Yhteinen vai omat tilit avioliitossa - pohdintaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aviovaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhteinen talous ja perhe, yhteiset tilit olleet papin aamenesta saakka ja koskaan ei ole rahasta tarvinnut tapella. Kaikki menot ja tulot yhteisiä.
Ja ennen kuin kukaan alkaa naukumaan miehen siivellä elämisestä, minä tienaan meidän perheessä enemmän.

Meillä yhteinen tili enkä ymmärrä, miksi pitäisi olla omat tilit? Yhteinen avioliitto, yhteiset lapset, yhteiset menot. Omia juttujakin saa ja voi ostella, eikä niitä kytätä.-

[QUOTE="vieras";28280745]No vaikkapa juuri siksi että jos sattuisi kortti katoamaan, niin kaikki rahat menee hyvin pian sen siliän tien..[/QUOTE]

Eikö kenelläkään ole mitään nostorajoitusta tilillään? Meillä ainakin on 500 euron nostoraja. Ja jos kortti katoaa, niin eihän sillä voi nostaa jos ei tiedä tunnuslukua.

[QUOTE="kiekura";28280756]Eikö kenelläkään ole mitään nostorajoitusta tilillään? Meillä ainakin on 500 euron nostoraja. Ja jos kortti katoaa, niin eihän sillä voi nostaa jos ei tiedä tunnuslukua.[/QUOTE]

Nostoraja koskee (ainakin yleensä) käteisnostoja eikä rajoita kortilla maksamista. Hankalaksihan varastetulla kortilla maksamista on yritetty tehdä, mutta mahdotonta se ei ole.

No tuo kuulostaa omituiselta, kun yhtäkkiä haluaa noin tehdä pitkän yhteisen tilin jälkeen.

Meillä taas on ollut aina omat tilit ja yhdessä on oltu 12v. Kumpikin näkee toisen tilin, voi maksaa laskut kumman tililtä vaan. Miehen tililtä (tienaava osapuoli, minä kotiäiti) lähtee lainat. On helpomi kun tietää, että miehelle jää vaikka 1100 euroa ja mulle jää kaikki mitä tulee ja sitten voidaan pohtia, että voi ostaa tuota, kun mulle jää vielä ruokarahat jne. Ei tartte aina kysellä, onko toinen ostanu mitään, ettei tili mene miinukselle. Jotenkin helpompi meille. Mutta tarpeen tullen siirretään toisen tilille rahaa ja kaikki on siis yhteistä. Ja vaikka lähden töihin, niin omat tilit on silti ja mies maksaa lainat. Mä sit varmasti joko heitän omalta tililtä yhteiselle säästötilille aina rahaa tai maksan laskuja enemmän tms. Oli ne kenen tilillä vaan, niin yhteisiä ne on.

Mä en ikinä suostuisi siihen, että palkat menee samalle tilille:

a) kortti katoaa-> rahat meni siinä
b) tilille murtaudutaan -> taas meni rahat
c) puoliso päättääkin häippästä ja tyhjentää tilit (näitäkin tapauksia on).

Sen ymmärrän, jos molemmat laittaa tietyn summan kuussa yhteiselle tilille ja lisäksi on omat tilit. Meillä ei ole yhteistä tiliä. Mä maksan kaikki laskut tililtäni ja mies siirtää niitä varten mulle rahaa. Kaikki muut menot mies maksaa (tai no nyt maksaa kaikki laskutkin kun oon hoitovapaalla).

Minusta olisi ahdistavaa, jos ei olisi ns. omaa rahaa ollenkaan, vaan kaikki olisi yhteisellä tilillä. Tulisi sellainen olo, ettei voi käyttää rahaa hyvällä omallatunnolla omiin juttuihin, vaikka itse olisi ne rahat tienannut.

Me ollaan mieheni kanssa oltu 11 vuotta yhdessä, ja meillä on kummallakin oma tili ja lisäksi yhteinen taloustili, jonne kumpikin siirtää 25 % palkastaan laskuja ja ruokaostoksia ym. varten. (Vuokraa tai lainaa emme enää joudu maksamaan.) Isommat ostokset sumplitaan yhdessä.

Suhteen alkuaikoina yhteistili ei vielä ollut käytössä, se maksoi kenellä kulloinkin oli rahaa. Mutta nykyinen systeemi on mielestäni parempi.

Mä en ikinä suostuisi siihen, että palkat menee samalle tilille:

a) kortti katoaa-> rahat meni siinä
b) tilille murtaudutaan -> taas meni rahat
c) puoliso päättääkin häippästä ja tyhjentää tilit (näitäkin tapauksia on).

Sen ymmärrän, jos molemmat laittaa tietyn summan kuussa yhteiselle tilille ja lisäksi on omat tilit. Meillä ei ole yhteistä tiliä. Mä maksan kaikki laskut tililtäni ja mies siirtää niitä varten mulle rahaa. Kaikki muut menot mies maksaa (tai no nyt maksaa kaikki laskutkin kun oon hoitovapaalla).

a) Useampi yhteinen tili
b) Useampi yhteinen tili
Meillä esim. on säätötili erikseen, lasten tilit erikseen jonne säästetään eri juttuihin rahaa jne.
c) En haluaisi elää suhteessa jossa tuollaiseen pitäisi varautua esim. pitämällä erillisiä tilejä.

Meillä on vain omat tilit, eikä käyttö- eikä edes katseluoikeuksia toistemme tileihin. Yhdessä maksetaan perheen kulut ja kumpikin saa käyttää yhteisten menojen jälkeen omia tilejään miten tahtoo. Yhdessä on oltu 34 vuotta. Kummallekaan ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi olla yhteinen tili, enkä kyllä siihen suostuisikaan, vaikka mulla on pienemmät tulot kuin miehellä.

[QUOTE="TMV";28280929]Minusta olisi ahdistavaa, jos ei olisi ns. omaa rahaa ollenkaan, vaan kaikki olisi yhteisellä tilillä. Tulisi sellainen olo, ettei voi käyttää rahaa hyvällä omallatunnolla omiin juttuihin, vaikka itse olisi ne rahat tienannut.

Me ollaan mieheni kanssa oltu 11 vuotta yhdessä, ja meillä on kummallakin oma tili ja lisäksi yhteinen taloustili, jonne kumpikin siirtää 25 % palkastaan laskuja ja ruokaostoksia ym. varten. (Vuokraa tai lainaa emme enää joudu maksamaan.) Isommat ostokset sumplitaan yhdessä.

Suhteen alkuaikoina yhteistili ei vielä ollut käytössä, se maksoi kenellä kulloinkin oli rahaa. Mutta nykyinen systeemi on mielestäni parempi.[/QUOTE]

Ei ole koskaan tarvinnut ahdistua omista menoista ja heräteostoksista, voidaan humputella sen verran mitä halutaan, kummallakin järjellä varustetut aivot. Jos ostetaan isompaa, esim. moottorikelkka, se jutellaan etukäteen mut näin se varmaan on vaikka olis erillisetkin tilit.

Eläissäni en suostuisi pelkästään yhteisiin tileihin, niin paljon on pankissa tullut nähtyä kaiken maailman soppia ja hampaiden kiristyksiä noiden kans..." c) En haluaisi elää suhteessa jossa tuollaiseen pitäisi varautua esim. pitämällä erillisiä tilejä" - kirjoitti Vaimo-rakas, mutta eihän tuota kukaan päätä, vaan niin se valitettavan usein menee...

Meillä on omat käyttö- ja säästötilit, ja niin on ollut aina. En osaa edes kuvitella, että olisi toisin! Onhan meillä yhteinen sitten se tili, johon S-bonukset menee, mutta sitä korttia ei kumpikaan ole höylännyt aikoihin ja tili on tarkoitus lopettaa - rahat menee matkarahoiksi.

Koskaan ei ole tarvinnut rahasta tapella myöskään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pankintäti;28280981:
Eläissäni en suostuisi pelkästään yhteisiin tileihin, niin paljon on pankissa tullut nähtyä kaiken maailman soppia ja hampaiden kiristyksiä noiden kans..." c) En haluaisi elää suhteessa jossa tuollaiseen pitäisi varautua esim. pitämällä erillisiä tilejä" - kirjoitti Vaimo-rakas, mutta eihän tuota kukaan päätä, vaan niin se valitettavan usein menee...

No, isompi omaisuus on turvattu avioehdolla puolin ja toisin. Jos meidän tilimme tyhjenisi toisen toimesta, ei siinä kumpikaan tyhjän päälle jäisi.

Meillä on omat tilit ja lisäksi yhteinen lainanhoitotili sekä ns. taloustili s-pankissa mistä ruokaostokset menee suoraan. Mun mielestä on hyvä että on omat tilit, kummallakin on oikeus ostaa mitä haluaa mutta arkea helpottaa tuo taloustili varsinkin nyt kun oon hoitovapaalla ja mies hoitaa kaikki laskut. Taloustililtä on myös helppo seurata paljonko meiltä menee ruokakauppaan rahaa. Rahat on tavallaan yhteisiä vaikka omat tilit onkin. Kumpikin saa ostaa mitä haluaa, toki isommista sovitaan yhdessä. Meillä on samanlainen tapa käyttää rahaa, joten aiheuta mitään ongelmia.

Mun äiti joutui pyytämään rahaa mun isältä (oli kotiäiti) ja koin jo sillon sen tosi alentavaksi. Joutua selittelemään mitä ostaa ja miks tarvii rahaa, oma tili niin ei tarvii selitellä kellekään mitään.

[QUOTE="vieras";28281022]Meillä on omat tilit ja lisäksi yhteinen lainanhoitotili sekä ns. taloustili s-pankissa mistä ruokaostokset menee suoraan. Mun mielestä on hyvä että on omat tilit, kummallakin on oikeus ostaa mitä haluaa mutta arkea helpottaa tuo taloustili varsinkin nyt kun oon hoitovapaalla ja mies hoitaa kaikki laskut. Taloustililtä on myös helppo seurata paljonko meiltä menee ruokakauppaan rahaa. Rahat on tavallaan yhteisiä vaikka omat tilit onkin. Kumpikin saa ostaa mitä haluaa, toki isommista sovitaan yhdessä. Meillä on samanlainen tapa käyttää rahaa, joten aiheuta mitään ongelmia.

Mun äiti joutui pyytämään rahaa mun isältä (oli kotiäiti) ja koin jo sillon sen tosi alentavaksi. Joutua selittelemään mitä ostaa ja miks tarvii rahaa, oma tili niin ei tarvii selitellä kellekään mitään.[/QUOTE]

Ymmärrän jos olet tuollaista kokenut ettei yhteinen tili ole sulle vaihtoehto edes. Mut todella voin kertoa että yhteinen tilikin toimii, toisilla. Meillä on toiminu eikä selitetä tai tilitetä mitään menoja ellei puhuta isoista hankinnoista.
Toisilla toimii toinen, toisilla toinen vaihtoehto. Exän kanssa en ikinä olisi suostunut yhteiseen tiliin, olisi taatusti hummannut kaikki rahat älyttömyyksiin. Meinas tehdä tiukkaa omien tilienkin kanssa, sillä oli aina rahat loppu ja minä jouduin kustantamaan hänenkin menojaan. Riippuu niin monesta asiasta.

Minusta olisi monimutkaista, jos olisi erilliset tilit. Minä saan palkkaa 1300 euroa kuussa, mies 1400 euroa. Jotenkin tuntuu, että kun noi summat on niin pieniä, niin menisi säätämiseksi eri tilien kanssa.

[QUOTE="Tiivi";28279981]Kun on yhteinen tili ja toinen sattuu kuolemaan, mitäs sitten? Ei se toinenkaan saa käyttää tililtä rahojaan ennen kun perunkirjoitukset on tehty...[/QUOTE]

Te joilla on jo yhteinen tili tai harkitsette yhteistä tiliä, niin muistakaa ottaa huomioon puolison kuolema. Tiedän tapauksen, jossa leski jäi tyhjän päälle kun yhteinen tili jäädytettiin perillisten pyynnöstä.

Muistakaa pankissa tehdä tili, joka on molempien nimissä. Esim. Jos tili ainoastaan miehen nimissä ja mies kuolee ensin. Tililtä saa maksaa vain miehen nimellä olevat laskut ei muuta.

Ja kun teette yhteistä tiliä niin kysykää jo pankkivirkailijalta, kuinka kuolemantapauksessa tilin käy.

Kannatan omia tilejä ja yhteistä tiliä, josta maksetaan esim. lainat ym.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Olemme miehen kanssa olleet naimisissa 11 vuotta. Lapsia on kaksi, 9- ja 6-v. Meillä on naimisiinmenon jälkeen ollut yhteinen tili, johon kummankin palkat tulevat ja josta sitten maksetaan kaikki. Lisäksi on säästötili, johon mies siirtää aina osan rahoista yhteiseltä tililtä.

Nyt mies alkoi eilen puhumaan, että haluaisi kummallekin omat tilit. Kummankin palkat siis tulisivat omille tileilleen, josta siirrettäisiin yhteiselle tilille sovittu summa lainan lyhennystä varten ja kuukausittaisia ruoka-, bensa- jne menoja varten. Loput rahat jäisivät "omaan käyttöön".

Minua aluksi jopa loukkasi moinen ajatus, en vaan tiedä miksi. Jotenkin tuntuu tosi kankealta systeemiltä. Lisäksi pohdin, jäisikö säästöön välttämättä juurikaan rahaa, ehkä jäisi? Huomasin itsestäni, että iso kaihertava asia on myös kateus miehen palkkaa kohtaan. Olemme samalla alalla, mutta mies on kouluttautunut pitemmälle ja lisäksi hän tekee lisätyötä n 3 iltana kuukaudessa. Siksipä hän saa n 1000 euroa enemmän palkkaa kuukaudessa kuin minä. Hänelle jäisi enemmän rahaa omaan käyttöönsä. Lisäksi itse alan tekemään lyhennettyä työaikaa syksystä alkaen, kun kuopus menee ekalle luokalle, palkkanikin siis pienenee samassa suhteessa.

Jotenkin tavallaan koen sen epäreiluna...vaikka en tiedä, miksi. Mies tekee lisätyötä ja sillä ajalla minä hoidan lapset ja kodin. Ja mies saa siitä itselleen mukavasti lisärahaa. Äh...en tiedä, johtaisiko omat tilit vaan kyräilyyn ja rahariitoihin omalta osaltani.

Antakaapa omia kokemuksianne ja ajatuksianne omista/yhteisistä tileistä avioliitossa.

Meillä on erilliset tilit. Ainoa yhteinen on S-pankin tili. Keskustelimme muinoin, että miten tehdään ja päädyttiin siihen, että molemmilla on omat tilit. Lisäksi minun nimissä on yhteinen säästötili. Säästötili oli alunperin vain minun käytössä (emme olleet vielä yhdessä), joten päätimme antaa tilanteen olla, vaikka toinenkin rahaa tilille siirtää. Kauppareissuilla jompikumpi maksaa ja sama pätee laskuihin. Yleensä se jolla on enemmän rahaa tilillä, maksaa. Meillä toimii, eikä tarvitse rahasta tapella.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;28279976:
Ylensä olen omien tilien kannalla, mutta te olette olleet noin pitkään yhdessä ja yhteinen tili käytössä niin miksi mies haluaa nyt ne erilliset tilit? Millä perusteli tuota? Kuulostaa vähän erikoiselle..

Samaa mieltä!

Kaipaako mies sitä omaa rahaa vai onko vaan kuullut juttuja, miten muilla on omat tilit? Meille juuri pankissa sanottiin tänä vuonna, ettei yhteisiä tilejä suositella enää ollenkaan! Minä kun vasta kerkisin spekuloimaan asialla virkailijalle, niin tuntui melkein kauhistuvan ajatusta.

[QUOTE="vieras";28281170]Samaa mieltä!

Kaipaako mies sitä omaa rahaa vai onko vaan kuullut juttuja, miten muilla on omat tilit? Meille juuri pankissa sanottiin tänä vuonna, ettei yhteisiä tilejä suositella enää ollenkaan! Minä kun vasta kerkisin spekuloimaan asialla virkailijalle, niin tuntui melkein kauhistuvan ajatusta.[/QUOTE]

Itselle kävi myös noin. Virkailija tuntui hyppäävän melkein ulos siitä kopistaan, kun aloin yhteisestä tilistä jutella. Sanoi, että ei kannata. Suojelen kuulemma omaisuuttani paremmin, kun oma tili.

Yhteistyössä