huolehtia. Kiitti teille kaikille tukemisesta! :)
 
Niin, Siranna valtavan paljon onnea pojasta koko teidän perheelle! Toivottavasti kaikki menee tästä eteenpäinkin hyvin! Tulethan sitten jossain vaiheessa kertomaan pojan mitat yms. tärkeät tiedot =)

Ihanaa, Kati että ultrassa kaikki hyvin. Jossain vaiheessa aina tulee se, että uskaltaa lopettaa tai ainakin vähentää stressaamista. Mutta kyllä sitä aina välillä tulee stressattua vauvan hyvinvoinnista vielä näillä viikoillakin ja uskoisin, että se huolehtiminen ei ainakaan vähene sitten kun vauva on maailmassa =)

Ja nyt ansaituille yöunille odottamaan, että mies tulee kotiin sieltä töistä...

Miinamaria ja vilkas tapaus 39+3
 
Pitääpäs korjata nopeasti vähän omia eilisiä kirjoituksiani. :ashamed: Eilen täällä palstalla ihmettelemäni vauvan pieni painoarvio viikkoihin nähden taisikin johtua vain huonosta kuulostani tai sitten vain numeroymmärtämiseni on mennyt aivan sekaisin tai englanninkieleni on pahasti ruostunut. Joka tapauksessa mieheni väittää kivenkovaa, että lääkäri sanoi vauvan painoksi 780g eikä 680g kuten minä luulin. Tuo sadan gramman lisäys alkaakin kuulostamaan jo ihan normaalilta ja se selittääkin miksi lääkäri piti sikiön kasvua täysin keskivertoisena. Ehdinpähän kuitenkin eilen illalla hermoilemaan asiasta ja googlettamaan vaikka mitä sikiön hitaasta kasvusta ja sen myötä myös kyseenalaistamaan lääkärin pätevyyden. :eek: Näyttää olevan tälle mammalle hyvä ottaa mies mukaan sinne lääkärikäynneille tai jos ei mies pääse niin vähintäänkin sitten nauhuri. :LOL: Nyt nukkumaan...
 
Hei taas!

Nyt on poju saatu taas nukkumaan, joten toivon mukaan ehdin kirjoittelemaan vähän pidempään kuin päivällä.

Ihanaa Kati että kaikki on hyvin! Eikö ole mahtava tunne nähdä pienokainen ultrassa ja saada vahvistus sille, että kaikki on ok? Nyt älä enää stressaa, vaan nauti oireettomuudesta niin kauan kuin voit.

Ja tässä tarkempia kuulumisiani:

Pojun mitat olivat 3205 g ja 49 cm. Jonkin verran keltaisuutta oli, mutta se kuuluu asiaan ennen laskettua aikaa syntyneillä ja nyt se on melkein kokonaan hävinnyt. Sairaalassakaan ei tarvinnut antaa valohoitoa.

Leikkaus siis meni hyvin, mieskin pysyi tajuissaan :D ja meni heti kuvaamaan poikaa kätilön tarkistaessa tulokasta. Luulin tosiaankin, että leikkaus ei kestäisi kauaa (kätilökin sanoi etukäteen niin), mutta kyllä siinä ensi viillosta parkaisuun meni reilu puoli tuntia. Kätilö totesikin miehelle jälkikäteen, että lääkäri ottikin tänään hyvin rauhallisen tahdin. Mutta kyllä se odotus oli sen arvoista, kun kuulin ensi parkaisun :heart: :'( =) Taisin siinä itkeä ja nauraa yhtä aikaa ja kuvittelin jo kuinka sisukalut hytkyy avoimessa leikkaushaavassa :D . Sain sitten pojun rinnan päälle vähäksi aikaa ennen kuin kätilö ja mies lähtivät häntä mittailemaan ja kapaloimaan. Haavan tai siis kahden haavan - kohtu ja vatsanahka - sulkeminen kestikin sitten vielä kauemmin ja tuntui tosi epämiellyttävältä. Välillä tuntui jo että ompelevat kurkussa asti, mutta onneksi anestesiahoitaja oli koko ajan tilanteen tasalla ja kyseli vointia ja antoi sen mukaan kipu- ja pahoinvointilääkettä. Koko leikkurihenkilökunta oli tosi mukavaa ja ystävällistä, joten siitä jäi kaiken kaikkiaan ihan hyvä kokemus.

Leikkauksen jälkeen minut kärrättiin heräämöön ja poika tuotiin myös sinne käymään. Parin tunnin sijaan taisin olla heräämössä n. 4 tuntia. Puudutus lähti melko nopeasti pois, mutta sitten riittikin kipuja. Tosin minuun pumpattiin kipulääkkeitä sen verran tiheään, että en varsinaisia kipuja joutunut kärsimään, mutta sen sijaan nukuin koko ajan. Jaksoin olla hereillä ehkä n. 10 minuuttia kerrallaan ja sitten taas torkuin. Jotenkin pinnallista unta se oli, koska kuulin koko ajan heräämön äänet, enkä virkistynyt ollenkaan.

Lopulta minut kuitenkin vietiin osastolle miehen ja pojan luo. Oli huikea tunne nähdä poika oikein kunnolla ja tietenkin myös mies. Hän oli ensin istunut poika sylissään 1,5 tuntia eikä ollut uskaltanut kättään liikauttaa, joten käsi oli ihan jumissa. Osastolla poju laitettiin omaan koppaan ja mies kärräsi häntä jo sen verran tiheään hoitajien tarkistettavaksi milloin sinisyyden ja milloin minkäkin vuoksi, että olivat lopulta kehottaneet tuoretta isää menemään kahville :LOL:

Tuo tiistai meni itseltäni pääasiassa torkkuessa ja poika olikin hoitajien hoivissa ensimmäisen yönsä. Muutaman tunnin välein häntä tuotiin kokeilemaan imemistä, mutta muuten sain nukkua rauhassa ja kerätä voimia takaisin. Keskiviikosta lähtien poika oli sitten vierihoidossa ja opeteltiin hoitamisen rutiineja. Oma toipumiseni lähti myös hyvin käyntiin, osittain varmaan kipulääkkeiden ansiosta.

Kotiin päästiin jo lauantaina ja alku oli hieman hakusessa, kun noita sairaalan rutiineja piti soveltaa kotiin. Tarvikkeet on siirtyneet paikasta A paikkaan B sen mukaan missä niitä eniten tarvitsee. Äkkiä kuitenkin kaikki on loksahtanut kohdalleen ja pojallakin on jo selvästi oma tunnistettava rytminsä. Niin, se rytmi muuten on yön kohdalla juuri sama, joka itselläni oli loppuaikoina. Eli nukkumaan puolilta öin, herätään 3-4 tunnin päästä, valvotaan hetki (syöttö+vaipan vaihto, vähän hyssyttelyä) ja sen jälkeen nukutaan taas 3-4 tuntia. Ihmeellistä, kuinka kroppa osaa valmistautua etukäteen!

Suuri yllätys oli muuten se, kuinka isoja kaikki vaatteet ovat! Vaikka ostin äitiyspakkauksen lisäksi pieni vaatteita, niin nekin ovat pääsääntöisesti reilun kokoisia. Jahka tästä vähän voimistun, niin täytynee käydä ostamassa parit pikkuruiset potkarit vielä.

Tässä muuten pari vinkkiä omasta kokemuksesta:
- ostakaa rintakumit etukäteen, todennäköisesti tulette niitä tarvitsemaan ja ne pelastavat imetyshetken
- kylpyöljyt, pesuaineet ja talkit ovat turhia, sillä nykyään suositellaan pesemistä pelkällä vedellä ja jos ihossa ei ole mitään erityistä, sitä ei tarvitse rasvata eikä talkita (jos niitä sitten tarvitsee, ehtii ne hankkia myöhemminkin vaikka lähikaupasta)
- nostakaa jalat ylös aina kun mahdollista, turvotus on mahtava!
- NUKKUKAA ainakin yhdet päiväunet silloin kun lapsikin nukkuu tai menkää ajoissa nukkumaan illalla, muuten se kostautuu seuraavana päivänä

Huh, tässä taas romaanin poikasta. Onkohan teksti ollenkaan järkevää? Olisi niin paljon kaikkea kerrottavaa, mutta ajatus pomppii hetkestä toiseen.

Ai niin neuvolakäynti. Pojalla oli kaikki hyvin. Paino on noussut sairaalasta lähdön jälkeen ja poju on myös yhtä jäntevä ja virkeä kuin lähtötarkastuksessa. Ilmavaivoihin hoitsu suositteli käyttämään Cuplatonia (joka oli jo valmiiksi ostettu), vaikka sen ohjeissa ei mainittu vastasyntyneen annostusta. Minulta poistettiin tikit ja sain hieman tarkennusta kipulääkkeiden käyttöön. Sain sairaalasta mukaan reseptin kahdesta lääkkeestä, mutta tarkempi käyttöohje jäi vähän epäselväksi. Olen tunnetusti lääkevastainen ja yritin jo pärjätä miedolla kipulääkkeellä, mutta huomasin eilen, että ei onnistu vielä. Haava on kyllä parantunut hyvin, mutta vatsa on edelleen erittäin arka ja kipeytyy herkästi liikkeistä.

Tässäpä tällä kertaa päässä liikkuneet ajatukset. Luulen, että äo ei edelleenkään ole lähelläkään normaalitasoa, sen verran usein joutuu vieläkin kysymään "ai mitä" kun mies jotakin sanoo :LOL:

Varmaankin roikun täällä vielä mukana ja yritän välillä ehtiä kirjoittelemaan vauva-arjen kuulumisia teille. Nyt jännään Miinamarian tilannetta kun kerran merkkejä h-hetkestä on jo ilmassa! Sitten saadaankin vähän aikaa odotella seuraavia, Bella ja Anjamarita taitavat olla jonossa lähimpänä.

Hyvät voinnit kaikille, tämä lähtee nyt myös nukkumaan, jotta voin taas kohta herätä! :p

Siranna ja poju 8 pv
 
Olipa kiva lukea Sirannan kertomusta. Onneksi kaikki on hyvin!

Ja Iida-Liinan nuppunenkin sitten normaalin käyrillä =) Joskus on hyvä, että on ne kahdet korvat kuuntelemassa...

Oma (.) Merkkejä lähestyvästä H-hetkestä on edelleen ilmassa, mutta ei sitten mitään sellaista, joka laittaisi lähtemään sairaalaan. Aamulla supistuksia oli n. 10 minuutin välein, kestoltaan ehkä 45 sekuntia kerrallaan. Mutta sitten kun kello tuli 11, nekin loppuivat. Päiväunilta herätessä tuossa reilu tunti sitten oli isomman hädän olo, mutta vessassa en saanut aikaan muuta kuin hirveän kipukohtauksen. Kai se sitten on niin, että pikkuinen (kun kerran painaa todennäköisesti sen yli 4 kiloa) näissä mun asennon vaihdoksissa aiheuttaa mulle jo kaikenlaisia kipuja. No, onpa lähtö taas hetken lähempänä. Mä en vaan nyt millään malttais enää odottaa ja ahdistaa se, ettei voi/uskalla lähteä kotoa enää kovin kauas ainakaan yksikseen autolla. Tuollaisen vessassa tulleen kipukohtauksen aikana en ainakaan uskaltaisi kyllä olla liikenteessä täällä ruuhkaisilla teillä. Tulis helposti kalliiksi sellainen toiminta :LOL:

Mutta kaipa tästä pitäisi hetkeksi mennä edes pihalle istumaan. On siellä sen verran kaunis ilma.

Tsemppiä teille masunkasvattajakavereille!
Miinamaria 39+4
 
Ihania kuulumisia oli Sirannalla! Tuntuu kirjoituksesi perusteella siltä, että arki pienen pojan kanssa on lähtenyt enemmän kuin hyvin käyntiin.

Yksi tyhmä kysymys tuosta sektiosta eli se siis ilmeisesti tehdään puudutuksessa, eikä kokonaan nukuteta?

Miinamaria, sunkin lähtö sitten lähestyy... Eiköhän kaikki tuon tyyppiset oireet kerro siitä, että synnärille lähtö on ihan kulman takana. Varmaan aika hurjaa, kun noita supistuksiakin alkaa jo olla tuollakin tahdilla.

Iida-Liina, hyvä, että pienokaisen painoarvot taitaa teillä sit kuitenkin olla ihan kohdallaan.

Oma (.) juuri kun olen valitellut siitä omasta oireettomuudestani, niin ainakin eilen ja tänään on vatsassa ollut koko ajan jonkinlaista "elämää". Välillä nippaa sieltä, välillä täältä... Hyvää se vaan tietää.

Ai niin , enpäs ehkä tainnut kertoakaan (vai kerroinkin sittenkin...), että mä olen poissa netin ulottuvilta viikon verran, kun lähdetään Kreikkaan lomailemaan. Hyviä vointeja vaan kaikille! Miinamariallakin saattaa jo viikon päästä olla oma nyytti kotona, kun itse kotia palaan...
 
Onnittelut Siranna! Ja Katille ihanaa Kreikan reissua. Melkein olen kade, olen täydellisen rakastunut Kreikkaan, erityisesti Kreetaan, mutta nyt en ole muutamaan vuoteen päässyt käymään. Kielitaitokin rupeaa ruostumaan käytön puutteessa :(

Mulla on viikon takaisen vuodon jälkeen tullut lähes päivittäin ruskehtavaa tuhruvuotoa. Ultrassa en ole käynyt, mutta lääkäriystäväni mukaan voi olla ihan harmitonta, kun ei ole kipuja eikä ole muuttunut runsaammaksi. Itsellä vain epäilys kalvaa, että onko se pikkuinen enää hengissä. Ei kyllä ole missään vaiheessa uskaltanut edes ajatella, että tässä raskaana olisi ja vauva oikeasti joskus syntyisi. Saa nähdä kauanko pää kestää jatkuvaa epävarmuutta.
 
Heippa!

Ilokseni tulen pyynnöstä ilmoittamaan, että ystäväni Miinamaria synnytti tänä aamuna kello 8.41 ihanaisen tytön, jonka mitat olivat 52 cm ja 3985 kg (pisujen ja kakkojen jälkeen ;) ), päänympärys 37 cm. :heart: =)

Onnea kovasti koko perheelle! :flower:

T. Kalenteri toisesta pinkasta
 

Yhteistyössä