Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Raitis mulle meinasi iskeä jo hätä, että häviääkö tän palstan kirjoittajat kohta kuin tuhka tuuleen jakauduttuaan :eek: niin pitkä taival on yhdessä koettu ja aina tänne pitää tulla kurkkaamaan, että mitähän nyt kavereille kuuluu =) eli kannatan ehdottomasti sitä uutta pinoa. Laitahan sit tänne linkki siitä jahka sinä tai joku muu sen perustaa :)

Enni ei meilläpäin ainakaan määrätä sokerirasitustestiin kun sitten vasta jos pisunäyte antaa siihen aihetta eli jos virtsassa on sokeria yms. Oli siinä muitakin kriteereitä mutten muista mitä ne oli. Eli hyvä vaan jos et ole joutunut siihen :)

Sahranami muistan myös miten siihen makoiluun alkaa jossain vaiheessa tottua. Mä olen pariin otteeseen joutunut ottamaan vähän rauhallisemmin, mutta mulla ne olleet lyhyitä pätkiä parisen viikkoa. Kyllä sekin aluksi ahistaa. Ja kun sen tietää, että mitä mahtavin palkinto odottaa niin hyppiihän sitä vaikka päällään :flower: Täälläkin kymenlaaksossa tosi huono ilma..

Mä heräsin viime yönä parin tunnin välein siihen kun mun käsi oli aina ihan puuduksissa. Tosi rasittavaa. Alkaa selvästi nesteet pakkautumaan. Alettava kittaamaan vettä ihan urakalla. Ja huomaan, että mun jalkapöydät ja jalkapohjat on vähän turvoksissa, mutta muuten turvottaa yllättävän vähän viikkoihin nähden. Ja nyt on taas niin okseolo, että voisin mennä laattaamaan mutten millään haluais. Niin siis tosiaankaan näilläkin viikoilla voi vielä olla ajoittain huonovointisuutta. Toki se voi johtua raudastakin.

Tuli muuten mieleen noista oudoista raskausoireiluista seuraava. Mua kutitti vasemman jalkan jalkapohjaa aiemmilla viikoilla kuukausitolkulla ihan mielettömästi. Ja mulla ei siis todellakaan ollut mitään jalkasientä tms. vaikka sitä hetken itsekin mietin. Nyttemmin se on mennyt ohi. Mutta niinkuin yksi ystäväni sanoi, että raskausaika voi teettää ihan mitä vaan. Ja niin se tosiaankin on.

Mikäs Raitiksen ja Marin tilanne on?

Marica ja poju 35+2
 
EHTOOTA!

Täällä yksi toiveikas et jotain alkais nyt tapahtumaan. Limatulppa hulahti housuihin juuri kun kaupasta kotiuduin. Tuli niin vauhdilla et housut kastu, ihan kun ois pissa lorahtanu. Täällä mä nyt jännäilen tapahtuuko muuta. Miehelle töihin kilautin voi sitä raasua se on varmaan siel aikas hermona ja iltavuoro vielä. Vähän menkkamaista jomotusta, palaan raportoimaan jos tästä nyt lähtö tulee............tulisipa niin ei tarvitsisi huomenna yliaikaiskontrolliin mennä.

Mari ja asukki 41+3
 
Sateista keskiviikkoa täältäkin Putkinotkosta (Namin joskun kaaaauan sitten keksimä nimi,
joka liittyi alkaviin putkihommiimme (lue:ivf) ja joka yhtäkkiä putkahti mieleen :LOL: )

Parin tunnin päikkärit takana ja nyt väsymys vähän helpottaa. Pari päivää ollut vähän liian kova vauhti päällä ja kaksi unetonta yötä takana. Eilen olin vielä työpaikalla pari tuntia ennen Ikeaa - oli ihanaa nähdä työkavereita!! Pieni etäisyys tekee näemmä hyvää. Ikeasta löytyi kaikki mitä lähdimmekin hakemaan. Kaksosten huoneen lipasto, johon ostettiin irrallinen taso (eivät kuulu yhteen, mutta mies saa jollain konstilla nikkaroida tuon kiinni) sekä pehmuste, pehmusteen päällisiä, harsoliinoja, pinniksen pehmuste, mobile pinniksen verhotankoon, söpöjä säilytyskoreja hoitotarvikkeille, vaipparoskis hoitotason reunaan ja mitäköhän vielä.. Menin kuin höyryveturi ympäri Ikeaa eikä väsyttänyt yhtään. Kun päästiin autoon iltaseitsemältä olinkin puhki. Soitettiin äidilleni matkalta ja mies kertoi, että tyttäresi on ollut Helsingissä juoksemassa raskaana olevien naisten puolimaratonin - se jaksaa naurattaa vieläkin :LOL:

Nami, me hankittiin Herquleksen Twin Raptor -yhdistelmät. Niissä oli ne ominaisuudet, jotka ehdottomasti haluttiin vaunuihin. Varmaan kannattaa lähteä siitä, mitkä on juuri teille tärkeitä ominaisuuksia ja miettiä tilojen puolesta, mitkä mahtuvat mahdollisista ovista jne.. Kaukaloissa kaksosäidit on suositelleet ehdottomasti telakallisia malleja, ettei sitä turvavyörumbaa tarvitse tehdä kun lapset kiireellä haluaa autoon. Hyvä merkkejä ovat ainakin Craco ja Britax..Ja on kai niitä paljon muitakin, mutta noihin itse kiinnitin huomiota hankintoja suunnitellessa.
Tiesithän, että kaksosten suositellaan nukkuvan samassa sängyssä niin kauan kuin sinne mahtuvat? Ovat masussa tottuneet toistensa läheisyyteen ja liikkeisiin ja siksi nukkuvat kuulemma paremmin yhteisessä sängyssä. Siksi siis alkuun pärjäättekin yhdellä pinniksellä, mutta mitkä noi vauvasängyt oli, joista kirjoitit? Ihanalta kuulostaa sun huoltojoukkojen auttamisinto. Onneksi on tärkeitä ihmisiä lähellä.

Enni, kiva kuulla susta piiiitkästä aikaa!! Olin jo huolestunut tapani mukaan. Kaikki kuulostaa menevän sielläkin oikein hienosti. Oletko vielä töissä?? Maltahan lopettaa ajoissa, jookos, niin jää aikaa ja voimia valmisteluunkin. Itse olen ollut sen suhteen jo täystyöllistetty kuukauden päivät, en olis saanut varmaan mitään aikaiseksi jos töissä olisin yrittänyt sinnitellä.

Marica, tutkittiinko tuota kutinaa koskaan? Multa neuvolantäti on joka kerta kysynyt, eihän ole alkanut kutisemaan kämmeniä tai jalkapohjia, se kun voi liittyä raskaushepatoosiin. No, sulla kutina lakkasi lopulta eli sen suhteen ei kai enää ole hätää.

Olin tänään taas uimassa ja hallissa olen nyt törmännyt neljänä viikkona samaan ihanaan täti-ihmiseen, joka joka kertaa kyselee kovasti kaksosten ja minun voinnista. Hän on itse synnyttänyt joskus 60-luvulla keskosen, joka selvisi silloin ihmeen kaupalla hyvin ja elää porskuttaa hienosti. JOtenkin niin aidon välittävä ihminen, että tulee oma edesmennyt mummi mieleen..

Nyt voisi kaivaa ompelukoneen esiin ja lyhentää pinnäsängyn verhot sopiviksi. Mukavaa illanjatkoa harmaudesta pimeydestä huolimatta - hyvä hetki polttaa kynttilöitä!

Miru 30+3
 
Iltaa,
Jännityksellä odotetaan Marin ilmoitusta, kyllä se lähtö taitaa jo kolkuttaa ovella. Mahtavaa. Itse kun ei enään millään jaksais odottaa tulokkaan syntymistä ja siihen olis vielä kymmenisen viikkoa jälellä.

Eilen kun tultiin vaunuostoksilta mies tokas että nyt kun on noin hyvät vaunut niin pitää tehdä veli heti perään :eek: , olin aika ihmeissäni moisesta kommentista. Sillä kun tuntuu välillä et ei se reppana vielä tajua mihin on päätään työntämässä tässä lapsi asiassa :D Tuntuu olevan aika ruusuinen kuva vauvan hoidosta.

Mulla kans puutuilee öisin nuo kädet kun kyljellään makoilee ja kädet tuntuu olevan vähän ylimääräiset kun ei saa niitä mitenkään hyvin mihinkään. Viuhtilla on tänään ollu ilmeiseti lepo päivä kun ei pahemmin ole mammaansa potkinut eikä kääntyillyt. No eilen se olikin sit vilkkaalla päällä.

Mut nyt nakkikeittoa syömään....keitot menee mutta muu lämmin ruoka ei oikeen uppoo. Mandariinit on jes.

tiltalitti ja viuhti 30+2
 
Mari - Tsemppia ja voimia koitokseen! Toivottavasti alkaa pian tapahtua! Ihanaa!
Miru - hyvä vihje oli tuo kaksosten yhdessä sängyssä nukkuminen - eli mä kovasti toivon vielä, että toinenkin kasvaisi...
Nami - Meilläkin saadaan hirmuisesti vaatteita. Ja sisko on luvannut vauvan kopan ja on jo vaunu+rattaat odottamassa. Mähän itseasiassa käytan jo siskoni lahjoittamia äitiysvaatteita. Kävi paremmin kuin hyvin, sillä ne on juuri talveksi tarkoitettuja.

(.) Oksentelu jatkuu. Olisipa täällä mehukeittoja kaupassa, pitäisi itse tehdä ja marjat maksaa maltaita ja ne tulee Puolasta tai Tsekeistä :/ . Tänään ei ole pysynyt sisällä mitään. Nyt voisi ehkä muutaman perunan syödä ilman vaaraa. Jos ei huomenna helpoita niin alan soittelemaan lääkärille. Joskin sairaalaan en täälla halua mennä - kamalaa, ruoka on niin kamalaa, etta sita söisi viela vähemmän kuin kotona :LOL: . Mietitään jo, etta menisin synnyttämään Balatonille, jos sairaala olisi hieman korkeatasoisempi.
Musta on muuten sääli, että ei ruoka maistu ja pitää pakottaa itsensä syömään. Syöminen kun on ihanaa, silloin kun niista mausta saa nautiskella.

Hobelix ja vattu (x2?) 7+0
 
Iltaa! On pitänyt pinoutua tänne(kin) jo muutaman päivän ajan, mutta on pitänyt niin kiirusta että huonosti oon ehtiny koneelle. Raitis olikin jo huhuillut :whistle: Täällä onkin paljon tuttuja, monta tammi-helmikuussa samoissa pinoissa piinaillutta :heart: Vihdoin oli mun vuoro päästä tälle puolelle =) Tiistaina oli eka ultra, siellä näkyi 10.9mm pieni sintti jolla sydän läpätti hienosti :heart: Melkoisen liikuttavaa oli nähdä tuo ihmeellinen näky näitten kaikkien vastoinkäymisten jälkeen...

Taustasta sen verran et 10/03 oli tuulimunaraskaus (luomu) jonka jälkeen käytin ehkäisyä kolmisen vuotta. 01/07 jätin ehkäisyrenkaan pois ja 06/07 gynellä todettiin monirakkulaiset munasarjat ja miehellä huonohkot simpat. Kolme ovulaation induktiota clomeilla tuloksetta ja 11/07 ja 12/07 inssit clomeilla > negaa. Eka IVF/ICSI tehtiin Väestöliitossa 02/08, kahdeksan kypsää munista joista puolet icsattiin ja puolet laitettiin maljalle. Maljalla vain yksi hedelmöittyi ja lopuksi oli kolme siirtokelpoista joista yksi siirrettiin > nega. PAS:iin ei sit päästy ku kumpikaan alkioista ei selvinny sulatuksesta. 06/08 tehtiin 2.ICSI myös VL:ssa jossa kaikki viisi solua icsattiin, kaksi siirtokelpoista siirrettiin > nega. Siinä vaiheessa meinas usko loppua, ei tästä tuu ikinä mitään :headwall: Julkiselta puolelta tuli määräys, että pitää laihduttaa ennen kuin ottavat koeputkihoitoon. Eipä siinä sit muu auttanu ku ruveta dieetille elokuussa. Elokuussa söin clomit, kävin ulrassa ja pistin Pregnylin > odotetusti nega. Syyskuussa sama juttu ja tulikin sit ylläriplussa! :heart: En tiedä sit vaikuttiko painon pudotus näin ratkaisevasti (ehdin pudottaa ennen hedelmöittymistä n. 5-6 kg) vai se että olin niin keskittynyt laihduttamiseen ettei mitään paineita ollut. Lähinnä söin clomit, kun en jaksanut pitää täysin taukoa hoidoista 3.ICSI:ä odotellessa.

Oireita on ollut aika vähänlaisesti, kuvotusta vain hyvin satunnaisesti, rinnukset vähän kipeet. Laskettu aika on 31.5.2009 ja synnäri Seks.

Rauhaisaa yötä kaikille :wave:

Kamilla 7+4 :)
 
Tervetuloa kamilla onnellisten joukkoon :flower: :flower:
Teilläkin ollut rankat hoidot takana ja nyt se palkitaan.

Tuossa taas yön pimeinä tunteina kun on vakio hereillä olo jakso, mietin että onko nyt kaikki tarvittava hankittuna, miten saatais lisää tilaa lapsen tavaroille, kuinka sisustaisin makuuhuoneen ja minkälaiset laminaatit olohuoneeseen laittais. Iski paniikki.
Nyt pitää mennä penkomaan pinoa taaksepäin ja etsiä se raitiksen kattava lista vauvan tarvikkeista. Laminaatit ajatelin unohtaa koska niillä ei todellakaan ole kiire mutta makuuhuoneen seinille on saatava hyllyjä ja sängylle pääty. Uuh, pitääpä kangeta itsensä kirjastoon lueskelemaan sisustus lehtiä. Lasten huonetta en vielä ajatellut tehdä koska pienokainen nukkuu meittin makkarissa kuitenkin ensimmäisen vuoden. Se jääköön sit siihen uuteen taloon...jos sellaisen sais alulle rakentumaan kun löytäis tontin...
Kaikkee sitä tulee mieleen yöllä.

Ihanaa tänään pääsee vihdoin hierojalle, tuo iscias alkaa oleen jo niin kivulias et tekee mieli huutaa ääneen, ja hartiaseutu niin jumis että hyvä kun pää kääntyy ja saa vielä henkeä vedettyä sisään.

Pitäis tänään alkaa totuutamaan koiruutta kävelemään vaunujen vierellä, tosin tuntuu typerältä tyhjien vaunujen kanssa stepata pihaa ympäri uteliaiden naapureiden seuratessa.
Noh, parempi tehdä se jo etukäteen niin selviää vähemmällä vauvan synnyttyä, ehkä....epäilen kyl kun on meidän adhd tapauksesta kyse.
vieläkö raitis ja mari ovat yhtenä kappaleena vaiko joko laitoksella käärö sylissä???

Tiltalitti ja viuhti 30+3
 
Päivää pinoon!

Täällä ollaan vielä. Yö meni 02-05 valvoessa supistuksien kanssa 10 min välein tulivat mutta ei niissä oikein ollu terää kunhan hereillä pitivät. Polilla tuli käytyä ja käynnistysaikaa maanantaille jos ei nyt viikonlopunaikana mitään tapahdu. Asukilla kaikki kunnossa ja koko arvio 3700-3800g. Supistelee edelleen enemmänkin sellaisia selkäsuppareita, mutta ei säännöllisiä.
Kamillalle onnea plussasta ja tervetuloa :flower: .
Nyt täytyy vähän yrittää levätä.

Mari
 
syksyistä perjantaita!

En ole muutamaan päivään jaksanu/pystyny kirjottelemaan, kun on olo ollu psyykkisesti niin huono...pelkoa, paniikkia ja painajaista et ahdistaa :(
Oltiin sitten eilen synnärillä synnytystavansuunnittelussa, kun sain lähetteen sinne.
Ja oloa helpotti heti, kun sain puhua näistä oloista. Oli oikeesti tosi helpottavaa, kun oli ymmärtäväinen lääkäri, ei ruvennu mitään vähättelemään näitä pelkoja tms.
Sanoi mulla suoraan, et saan valita synnytystavan, et jos olen ihan varma etten pysty synnyttämään alakautta, niin saan section. Sovittiin sitten, et yritän synnyttää normaalisti, mut mahdollisuus siirtyä leikkaukseen on synnytyksen aikana. Epiduraali luvattiin, vaikka mulla ei ole mitään pelkoja kipuihin, vaan paniikkihäiriö. Ilokaasua täällä ei ole mahdollista saada( sen pitäis olla kuulemma just hyvää pelkoihin), en tiedä miksi sitä ei enää Saksassa käytetä. Happea saan kyllä naamaristä hengitellä ja kaikkea hömppää...akupunktiota, homeopatiaa ja kukkatippoja. Olo oli tuon jälkeen jotenkin helpottunut.
Kaikki paperit leikkausta ja puudutuksia varten on jo valmiina ja tietävät, et olen paniikkisynnyttäjä ja osaavat sen mukaan kohdella. Yritän nyt sitten synnyttää normaalisti onnistuu sitten tai ei, mut kannattaahan sitä kokeilla.
Niin ja tekivät samalla painoarvion pojusta, eli 2,5 kiloinen on nyt. Eli kovin isoa miestä ei ole odotettavissa. Helpottava tietää, kun ei sais olla yhtään iso, mun ahtaiden paikkojen takia.

Oli kiva kuulla Meikku sun kuulumisia. Miten se kohdun tutkimus meni?
Yöjuomisesta kyselit. Täälläkin yksi yöjuoppo ilmottautuu :wave: Vesipullo on oltava sängyn vieressä, et saa unenpöpperössä aina juoda, kun herää janoon..sen mukaan saa sitten vessassakin ravata.

Iiks! Raitiksella ja Marilla on jännät hetket :D
Ai mitä?!Marin limatulppa irronnut! Iiih! Jännään täällä sun puolesta. Tsemppiä!
Raitiksen idea pinosta syntyneiden puolelle on loistava! Täällä on tultu kuitenkin niin tutuiksi jo ja ois kiva sitten vaihdella kuulumisia millaista se lapsettomien vauva-arki sitten on kun ne kääröt vihdosta viimein on todellisuutta.

Mirun masu on aivan ihana!!! :) :heart: En ole kyllä ennen tuollaista nähnyt!Wautsi!

Tiltalitilla kova pesänrakennusvietti näkyy iskeneen :) Mekään ei olla vielä keretty laittaa lastenhuonetta ihan valmiiksi. Eikä sillä niin kiire, kun pieni nukkuu sitten meidän makkarissa.

Nami, Ymmärrän niin hyvin miten kurjaa tuo on, kun ei pääse kauppoihin katselemaan/testailemaan vauvantarvikkeita kun pitäis :hug: Sitä valikoimaa on niin paljon ja voi sitä valinnanvaikeutta! Toi helpottaa kuitenkin paljon kun saatte tavaroita kavereilta.

Enni, Oli kiva kuulla kuulumisia. Kyselit unipusseista. Mähän olen sitten oikein expertti vastaamaan, kun nää sakut on täällä vannoutuneita unipussin käyttäjiä. Täällä on erikseen noita unipusseja talvikäyttöön( paksummalla toppauksella) ja kesäkäyttöön( kevyellä toppauksella tai ilman). Noitten unipussien tarkoitushan on, ettei peittoa tarvittais, pelkkä unipussi riittää ja sen alle yöpuku. Suosittelisin, että näin talviaikaan hommaisit sellaisen toppauksilla.
Kovin paksuja toppauksiahan noissa unipusseissa ei ole, ne ovat riittävän lämpimiä, jokainen joka on nukkunut makuupussissa tietää, että pussi on lämpimämpi kuin peitto.
Ja sitten oikeat mitat unipussin koolle on:
Vauvan pituus - pää + 10 cm kasvuvaraa. Yleensä noi pussit on 70, 90 tai 110 cm kokoisina.

Kamilla, Onnittelut plussasta!!!:heart: :flower: Ihana yllätys teille tuli rankkojen hoitojen välissä!! se on mahtava tunne nähdä se pikkuinen ensimmäisen kerran:heart:
Tervetuloa masua kasvattamaan!

Hobelixille tsemppiä oksujen kanssa:hug:

Geriä huhuilen myös:wave:Onko kaikki hyvin?

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Kuunkulta ja poitsu rv 36+6 ( huomenna poksuu viikot)
 
Heippa hei!! :wave: :wave:

Ihan eka.. Onneksi olkoon Kamilla vielä tätäkin kautta!!! :flower: :flower: :flower:
Sulla on laskettu aika sopivasti tosiaan mun synttärien kunniaksi!

Enni kyseli sokerirasituksesta.. Lähettämisen syitä on tosiaan liian iso bmi, sukurasite, sokerit pissassa plussalla, aikaisempi raskausdiabetes tai yli 4500g lapsi. Mun oli bmi 27 ja sen takia laittoivat. Ja oon tosin takunnu sokerien kans 10-vuotiaasta asti. Nyt kukaan ei jaksa enää sanoa mitään vaikka on aina kolmella plussalla tikussa. Mulla vaan on matala munuaiskynnys eli heti kun sokerit käy yli 5-6 niin näkyy pissassa. "Normaalilla" ihmisellä näkyy vasta yleensä yli kymmenen verensokerit pissassa.

Hei Tiltalitti jos sä tulet kirpparikierrokselle tulevana maanantaina eli 20.10 niin lähdetkö kahville jonnekin? =)
Ja onnea kelan kanssa tappeluun... :|

Hienoa, että ottivat tosissaan sun pelot Kuunkulta. Se rauhoittaa jo kummasti kun huomaa, että tulee kuulluksi ja kuulee eri vaihtoehdoista.

Miehen kanssa naurettiin Meikun Rane-kokemukselle!! :LOL:
"Mukavaa", että osuu muidenkin kohdalle näitä iloja..
Mä oon muuten täällä vähintään lukemassa joka yö.. Kädet on niin surkeet, maha on iso ja nyt vielä polvi on kipeenä.. :headwall: :headwall:

Oltiin keskiviikkona Johanna72:sen kans lenkillä tai no kävelyllä mun taaperruksen vuoksi.. Vanha polvivaiva otti itseensä kun taitaa tuo askel olla vähän normaalista poikkeava raskauden vuoksi. Polvi ei meinaa taittua ja autolla ajo etenkin on ihan tuskaa kun on kytkinjalasta kyse.

Mä olin kans jossain vaiheessa sitä mieltä, että sellainen vuokrattava vaavi-sänky olis kiva lisä mutta ei meillä oikeesti taideta tarvita kun ei oo kahta kerrosta ja neliöitäkään ei oo kuin 80, että tiellä se vaan saattais olla. Mutta ne on siis tälläisiä: http://www.vaavi.fi/info

Mari on päässyt jo hurjan lähelle synnytystä!! Tuu sitten heti kertomaan jos lähtö tulee. Tai jos ehdit! =)

Mä olin kans tänään siellä äitipolilla. Eivät yrittäneet enää kääntää vaan päätettiin sektiopäivä. Eli meidän neiti syntyy viimeistään tiistaina 28.10.08. :heart: :heart:
Ellei sitten ole tarvetta lähteä aiemmin. Voipi olla, että tarve tulee.. Pissassa oli tänään ekaa kertaa proteiinit plussalla ja kävin taas toksemiaverikokeissa. Paineet kuitenkin 155/97-tasolla eli ei vielä liian huonot. Istukan virtaukset hyvät ja lapsi erittäin virkeä. Turvotusta kyllä on... HUH!! Paino nousee järkyttävää vauhtia, nyt on tullut 17kg..

Kävin siis myös anestesialääkärin juttusilla ja näin kesäisiä työkavereita, jotka heti tarkistivat listoilta, että ketkä heistä on töissä ja aivan mahtava tuuri kävi.. Kaikki oli ihan top-luokan tyyppejä ketkä sektioon tulee. =) Jos siis sinne asti menee. Silloin olis 39+4.

Vauvan painoarvio oli viime viikolla 2680g ja tänään 3300g!! :eek: :eek:
Että kai se sitten on jotain siltä väliltä. Lääkäri sanoikin, että on vähän mittaajasta kiinni mutta ei neiti nyt sentään 600grammaa ole viikossa kasvanut. :whistle:
Kohdunsuu oli sormelle auki ja kaulaa oli reippasti jäljellä eli ne aika tarkalleen 48h kestäneet supistukseni eivät ole tehneet mitään synnytyksen alkamiseksi.
Maanantaina taas neuvolaan ja torstaina äitipolille.

Ja sitä vielä, että hienoa kun on muitakin kiinnostuneita "omasta pinosta"!!
Jokohan Geri on sitä perustamassa..? :whistle: :whistle:

Raitis rv38+0

Ja taas katsomaan Metsoloita dvd:ltä.. B)
 
Hei vaan!
Täällä yksi yökukkuja sohvalle viritetystä löhötoimipisteestä... Heräsin puoli yhdeltä vessaan ja sen jälkeen vauvat ovat pitäneet sellaista jytäjumppaa, nyt jo siis kohta kolme tuntia, että nukkumisesta ei tullut enää mitään. Luovutin vihdoin ja siirryin tänne olkkarin puolelle. Nukkuu sitten päivällä vaikka... Yleensä tällasia hurjimpia yöriehaantumisia rauhoittamaan auttaa napakka hiilaripommiyöpala, mutta nyt ei sekään näytä vaikuttavan. Suklaakeksit kyllä piristää onneksi omaa mieltä, jos ei muuta. :D

Marilla on tosi jännät paikat! Huih ja ihanaa! Synnärikertomuksia tulossa pian siis lisää. Raitiksellakaan ei h-hetkeen ole tosiaan kauaa. Millä mielellä olet menossa sektioon? Sulla varmaan vähän eri perspektiivi hommaan, kun tunnet systeemit niin hyvin. Vai miten on?

Kuunkulta, kiva, että siellä otetaan tuollaiset synnytyshuolet ja pelot tosissaan ja asioista voi puhua. Toivotaan, että nyt voit levollisemmin mielin odotella tämän loppuajan. Täytyy taas kerran sanoa, että upeaa, että noin hienoille viikoille olet päässyt. :heart:

Miru, tosiaan vaavisängystä tietoa löytyy tuolta Raitiksen laittamalta sivulta. Täytyy kyllä sanoa, että musta noi sivut ei ole kauheen vakuuttavan näköiset - jotenkin nuhjuiset. Mutta itse tuotetta on kaverit kehuneet. Me ajateltiin ottaa nuo sängyt alkuajoiksi lähinnä siksi, että tilaa on vähän huonosti ja pinnasänkyjä ja muuta rekvisiittaa ei kasata ennen kuin niitä tosiaan tarvitsee. Nuo vaavisängyt on pienet ja niitä voi sitten siirrellä kotona sitä mukaa, kun uusi arki etsii uomiaan. Ollaan etsitty uutta kämppää jo pitkään ja plussan jälkeen vielä tarmokkaammin, kuitenkaan sitä mieluista löytämättä. Nyt kun olen yhtäkkiä tässä kunnossa, päätettiin jättää muuttohaaveet odottamaan myöhempää. (Ja kyllähän tämä yleinen mylläkkä taloudessakin vaikuttaa.) Nykyinen kämppä ei ole tilaratkaisultaan ihan ideaali, mutta varmasti ihan toimiva sitten kuitenkin. Ja nyt tuntuu hyvältä, että asumistilanne on ainakin vakaa tämän talven. Lääkärikin käski eliminoida kaiken stressin... Ja vielä, Miru, kiitos vaunu- ja koppavinkeistä! Jatketaan juttua vielä tästä. :wave:

Kamillalle tervetuloa! =) Ja rauhallista viikonlopun alkua kaikille! :heart:
 
Huomenta kaikille,

Eka taas omaa napaa, Siis mullahan on tuo iscias vihotellut, ja nyt molemmin puolin si nivel, siis tuo ristiluun ja lonkkaluun väliin jäävä nivel on sit niin kipeä että ituka väänsin kun äsken koiran kanssa lenkillä matelin. Alku matka meni hyvin, tuli toinen koira vastaan ja meittin likka sai hepulin, nykäs kunnolla ja sit se kipu iski. Loppu lenkki mentiinkin sit etana vauhtia, pari askelta ja lepo.. Saa nähdä pääsenkö tästä tuolista ylös mihin lysähdin kotiin tullessani. Eilinen hieronta auttoi kyllä illaksi iscias kipuun ja hartioihin.
Tosin eilen siivosin ja pesin lattioita ja värkkäilin tauluja ja televisiota seinille, siis touhusin kaikkea liikaa. Ahneella on kakkanen loppu johan se pitäis tietää tähän ikään mennessä :saint:
Raitis, kuulostais kivalta tuo kahvittelu, kuulostelen tätä takalistoani ja lepään että pystyn lähtemään ostoksille. Laitetaan siitä vielä viestiä.

Kuunkulta, ihana kuulla että siellä pidetään kans huolta peloista. Oikeasti kannattaa ottaa jo nyt käyttöön ne kukkatipat, rescue remedy on just oikea tippa tähän asiaan. Mitä pidempään niitä ehdit ottaa sen paremmin ne on vaikuttanut h-hetkeen mennessä. Sisko meinaan oli kans paniikki altis ja se aloitti peri kuukautta ennen tipat, sit se vetäskin synnytyksen läpi ilman epiduralia ja kertoi että oli ollut ihmeen rauhallinen moisessa tilanteessa. Eli omia voima varoja löytyy tosipaikan tullen. Myös voisit käydä jo vyöhyketerapiassa ennen synnytystä. Kannattaa kokeilla kaikkea.

Mä ensi viikolla kokeilen lymfa hierontaa, että sais noita nesteitä liikkeelle ettei tulis suonikohjuja, se kun on sukurasite ja alkuja jo on poksahtanut parit.

Unipusseista, niitä olen kuullut kehuttavan ja itse sellaisia aijon hankkia viuhtille, kuulemma nukkuvat rauhallisemmin sellaisessa pussukassa, mutta ymmärrettäväähän se on kun ovat 9kk pussukassa majailleet.

Nyt pitäis vääntäytyä ylös tästä ja painella vessaan, alkaa olemaan jo surkuhupaisaa tää ainainen ravaaminen pisulla pikku lirun takia. Meillä viuhti selkeasti makkoilee tuolla alhaalla ja monottaa vaan tänne palleaan ja kylkiin.

Toivottavasti muilla ei lantion löystymistä tule tässä mitassa kun mulla....arhg ja ai

tiltalitti ja viuhti 30+4
 
Kenellepä minä tämän kertoisin ellen teille... :whistle:
Limatulppa on nyt jätelaitoksen omaisuutta!!! :D :D

Jokohan päästäis viikonlopun aikana tyhjentämään tätä.. B)


Noi arvet on siis teini-iässä tulleita jotka nyt näkyy kuvassa hassusti niinku ois uusia.
 
Iiiks! Raitis, :D Jännät paikat! :whistle: Ihana masu:heart: Taitaa olla jo viimeinen masukuva.
Ja Marillahan oli myös limatulppa lähtenyt, jokohan on synnärillä? :D
Millainen se limatulppa muuten on? Ei haittaa vaikka tulis ällöä kuvausta...tahtoo tietää...
Mulla tuli eilen aika klöntti sellasta ihan valkosta paksua limaa...ettei vaan ollu se tulppa :eek:
Irtooko se tulppa sitten ihan kertalaakista vai vähitellen?

Tiltalitti, joo noita rescue remedy tippoja olen vedellyt aina tarpeen tullen. Kyllä niillä on sellainen rauhottava vaikutus. Kannattaisko niitä ottaa nyt jo säännöllisesti joka päivä vai vaan sen olon mukaan sillon tällön? Miten sun sisko otti? Vyöhyketerapia onkin hyvä idea. Kyllähän sitä kannattaa kaikkea kokeilla. Kuulostaa kurjalta nuo sun lantionlöystymisvaivat ja nivelten temppuilut.
Mä olen huomannut tuon lantion löystymisen siinä, et kävelen ku joku lännen seriffi jalat harallaan, sit välillä poksahtelee jotku nivelet..on sellanen ihme löystynyt olo.

Kääks! Huomasin just järkytyksekseni, että tää napa pullottaa ulospäin ja on jotenkin revennyt :eek: Siinä on mustelma!Se on varmaan jotenkin se laparoskopia arpi revennyt tai jotain...aika järkyn näköinen. Muuten massu on säästynyt raskausarvilta...toistaiseksi.

Kuunkulta ja poitsu rv 37 tasan ( jee!)

 
Kamilla, onnea sulle tosi paljon plussasta! Ihania ultrakuulumisia muutoinkin. Kivaa saada tänne "tuttuja" tuolta lapsettomuuspuolelta, joten tervetuloa myös omasta puolestani. Niin se sitkeä yritys sitten palkitaan. :flower:

Enni, me itse asiassa hankittiin sellainen kevyempi unipussi ihan sisäkäyttöön vauvelille. Vaunujutut on sitten erikseen, kun pikkuinen alkaa ulkosalla nukkua vaunuissa.

Nami, mun parillakin tutulla on ollut käytössä tuo Vaavi-sänky, ja kovasti ovat kehuneet. Se on kyllä suhteellisen halpa (olikohan muistaakseni 70 eur 4 kk?) ja toimituskin taisi olla suoraan kotiovelle. Varmasti hyvä ratkaisu. Mä luulen, ettei me sitä olla ottamassa, vaan koitetaan pärjätä pinniksellä ja ä-pakkauksen laatikolla tarpeen vaatiessa.

Tiltalitti, meilläkin varmaan pitäisi olla edessä tuo koiran totuttaminen vaunuihin. Mitäköhän siitäkin tulee, hih! Varmaan pitäisi omassa kotipihassa demonstroida ennen kuin lähtee julkisille paikoille.

Raitiksella ja Marilla onkin sitten kohtapuoliin tosi jännät paikat, kun limatulpatkin on lähteneet liikkeelle.

Oma (.) täällä kaikki on mennyt ok. Nykyään syömisen jälkeen alkaa olla tuskaista, kun aina tulee jonkin sortin ähky, vaikka kuinka vähän söisi. Inhottava tunne! Muutoin olen toistaiseksi saanut hyvin nukuttua yöt; tosin pari kertaa yössä täytyy vessassa käydä, mutta sehän on aika vähän. Vauva kans möykkää tuolla vatsassa minkä ehtii, joten ei ainakaan ole mistään vaisuimmmasta päästä.

Kati & Pablo rv 31+5
 
Ruuasta haaveilevien, pahoinvoivien ja muiden herkempien kannattaa skipata seuraava lause.. B)

Limatulppakuvailua: Kuin joku ällöttävä flunssainen räkäjuoppo olis sylkässy paperiin hirveen keltasenvaaleen limaklöntin. Kokoa ehkä 1,5cmx1,5cm.
;)

Ja sitä voi tosiaan tulla kerralla kaikki tai pikkuhiljaa useampana päivänä. Vähän tuntuu siltä, että kohta vois tulla perään jotain muutakin. En oikein osaa selittää mutta siltä se vaan tuntuu. Ja kyllä Kuunkulta tuo sun kuvailema klöntti kuulostaa ihan limatulpalta.

Oisko siitä sun navasta pettäny pieni kohta ja siihen tulis tyrä? :|
 
Kamillalle kovasti onnea vihdoinkin plussasta! :heart: Ihanaa!

Miruliini en usko, että mulla olisi se raskaushepatoosi kun kutina mennyt jo ohi. Mullahan oli rv 15-26 keskivartalon alueella lievää kutinaa ja sitäkin näkyvämpää ihottumaa. Näytin lähinnä alienilta. Näytin sitä kyllä neuvolassa sekä kätilölle. Aloin käyttämään herkkäihoisten pyykinpesupulveria kätilön neuvosta ja ihottama hävisikin sen siliän tien. Luin tosta hepatoosista, että se tulee yleensä rv 30 alkaen. Meinaan kyllä varmistaa vielä neuvolasta tuon asian. En nimittäin aiemmin älynnyt edes mainita sitä jalkapohjakutinaa. Jos joku tietää tästä hepatoosista enempi niin valistakoon mua.

Raitiksen pömppis on ihana :D Hyvä kun kuvailit sen limatulpan. Mietin sitä juuri, että erottaakohan sen helposti muusta valkkarista. Ilmeisesti erottaa siis. Kaverilla taisi lähtö tulla viikon sisään limatulpan irtoamisesta. Saas nähdä kuin pian sä pääset synnärille...

Marillakin vaikuttaa jo lupaavalta..

Kati täällä ihan sama, älytön ähky syömisen jälkeen. Ja tää vaan pahenee mitä enempi viikkoja on kasassa. Itseäni voin kyllä syyttää kun ei halua lopettaa syömistä ajoissa :kieh: Uskomatonta miten pienestä määrästä saa ähkyn päälle. No iltaisin tajuan sitten jo syödä vähän kevyemmin. Syöminen on sellainen nautinto ettei sitä haluaisi yhtään minimoida.

Tiltalitti mulla on ollut isciastyyppistä vaivaa vasemmassa pakarassa koko raskausajan, nyt se kaiketi helpottanut. En ole varma onko kyse ollut isciaksesta kun ei se säteillyt koko jalkaan niinkuin se yleensä tekee. Ylös nouseminen ja kävely on ollut usein aika kivuliasta. Mä aloin päivittäin venyttelemään ja tein vähän persus jumppaliikkeitä. Ihan vain sen verran, että sain lihaksen vetreytymään. Ja ihme ja kumma, se on auttanut. Mikään hieronta ei nimittäin auttanut, oikeastaan pahensi vaan.

Meidän poju on jo niin alhaalla, että se painaa aika ikävästi välillä "sinne". Varsinkin kävellessä tuntuu joskus kuin joku puukolla viiltäisi. Se menee nopeasti ohi, onneksi, mutta tulee kyllä kirottua ääneen. Hyvähän se on, että vaavi on jo lähtöasemissaan. Se ei kuulemma tarkoita välttämättä sitä, että se sieltä haluaisi kuitenkaan syntyä ennen la:ta niinkuin voisi luulla. Joka tapauksessa on ollut pakko hidastaa kävelytahtia kun noi vihlonnat ei oikein houkuttele.

Viikon päästä meinasin laittaa vauvan sängyn valmiiksi, pinniksen reunapehmusteet paikalleen jne. Sitten olen viikolla 37.

Tsemppiä kovasti seuraaville urheille synnyttäjille Raitikselle ja Marille :heart:

Marica 35+4
 
Heippa pitkästä aikaa - täällä on näemmä tapahtunut vakka mitä!! Vaikken saanutkaan aikaiseksi lukea kaikkia väliin jääneitä kuulumisia...

Mahdottoman paljon onnea Marimillalle tyttösestä sekä Ulpulummukalle, Miikselle ja heidhlle poikasista :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: Kamillalle myös suuret onnittelut plussasta! Ja tervetuloa myös muille uusille =)

Meidän oma rakas syntyi viime lauantaina eli 11.10. :heart: Tyttö syntyi suunnitellusti sektiolla rv 38+5, hän painoi syntyessään 3050 g ja oli 49 cm pitkä, Synnytystä edeltävä viikko oli aika piinaava, kun synnytystapaa arvottiin ja vatvottiin edestakaisin - kertoilen tarkemmin paremmalla ajalla. Mutta pääasia, että kaikki meni hyvin ja pieni on nyt turvallisesti maailmassa :heart:

Kotiin päästiin torstaina ja rauhallinen vaauva on päästänyt äidin vielä aika helpolla; syö hyvin, nukkuu paljon, itkee silloin kun on nälkä. Hän on tosi suloinen ja mie olen niin rakastunut ja onnellinen, etten osaa edes kertoa!!

Tässä muutama kuva; ihan ensimmäinen kuva hänestä leikkurissa ja pari kuvaa kotiinlähtöä valmisteltaessa;







Mukavaa viikonloppua kaiklle ja erikoistsempit tositoimia odottaville!!
 
Paljon onnea GERI ja suloinen tyttövauva. Ihan tuli tippa taas linssiin kun oli niin hellyyttävä näky tuo vaaleanpunainen käärö. :flower:

Raitiksella lähtö lähenee, mitenköhän mari, jokohan on laitoksella käärö vieressä?

Sit tarinaa vaunu ja koira yhdistelmästä :LOL:
No niin vein vaunut pihalle ja koiran hihnaan, lähdettiin liikkeelle ja likka kävi heti renkaisiin kiinni. Onneksi täys kumi renkaat. taas komennettiin koira vierelle ja seuraamaan, nyt se veti kun hullu vaunuista pois päin ja aloitti kamalan kähinän oman häntänsä kanssa. Siinä vaiheessa vein koiran sisään ja kärräsin lievästi vahingoittuneet vaunut takas sisään. Huomena taas uudestaan. Saa nähän mitä siitäkin tulee. Illan se kartteli koko kärryjä eikä meinannu niiden ohi kävellä omalle paikalleenkaan reppana, mulkoili vaan moisia rattaita :LOL:

Kuunkulta, ota vaan säännöllisesti jo koska lähtö voi olla jo lähellä ja jatka tarvittaessa synnytyksen jälkeen. Vyöhyketerapia auttaa synnytyksen käynnistymiseen ja poistaa pelkoja, kerrot vaan rohkeasti tunteistasi hoitajalle, ja varmista että kyseinen hoitaja on hoitanut ennenkin raskaana olevia niin on hyvä ja luettava olo itselläsi hoitoon. itsekkin kaipaisin sit h hetken lähetyessä vyöhyketerapiaa mutta pitää sit ajella tampereelle asti hoitoon kun täällä ei ole hoitajalla kokemusta raskaana olevista. Itselle on vaikea tehdä kunnon hoitoa...samoin kun hierontaa. Taidan olla ite ainoa hieroja kans tällä seudulla jolla edes hajua kuinka raskaana olevaa hierotaan...onneksi on itsellä tietoa niin voi viehltää pelin poikki jos hieroja tekee jotain väärin ja osaa asettaa itsensä oikeaan asentoon laveetille.
Mä kans kaivoin mammajumppa kirjan esiin ja aloin jumppaamaan ihan koti oloissa. lantio kiukuttelee viellä joissain äkkinäisissä liikkeissä, kuten eilen koiran temppuilu vaunujen vierellä, kääntyminen ym. Enempi kävely kans aiheuttaa sen että vauhti tosiaan voi loppua hetkenä minä hyvänsä, mutta mulla vähän tuntuu se hieronta kyl helpottaneen sitä iscias kipua nyt se on vaan sitä si nivel kipua. Se vaan on hyväksyttävä ja kerrottava lantion löystymisestä sit synnytystä suunniteltaessa koska se rajoittaa sit joihinkin asentoihin nähden mahdollisuuksia ja voi olla pahempi synnytyksen jälkeen.

jänniä aikoja elellessä,
Tiltalitti ja viuhti 30+5
 
Geri, onneksi olkoon! Voi miten suloinen pieni tyttö! :flower: :flower:

Kamilla, onnittelut plussasta, ja tervetuloa mukaan! :flower: :flower:

Miru, olen ollut vielä töissä ja ihan vapaaehtoisesti :) . Sairaslomaa saan heti kun vaan sitä pyydän. Nyt on kaikki mennyt hyvin ja toisaalta tuntuu, etten jaksa olla kotona, vaan kaipaan sitä työn tuomaa rutiinia ja sosiaalisia kontakteja. Hyvä puoli on ollut myös se, että olen voinut ottaa rennommin, silloin kun siltä on tuntunut. Jos työ olisi ollut kovin stressaavaa, niin en varmaankaan siellä olisi jaksanut olla. Katson aina viikon kerrallaan.

Kuunkulta, kiitos unipussi-vinkeistä! Hienoa, että sait keskusteltua ymmärtävän lääkärin kanssa. Mua pelottaa synnytys yhä enemmän ja enemmän, varsinkin kun täällä on 2 tyyppiä tulossa. Nyt viimeksi olivat molemmat päät alaspäin, joten alatie synnytys on tällä erää mahdollinen, ellei A-vauva päätä kääntyä.

Kati, oliko teillä siis minkäänlaista toppausta unipussissa? Meillä pussit tulee myös sisäkäyttöön. Ulkona ollessa mukulat kaiketi nukkuvat sitten makuupusseissa. :)

Hankintoja täällä ei ole vielä(kään) hirveästi tehty, vaatteita lukuun ottamatta. Hoitotaso ja yksi pinnis on, ja kuten Miru sanoi, niin se alkuun riittääkin kun voivat nukkua siinä samassa. Siihen täytyy sitten hommata patja, reunapehmuste tuli kaupan mukana, mutta voi olla että haluan toisenlaisen. Patjoista muuten, minkälaisia olette vauvoillenne hankkineet?

Sahranamin kanssa samassa jamassa vaunujen ja kaukaloiden suhteen. Vähän vaikeaa on tietää, mitkä ominaisuudet ovat juuri meille ne tärkeimmät. Aion kulkea jonkin verran julkisilla, kaupungilla ja kahviloissa (ainakin näin toivon), joten ketteryys olisi vaunuissa tärkeä ominaisuus. Toisaalta aion myös ulkoilla sorateillä, joten siinä mielessä jousitukset ja isot renkaat tuleva tarpeeseen...

Marilla ja Raitiksella onkin tosi jännät paikat! Näin se aika menee nopeasti!

 
Onnea Geri!!! :heart: Aivan ihana vaaleanpunainen nyytti teillä! Todella liikuttavia kuvia ja voin vain kuvitella sun selittämättömän onnen tunteen... Onnellista äitiyttä :heart:

Raitis ja Mari, hui miten jännää!! Saapi nähdä miten pitkälle päästään, ennen kuin teiltä tulee vauvauutisia... =) Kiitos Raitis tuosta tulppakuvauksesta, olen itsekin asiaa pohtinut.. Jos jaksat kirjoitella mulle sektioajatuksia niin mielelläni kuulisin. Mua on alkanut pelottaa nyt synnytys kovasti. Sekä alatie- että sektioversio.. Tällainenkin asia, että miten sektiossa poistetaan istukat??? Ja ylipäätään kaikki on niin kovin vierasta. Olen kuitenkin melko varma sektiosta omalla kohdallani.

Tiltaltti, onneksi keksit tuon harjoittelun koiran kanssa. Ilmeisesti ihan helpolla ette tule pääsemään, joten kärsivällisyyttä vaan kovasti. Ja kestämistä lonkkakipujen kanssa. Voiko johtua lantion löystymisestä sellainen, että jos nukkuu kyljellään alkaa patjaa vasten olevaa lantiota vihlomaan? Liikkuessa ei ole kyllä mulla kipuja lainkaan.

Kuunkulta, onneksi sulla on ollut tosi ymmärtäväinen lääkäri noiden pelkonen käsittelyssä. Pahinta olisi törmätä väheksyntään ja yrittää selvitä ajatuksen kanssa, että pelko kuuluu asiaan. No toki varmaan jossain määrin, mutta pieni jännittäminen ja suoranainen synnytyspelko ovat kuitenkin ihan eri asiat. Niin, ja jos sullakin on tulppa irronnut, alkaa h-hetki olla lähellä =)

Enni, me otetaan käyttöön sänkyjen mukana tulleet patjat. On täysin virheettömät ja olleet käytössä näemmä hyvin tarkalla henkilöllä, joka on pitänyt jatkuvasti patjansuojia. Lisäksi päälliset on pesty ja patjat tuuletettu, joten sen enempiä en aio pelätä bakteereita. Onnea vaunuvalinnoille. Ei se helppoa ollut, mutta mulla auttoi ystävän kaksosten kokemukset - uskallettiin luottaa omaan valintaan, kun kaverilla olleet kovassa käytössä ja toimineet moitteettomasti. Valmennuksessa korostettiin vaunuhankinnoissa huomioitavan niitä teidän asumisoloja ja tiloja (säilytys jne...), että toimii sen kannalta.

Yöjuoppoja täällä taisi olla useampiakin. En voi kuin ihmetellä. Itse joudun lopettamaan juomisen siinä iltakasin maissa - ehkä lasillinen vettä tai kuppi teetä menee vielä sen jälkeen. Ja vessassa ravaan silti yöllä tunnin-kahden välein. Pissaa tulee naurettava liru, mutta hädän tunne on niin valtava, aivan kuin tulisi juuri housuun, jos ei mene vessaan. Ilmeisesti nämä kaksi naperoa ahtaalla, jalat alhaalla on vaan liikaa rakolle.

Meillä oli eilen paikallisen monikkoyhdistyksen järjestämä valmennus. Kaksosia odottavia oli 5 paria/henkilöä paikalla ja kaksosia oli paikalla kahdet vanhempineen. Kyllä oli mukava ihan vain vaihtaa ajatuksia ja sitten saada niitä oikeasti hyödyllisiä vinkkejä arjen pyörittämiseen, vauvojen rytmittämiseen, imetykseen, omaan jaksamiseen jne jne. Muutenkin pieni yhdistys toimii kovin sympaattisesti ja tukea tuntuu saavan sitten tarvittaessa aika välittömästi.

Sunnuntaihalaus ja peukkuja kaikille h-hetkeä odottaville!

Miru 30+6
 
Onnea, Geri, pikkuisesta tyttösestä! :heart: Aivan ihania kuvia.

Enni, siitä unipussista vielä. Se on meillä sellainen Noukie´s merkkinen ja materiaaliltaan sellaista pehmeää velouria/plyysiä ulkoa ja sisältä jotakin muuta pehmeää materiaalia. Ei siis ihan pelkkä kangas, mutta ei mitään toppauksiakaan. Uskon, että tuolla kyllä sisällä tarkenee hyvin.

Kati rv 31+6
 

Yhteistyössä