Onko sinulla ja puolisollasi yhteiset rahat? Vai maksatteko kaiken erikseen?

• Viestiketjun aloittaja Kyselen vain
  • Ensimmäinen viesti
yksi vaan
[QUOTE="vieras";28821391]Yhteinen perhe/talous = yhteinen tili!
Mulle, sulle, mulle, sulle tyylissä ei ole mielestäni mitään järkeä kun kerta hynttyyt lasten kera yhteen pistetty.[/QUOTE]

Tätä mieltä minäkin olen.

• Tykkää
Reactions: Mamma91
kfkfkf
Kaikki on yhteistä, mun tilille tulee lapsilisät ja elatusmaksut, miehen tilille menee kaikki muu :D

Vähänkö oisin pulassa jos tuo ukkokulta vaan ottais ja lähtis, ihan jäisin kyllä tyhjän päälle, kaikki kun on sen nimissäkin :D

"vieras"
Mä en ymmärrä miehen veljeä ja hänen kihlattuaan. Asuvat yhdessä, mutta kaikki kulut jaetaan ja ovat tästä todella tarkkoja. Jos vaikka hakevat pizzat jostain, niin se on euron tarkkaa, paljonko toinen ainaa toiselle takaisin jos vain toisella on lompakko mukana. Lisäksi he syövät eri ruokaa, joten kaupassa käyvät itselleen. Mä en tuollaista venkslaamista jaksaisi.

M32
Minusta erilaiset talousmallit sopivat eri pareille, mutta en ymmärrä ajatusta, että yksityisyyttä ei ole, mikäli toisella on mahdollisuus nähdä tili.
Nyt vedit kyllä mutkat suoriksi. Tuskin kukaan ajattelee, että ihmisen yksityisyyden kokemus on kiinni siitä, näkeekö puoliso hänen tiliotteensa vai ei. Kysymys on siitä, etten halua käyttää puolisoni rahoja, eikä minulle näin ollen ole mitään tarvetta tarkastella hänen taloudellisia tietojaan sen enempää kuin minulla on tarvetta availla hänen kirjeitään tai sähköpostejaankaan. Minusta toisen yksityisyyden kunnioitus on hyvän suhteen perusedellytyksiä ja talousasiat ovat eräs (joskaan eivät tärkein) yksityisyyden ulottuvuus.

Kilarit eivät liity tähän asiaan mihinkään.

hiöh
Meillä on eri tilit, mutta periaatteessa yhteiset rahat. Molemmilla on siis käyttöoikeus toistemme tileihin. Laskut maksetaan niin, että asuntolainanlyhennys ja osa laskuista menee miehen tililtä ja osa laskuista mun tililtä. Ruokaa ostetaan molempien tileiltä. Tiedetään toistemme palkat.

On kiva, kun mun palkka tulee mun tilille ja miehen palkka miehen tilille. Voidaan ostella omilta tileiltä välillä jotain kivaa itselle, mutta sitten taas on kiva, kun voidaan tarpen tullen siirrellä rahaa tililtä toiselle, jos jomman kumman rahat uhkaa loppua.

Me ollaan siis naimisissa ja koetaan, että silloin on myös yhteiset rahat. Ei kuitenkaan haluta yhteistä tiliä, paitsi yhteinen säästötili, joka meillä onkin.

"Aloittaja"
Meillä on niin, että kumpikin saa avata toisen kirjeet, saa käyttää toisen tiliä, käydä s.postissa sekä facebookissa. :)

Eikä kumpaakaan häiritse ja molemmat ovat tyytyväisiä. No tosin, emme käy toistemme fb:ssä, ja harvoin s.postissa. Mutta kirjeet avaa aina se kumpi ensin postin hakee. :)

vierasx
Nyt vedit kyllä mutkat suoriksi. Tuskin kukaan ajattelee, että ihmisen yksityisyyden kokemus on kiinni siitä, näkeekö puoliso hänen tiliotteensa vai ei. Kysymys on siitä, etten halua käyttää puolisoni rahoja, eikä minulle näin ollen ole mitään tarvetta tarkastella hänen taloudellisia tietojaan sen enempää kuin minulla on tarvetta availla hänen kirjeitään tai sähköpostejaankaan. Minusta toisen yksityisyyden kunnioitus on hyvän suhteen perusedellytyksiä ja talousasiat ovat eräs (joskaan eivät tärkein) yksityisyyden ulottuvuus.

Kilarit eivät liity tähän asiaan mihinkään.
Yhteinen tili tai "yhteiset rahat" ei myöskään kerro paljoakaan yksityisyydestä tai toisen rahojen käyttämisestä. Ne tulotkin kun voi joissakin tilanteissa olla yhteisiä ja silti molemmat itsenäisesti ajattelevia ihmisiä jotka kunnioittavat esim. toistensa kirjesalaisuutta. Yhteiset tulot tietysti voi jakaa molemmille yhdeltä tilitä puolisoiden omille tileille, mutta miksi niin pitäisi kotitaloudessa tehdä.

Meillä on omat tilit. Mä maksan kaikki asuntolainasta lasten hoitomaksuihin. Kuun lopussa lasken verkkopankista, paljonko nämä yhteiset menot olivat siinä kuussa, jaan sen puoliksi ja mies maksaa oman osuutensa mun tilille. Mun mielestä hurjan kätevä systeemi, mutta nyt tuli vaan mieleen, että voiko tuosta tulla jotain ongelmaa.. Ihmisillä usein on se erillinen yhteinen kättötili, mutta musta se on epäkäytännöllinen. En halua ripotella rahoja monille tileille. Voikohan tuo meidän käytäntö olla ongelma siinä vaiheessa, jos toinen kuolee ja joku pesänjakaja alkaa nuuskia meidän asioita? Naimisissa ollaan kyllä.

"vieras"
Meillä on omat tilit. Mä maksan kaikki asuntolainasta lasten hoitomaksuihin. Kuun lopussa lasken verkkopankista, paljonko nämä yhteiset menot olivat siinä kuussa, jaan sen puoliksi ja mies maksaa oman osuutensa mun tilille. Mun mielestä hurjan kätevä systeemi, mutta nyt tuli vaan mieleen, että voiko tuosta tulla jotain ongelmaa.. Ihmisillä usein on se erillinen yhteinen kättötili, mutta musta se on epäkäytännöllinen. En halua ripotella rahoja monille tileille. Voikohan tuo meidän käytäntö olla ongelma siinä vaiheessa, jos toinen kuolee ja joku pesänjakaja alkaa nuuskia meidän asioita? Naimisissa ollaan kyllä.
Ei tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa. Miksi ajattelit että olisi ongelma, jos jotain sattuu?

vierasx
Millaisia ovat yhteiset tulot? Ainakin palkat ja kaikki minun koskaan saamani etuudet ovat olleet henkilökohtaisia.
Yhteisen omaisuuden pääomatulot, vuokratulot, metsätulot, yrityksen tulot voi olla sellaisia. Nekin tulot toki viimeistään verotuksessa eritellään omiksi tuloiksi (minun verotettavatulo on x euroa ja puolison verotettava tulo y euroa), mutta siinä vaiheessa ne usein on jo kulutettukin. Kuten sanottu tietenkin ne voisi myös jakaa omillekin tileille mutta miksi niin pitäisi toimia.

Yhteistyössä