vuokra asunnot Pariisista

Etkö sä osaa lukea. Nikin kohdalla lukee Maisaleena ei Echo. Me olemme kaksi täysin eri henkilöä.

Ihan itse täällä kertoilet monesti mitä olet taas shoppaillut. Ja kyllähän sekin kertoo jo paljon jos vauvaan menee muka 500-1000€/kk. Siis miten saa menemään vauvaan noin paljon?!?

Ihan oma moka jos laittaa ruokaan 2000-3000 euroa. Terveellistä ruokaa saa ilman luomuakin. Eikä siitä ole mitään näyttöä, että luomu olisi terveyden kannalta ratkaisevasti parempi vaihtoehto. Mutta sähän olet sitä mieltä, että kookosöljy on terveellistä vaikka se ei sitä ole. Rypsi-tai oliiviöljy olisi paljon terveellisempää.
Mitä sitten olen shoppailut? Jos vaikka koko vuoden ostoksia kerrot minulle? Tuskin kerrot kun en puhunut palstalla näitä juttuja. Kun hyvin harvoin kysyn mielipiteitä...

Kyllä luomu ruokaa maksaa 2,59 purkki, lapsi syö 5-6 purkkia mitä tekee jo 15,- eur per pv, sekä hän tarvitse, maitoa, puuroja, d-vitamiinia, vaippoja ja eco-vaippoja käytän, hoito-tuotteet vauva tarvitse, vaatteet koska kasva nopeasti ym ym... puhumattakaan jos lähdemme lääkärille niin menee joskus senkin yli.

Se ei ole moka miten paljon meillä menee ruokaan vaan valintoja. Meitä on täällä kuitenkin 7 henkilöä, niin ei se edes niin pahaa per kk. Oliiviöljyjä syödään, rypsyöljyä emme syö, kokosölyjä syömme mikä on todella tervellinen. Olen vaihtanut ruokavalion jo monta vuotta sitten ja voin sanoa etten ikinä voinnut niin hyvin kun sillä ruokavaliolla. Niin miksi pitäisi voida huonosti? Elämä kun on valintoja täynnä.
 
vierailijatartar
Oliiviöljyjä syödään, rypsyöljyä emme syö, kokosölyjä syömme mikä on todella tervellinen.
Sinulla on aika erikoinen käsitys terveellisistä öljyistä. Noista öljyistä rypsiöljy on ekologisinta ja terveellisintä. Oliiviöljy myös terveellistä, mutta ekologisesti paljon arveluttavampaa ja kookosöljy on erittäin huono kasvisperäinen öljy sisältäen noin 90% kovia eli epäterveellisiä rasvoja.

Onneksi olkoon vain, jos muukin ravintotietämyksesi on tällä tasolla...
 
Maisaleena
Sinulla on aika erikoinen käsitys terveellisistä öljyistä. Noista öljyistä rypsiöljy on ekologisinta ja terveellisintä. Oliiviöljy myös terveellistä, mutta ekologisesti paljon arveluttavampaa ja kookosöljy on erittäin huono kasvisperäinen öljy sisältäen noin 90% kovia eli epäterveellisiä rasvoja.

Onneksi olkoon vain, jos muukin ravintotietämyksesi on tällä tasolla...
Milannan mielestä siteet ja vaipat pitää olla ekologisia, mutta ei sillä ekologisuudella niin muuten ole väliä. Ihan surutta voi shoppailla tuhansilla euroilla joka kuukausi, matkustella jatkuvasti ja elää isossa luksustalossa. Huvittavan ristiriitaista. :D

Ei, en ole kateellinen. Sitä joku kuitenkin tähän tulee mussuttamaan. Kyllä meilläkin on omakotitalo, 150 neliötä. Kävimme kesällä ulkomailla ja ensi vuoden matkaa suunnittelemme jo. Syömme hyvää ruokaa, on vaatteita jne. Mä en ole kuitenkaan se joka lässyttää lehdessä ekologisuudesta ja samaan aikaan toimii kaikkea muuta kuin ekologisesti. Mutta eihän Milanna tuota ristiriitaa tajua.
 
vierailija
Milannan mielestä siteet ja vaipat pitää olla ekologisia, mutta ei sillä ekologisuudella niin muuten ole väliä. Ihan surutta voi shoppailla tuhansilla euroilla joka kuukausi, matkustella jatkuvasti ja elää isossa luksustalossa. Huvittavan ristiriitaista. :D

Ei, en ole kateellinen. Sitä joku kuitenkin tähän tulee mussuttamaan. Kyllä meilläkin on omakotitalo, 150 neliötä. Kävimme kesällä ulkomailla ja ensi vuoden matkaa suunnittelemme jo. Syömme hyvää ruokaa, on vaatteita jne. Mä en ole kuitenkaan se joka lässyttää lehdessä ekologisuudesta ja samaan aikaan toimii kaikkea muuta kuin ekologisesti. Mutta eihän Milanna tuota ristiriitaa tajua.
lehdessä?
 
vierailija
Milannan mielestä siteet ja vaipat pitää olla ekologisia, mutta ei sillä ekologisuudella niin muuten ole väliä. Ihan surutta voi shoppailla tuhansilla euroilla joka kuukausi, matkustella jatkuvasti ja elää isossa luksustalossa. Huvittavan ristiriitaista. :D

Ei, en ole kateellinen. Sitä joku kuitenkin tähän tulee mussuttamaan. Kyllä meilläkin on omakotitalo, 150 neliötä. Kävimme kesällä ulkomailla ja ensi vuoden matkaa suunnittelemme jo. Syömme hyvää ruokaa, on vaatteita jne. Mä en ole kuitenkaan se joka lässyttää lehdessä ekologisuudesta ja samaan aikaan toimii kaikkea muuta kuin ekologisesti. Mutta eihän Milanna tuota ristiriitaa tajua.
Työnsä takia hän matkustelee usein ympäri Eurooppaa
 
Olisikohan näin
Milanna on nyt sekoittanut kaksi etuliitettä eli eko ja ego. Milanna tarkoittaa siis että hänen toimintansa pyrkii olemaan mahdollisimman egologista, joka selittääkin käyttäytymismallin käytännössä 100%:sti.
 
p@ula
Sinulla on aika erikoinen käsitys terveellisistä öljyistä. Noista öljyistä rypsiöljy on ekologisinta ja terveellisintä. Oliiviöljy myös terveellistä, mutta ekologisesti paljon arveluttavampaa ja kookosöljy on erittäin huono kasvisperäinen öljy sisältäen noin 90% kovia eli epäterveellisiä rasvoja.

Onneksi olkoon vain, jos muukin ravintotietämyksesi on tällä tasolla...
Mutta kun rypsiöljystä tulee maha kipeäksi ja kaikesta, missä se on! a risiiniöljyä on lääkkeissäkin, vaikka..:
http://www.bbc.com/earth/story/20150817-earths-most-poisonous-plants

Luomurypsiölystä ei mene, mut on se niin ärkky makuista, et menee hyvät ruoka-ainekset pilalle. Luomuvoi suolattomana ei tee mitään vaivaa:)

Kasviöljy- nimellä olevat öljyt voivat sisältää soijaöljyä (e-vitamiinivalmisteissa just!) ja maissiöljyä, tossa taas on koisamyrkkyä. oku päättää uskoo sen, et siitä ei ole ihmiselle haittaa. Just äsken xxxneuvos Leena Mannonen kertoi radiossa, ettei se vaikuta ihmiseen. On kyllä outo logiikka, vaikka koisaan se vaikuttaa niin tehokkaasti et maissista on nyt niin valtava ylituotanto. Kohta ei ole mitään, mihin sitä ei ole sotkettu, öljynä, maltodekstriininä tai muuna, mistä ei ikinä arvaakaan, jos se on dekstriinin, hydrolysaatin tai vastaavan osana, sillä niiden prosessien jälkeen ei voida osittaa, missä mitäkin on ja se tieto on eviralta:-(

No, sanoi se xxxneuvos (äsken radiossa) et proteiinipatukoissa on ollut muuntogeenistä soijaa - kuten itsekin arvelin silloin, kun Conny Karlssonin suoli leikattiin. Sehän oli ihan iltapäivälehdissäkin, mut ei taida enää moni muistaa. Onneksi muisti ei aina häviä iänkään myötä:-D
 
Maisaleena
Työnsä takia hän matkustelee usein ympäri Eurooppaa
Ihan turhaan sä taas tuota samaa lässytät. Kyllä Milanna matkustelee huvikseenkin paljon ja erittäin paljon kuluttaa rahaa shoppailuun. Ei siinä, saa tehdä noin jos haluaa, mutta silloin on ihan turha lässyttää ekologisuudesta yms. kun ei itse osaa toimia niiden arvojen mukaan. Ihan silkka bisnes Milannalla on mielessä, mutta tekopyhästi esittää olevansa itsekin ekologinen.
 
vierailija
Ihan turhaan sä taas tuota samaa lässytät. Kyllä Milanna matkustelee huvikseenkin paljon ja erittäin paljon kuluttaa rahaa shoppailuun. Ei siinä, saa tehdä noin jos haluaa, mutta silloin on ihan turha lässyttää ekologisuudesta yms. kun ei itse osaa toimia niiden arvojen mukaan. Ihan silkka bisnes Milannalla on mielessä, mutta tekopyhästi esittää olevansa itsekin ekologinen.
Oletko kysynyt häneltä asiaa tarpeeksi selkeästi?
 
vierailij a
Ihan turhaan sä taas tuota samaa lässytät. Kyllä Milanna matkustelee huvikseenkin paljon ja erittäin paljon kuluttaa rahaa shoppailuun. Ei siinä, saa tehdä noin jos haluaa, mutta silloin on ihan turha lässyttää ekologisuudesta yms. kun ei itse osaa toimia niiden arvojen mukaan. Ihan silkka bisnes Milannalla on mielessä, mutta tekopyhästi esittää olevansa itsekin ekologinen.
kateus vie kalatkin vedestä :LOL:
 
p@ula
Tässähän se juttu - eikä siis ne lääkkeet ole missään vaiheessa poistaneet vaivoja eikä auttaneet. Aina leikataan, jos ehditään. Mut tämä ei ole mikään mutujuttu:
http://yle.fi/urheilu/conny_karlsson_lopettaa_uransa/6011133

Sitä ennen oli keskusteltu prodepatukoista, mut ne jutut moderoitiin äkkiä pois. Tietenki. Syitä ei haluta nähdä/näyttää. Nehän on julkisia keskusteluja, mut potilasyhdistykset ovat olemassa siksi, et potilaat pyytäisivät lääkäriltä jotain uutta valmistetta. Jos on itse pyytänyt, tuskinpa siitä passaa valittaa myöhemmin, vaikka olis aihettakin? Ja ne on lääkefirmojen suunnittelemia, on tiedetty jo kauan. Noilla sitä pyörittävät suolettomat, joten ei ole ihme, jos tieto ei kulje.
 
öljy
Toivottavasti kukaan ei enää jatka rypsi- tai rapsiöljyn käyttämistä. Syynä on erityisesti geenimuuntelu ja öljyn jalostamisen haitalliset sivuvaikutukset. Oliiviöljy tulee oliiveista ja seesaminsiemenöljy tietenkin seesaminsiemenistä, mutta rypsiöljyissä menee rypsit ja rapsit sekaisin, eivätkä ne välttämättä ole edes alkuperäisiä lajikkeita, vaan geenimuunneltuja.

Amerikkalaiset kutsuvat näitä öljyjä canola-öljyiksi, mutta rypsi ja rapsi eivät ole englanniksi canola, vaan sana tulee johdantona kanadalaisen öljyn matala-happoisuudesta (Canadian oil low acid). Tämä geenimuokattu tuote on kanadalainen keksintö, jota tuetaan hallituksen toimin. Sitä on halpa tuottaa ja lähes kaikki pakattu ja jalostettu ruoka sisältää rypsiöljyä.

Tarpeellisia faktoja rypsiöljystä

Rypsi- ja rapsiöljyt valmistetaan kaalien ja sinappien sukuun kuuluvien nauriiden ja lanttujen alalajikkeista rypsi ja rapsi. Kyseessä on teollisuusöljy, joka ei sovi ruuaksi. Sitä on käytetty kynttilöihin, saippuoihin, huulipunaan, voiteluaineiksi, musteisiin ja biopolttoaineeksi. Rapsiöljystä tehtiin aikanaan sinappikaasua. Luonnollisessa muodossa se aiheuttaa hengitysvaikeuksia, ummetusta, keuhkolaajentumaa, anemiaa, ärsytystä ja sokeutumista.

Nyt on opittu geneettisesti muokkaamaan rapsia, joten sitä on ruvettu myymään ruokaöljynä. Se on tuotu markkinoille ihmetuotteena, jossa on vähän tyydyttyneitä rasvoja ja runsaasti omega 3- rasvahappoja. Ongelma on kuitenkin se, että kyseessä on edelleen rapsi, jota on vain geneettisesti muokattu.

Tutkimukset osoittavat rapsilla olevan kumulatiivisia vaikutuksia ja oireiden ilmaantumiseen voi mennä jopa kymmenen vuotta. Eräs väitetyistä haitallisista vaikutuksista on hermoja suojaavan myeliinikerroksen tuhoutuminen. Tällä tavoin alkaa mm. MS-tauti. Tutkimuksissa havaittuja oireita ovat:

  • Vapina ja tärinä
  • Hengitysvaikeudet
  • Vaikeuksia kävellä tai kirjoittaa
  • Hidas ja sammaltava puhe
  • Sydänongelmat
  • Ajatuksenjuoksun hidastuminen
  • Muistiongelmat
  • Kuulon heikkeneminen
  • Virtsan pidätysvaikeudet
  • Hermoromahdus
    • Raajojen tunnottomuus
Kaiken muun lisäksi rypsiöljyt tyhjentävät kehon E-vitamiinivarastot ja häiritsevät normaalia aineenvaihduntaa ja entsyymien toimintaa. Se vaimentaa immuunijärjestelmää. Rapsiöljy on tyydyttymätön öljy, jossa on runsaasti pitkäketjuista erukahappoa, joka on liitetty sydänvaurioihin ja sydänsairauksiin. 70-luvulla keksittiin menetelmä muuntaa geneettisesti rypsiä ja rapsia siten, ettei niissä ollut enää merkittävästi erukahappoa, vaan sen sijaan oleiinihappoa, joka aiheuttaa rypsiöljyille omat huolenaiheensa:

  • Epänormaaleja verihiutaleita
  • Hidastaa normaalia kasvua (laiton äidinmaidonkorvikkeissa)
  • Vaurioittavia vapaita radikaaleja
  • Kohonnut syöpäriski kaksoissidosten hydrausprosessin vuoksi
On tärkeää ymmärtää, että tämä uusi jalostettu öljy käy läpi useita vaiheita, jotka huonontavat rasvan ravintoarvoja, lisäävät toksisia aineita ja itse asiassa muuttavat öljyn rakennetta niin, että siitä tulee hydrogenoitua öljyä.

Näitä öljyjä pitää välttää kuin ruttoa: hydrogenoidut eli kovetetut kasviöljyt

Hydrauksesta syntyy transrasvoja, jotka ovat terveydelle vaarallisia sivutuotteita. Näitä rasvoja ei pidä enää käyttää ruuanlaitossa: Maissiöljyt, safloriöljy ja soijaöljyt.

Toistaiseksi ruokatuotteiden valmistajien ei ole pakko merkitä tuotteisiinsa, jos niihin on käytetty geenimuunneltuja organismeja. On kuluttajan asia sivistää itseään ja lukea pakkausmerkinnät tarkkaan. Monsanto on ottanut rypsin ja rapsin viljelyssä käyttöön geenimuunneltuja siemeniä ja tiedämme sen myös myyneen seuraavien kasvilajien geenimuunneltuja simeniä:

  • Sinimailanen
  • Maissi
  • Puuvilla
  • Vehnä
  • Durra
  • Soijapavut
  • Sokerijuurikas
Miten valita hyvä öljy

Ostaessaan ruokaöljyä kannattaa miettiä seuraavia asioita:

1. Valitse ”kylmäpuristettu” tai ”ekstraneitsyt (virgin)”-laatu

2. Pitäisi löytyä myynnissä lasipulloissa

3. Pullon pitäisi olla tumma ja säilytys avaamisen jälkeen valolta suojattuna

4. Varmista, ettei öljy sisällä GMO-valmistusaineita

5. Valitse luomua

Mitä ekstraneitsyt tarkoittaa? Extra-Virgin tarkoittaa samaa kuin kylmäpuristettu, eli öljyn puristaminen siemenestä, pähkinästä tms. on tehty mekaanisesti ilman lämpöä tai kemikaaleja. Lämpö heikentää öljyn ravintosisältöä. Ekstraneitsyt tarkoittaa myös, ettei öljyä ole jalostettu kemikaaleilla tai käytetty väriaineita tai aromeja.

Muita vaihtoehtoja on mm. kookosöljy, joka on loistava ruoanlaittoon, laihduttamiseen, ihon hoitoon ja tuhansiin muihin käyttötarkoituksiin. Nyt kun tiedätte enemmän öljyistä, pysykää loitolla rypsiöljystä ja kaikista geenimuunnelluista ruuista. Varjelkaa terveyttänne!
 
p@ula
Tässähän se juttu - eikä siis ne lääkkeet ole missään vaiheessa poistaneet vaivoja eikä auttaneet. Aina leikataan, jos ehditään. Mut tämä ei ole mikään mutujuttu:
http://yle.fi/urheilu/conny_karlsson_lopettaa_uransa/6011133

Sitä ennen oli keskusteltu prodepatukoista, mut ne jutut moderoitiin äkkiä pois. Tietenki. Syitä ei haluta nähdä/näyttää. Nehän on julkisia keskusteluja, mut potilasyhdistykset ovat olemassa siksi, et potilaat pyytäisivät lääkäriltä jotain uutta valmistetta. Jos on itse pyytänyt, tuskinpa siitä passaa valittaa myöhemmin, vaikka olis aihettakin? Ja ne on lääkefirmojen suunnittelemia, on tiedetty jo kauan. Noilla sitä pyörittävät suolettomat, joten ei ole ihme, jos tieto ei kulje.
Ja niissä tilaisuuksissa jaettiin pillimehua Addera, jossa oli karragenia. Samoja pillimehuja on sairaaloiden hoitohuoneissa, eikä maksa mitään. Ei ihme, et pitää leikata suoli pois, jos niitä juo.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus+ja+myynti/tuotantotapoja/muuntogeeniset+elintarvikkeet/valvontatulokset+vuonna+2013

Luomua sentään tutkitaan, muita tuotteita ei aleta tutkimaan, kun luotetaan viljelijään. Siitä olen keskustellut puhelimessa aikoinaan ylitarkastajan kanssa:)

Jos olisin halunnut tietää, mitä siinä tavallisessa kaalissa oli, olis itse pitänyt maksaa ne tutkimuskulut, mut jos olis ollut luomu, olis se evira lähtenyt asialle. Eipä oo tullut ostettua kaalia sen jälkeen. Niissä kun on sellaisiakin varoaikoja, et jos on kasvatettu talvikaalta, sitä saa maistaa vasta tammikuussa aikaisintaan:-(
 
öljy
Maailman terveellisin öljy. Hyvä englanninkielinen kirjoitus kookosöljystä on Weston A. Price-säätiön sivuilla:

A New Look at Coconut Oil. Mainitut sivut ovat muutenkin ravitsemustiedon aarreaitta.

Kookosöljy on maailman terveellisin öljy!

Näin sanoo tri Bruce Fife, naturopatian tohtori ja kirjan "Coconut oil is the healthiest oil on earth" tekijä. Nykyinen tutkimus näyttää tukevan tätä rohkeaa lausuntoa. Kookosöljyä, jota aiemmin syytettiin kolesterolitason nostamisesta, lääkärit itse asiassa käyttävät nykyään monenlaisten vaivojen hoidossa. Kliiniset tutkimukset ovat osoittaneet, että kookosöljyllä on bakteereja ja viruksia torjuvia vaikutuksia, ja sitä käytetään nykyään jopa AIDS-potilaiden hoidossa. Filippiineillä viime vuonna tehdyt tutkimukset osoittivat, että kookosöljy todellakin vähentää AIDS-potilaiden viruskuormaa.

Lauriinihappo

Avainasemassa kookosöljyn terveellisessä koostumuksessa on keskipitkä-ketjuinen lauriinihappo, jota se sisältää runsaasti, jopa yli 50%. Ainoa muu huomattava lauriinihapon lähde luonnossa on äidinmaito. Tri Jon J. Kabara Michiganin valtion yliopistosta sanoo: "Koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa ei ole ollut niin tärkeää korostaa lauriinihapon tärkeyttä. Kookosöljyssä olevat keskipitkä-ketjuiset rasvat ovat samanlaisia kuin äidinmaidon rasvat ja niillä on sama ravitsemuksellinen merkitys."

(Katso: HEALTH OILS FROM THE TREE OF LIFE (NUTRITIONAL AND

HEALTH ASPECTS OF COCONUT OIL) osoitteessa www.coconutoil.com/John%20Kabara.pdf

Tri Mary Enig, ravintotieteilijä ja biokemisti ja yksi maailman johtavista rasvojen ja öljyjen asiantuntijoista, sanoo edelleen: "Suunnilleen 50% kookosöljyn rasvahapoista on lauriinihappoa. Lauriinihappo on keskipitkä-ketjuinen rasvahappo, jolla on hyödyllisenä lisäominaisuutena se, että se muuntuu elimistössä monolauriiniksi. Monolauriini on bakteereja, viruksia ja alkueläimiä torjuva monoglyseridi, jota elimistö käyttää tuhoamaan lipidikuorisia viruksia, kuten HIV, herpes, sytomegalovirus ja influenssa, erilaisia taudinaiheuttajabakteereja kuten listeria monocytogenes ja helicobacter pylori sekä alkueläimiä kuten giardia lamblia. Jotkut tutkimukset ovat myös osoittaneet vapaalla lauriinihapolla olevan joitakin antibakteerisia ominaisuuksia."
 
Maisaleena
kateus vie kalatkin vedestä :LOL:
Mä kirjoitin tuolla jo aiemmin, että en ole kateellinen Milannalle. En todellakaan. Miksi pitäisi olla? En ymmärrä mistä hänelle pitäisi olla kateellinen.

Mulla on hyvä mies, ihana lapsi, ihana oma talo, on varaa matkustella jne. Eli miksi olisin kateellinen. Kerro nyt. Huvittavaa aina vetää esiin tuo kateuskortti kun ei kaikki kritisointi ole kateutta. Sä et selvästikään tajunnut mun pointtia enkä sitä sulle selitä koska normaalilla järjellä varustettu ihminen sen kyllä tajuaa mun aiemmista teksteistä.
 
vierailija
Mä kirjoitin tuolla jo aiemmin, että en ole kateellinen Milannalle. En todellakaan. Miksi pitäisi olla? En ymmärrä mistä hänelle pitäisi olla kateellinen.

Mulla on hyvä mies, ihana lapsi, ihana oma talo, on varaa matkustella jne. Eli miksi olisin kateellinen. Kerro nyt. Huvittavaa aina vetää esiin tuo kateuskortti kun ei kaikki kritisointi ole kateutta. Sä et selvästikään tajunnut mun pointtia enkä sitä sulle selitä koska normaalilla järjellä varustettu ihminen sen kyllä tajuaa mun aiemmista teksteistä.
Miksi sinä olet tällä palstalla joka päivä?
 
Maisaleena
Miksi sinä olet tällä palstalla joka päivä?
Miten tämä liittyy tähän keskusteluun? :D :LOL: :ROFLMAO: En ole joka päivä täällä, sitä on turha väittää. Viime päivinä olen ollut koska olen lomalla, mutta töissä ollessa en pahemmin tänne ehdi tai jaksa tulla. Mutta toisaalta mitä merkitystä sillä olisi vaikka olisinkin täällä joka päivä. Se ei liity millään tavalla tähän keskusteluun.

Miksi sä sitten olet täällä joka päivä? Pakostakin olet kun tiedät toisten täällä olemiset. Tai siis ainakin luulet tietäväsi.
 
p@ula
Prodepatukoita ei ole tutkittu kunnolla. Moni oli syönyt niitä kauan ennen kuin evira hoksasi, et smmosiakin on:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus+ja+myynti/ravintolisat/

Ja ne valmisteet, mitä myydään apteekissa, jätetään tietysti tutkimatta, koska niitä vslvoo lääkelaitos. Se täytyy muistaa aina. Porsaanmentävä reikä myrkkyjäämille tulee siinä, et lääkeyhtiöt omistavat ne patentit... Ihan tiedoksi vaan, ettei joku sano, ettei ole ikinä kuullutkaan. Järkyttävää, jos tuollaista asiaa ei opeteta kouluissa:-(
 

Yhteistyössä