Onko teillä miehenne kanssa yhteiset rahat/tilit? Vai miten taloutenne pyörii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos suuresti etukäteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä on omat tilit, mutta rahat on yhteisiä ja voimme kumpikin käyttää toistemme tilejä. Meillä on se periaate että kaikki on yhteistä, niin tulot kuin menotkin eikä me lasketa kumpi tienaa ja kumpi maksaa enemmän, yhtä perhettä kun ollaan. Lapsilisät on lasten rahoja ja käytetään heidän tavaroihinsa, lähinnä vaatteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja mammakolmelle:
Minä olen sellainen ihminen (ja onneksi myös mieheni) että minulla on pakko olla oma tili, omat menot ja omat tulot.

Mieheni ei tiedä paljonko tienaan enkä minä paljonko hän, meillä on eri pankeissakin jopa tilit eikä tiedetä juuri toistemme raha-asioista.
Minä en voisi elää ihmisen kanssa joka riistäisi minulta tämän vapauden!

Ollaan sovittu tarkkaan mitä kukakin maksaa niin ei tule riitoja. Vuokra - minä, ruoat, juomat yms - mies, vakuutukset - minä, bensat - mies jne.....

Tiedän että olemme ilmeisesti aika harvinainen pariskunta, onneksi löysimme toisemme :)

meillä samoin. Tosin meillä sentään sama pankki, mutta ei minulla ole hajuakaan esim. paljonko miehellä on rahaa tai hänellä paljonko minulla on. ei kiinnosta. Kai mekin sitten harvinaisia ollaan.

me hypätään harvinaisten joukkoon ja siinä mielessä et meil o vielä eri pankki.

omat tilit mutta molemmat tietää toistensa tunnukset ym.
mä maksan laskut molempien tileiltä, enimmäkseen tosin miehen joka enemmän tienaa. mies aina kysyy paljonko hänellä on tilillä rahaa :laugh:

isommista hankinnoista keskustellaan, ihan makuasioidenkin puolesta, ja vaate- ym.ostoksilla käydään muutaman kerran vuodessa.

koskaan ei olla rahasta riidelty, sitä on ollu niin vähän aina :D kumpiki ymmärtää että tässä elämäntilanteessa (minä opiskelen ja lapset tarhassa) ei vaan voi budjetti venyä kaikkeen. alko ja rööki ei kuulu elämäntapaamme, ainoa pahe ja molemminpuolinen addiktio on sanomalehti :whistle:

Meillä on yhteinen tili ollut nyt reilu neljä vuotta, sitä ennen oli omat tilit n.7 vuotta. Pitkään tilien yhdistämistä harkittiin ja monelta kantilta mietittiin-siinä vaiheessa sitten lyötiin rahat yhdelle tilille kun oli sama sukunimi, yhteinen asuntolaina ja lapsi. Eikä missään nimessä enää kumpikaan vaihdettaisi omiin tileihin, niin hyvin yhteinen tili on meillä toiminut, eikä riitoja ole rahasta ollut. Vaatii kyllä sen, että molemmat ovat samanlaisia rahankäyttäjiä ja sitä kyllä ollaan. Molemmat tietää toisen tavan käyttää rahaa, lupaa ei tarvitse ns.omiin ostoksiin kysellä-jos jotain isompaa ollaan ostamassa, niin sitten kyllä mietitään asiaa yhdessä, mutta niin tehtiin jo silloin kun oli vielä erilliset tilit.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
meillä on yhteiset rahat. yksi tili johon menee kaikki rahat.
kun haluamme ostaa jotain niin keskutellemme yhdessä. Meillä ei riitaa rahasta.
Mutta teillä on riitoja kun yhteinen tili? Keskutteletteko ostoksista yhdessä? esim 50? farkuista vois kysästä mitä mieltä olet, onko meillä nyt niihin varaa.

Tässä on hyvä esimerkki...ihan ku lapsena kysyis vanhemmiltaan rahaa. Ihana ku voi ostaa omilla rahoilla vaikka vaatteita 500e:lla keneltäkään lupia kysymättä. Ei ollut tarkoitus loukata, sanoin vain suoraan.
joo ei lupaa kysytä vaan toisen mielipidettä. Riippuu kuinka suurituloisia on, mutta jos ajatellaan että tillillä on 200? ja pitää elää vielä 2 viikkoa ja näkee hienot farkut niin on se ihan reilua keskustella. jos taas tilila on 500? niin siloin voi ostaakin, muttei salaa. Isommista ostoista on hyvä keskustella. mutta meille se ei ikinä ole ollut ongelma. kumpikaan ei kysy lupaa.
On meillä nyt sellainen tilanne että mies haluisi uuden kotiteaterin vaikka vanha on hyvä ja rahaa ei paljon. No kyllä me se hankitaan mutta ei mies mene omin päin ostamaan vaan yhdessä katsotaan miten saatais ostettua.

musta kurjaa jos vain toisellla rahaa, toisella ei. En vois elää niin että vaikka minä ostasin itselleni kaikkea ja mies ei sais mitään kun silä ei jäis paljon laskujen jälkeen. Meillä kaikki on yhteistä

PEESI TÄLLE, ja osa ei tajunnut kirjoittajan viestiä tai luki tahallaan väärin. Eli kyse ei olekaan LUVAN pyytämisestä vaan juuri siitä että jos tilillä on 200 ja palkkapäivä 2 viikon päästä niin katsotaan voiko ostaa nyt vai vasta tilipäivänä. Ihan sama kun jos olis oma tili ja omat rahat niin katsois tililtä että voiko ostaa, riittääkö rahat. Ponttinä tässä vaan se, että tarkistaa toisen puoliskon mielipiteen, jos esim. auto onkin vietävä huoltoon ennen tms. tärkeämpää.

Meillä myös ollut tän 15 vuotta ihan yhteiset rahat, lainat, lapset, koti =) Mä en myöskään tajua sitä, että toisella on rahaa rällätä ja toinen ei saa edes ruokaa (siis kärjistettynä) jos taas jaetaan kohtuullisen tasan menot, niin mitä väliä sillä sitten on onko omat tilit vai ei. Missään nimessä en sano, että paras tapa on pistää kaikki yhteiseksi, mutta toisilla toimii se hyvin niin mitään pahaa siinäkään ei ole.

Tosiaan meillä neuvotellaan periaatteessa noin satasen ostoksista, tai ilmoitetaan toisille, jos siis ostos on ns. turha. Toinen ei juuri kiellä ostamasta mutta on kiva vaihtaa mielipide ennen ostoa, ainakin musta ja ukosta se on mukavaa =)
Meillä on rahatilanteet vaihdelleet myös suhteen aikana, toinen on ollut äippälomalla, hoitovapaalla, opiskellut jne, mutta silti on aina toimittu samoin. Alunperin tehtiin näin kun molemmat opiskeli, että otettiin yksi yhteinen tili ja siihen kortit, jos olis ollut monta tiliä niin kaikissa olis aina ollut vähän liian vähän että olis saanut automaatilta setelin ulos =) Nyt pääosin tilillä on aina rahaa mutta samoin tehdään silti.
Toinen on saanut 15000 perintöjä, ja useita pienempiäkin mutta silti nekin rahat on aina olleet yhteisiä.

Meille tää sopii =)

Viestiketjun aloittajan tilanteesta saattaa syntyä isoja ongelmia. Teillä ei tunnu olevan yhteisesti sovittua 12 kuukauden budjettia. Talouden suunnittelu kannattaa ja vain se tuo vakauden. Kannattaa myös ajatella, vaikka se ei nyt tuntuisikaan realistiselta, että saatatte joskus erota. Miten silloin jaetaan omakotitalo, senkö mukaan miten kumpikin on maksanut talon ostoon otettua lainaa? Ei omat tilit ole ratkaisu, koska elätte yhteistaloudessa, vaan yhteisesti sovittu 12 kuukauden budjetti.

Yhteistyössä