Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Raitis, iso :hug: Toivotaan ettei ole sitä myrkytystä. Paineet on kyllä korkeat...
Jos menisit vielä varmuuden vuoksi uudelleen näytille? Parempi vaikka liian usein rampata siellä, kuin liian vähän...jos ei muuta, niin mielen rauhoittamiseksi. :hug:

Hobelix, Tuo on kyllä se kaikkein ihanin hetki, kun näkee kohdussa ensimmäisen kerran elämää :heart: Sitä ei unohda ikinä! Muistan vielä sen niin elävästi, oli niin liikuttunut olo, että itkuhan siinä pääsi, toisaalta sitä ei meinannut uskoa todeksi niin pitkän ajan jälkeen, mutta pakkohan se oli, kun omin silmin sieltä ruudusta näki pienen sydämen pamppailut. Mulla oli muuten ihan samalla lailla, että kaksi pussia näkyi, mutta vain yhdessä näkyi alkio ja sydänäänet.

(.) viime yö oli taas tuskaa...vaikea löytää hyvää asentoa pojan kanssa, hän protestoi aina jompaa kumpaa kylkiasentoa vastaan hurjilla potkuilla, säpsähdin vähän väliä ja ne potkut tekee kipeetä...auts...selällään en pysty yhtään nukkumaan, kun painaa siihen valtimoon ja tulee huono olo. Sit mulla ei ole yhtään voimaa kääntyä kyljeltä toiselle. Mies joutuu joskus kääntämään. Oon kuin joku puhiseva höyryveturi. Aamulla herätessä koko kroppa on kuin jyrän alle jääny, joka paikkaa särkee sormista jokaiseen varpaaseen asti, en tiedä mistä johtuu, Onko se nesteenkertymisestä johtuvaa särkyä vai kramppaanko yöllä niin, et kaikki paikat särkee.
vali...vali...nää on näitä loppuraskauden vaivoja. Sit olen hirmu kärttyinen ja huonolla tuulella ja mäkätän miehelle. Nyt mä vasta ymmärrän, miks kaikki raskaanaolevat toivoo loppuraskaudessa, et syntyis jo...kai tääkin on joku luonnon tapa valmistaa synnytykseen, kun olo alkaa olemaan niin tukala.

Kuunkulta ja poitsu 35+6
 
Kuunkulta täällä kohtatoveri. Nukkuminen alkaa olla tosi levotonta, en jotenkin meinaa saada kuin vasta aamuyöstä unta. Ja tosiaan nukuttava kyljellä muuten tuntuu ettei saa henkeä. Ja muksu meinaa panna hanttiin nukkuu sitten kummalla kyljellä vaan, välillä käännän itseni sitten puolikylkiasentoon. Ja sittenkös on pakarat jumissa aamulla :kieh: Kyljeltä toiselle kääntyminen on hidasta, oikea norsuolo. Mutta sentäs pääsen omin avuin.

Mä olen myös aika usein toosi huonolla tuulella. Varsinkin jos mulla on yhtään nälkä ja verensokeri laskee niin muutun ihan hirviöksi suorastaan. Mietin myös, että loppuvaiheessa on varmaan jo niin tukala olla ettei jaksa enää jännittää tulevaa synnytystä koska haluaa jo kevyemmän olon =)

Koitetaan mammat jaksaa B)

Marica
 
Piti mukamas tulla vielä kommentoimaan lisää, mutta en kyllä jaksa nyt enää yhtään, sorry :)

Painun pehkuihin ottamaan hetkeksi unta palloon ja sulattelemaan sitä, että tohtorilta tuli lentokielto loppuraskaudeksi... ei sillä että olisin enää ollut lentelemässä minnekään, mutta vähän tietty huolettaa. Supparit eivät onneksi olleet lyhentäneet kohdunkaulaa tai muutenkaan aiheuttaneet vahinkoa. Kaikki siis hyvin!

Tsemppiä loppuraskausvaivojen kanssa ainakin Kuunkullalle, Marille ja Maricalle... olikos muitakin? Raitiksellakin alkaa olla jo LA lähellä! Toivottavasti muuten Raitis kävit uudestaan tsekattavana ja kaikkihan oli OK, olihan? Aamuturvotus muuten jo nyt täälläkin aika huimaa, samoin kolotukset. Mihinkähän invalidiasteelle tässä vielä päädytäänkään?!

Jaksamista myös alkuraskauden epävarmuuden kanssa painiskeleville! Kyllä kaikki menee mainiosti!!! :heart:

Nyt nokkaunille, jospa jaksaisi tänään lähteä vielä kavereille kylään B)

Hyvää viikoloppua kaikille :wave:
 
Hei ihanat odottajat,

oli koskettavaa lukea Ulpulummukan ja Marimillan tuoreesta äidiksi tulosta! Varmaan on vaikea kuvata sanoin sen tunteen ja kokemuksen voimakkuutta. Oi!
Raitikselle kaikkea hyvää! Toivotaan parasta, siis ettei kyseessä olisi raskausmyrkytys.

Oon yrittänyt pitää matalaa profiilia (tyylin muutaman päivän :LOL: ) kun viikkoja on vasta ne säälittävät 5+2. Ikävät unet eivät onneksi ole enää vaivanneet, kiitos Kuunkullalle ja Maija-mammalle tsemppauksesta.. Niukkaa ruskehtavanpunaista vuotoa on ollut viikon ajan, se vähän huolettaa. Mutta yritän olla cool kun tiedän että pienet vuodot raskausaikana on ihan normaalia, eikös vaan? Täysin epätodellista olla raskaana (!) - Se on sana, jota ei ihan uskalla sanoa vielä ääneen.
Toivottavasti multakin ultrataan sieltä parin viikon päästä samanlainen katkarapu kuin Hobelixilla! Tai toivotaan, Hobelix, että siellä on katkiskaksikko! =)
 
Kiitos kovasti huolenpidostanne.. En ole käynyt missään tarkastuksilla. Vauva liikkuu hyvin. Paineet on edelleen korkealla mutta sain tänään lisää pissatikkuja kun olivat päässeet loppumaan. Pissa on edelleen onneksi puhdas!
Tänään on onneksi tasan rv 37, että hyvällä mallillahan nämä asiat sen suhteen on. Päänsärkyä ei ole tänään ollut mainittavasti ja ahdistuneen tuskainen olokin on ollut hyvin vähäistä. Unta ei tosin oikein mahdu öihin ja päiviin kuin yhteensä 3-6h ja sekin kahdessa pätkässä.

Aika hienoa jos tosiaan synnytyksen jälkeen tunto tosiaan palaa sormiin.. Niin ne kyllä lupas, että kyllä se palautuu. Vasen mulla toimiikin normaalisti mutta oikeassa kädessä on tunto ainoastaan pikkusormessa. Miksähän tämmösestä raskausvaivasta ei puhuta lainkaan? Vaikka on kuulemma aika yleinen.

Tänään mä oon vähän jaksanu puuhastellakin.. Mm. tämmösen kasailin loppuun.. ;)


Noi hoitoalustan päällä olevat lelut nyt ei tosin kuulu tuohon, olivat kaappiin menossa, ja voi olla, että moni muukin asia vaihtaa paikkaa heti ekana päivänä kun systeemi otetaan käyttöön.

Huomenna mä luen teidän juttuja enemmän keskittyen.. Tässä taas vaan oman navan tyhjennys. :) Ai niin.. mä en oo ihan varma, että onkohan mulla napatyrä..? Joku ihme pallukka sinne on ilmestynyt.. Mies on ihan varma, että se on tyrä.
 
Tuosta tunnottomuudesta tuli mieleen, että mulla on jalkapohjat hivenen tunnottomat. Ja tää on tullut raskausaikana. Mutta vaan sillai päältä eikä siis koko jalkapohjat. Toivotaan, että Raitiksen paineiden nousu olisi vain väliaikaista...

Mulla on ihan sama juttu, että unet jää vähiin yöllä. Nytkin olen siis hereillä ja kello on 1.30 yöllä. Mukamas väsytti kun katsottiin miehen kanssa töllöä sohvalla, kummasti sitä piristyy kun sänkyyn pääsee. Päikkärit sen sijaan maistuu vaikka joka päivä ja nukahdankin helposti. Olen kyllä huomannut, että käyn jotenkin ylikierroksilla joten ei ole ihme ettei uni tule. Eikä mulla ole kuitenkaan stressiä joka selittäisi kukkumisen. Hankinnat on tehty ja nyt vaan odotetaan vauvaa. Tajusin myös tänään etten ole miettinyt työasioita enää moneen viikkoon, olen jotenkin unohtanut sen paikan koko olemassalon. Tänään alkoi muuten ä-loma virallisesti, vaikka saikulla olen jo ollutkin pitkään.

Kai se on tuijotettava jonkin aikaa canal+:lta jotain leffoja, niin jospa se nukkumatti löytäisi tännekin |O

Marica
 
Terveisiä Granilta,

Ihania uutisia olen saanut lukea tuloni jälkeen.
Jätti onnittelut, marimillalle, Ulpikselle ja Miikkikselle. Aivan upeeta, paljon paljon onnea. Nyt se odotusajan kärsimys on palkittu. Upliksen kertomus toi kanssa itkun silmään ja muutenkin kaikki vauvauutiset toi aina itku kohtauksen tullessaan.

onnea kanssa kaikille uusille odottajille, teitä odottaa ihanat ajat :heart: nauttikaa kaikista oireistanne ja oireettomuudestanne.

Itsellä matka meni hienosti ja lennotkaan ei aiheuttanut minkäänlaisia suppareita, ainoastaan nousut ja laskut saivat aikaan jumalattoman mylläyksen kaverin osalta.
takasin tulon jälkeen sain jonkun ihmeellisen päivän maha taudin, kuvotti ja puklasin 2 kertaa. Seuraava yö meni sängyssä pyöriessä kun selkään sattu ja ylävatsaan sattu ällötti joka asennossa. Pelkäsin kans että onko se nyt sit raskausmyrkytystä. No aamulla oli jo hiukan parempi olo ja tajusin että se paha olo tuli ihan siitä kun on niska hartia seutu jumissa ja lantio alkaa nyt leviämään kun pakara lihakset painaa isciakseen ja se säteilää alaselkään ja reiteen. Huomaa ettei pariin viikkoon päässyt hierojalle. Nyt ma uuden ajan varaaminen edessä. Nytkin ollaan särkylääkkeen voimalla ylhäällä kun makaaminenkin sattuu. Mulle on alkanut kans tulemaan niitä harjoitus suppareita, ainakin niin luulen kun vähän väliä vetää mahan kovaksi. Ja sit vielä kun meidän jätkä tuntuu olevan tosi liikkuvainen ja ilmeisesti viisto tarjonnassa taas kun nyrkit ja jalat viuhtoo samalle puolelle ja maksan suuntaa mutta eri kohdista. Mutta sit kun se välillä kääntää itseään niin että se selkeesti näyttää persettään mulle ja painaa päätään rakkoa kohti ja on ihan selkeästi nähtävissä hoikkana kohoumana keskellä mahaa, ihan kun himalajan vuorijono. Sit se taas köllähtää vasemmalle kyljelleen ja jatkaa potkimista. Melkoinen myllääjä, tulee äitiinsä. Mä kuulemma pyörin kans kun hyrrä masussa enkä ollut hetkeäkään paikallani.

Siitä mun ennen lomaa aikomalta hankinta reissulta en saanu mukaani kun yhden potkupuvun. Nyt pähkään emaljungien, hartaneiden ja cessleinnin vaunujen välillä. Emaljunissa isoimmat pyörät ja se ihana maastokuosi ja menee pieneen tilaan, mutta jousto ei ole maastoon sopiva.
Hartaneissa säädettävä jousitus, menee aika pieneen tilaan, mutta pienemmillä ja paksummilla renkailla.
cesslein mahdollisuus vaihtaa isot eturenkaat pieniksi ja liikkuviksi renkaat ovat kuitenkin paksut ja ei niin isot kuin emaljug.

Voi vihne tätä vaunu maailmaa, ja sit se auton istuin vielä............yhyy

Ai niin kukas joutuikaan sänkyyn makoilemaan... anteeksi mut nimi unohtui ihan totaalisesti,
Joka tapauksessa voimia sängyn pohjalle kaikkensa sitä tekee lapsen hyvin voinnin eteen.

Huoh, pitää käydä taas särkylääke purkilla....
tiltalitti ja viuhti 29+3
 
Miikkis, onnea myös täältä pienestä pojasta! :heart:

Hobelix,sulle kans onnittelut ihanista uutisista! On se vaan aina ihanaa nähdä sellainen pienen pieni katkarapu ja ensimmäiset sykkeet! Mullahan oli aikoinaan kans se tilanne, että kaksi alkiota siirrettiin, joista toinen vaan kiinnittyi. Ekan ultrakäynnin perusteella lääkäri oli sitä mieltä, että jotain siellä ultrassa näkyi sen suuntaista, että toinenkin olisi siellä joskus ollut.

Raitis, täällä myös toivotaan kovasti, ettei kyse olisi raskausmyrkytyksestä. Ja vaikka olisikin jotain siihen suuntaan enteilevää, toivottavasti kaikki menee hyvin vikat viikot.

Nukkumisesta sitten, minä olen ihmeen hyvin pystynyt nukkumaan viime aikoina. Onhan se sellaista kyljltä toiselle vaihtamista vähän väliä, mutta vauva ei ainakaan vielä ole sitä kääntyilyä mitenkään protestoinut.

Kati & Pablo rv 30+5
 
Hei! Sain plussan ensimmäisestä IVF:stä keskiviikkona. Iloita ei oikein vielä pysty täysillä, koska keskiviikosta asti on myös esiintynyt vähäistä veristä vuotoa. Huomaan, että vuotoa tulee enemmän iltaisin ja siihen liittyy selkeästi menkkamaista kipua. Kun kouristelee, niin myös tiputtelee. Onko kenelläkään ollut vastaavaa alkuraskaudessa??? Nyt tai aikaisemmin (jos on mennyt kesken).
 
Tervetuloa kaikki uudet plussanneet! Onnea kaikille jo synnyttäneille!

Kotosuomessa ollaan, eikä ongelmilta olla vältytty. Sokerirasitustestit oli ok, vaikka kiloja kertynyt raskausaikana 20kg. Mutta mutta...virtsassa proteiiniia, RR korkea, vannemaista ylävatsakipua, turvotusta....arvaatte kai mistä kysymys..Raskausmyrkytyksen oireet. Olin muutaman päivän sairaalassa tarkkailussa, tänään pääsin kotiin lepäilemään. Ensin oli proteiini virtsassa +, mutama päivä sitten proteiinia ++, silloin heti sisään osastolle. Sain 2 kortisoni injektiota vauvan keuhkojen vahvistamiseksi jos kiireelliseen sektioon joudutaan. Virtsan proteiini(valkuainen) pysyi sairaalassa yhdellä plussalla, RR koko ajan koholla mutta kotiin päästiin, toksemia labrat oli kuitenkin ok. Lepoa vain nyt, ei shoppailua/edes kaupassa käyntiä, siivousta jne. ainoastaan pientä kävelyä löntystellen lyhyttä matkaa. Ihan paikallaankaan ei saa olla veritulppariskin takia. Vauvan käyrät olivat hyvät, kohdunsuu kiinni, kohdun kaula n.4cm.

Nyt sitten toivotaan ettei oireita ilmaannu, eli päänsärkyä, vannemaista ylävatsakipuilua, näköhäiriöitä, ja että proteiinit ei kohoa yhtä plussaa korkeammalle. Myös vauvan liikkeitä seurattava. Kyllä pelottaa, kun viikkoja on vasta 32+3. Toivottavasti vielä muutaman viikon saisi vauva olla kohdussa jotta kasvaa ja vahvistuu. Kunpa saisi olla viikolle 37 että olisi täysiaikainen. :eek: Käydään kontrollissa heti maanantaina sekä torstaina äitipolilla. Saan myös proteiini virtsatikut kotiin niin voin tsekata virtsan aamuisin kotona.

Raitis: Mulla ollu kokoajan kädet puuduksissa, varsinkin yöllä herään kun oikein sattuu käsiin, etenkin oikeaan käteen. Meikkaamisesta aamuisin ei tahdo tulla mitään kun ei voi pitää kynäotetta pitkään, vain muutaman minuutin samoin kirjoittaminen kynällä hankalaa. Tämä on kuitenkin normaali raskausajan oire että kädet puutuu. Joskaan ei kuitenkaan kaikilla. Tosin raskausmyrkytyksessäkin yksi oire on ylävartalon turvotus.

Tsemppiä kaikille odottajille!

Denina rv32+3
 
paljon onnea heidih :flower: :flower: :heart:
Ja onnellista syksyn jatkoa tuhisevan käärön kanssa.

Denina, toivottavasti menee vain varoituksella ohi tuo myrkytys. Ja Raitis toivottavasti ei ole sen pahempaa oiretta sinullakaan.

Itse kärsin nyt niin pahasti tuosta hartiaseudun jumista ettei nukkumisesta tule mitään ja hengityskin sattuu. Huomena on pakko päästä hierontaan muuten hajoo pää. Tuntuu kun joku tunkis tikaria lapaluun alle ja vääntäis.
Onko teillä ollu joskus vaikea erottaa johtuuko vatsan kovettuminen harjoitus suppareista vai vauvan punkeamisesta? Mulla vähän se tekee vielä vaikeaksi erottaa oikeasti kumpi se on. Kummassakin tapauksessa tuntuu et koko maha menee ihan kovaksi ja mukula tuntuu ns. mahan pinnassa ja näkyä selvästi. Niitä nyt meinaan viime yönä oli aika monta kun kääntyili levottomana sängyssä.

Ellastiina, onnea plussasta ja tervetuloa mukaan. Mulla oli silloin plussan aikaan juuri menkkamaista kipuilua ja rusehtavaa vuotoa, vähän kuin niukat menkat. Pelkäsin kans että menee kesken kanssa. Mutta sinnikkäästi viuhti piti kiinni ja mukana kulkee. Ns. kiinnittymis vuodot on kuulemma aika yleisiä ja täälläkin niistä on monet kokenut kauhun hetkiä alku matkallaan. Yritä olla luottavaisin mielin ja tee vaikka testi joka päivä jos se helpottaa paniikkina, mulla toimi.... ;)

hvyää sunnuntain jatkoa
tiltalitti ja viuhti 29+4
 
Paljon onnea pojasta heidh!!! :flower: :flower: :flower:

Denina, Voi ei, kylläpä sua on peloteltu :hug: Toivotaan nyt että myrkytys pysyy poissa ja vauva saa vielä rauhassa kasvaa kohdussa täysiaikaiseksi.

Tiltalitti , Joo nuo vauvan punkeamiset on hämääviä, varsinkin kun puskee pyllyään. Mullakin oli poika kuin hyrrä, kun oli vielä perätilassa ja venytti itsensä viistotilaankin...tuntui aika inhalta..silloin oli vaikeeta erottaa oliko punkeamista vai harjoitussuppareita.
Nyt on käynyt tila ahtaaksi, et on tuo mylläys rauhoittunu, se on lähinnä tuota jalkojen ojentelua ja potkimista ja nyrkkeilyä ja jotain räpeltämistä tuolla alapäässä.
Mutta vieläkin jos vauva kääntää kylkeään sillai hitaasti, et tulee sellainen paineentunne mahaan, ni joutuu pariin kertaan kuulostelemaan, et oliko tuo nyt suppari vai mitä.
Mut mitä isommaksi tää maha kasvaa, niin helpommin on alkanu tuntemaan noi supparit..menee koko pallo niin pinkeeksi silleen kun joku vetäis nyöreillä kireeksi.

Ellastiina, onnittelut plussasta! :flower: Täällä tais aika monella olla noita vuotoja alkuraskaudessa. Jos jaksat selailla tuota edellistä pinoa läpi, niin siellä on samanlaisia kokemuksia:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t972518

Kuunkulta ja poitsu 36+1
 
Huomenta! Täältä tunnottomin sormin teille näpyttelen.. :D

Onneksi olkoon Heidh!!! :flower: :flower: Ihanaa, täyden kympin poika!! Nauti joka sekunnista. Mahtaa olla ihanaa olla ÄITI!! Täällä sitä ainakin odotetaan kuin lapsi joulua...

Ja Miikkikselle samoin onnittelut!! Mä oon vaan valittanu omista asioistani koko loppuviikon ja onnittelut on ihan jääny..

Kiva kuulla Tiltalitistä!!! Kurjia nuo lapaluukivut.. Mulla oli sitä samaa silloin elokuun alussa ja fysioterapialla meni ainoastaan ohi. Mä en kans aina tiedä, että onko kyse supistuksesta vai punkeamisesta. Neidin pää on tuossa maksan alla ja mulle tulee sellainen "mohikaani" välillä tuohon mahan keskelle kun neiti vaihtaa kylkeä kääntämällä selän menosuuntaan. Äsken taisi juuri kääntää selän vasemmalta oikealle.. :heart:

Ellastiinalle onnittelut plussasta!! :flower: :flower:
Noista vuodoista ei ole mitään henk.koht. kokemusta, joten voin vain toivotella kärsivällisyyttä ja pitää peukut pystyssä.

Ja Hobelixille onnittelut miniatyyri-katkaravusta!!
Nauti joka sekunnista!!

Mikä Marin tilanne on?? Joko on lähtö tullut?? Entä Enni ja Geri??

Kurjaa tietenkin lukea Denina sun ongelmista mutta tuli ihan sellainen tunne, että jes, tuo ymmärtää mua!! ;) Siis tää käsien tunnottomuus on tavallaan aika koomista.. Sattuuhan niihin toki, varsinkin aamusta, mutta sen kestää kun tietää, että se menee ohi päivällä ja pelkkä puutuminen jää. Eilen meni jossain vaiheessa vasemmastakin tunto mutta se ikäänkuin palautuu aina välillä. Monena aamuna on jääny hiukset harjaamatta kun ei se harja vaan pysy kädessä. Aamulla mun piti vessapaperihylsy rutata kun oli mennyt tyhjäksi ja katsoin sitä hylsyä sadasosasekunnin kädessäni, että mitäs tälle tekis kun en pysty puristaa sitä kasaan normaalisti peukalon ja sormien voimalla.. Laitoin sen sitten reidelle ja painoin kämmensyrjällä kasaan. Toinen mitä pitää aina miettiä on peiton laittaminen paremmin aamuyöstä.. Kun siihen ei voi vaan tarttua peukalolla ja sormilla koska se sattuu eikä sormissa ole voimaa. Pitää ottaa siis molemmat kädet ja jotenkin niiden välissä vetää sitä peittoa paremmin ylöspäin.

Yritä Denina levätä, että vauva saisi vähän viikkoja lisää.. :hug:

Ei voi kuin hattua nostaa teille, ketkä joudutte makaamaan viikkokausia.. Ite makasin pari päivää ja oli NIIN tuskaa..

Tiättekö.. Mulla on jo niin ikävä tätä vauvaa, että haluaisin lähteä synnyttämään!! Olo ei siis ahdista eikä mitään mutta vähän pelottaa, että nyt ollaan jo niin lähellä, että kun ei vaan mitään sattuis.. Haluan vauvan jo syliin! :heart: :heart: :heart:

Raitis ja pieni itsepäinen neiti rv 37+2
 
Huomenta!
Olen ollut niin laiska, etten ole jaksanut kirjoitella, lukenut olen kyllä ahkerasti. Nyt ei sitten tietenkään voi muistaa puoliakaan mitä on pitänyt kommentoida... Mutta hirmuisesti onnea tämän pinon tuoreille äideille! :heart: Ja kaikille uusille onnea plussasta ja tervetuloa joukkoon!

Kuulostaa tosi ikävältä tuo Deninan raskausmyrkytys, onneksi ei ole kuitenkaan sitten pahimmasta päästä vaan levolla on pysynyt kurissa! Jaksamista :hug: Itsellä on ollut myös pieni pelko tuosta myrkytyksestä, kun pari viikkoa sitten aiemmin matalat paineet olivat yhtäkkiä kohonneet, proteiini oli pissassa plussalla ja päätä särki jatkuvasti. Nyt seurataan asiaa neuvolassa viikottain, ja tällä viikolla kaikki oli onneksi ok. Toivottavasti Raitis selviää myös vaan pelästyksellä, vaikka sinullahan vauva on jo hienosti täysaikainen!

Ellastiinalle alkuraskauden vuodoista. Täälläpäin myös niistä kärsitty, mutta eivät vaikuttaneet kuitenkaan raskauden kulkuun. Kipuja ei muistaakseni vuotoon juurikaan liittynyt. Mulla alkoi vuoto heti ihanihan alussa, oli sellaista niukkaa veristä vuotoa, kesti ehkä nelisen päivää. Sitten olikin muutama viikko lähes vuodotonta, välillä ruskeaa tuhrua joka pelästytti, mutta sitten suunnilleen 7+0 heräsin aamuyöstä pöksyjen olevan veressä. Eihän se määrä mikään tolkuton ollut loppujen lopuksi, vähän kuin kuukautiset olisivat alkaneet oikein vauhdilla. Pelästyttiin miehen kanssa tietysti kamalasti ja oltiin varmoja keskenmenosta,mutta päivystyksessä näkyi kuitenkin pienen syke. Vuodon syyksi selvisi sitten hematooma, joka myöhemmin imeytyi itsekseen pois. Lisäksi raskaus oli alkanut kaksoisraskautena, noihin aikoihin jostain piilosta ilmestyi toinen sikiöpussi, tämä saattanut aiheuttaa myös vuotoa. Tsemppiä vuodon kanssa kärvistelyyn, tiedän miten kamalaa se on, mutta onneksi usein vaaratonta!

Tiltalitti, mulla välillä myöskin vaikeuksia erottaa vauvan pöngerrystä ja harjoitussuppareita toisistaan. Neiti venyttää nahkaa välillä ihan tosissaan niin että saa melkein kiljua kivusta. :D
Nahkan venymisestä tulikin mieleen, että pari viikkoa sitten ilmestyi ensimmäinen raskausarpi masuun, joita on nyt pari. Minä kun luulin selviäväni ilman niitä. :headwall: Olen rasvannut itseäni pidempään kaakaovoirasvalla, suorastaan upottanut itseni siihen rasvaan, että kaikki voitava taitaa olla asiaan eteen tehty. Pitää vaan toivoa ettei arpia ihan kamalasti tulisi. Kummasti jaksaa aina välillä tämäkin pienenpieni asia vaivata, no toisaaltaan hyvä että ongelmat voivat olla välillä tätäkin mittaluokkaa!

Mukavaa sunnuntaita kaikille! :)
 
Heidh, paljon onnea pienestä 10-pisteen pojasta! :heart: Täällähän on alkanut vauvoja ropista kuin sieniä sateella, mitä pidemmälle syksyä mennään... :)

Denina, kovasti kestämistä raskausmyrkytysoireiden/-epäilyjen kanssa. Koita yrittää ottaa vaan rauhallisesti, niin eiköhän se vauva siellä vielä pysy monta viikkoa ennen h-hetkeä. Aina tuollainen on kuitenkin tosi ikävää :hug: .

Tiltalitti, joo on kyllä välillä tosi vaikea erottaa, mistä nuo vatsatuntemukset milloinkin johtuvat. Mulla ei oikeastaan ole suppareita ollut paljon - tai ainakaan en sitten ole niitä huomannut. Enemmänkin vauva tuolla möngertää siihen tahtiin, että vatsa hytkyy puolelta toiselle.

Ellastiina, onnea plussasta! Kyllä se raskaus voi alkuvaiheen vuodosta huolimatta lähteä ihan hyvin käyntiin. Aika sen vaan näyttää. Mullakin oli pienen pientä rusehtavaa vuotoa vajaan vrk:n ajan rv 6 paikkeilla. Se meni sit ohi, eikä sen jälkeen ole vuotoa ollut. Luulenpa, että se liittyi toisen alkion kiinnittymisen kesken menemiseen tms. Toinen kaveri kuitenkin tukevasti mukana.

Annuli, mä voin vielä koputtaa puuta - kop, kop - noiden raskausarpien kanssa. Yhtään ei oo vielä ilmaantunut. Mun yhdellä tutulla oli kans silleen, ettei juuri koko raskausaikana niitä tullut kuin ihan viime metreillä sitten. Varmaan mullakin sit niin. Tuskin niiltä kukaan voi kokonaan välttyä, vai voiko?

Kati & Pablo rv 30 +6
 
Sunnuntaita mammat!

Onnea Heidh pikkuisen prinssin johdosta!! Tosiaan vauvoja putkahteleee maailmaan kuin sieniä sateella :D

Denina ja Raitis, teille kovasti jaksamista ja parempaa vointia! Raitiksella onneksi vauva jo saakin tulla jos on tullakseen, Deninan vauvalle sen sijaan toivon vielä kärsivällisyyttä ja malttia.

Ellastiina, mulla oli viikolla 6-7 rusehtavaa tuhrua ja jonkinverran punaistakin veristä vuotoa. Tähän liittyi myös lievää kipuilua. Syynä näkyi varhaisultrassa istukan reunan verisuonen purkauma, joka oli kohtuun vuotanut. Tämä sitten vanhana verenä vuosi ulos ja kohtu myös lievästi supistelemalla tätä verta koetti poistaa - siitä kivut. On hyvin tavallista ja vaaratonta. Onnea alkaneesta raskaudesta :flower:

Kiva kuulla Annulista! Onneksi sulla tuo raskausmyrkytyspelko osoittautui vääräksi. Olet kyllä saanut tämän raskauden aikana kärsiä jo ihan tarpeeksi monesta vaivasta - pienemmästä isompaan. Kaipa noi raskausarvet tulee jos on tullakseen - rasvaamisesta huolimatta. Itse ihmettelen, ettei pallooni ole vielä niitä ilmaantunut, mutta odotellaan vaan..kyllä ne voi ilmaantua loppumetreilläkin.

Tiltaltti ja muut. Mulla useinkin harjoitussuppari alkaa tuosta vauvan/vauvojen puskemisesta. Eli ensin ilmestyy selvä selkä tai pylly oikein koholle kovana. Tämän jälkeen koko kohtu kovettuu ja silloin se kiristely tuntuu ihan kauttaallaan - siitä ei voi erehtyä. Mä kärsin noista nykyään varsin herkästi, eritysesti iltaisin ja yölläkin kylkeä kääntäessä.

( . ) Huomenna äitiyspolille kasvukontrolliin. Toivottavasti hyvä kasvutahti jatkuu edelleen. Viikot kun etenevät, huomaan aina vaan odottavani malttamattomampana vauvojen syntymää. Nyt on myös tullut ärtymysherkkyys mullekin. Miehen tekemiset ja sanomiset ärsyttävät ihan älyttömän herkästi ja hammasta saa välillä purra, ettei kihahda kaikista pikkuasioista.
Täytettiin äsken synnärille lähtevään lomakkeeseen vauvojen nimiehdotukset hätäkastetta varten. Tuntuipa ihanalta kirjoittaa njuo nimet ekan kerran.. :heart: :heart:

Ja tässä tämän päivän masukuvia.. tulen huomenna kertomaan montako kiloa vauvaa tämän pötsin sisällä kasvaa :D





t. Miru, Papu&Nuppu 29+6
 
Maanantai aamua,

Onneksi muillakin vaikeuksia erottaa supparit ja vauvan punkeaminen =)
Itsellä yöllä oli ekan kerran kunnon kipuja aina kun yritti kääntyä kyljelle makamaan. Taidan soittaa neuvolaan ihan vaan varmuuden vuoksi.

Voi Miru , miten ihmeessä olet selvinny yhtään ylimääräistä kiloa, tuo masu näyttää edestäpäin kun se olisi teipattu kiinni :) ihana :D
Mulla löllyää se sama läskivanne joka silloin hoitojen aikana tuli vieläkin tuossa mahan ala osassa ja vihuhti on puskenu mun suolistoni ylämahaan, eli se on vähän hassun mallinen melkein kun suorakulmio pyöristetyin reunoin navan kohdalta suora :eek:
Reisiin ja käsivarsiin on tullu ylimääräistä, luitte oikein käsivarsiin, siis mielettömät allit olen kehittäny jostain..... :LOL:

mut hätyyttelempä nyt neuvolan tätiä.

tiltalitti ja viuhti 29+6
 
Täällähän onkin kirjoiteltu paljon. Mitähän kaikkea piti kommentoida...ainakin
onnea uusille tulokkaille ja jo vaavinsa saaneille sekä loppuraskauden vaivojen kanssa painiville.

(.) rakenneultrassa oli hyviä uutisia ja poikaa lupailivat. Saa nähdä kertooko 4d saman parin viikon päästä.

ja ohi aiheen...
Kysymys koira ihmisille: Onko teidän koirat reagoinut raskauteen jotenkin kummallisesti kun meidän 4 vuotias narttu haluaa olla kokoajan sylissä ja pissaa sisälle ja myös kakkaa öisin sisälle ja nyt alkaa hermot meneen kun tuo vanha koirakin alkaa tulla siihen pisteeseen ettei suolisto kestä enää ja saa luututa sen huonetta joka päivä. Kahta ei jaksa millään :'(
 
Huomenta!

Toivottavasti Tiltaltti sait neuvolantädin kiinni ja vastauksia kipuiluun. Voihan olla kohdun kasvamisestakin johtuvaa, mutta kyllä noi on hyvä tarkistaa, ettei mitään pääse tapahtumaan liian aikaisin. Kuule, allit saa kyytiä sitten, kun pääset kantamaan viuhtia sylissäsi. Pikkulasten äideillä on käsivarret yleensä aika hyvässä kunnossa - ei tarvita salitreenejä! Ja joo, samaa nauretaan mun miehen kanssa, että varsinkin edestä katsottuna mulla on ihan irtomaha - pinkeä feikkimaha, jollaisia näkee telkussa. :LOL:

( . ) lääkärikuulumisia: Vauvat kasvaneet hyvin, nyt kumpainenkin siinä 1,5 kiloa. Edelleen sama meno jatkuu, eli perätilassa molemmat ja lääkäri oli melko skeptinen sen suhteen, että A-vauva vielä sieltä kohdunpohjalta pääsisi kääntymään - toki ihmeitä voi tapahtua. Mulla paikat kiinni, kohdunkaulaa 4cm eli kaikki todella hyvin. Seuraava kasvukontrolli 2 vkon päästä. Ja enää neljä viikkoa siihen, että ei esteltäisi vauvojen tuloa jos olisivat tullakseen, jee!

Mukavaa viikon alkua kaikille!

Miru 30+0
 
Onnea vauvautumisesta Miikkis ja Heid :flower:

Miruliini hienosti ovat vauvat kasvaneet.

Täällä ollaan viel yhtenä kappaleena. Koittakaahan mammat jaksaa pitemmällä ja alkutaipaleella olevat. Itse en uskonu asukin näin pitkälle pääsevän, mutta kappas tässä sitä ollaan. On varmaan ajatellu olevansa siel nyt , kun kerran on sinne laitettu :LOL:

Mari ja asukki rv 41
 
Ellastiinalle kovasti onnea plussasta! :heart: toivotaan, että kaikki sujuu jatkossa hyvin =)

Denina lepäilee siellä kaikessa rauhassa, niin jospa se siitä, toivotaan ainakin!

Heidh onnea pojasta! :flower: ihanaa...

Tiltalitti mun masu muistuttaa sitä himalajaa aamuisin kun nousen ylös, tosi huvittavan näköinen :) Mä olen myös miettinyt etten tosiaan tiedä onko mulla edes ollut harjoitussuppareita vai onko kaikki tuntemukset olleet vain vauvan möyrimistä. Masu on niin pinkeä muutenkin ettei sitä sen vuoksi oikein erota. No eiköhän ne oikeat supparit sitten tunnista, ainakin kun kipeytyvät....

Raitis mä olen ja melkein päättänyt, että meidän poika saisi syntyä jo rv 38, ja sehän on jo pian, hui! Mä aina jotenkin hätkähdän, että miten nopiaa nää viikot menee tässä loppusuoralla varsinkin. Eilenkin piti oikein kalenterista tarkistaa, että alkaako mulla huomenna tosiaan jo vk 36. Ja alkaahan se.

Mua nauratti myös tuo Miruliinin ihana masu! Se on tosiaan kuin kroppaan liimattu, hih! Vaikka mullakin on pinkeä mutta ei se vedä vertoja tuolle =)

Ronttuli meidän koirista shetlannin lammaskoira on jotenkin tosi läheisyydenkipeä nyt. Ja varsinkin mua se seuraa koko ajan, jopa vessaan. Toisaalta aina se on ollut tuollainen, mutta nyt jotenkin enemmän.

Marille sanon jo, että tsemppiä synnytykseen! =) Siihen ei enää voi mennä kauaa. Varmast ihanaa, kohta saat nyytin kainaloon...

Omaa napaa. Mä olen täällä nyt jotenkin tosi virkistynyt vaikka nukunkin öisin miten nukun. Kyllä mä ne univelat aina kuittaan jossain vaiheessa ;) Luulisin, että nyt on rautakuuri alkanut tehoamaan, jos ei niin sitten ihmettelen. Huomenna onkin neuvola. Mä olen tänäänkin jo touhunnut vaikka mitä täällä. Nytkin on sämpylät kohoamassa. Tunnin lenkki tehtiin koirien kanssa jne jne. Saatiin vihdoin laitettua olohuoneeseen verhot (mies ripusti) ja nyt mä vetelen niitä vähän väliä johonkin suuntaan. Mallailen, että miten ne olis hyvät. Menee jo vähän liian överiksi tää mun touhuilu :D Erikoista on, että nyt näinkin viime metreillä mulle on alkanut hiipiä seksin himot jotka on olleet melkein koko raskauden poissa! Mutta ei voi sanoa, että se tuntuisi kovin hyvältä. Paikat on jotenkin arat ja eri tuntuiset kuin normaalisti. Eli mies saa olla siis ainakin joskus rauhassa :LOL:

Marica 34+6
 
Marille lähettelen täältä synnytysonnea minäkin! Kylläpä se vaavi nyt viihtyy masussa =) Nyt elelette mukavan jänniä aikoja. Se voi olla tänään, huomenna tai viikon päästä... :whistle:

Marica, kuvttelepa omaan masuusi kaksi asukkia - siinäpä pinkeyttä kerrakseen. Ja täällä on ihan sama juttu. Mulla himot hyrrää kovasti - näen päiväunia aiheesta ja olen himojen valtaan heittäyvä nainen (hoitojen aikana tämä intohimo oli mulla kateissa täysin), mutta sitten se toteutus ei oikein menekään haaveilujen malliin. Vatsaa pingottaa, paikat on arkoina ja mikään asento ei tunnu hyvältä. Sellaista ähisemistähän se on :LOL: :LOL:
 
Heidh - Onnea kovasti pikkumiehestä =) :flower: Aivan suloista.
Miru - Sun maha on tosi makee :D . Ihanan mallinen.
Denina ja Raitis - Tsemppiä lepäilyhetkiin!

(.) Ollaan tässä oksennettu kolmena aamuna perakkain :x . Hiukan toivon, etta toinen vattu kasvaisikin silti :) .
 

Yhteistyössä