Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Hello friends!

Terveisiä sohvan pohjalta..huilipäivä edessä ja jos nuo pilvet väistyvät siirryn terassille pötköttelemään.. B) Mulla eilen illalla aika ikävän tuntuista painon tunnetta kohdussa ja vihlaisuja. Soittelin aamulla neuvolaan ja polille ja kehoittivat huilimaan ja kuulostelemaan tuntemuksia. Äippäpolin kätilö väläytteli, että sairaslomalle saatan joutua jäämään 20 viikoilla jo kun teen istumatyötä ja istun junassa työmatkaa noin tunnin suuntaan. No, kunhan vauvat pysyvät terveinä.

Raitis, kiva että laitoit listaa. Auttaa meitä muitakin. Itselle heräsi yksi vinkki. Eli, jos omistaa ompelukoneen, kannattaa ostaa fleece-kangasta (esim jämäpaloja) ja ommella itse huopia. Olen parit sellaiset lahjahuovat tehnyt kummilapsille ja aika edullisesti sai kivoja aikaan. Sama pätee lakanoihin - kaikkea, missä ei tarvise muuta kuin suoraa saumaa ommella. Jos taitoa löytyy enemmänkin, menee tyynyliinat ja pussilakanat siinä samassa.
Mitä kaikkea teillä asustaa noissa akvaarioissa??? Aika isoilta näyttivät :whistle: Heh, tuli mieleen vanha Kummeli ja akvaariossa asuva suklaamonni, jos joku muistaa :LOL:

Meillä on ekat hankinnat tehty :attn: Brion pinnasängyt, jotka olleet kaksostytöillä aiemmin. Todella siistit (kuin uudet) ja edulliset uusiin verrattuna. Mieskään ei lopulta rutissut vaan oli iloinen kun olen jo pidemmän aikaa tutkiskellut kirpparisivuja - kahden samanlaisen, hyväkuntoisen tuotteen löytyminen ei ole itsestään selvää ja jos ostokset jätetään siihen hetkeen, että on pakko ostaa juuri nyt, ei jää vaihtoehdoksi kuin se kauppaan marssiminen ostoslista kädessä. Käytettynä ajattelin hankkia myös turvakaukalot ja sitterit joiltain kaksosilta, mikäli löytyy oikein siistit ja vähän käytetyt. Vaunuissa sen sijaan haluaisin takuun olevan voimassa, niitä kun täällä landella saa työntää hyvin monennäköisessä maastossa.

Tiltaltti kyselit kestovaipoista.. hmmm, en ole oikeastaa miettinyt, mutta pelkään, että arki kahden kanssa voi kallistaa kertisvaippojen suuntaan. Mutta eihän sitä tiedä. Noi pesupähkinät on mulle ihan uusi juttu, never heard ??

Jaahas, taitaa olla aika siirtyä terassille nokosille :wave:
AURINKOISTA päivää kaikille!
 
Huomenta!

Ihan ekana.. Neiti potki illalla sen verta lujaa, että mieskin vaan makas sängyssä vieressä ja tuijotti kun meikäläisen mahannahka nousi vähän väliä pienen vauvan voimalla!!


Tuosta listasta.. Mun äiti ompelee kaikkea mahdollista kuten peitot, lakanat, huppupyyhkeet jne. Ja on se jollain kestovaippakurssillakin käynyt.
Ajattelin, että kokeilen niitä äitin tekemiä ja äitiyspakkauksessa tulevia kestoja ensin. Jos hurahdan niihin niin sitten perehdyn asiaan lisää.
Silloin kun odotin kaksosia niin mietin, että kestoja tulee varmaan käytettyä ihan säästösyystä ja ekologisuuden kannalta ainakin kertisten rinnalla mutta toisaalta se työmäärä kahden vauvan kanssa ois voinut saada ajatukset äkkiä kertiksiin.. No, aika näyttää.

Ne hoitoalustan suojat on ihan pyyhkeeseen verrattavia eli tälläisiä.. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90140548
Ostin tuon yhden paketin Ikeasta ja äiti suunnitteli tekevänsä pari lisää. Josko pysyisivät siinä päällä paremmin.



Ammeen jalat näyttää tältä..
Säästää kovasti selkää ja tää perusmalli menee aika moneen erilaiseen ammeeseen. Liukkaita ne vauvat toki on.. Toivottavasti siitä ei saada perheriitaa sitten aikaiseksi jos mies kylvettää ja minä kaikkitietävänä hoen koko ajan vieressä, että nyt sitten varovasti... :D

Ootteko miettiny muotoiltua ammetta, ihan perusammetta irrallisella pohjalle asetettavalla kylpytuella vai ihan perusammetta ilman tukea?

Kantoliinaa en ole ajatellut, rintareppua kylläkin. Tai ehkä sellaista "pussimaista" kantoliinaa, mikä sen nimi mahtaakaan olla..? En vaan näe itteeni hermoilematta sitomassa viiden metrin liinaa...

Hei, mitä noi pesupähkinät on? Joskus kuullut mutta ei kyllä mitään hajua niiden käytöstä?

Ai niin.. Rintapumpusta vielä. Sain yhdeltä tuttavalta käsikäyttöisen rintapumpun parilla eurolla ja ajattelin sen ottaa joku päivä töihin mukaan ja laittaa steriloitavaksi. Vaikka se onkin keitetty ohjeitten mukaan niin silti kiva saada ihan steriiliksi sairaalan välinehuollossa. Toivottavasti onnistuu.. Ajattelin, että parin euron sijoitus kokeilumielessä ei ole paha. En ehkä sähkökäyttöistä malta ostaa ennenkuin siihen on todellista tarvetta.

Sit muuten listasta puuttui yksi juttu minkä tosin ajattelin pyytää joululahjaksi... *tää on jo vähän noloa kyllä* Mutta siis Teutoanialla on valikoimissa sellainen puhvi mikä tulee siihen vaunujen työntöaisaan eli se pitää kädet lämpiminä. Napeilla irrotettava.

Miru: Mä en oo koskana nähny Kummelin suklaamonnijuttua mutta mun serkkupoika sattumalta yritti selittää sitä toissapäivänä! :D

Meidän altaissa kasvatetaan pääosin kasveja, tosin ne on nyt kesäksi myyty aika tyhjäksi, varsinkin isompi. Pikkualtaassa kasvattelen lyyrapyrstöisiä mustia molleja ja tietynvärisiä platyja. Isommassa tankissa polskii sekalaista seurakuntaa vähänlaisesti. Lähinnä pääosaa näyttelee iso lehtikalapariskunta, Isopurjepleko "Esko" 35cm, haarniskamonnit ja pieni parvikalaporukka.

Jee... Illalla Tammerfesteille kattoon Yötä!!

Toivottavasti ei ala supistella.....
 
Aurinkoista perjantaita!

Tuttuni esitteli sitä pussimaista kantoliinaa. Etuja: helppo pukea, kiepsautetaan päälle, ei varmasti purista mistään, voi pitää vauvaa myös makuuasennossa. Miinukset: Lasta joutuu pitämään kiinni toisella kädellä.

Rintarepun edut: jo pari viikkoisen voi laittaa siihen koska se tukee myös niskoja (ei tietenkään pitkäksi aikaa), kädet jää muulle touhulle vapaaksi, on tosi tukevan tuntuinen päällä. Miinukset: Lasta ei voi pitää makuuasennossa.

Meille varmaan ostetaan tuo rintareppu (lastentarvike ovh 119e tukevin malli) Kantoliinathan ei ole kuin jotain 50e. Mä haluan että mun kädet on täysin vapaat kun lapsi on rinnalla. Vauvatar nettikauppa myy muuten sellaista rintareppua jossa vauvan saa myös makuuasentoon. Taisi olla vähän halvempikin kuin lastentarvikkeen.

Me saatiin tutulta sellainen hoitopöytä josta saa myös ammeen. En ole vielä perehtynyt miten ne jalat siitä oikein taivutetaan. Ja hoitopöydän pinta on muovia eli vettä hylkivää.

Mä menen illaksi töihin, on se niin väärin tällä säällä :kieh: No mutta ensi kesänä ollaan vaavin kanssa koko kesä kotona vaan, iiihanaa! Ei sitä kertakaikkiaan tajua kunnolla kun sitten vasta kun vauva on putkahtanut maailmaan.

:wave: :wave:
 
Äätsönharatsoo vaan kaikille!

Ompas paljon kommentoitavaa... :)

Mistähän sitä aloottas, vaikka siitä ummetuksesta:
Mulla on nyt maha toiminut ihan hyvin, joka päivä melkein. Puolukalla sain sen toimimaan ja sitte sillä, että aamulla ku herään, keitän pannussa vettä ja juon ihan ekaksi kuumaa/lämmintä vettä lasillisen. En tiedä mikä taika siinä on mutta n. tunnin päästä saa mennä vessaan.

Alahuuliongelmaan:
Mulla on kans vähän nolo ongelma. A-baby kun istuu tukevassa perätilassa hinduasennossa, kasvot selkään päin, niin hänellä on kivaa siellä potkia mua rakkoon ja kohdunsuulle. Aina silloin tällöin siis mulla lorahtaa pissaa. Pikkuhousunsuojia oon käyttäny, mut sit esim kaupas ku on niin ei heti pääse pesulle ja häppärit hautuu... :ashamed:
Siis noi lerpukkeet on tooooodella kipeet ja kutisee aina välillä, niinpä ostin sit apteekista sellasta Acon pesuöljyä intiimialueille, ja joka päivä 2 kertaa sillä pesen alakerran. Bebanthenit sitte laitan yöksi. Pysyy limiksetkin kivassa kunnossa ku rasvailee.

Nolo tapahtuma--
Meillä oli kaksoskontrolli sairaalaan, ja siellä sitte kysyin lääkäriltä apua tohon häpäriongelmaan. Hän sanoi, että juuri tuo rasvaus on pop siihen ongelmaan. Sitte hän antoi näytepakkauksia jostain hypoallergeenisesta rasvasta joka olis tuonne alas aiva mahtavaa rasvaa. Käy niinku allergikoille yms.

No, minähän kotiopäästyäni kävin pesulla ja siinä sitte alasti pesutuvas yritin rasvailla alapäätä.
JUMALAUTA KU SE KIRVELI ja poltti. Onhan kaikki kattonu Ace Venturan kakkososan ku se siellä afrikassa tanssii ne nuolet jalas??? No, mä näytin siltä ilman niitä nuolia. Yritin käsillä liehutella ilmaa alapäähän ku tuli niin kipeää. Mies tuli aiva hädäs kattomaan mitä mä huudan ja ku se näki mun "tanssin" niin meni aiva paniikkiin. Rupes hermoileen että eikai ne vielä pihalle tuu päästetäänkö kylmää vettä että se peljästyy jne... Hehehee, siinä sitte mä hypin ja mies suihkuttaa kylmää vettä alapäähän.
Jotta älkää missään nimessä laittako muuta ku bebistä ja jotain öljyjä sinne karvaviidakkoon... Huhhuh, tuntu melki yhtä kauheelta ku se ku amppari pisti häpäriin... :ashamed: :ashamed: :ashamed:
*älkää kysykö* :LOL:

TARVIKEhankinnoista:

Aika kattava lista, mutta mä jättäisin rintakumit ja maidon kerääjän pois ja ostaisin vasta sitte ku tarve tulee, jos tulee. Monelta oon kuullu että käyttämättä jääny.... No, en tiedä.

Mitähän vielä, ainiin, mäki haluun 4d-ultraan!!!!!!! Millä saan miehen suostumaan siihen? antakaa vinkkejä, meidän ku pitäis mennä tampereelle siihen, ja matkaa 150km... Vai onko Seinäjoen seudulla 4d-mahista?


( . )
Kontrollissa vauvojen paino n. 700g. Kivan kokoisia palleroita. A siis istuu alhaalla ja B on poikittain ylhäällä. Vastaavat viikkoja täysin.

Eipä siinä sitte muuta. Maanantaina alkaa taas työt, supparit helpottaneet ja silti käskettiin vielä töihin, näillä viikoilla!!! :eek: ja mulla kuitenkin raskas työ.... :|

Uusille tervetuloa!!!! :wave:

T. Ulpis + T&T 24+5
 
Jaa niin, mansikoista:

Mä ostin 4kg ruottalaasta 19e ja 5kg kotimaasta komiaa mansikkaa 29e. Oli halvimmat. kolmannelta paikkakunnalta löysin näillä hinnoilla. Halpahallin edustalla on myyty 5kg ruppuusia mansikoota 45e loota!!!!!!! shit.

Juu ja se vielä, mies ja koira hellii mua ihan kympillä. mä en saa enää sukkia itte jalkaan niin on suloosta ku mies laittaa ne mulle, ja kantaa tavarat ja kauppakassit ja jos makaan sohvalla niin tuo puhelinta yms. ettei mun tartte nousta... Kumpa tää jatkuis kauan... :whistle:

Flunssa on paranemaan pän.. :snotty:
 
Voi Ulpis... En voinut kuin vedet silmissä nauraa tuolle sun alahuulirasvailulle :LOL: Kauheeta sinänsä, mikä helkkarin lääkäri tollasia voiteita jakelee?! Mutta silti... ja sun mies siinä hädissään jo peläyttämässä niitä pikkusia pysymään sisällä... :LOL: :LOL: Loistotarina! Ja ihan pakko on kyllä kysyä: siis amppari pisti häpyhuuleen?????! Ilmakylpyjäkö otit :D vai leuhottelit ulkoilmaseksin jälkeen :p On se mahtanut tuntua hirviältä, en haluaisi kokeilla!

Pikakuulumiset taas vaan kirjoitan, jää kommentintikin kun taksi kentälle lähtee ihan just ja suomalaismansikat: täältä tullaan, maksoitte mitä tahansa! Najmi! Ja ruisleipä! Ja karjalanpiirkat! Hernekeitto! Tai ehkä ei sittenkään hernekeitto, yh...:$ Mutta kesäkeitto! Ja herneet! Herkuttelua! Kiva mennä sit taas loman jälkeen punnittavaksi, juuh.

Raitis, upea hankintalista, kiitos siitä, siitä on myös meille vasta koko raskautta ihmetteleville kovasti apua. En ainakaan minä keksinyt siihen mitää lisättävää/pois otettavaa. Sitä ammeenjalka-systeemiä kyllä ihmettelin... Onko se ihan varmaan turvallinen?

Ummetuksesta: kiitos kaikille vinkeistä! Kokeilun nyt siis ainakin leseet, lämmin vesi, ruisleipä, valkoiset jauhot pois... Josko vaikka helpottaisi. on kyllä karsea olo, kun ei oo kakkimassa käynyt taas kohta neljään päivään :ashamed:

Miru, toivottavasti vointi paranee pian, nyt vaan lepäilet ja otat rauhallisesti! Etkä ala siivoamaan tms :) On tuokin kyllä rankkaa, että rv20 jo saikulle... No, jos niin käy niin pääsetpä nauttimaan sitten kirjoista ja hiljaisista kävelyretkistä, jotain hyvää keksiäkseni! Ennen pienten maailmaa tuloa onkin ehkä ihan hyvä saada vähän rauhoittumisaikaa, omaa sellaista.

Tulin juuri pikaultrauksesta kun halusin varmistaa, että kaikki on hyvin. On ollut nimittäin mahassa kamalia puukoniskukipuja jo alkuviikosta saakka, ja vaikka yhdistänkin ne oikealla sijaitseviin istukkaan ja kohtuun, olin silti tosi huolissani. Ultrassa kuitenkin näkyi, että kaikki on hyvin ja masukki-pikkuinen uiskenteli innoissaan ja heilui kuin heinämies, sydänkin sykki suloisesti :) Maailman ihanin näky :heart:

Nyt siis kesälomalle ja pakolliselle palstatauolle. Pitäkää itsenne naisina ja nauttikaa kasvavista vatsoista. Palaan linjoille jälleen parin viikon kuluttua (ja voi olla, että käyn aina joskus vaklailemassa palstaa mökkipaikkakuntamme keskustan kiskalla olevalla koneella...). Siihen saakka: halauksia ja hyvää kesää! :wave: :wave: :flower: :flower: :wave: :wave:
 
Joo no siis siihen ampparijuttuun ei ny kauheesti ramatiikkaa muuten saada, mutta sehän meni niin, että olin suihkussa, ja pyyhe odotteli pesukoneen päällä, suoraan yläpuolella on ilmastointi räppänä joka oli auki.
Siinä sitte otin pyyhkeen ja aloin kuivailemaan. Kun oli alapään vuoro, niin tunsin kauhean pistoksen ja kovaa poltetta. Surinaa myös tuntui. (ei sellaista kivaa surinaa) Siinä sitte pudotin pyyhkeen maahan ja ampiainenhan se siinä... :eek: :eek:
Häpäri paisui ihan mahdottomasti, mutta onneks mulla oli epipen ja mä sit otin sen ja vielä isännän kortisoneista muutaman sata milligrammaa kortisonia. En muuten kehdannu lähteä lääkäriin näyttämään... Isäntä joutui sitten kaivamaan sen piikin pois. :LOL:

Nyt jo naurattaa mutta ei silloin...
 
heip,
tuossa oiva linkki niille jotka haluaa tutustua vähän noihin kantoliinoihin. On kunnon kuvatkin käytöstä, ja kädet saa vapaaksi vaikka vaavi makoilisikin. Muutenkin hyvää tietoa löytyy sieltä.

http://www.babyidea.fi/
pesupähkinät löytyy tuolta

http://www.pikkuruu.fi/pahkinat.html?gclid=CJ3en6iluJQCFRK6ugodukAETw

kiva kuulla että ulpista nyt noin hemmotellaan, ja on syytäkin. Ihanaa kun hänestä sit tuli noin huolehtivainen, siis isukki.

Ja juu juu, näppärän näköisiä ne Ikean suojat, mutta säästän kustannuksissa kun käytän pyyhkeitä, näin alottavana yrittäjänä ja äippärahanlasku vuonna opiskelija, en saa kun minimmin äippärahaa, joten kaikesta pitää nipistää. Vaunut hankin sit kunnolliset.
Käytetyistä kaukaloista ja lasten istuimista oli jossain ohjelmassa varoiteltu et jos ne on vähääkään enemmän kolhastuja, mitä myyjät ei kerro, niissä voi olla hiusmurtumia jotka heikentää turvallisuutta kolaritilanteessa. siis kirpparimyynnissä olevat.
Niissä mä en uskalla pihistää joten pihistän muissa oheis kamassa. Onneksi saan niin paljon kavereilta ja siskolta kamaa. Pinnasängyn ostan vasta sitten kun tulee se aika jolloin lapsi siirtyy nukkumaan omaan säkyyn. Alussa yö syöttöineen pidän pienen vieressä niin ei tartte aina nousta ja hakea vaavi syömään vaan senkun antaa tissin suuhun niin pääsee helpolla itsekkin. Tämä vaatii myös sitä että sitä maitoa alkaa tulemaan riittävästi, itse kun olen pienirintainen niin vahvasti epäilen maidon riittävyyttä. päiväunia varten mulla on sellainen ihana kori joka ripustetaan kattoon roikkumaan.
Tuttipullot pitää ostaa ja olen aatellu sitä avant merkkiä kun kaikki on kehunut sitä että ei mene vauvan masuun ilmaa imiessä. Se cuplaton on ihan ykkös juttu ja sitä pitää olla heti valmiina.
omaan napaan ei mitään uutta, iltaa kohti kasvaa ja alkaa jo ahistaan mut aamulla se on jo palautunut kohtuu masuksi, vaikka iso se on näille viikoille. Kukas se onnellinen oli joka vielä omia vaatteita pitää???? ja oli aika pitkälläkin jo raskaudesta, voih. toisilla käy säkä
:LOL:

tiltalitti ja viuhti 16+3
 
Heippa kaikille!
Täällähän on ollut vilskettä. Olen ollut nettipimennossa viimeisen viikon, onneksi välillä olen ehtinyt käydä kurkkimassa teidän tekstejä, etten ihan ole pudonnut kärryiltä. Tervetuloa mukaan uudet! Kiva kuulla kreikkalaisia kokemuksia. Täällä kanssa yksi joka haaveilee Kreikan matkasta joskus sitten!

Täällä ei ole tehty vielä mitään hankintoja, eikä edes kartoitettukaan. :| Täytyy kyllä elokuussa viimeistään ruveta tutustumaan tarjontaan paremmin.

Täällä myös yksi kiukutteleva ja huonostikäyttäytyvä mies. Saa minutkin sitten ensin raivostumaan ja sitten itkemään. :'( Sitten tietysti hätäilen, että miten vauvat kestävä sellaista mekkalointia ja pahaa mieltä. No, toivottavasti tämä tilanne nyt rauhottuu. Itsekin olen ollut vähän alakuloinen, vaikka olen kesälomalla, eikä työkiireet enää paina. Alkuraskaus meni niin hyvissä tunnelmissa, että itsekin sitä ihmettelin. Tämä on nyt sitten ehkä enemmän sitä normaalia minää, että yksi sun toinen juttu murehdituttaa. Toivottavasi tämä kuitenkin siis ohimenevää!

Apua, nyt en enää muistakaan mitä mun piti kommentoida. Ai niin liikunnasta, mulla jäänyt kanssa aika vähiin. LÄhinnä olen kävellyt ja välillä pyöräillyt. Lisäksi olen yrittänyt venytellä ja vähän harjoittaa selkää, kun alkaa ristiselkä olemaan välillä niin kipeä, että nukkuessa ei mikään asento tunnu hyvältä. Vanha vaiva, joka nostaa päätään, jos lihakset eivät ole kunnossa. Liikunnasta mulle tulee kyllä hyvä olo, ja olenkin ajatellut että hommaan kävelysauvat, niin sais vähän vaihtelua kävelylenkkeihin, kun ei ole koiraakaan.

Ummetuksesta, muo on alkanut kanssa ummettamaan viimeisen reilun viikon aikana. Johtuu varmaan osittain syömisistä. Olen ollut maalla vanhempieni kanssa, ja siellä on tullut syötyä vaaleata leipää, pullaa ja nameja yllin kyllin :ashamed:. Nyt täytyy ryhdistäytyä, tosin kohta lähdemme reissuun, en tiedä pitääkö sinne kantaa omat puurot ja ruisleivät mukaan :eek:

Äitiysvaatteista, kävin tänään H&M:llä, mutta tosi huonosti oli kokoja ja ne mitä oli, niin ne olivat sitten jo paljon isompimahaisille, etten voinut vielä niitä ostaa. Täytyy nyt sinnitellä noilla hameilla ja pellavahousuilla, jotka vielä menevät päälle. Mistähän muualta voisi löytää kohtuuhintaan kivoja äitiysvaatteita? Töihin palatessa lomalta pitää viimeistään hommata täydennystä vaatekaappiin.

Miru, toivottavasti se vatsakipu on ohimenevää sorttia. Mulla oli kanssa eilen vatsakipua autossa istumisen jälkeen, mutta tuntui että se oli ilmaa ja/tai ummetuksesta johtuvaa, koska aamulla olo oli hyvä, ja olin koko päivän liikkeellä ilman mitään kipuiluja... Soitin kanssa neuvolaan ja kyselin että voidaanko tulla kuuntelemaan sydänääniä jos siltä tuntuu esim. matkan jälkeen, niin sanoi että voi tulla. Ultrausta en niinkään kaipaa, kun musta se on alakautta epämiellyttävää ja aina vatsa on kipeytynyt sen jälkeen. Mutta nythän ne ehkä tekis sen vatsan päältä.

Kaikki raskausoireet on kadonneet ja tosiaan se alakulo tullut tilalle, joten on tämä ihana tämä palsta, kun täällä on niin positiivisia juttuja, että itsekin tulen hyvälle mielelle. En tiedä miten sen huolen saisi pidettyä aisoissa? Yritän sanoa itselleni, että nythän ollaan jo melko pitkällä, mutta jotenkin se huoli vaan kasvaa, mitä pidemmälle mennään. Tuntuu, että koko ajan on enemmän menetettävää, jos jokin menee pieleen. Onko kellään muulla tullut tällaisia ajatuksia 12-viikon jälkeen? Tuolta jostain ketjusta luin stressistä, että suklaa olisis tutkitusti vähentänyt odottavilla äideillä stressioireita tai jotain sellaista. Taidan siis hommata Fazerin sinistä levykaupalla kaappiin ja pistää sitä suuhun kun mies kiukuttelee tai muuten ahdistaa :kieh: .

Nyt taitaa olla aika painua nukkumaan. Leppoisaa viikonloppua! :flower:
 
Sateista lauantaiaamua!

Ulpis, voi luoja mikä kokemus!! :eek: :eek: Onneksi taisi tapahtua ennen raskausaikaa, huhhuh. Mulla pahin ampparipisto on sattunut kieleen, mutta onneksi en ole vähääkään allerginen, selvisi helkkarinmoisella kivulla :x

Enni-kulta. Laitetaanko meidän miehet jonnekin valmennukseen pariksi kuukaudeksi ja lähdetään kahdestaan sinne lomareissuun??? :kieh:
Ymmärrän hyvin sun huolta ja apatiaa. Välillä on mullakin meinannut ottaa ylivaltaa, mutta jotenkin se Toivo on niin vahvana, etten vaan suostu nyt jäämään sinne rypemään. Myös onnistumisia tapahtuu ja eiköhän se ole meidänkin vuoro tällä kertaa. Ja jotenkin kummasti mulla myös tällainen ajatus, että mun pitää nyt uskoa näihin vauvoihin ja heidän vahvuuteen. Se on äitinä mun tehtävä - luottaa ja uskoa, sen sijaan että luovutan. Viikko viikolta onneksi huolikin vähenee, mutta kyllä mä taas esimerkiksi odotan hirveästi muutaman viikon päässä olevaa rakenneultraa - se on taas jokin etappi, joka vie lähemmän toivottua lopputulosta.

(.) Massukivut olivat taas eilen illalla KOVAT, mutta jotenkin ne tuntuvat olevan enemmänkin jotain suolistojuttuja. Mutta kun ei sitä röntgenkatsetta omaa, on pieni pelkokin koko ajan. Aamulla sen sijaan oli helpottanut - katsellaan nyt hissukseen.

Maija-Mammalle oikein ihanaa lomaa kotisuomessa! Nautihan tuoreista marjoista ja vihanneksista, saunasta ja uimisesta.. tämä sää on mitä on, mutta toisaalta sekin on vain tyypillistä Suomen kesässä =)

ps. Miten selätätte makeanhimon??? Mulla alkukolmannes meni täysin ilman sokeria, kun ällötti niin pirusti ja olin ihan varma, ettei enää missään vaiheessa raskautta tule tekemään mieli makeaa... just joo, ei vissiin... :whistle:
 
Huomenia!

Ulpiksen jutut kyllä jaksoi täälläkin vedet silmissä naurattaa, vaikka vakavasta asiasta toki on ollut kysymys :) . Sitä yhtään väheksymättä. Eniten kyllä ihmetyttää tuo lääkärin suosittelema rasva, jolla voi olla tuollaisia vaikutuksia. Onkohan itse edes koskaan kokeillut sitä - olipa sitten mies tai nainen? Ampparit kyllä tuntuu löytävän tiensä minne tahansa.

Enni, mä oon kans törmännyt samaan mammavaate tarjonnan ongelmaan H & M:ssä. Tuntuu, että valikoima on tosi suppea ja kokoja S tai M ei löydy sitten millään. Mun olisi kerta kaikkiaan ihan pakko lähteä tänään niitä shoppailemaan, kun loma on alkamassa ja vanhat tuskin mahtuu enää päälle. Kuten sanoit, ainoastaan pellavahousuilla olen minäkin tähän asti pärjäillyt. Ei viitsisi ostaa kaikkea Bebesiltä kalliiseen hintaan.

Maijalle, hyvää ja rentouttavaa kesälomaa Suomessa! B)

Miru, tuosta makeanhimosta sitten. Mulla on aika outo tilanne se, että olen aina ennen raskautta ollut kova karkinsyöjä koko ikäni ;) . Kun tulin raskaaksi, se himo laantui täysin. Karkkihyllynkin ohi pystyi kaupassa hyvin kävelemään ostamatta mitään. Joskus rv 12 jälkeen toi himo ei oo edelleenkään palannut, vaikka toki karkkia välillä ostaakin ja syökin. Ihmettelen vaan, mitä tuolla kropassa on tapahtunut. Mulla on siis päinvastainen tilanne kuin sulla.

Viikonloppuja!

Kati & Pablo rv 17+5
 
Huomenta!

Hui! Kauhulla luin Ulpiksen ampparikertomusta :eek: Ai kamala! On mahtanut tehdä kipeää. Auts! Että sinnekin voi sitten pistää. Aika pienet todennäköisyysprosentit mahtaa vaan olla, että sinne osuu pistämään. Ääks...mul on vielä amppariallergia ja tuo mielikuva tuosta, että pistäis sinne kauhistuttaa....Voi sitä noloutta, jos joutuis menee lääkäriin :ashamed: Onneks sun mies sai kaivettua sen piikin pois!Aua...

Raitis, hyvä kun laitoit tuon listan. En ollut vielä ajatellutkaan, että tietty niitä imetyspaitojakin tarvii :) Imetysliivit hommasin jo. Ja sit ois varmaan hyvä olla joka imetysyöpaita, minkä saa yöllä nopeesti auki unenpöpperössä.
Me saatiin sängyn mukana myös tuo pussilakanasetti, mutta sitten tuli mieleen, että en tarviikaan kun lakanoita, kun aiotaan hommata se unipussi. Se on tosi kätevä juttu. Siinä ei ole sitä vaaraa, että peitto menis jotenkin kasvoille. Vauvalla on turvallinen olo semmoisessa pussukassa, tulee kohtuajat mieleen :)

Tiltalitti Noi pesupähkinät kuulostaa hyvältä. Täytyykin kokeilla!
Kestovaippoja en ole vielä ajatellut. Mä olen ihan tietämätön niistä...tyhmä kysymys: Miten ne kakat käytännössä putsataan niistä? :LOL: Eihän niitä voi kokonaa kakkoineen päivineen vaan tunkea pesukoneeseen?

ammeista: Me saatiin semmoinen perusamme, ilman tukia ja sitten sellainen "ämpäri" ihan pienelle vauvalle

Se tuntuu muuten ilkeälle, kun vauva potkii tuonne alapäähän ja tuntuu semmoinen inha painontunne alapäässä, ihan turvonnu ja sit se tunne et sieltä tulee kohta se jalka ulos :x
Onneks se on alkanut nyt potkia enempi tuonne ylöspäin kylkiin. Sillä on jo aika iso jalka, kun on jo 3 senttinen mono. Niillä on kiva mammaa monottaa :LOL:

Kuunkulta ja poitsu rv 23 tasan
 
Heipparallaa!

Kuunkulta, meillä laskettuaika on 11.1. jonka voi lisätä listaan. Tosin näin jotain ihme unta, että se siirtyi reippaasti eteenpäin. :eek: Toivottavasti ei kuitenkaan!

Kyllä noi häppäri-ongelmat tuntuvat melko hurjilta, vaikka ne naurattaakin. :LOL: Näinhän se on että nolot tilanteet ovat parasta viihdettä!

Miru, ottaisin tosiaan sinut sinne reissuun ilomielin. Tai ehkä voitais lähteä nelisteen, niin miehet vois kiukutella keskenään. :kieh: Tänään itselläkin on vähän empaattisemmat tunnelmat miestä kohtaan, on ehkä vähän yksin niitten ajatustensa kanssa, ja sitten kun niillä ei ole tällaista paikkaa, mihin purkaa tuntojaan, ja josta saa heti arvokasta vertaistukea! Makeanhimoa en ole onnistunut selättämään kovinkaan hyvin, peruskarkkeja ei enää tee niin hirveesti mieli, mutta jäätelöä, suklaata ja lakuja tekis kovasti mieli. Lakupussit vaan vilisee silmissä, mihin tahansa menenkin. Olen kuitenkain toistaiseksi jättänyt ne ostamatta ja lohduttautunut jäätelöllä! Nyt sitten yritän ajatella, että en syö kuin jotain pientä herkkua päivittäin. Seuraavassa hetkessä mielessä on sitten kaikki muu epäterveellinen kuten pizza ja ranskanperunat! Jospa sitä loman jälkeen sitten ryhdistäytyisi, ja tällä välin yrittäisi välttää sellaista ylenmääräistä ahmimista, koska se kostautuu heti vatsakipuna.

Siellä on Raitiksella ja Kuunkullalla olleet hurjat potkuharjoitukset käynnissä. Täällä ei vielä liikkeistä minkäänlaista havaintoa, vaikka yritin eilen vähän tunnustella, että josko siellä jotain liikettä olis, mutta ei. No, kai ne sitten tuntuu kun ollaan muutama viikko pidemmällä.

Nyt taidan yrittää motivoida itseni apteekkiin hankkimaan matkaa varten maitohappobakteereja ym.

Enni ja muruset 13+6 B)
 
Ihanan paljon täällä on taas juttua!

Viimeeksi unohdin onnitella Heidhia pienestä pojusta :heart:

Onko teidän koirat muuten kiinnostuneet mahoistanne? Meidän toinen koiruli on tosi tarkkaan nuuhkutellut aiemmin raskaana olleiden ystävieni masuja, mutta miun maha ei ole kumpaakaan erityisesti kiinnostanut. "Nuuhkuttelija" tuntuu kyllä vahtivan miuta tarkasti; tällä viikolla kun mies oli työreissussa, doggipoika kulki jatkuvasti perässä ja vahti. Huvittavaa oli kun mies tuli kotiin, niin tervehdysten jälkeen koiruus paineli suoraan pihalle aurinkoon kyljelleen makaamaan - näytti ihan siltä, kuin kunnon huili ois ollut tarpeen rankan vahtivuoron jälkeen! :D

tiltalitti - Miulla on vakaa aikomus kestoilla, saa sitten nähdä miten aikomuksen käy. Olen ostellut Huuto.netistä sekä kirppareilta kestovaippajuttuja, lähinnä taskuvaippoja, imuja ja villahousuja. Ensimmäiset villikset on puikoilla. Noihin pesupähkinöihin pitääkin tutustua! Kuunkulta, suurimmat kakat huuhtastaan vaipasta "tuoreeltaan" esim. pönttöön (pikkuvauvan kakit voi huuhtaista varmaan ihan lavuaarissakin) ja sitten pesukoneeseen.

Marica - onko toi pussimainen kantoliina eri asia kuin tavallinen kantoliina? Mie olen ollut yhdessä kantoliina- ja kestovaippayhdistyksen infossa, jossa näytettiin eri sidontoja kantoliinalla ja niissä ainakin jäi molemmat kädet vapaaksi.

Tosiaan hyvä toi Raitiksen lista - kiitos vaan kasaamisesta! Serkku kävi eilen perheineen ja saatiin heiltä vanna, sellainen muotoiltu, tulppa pohjassa, joten helppo tyhjentää. Jalkoja heillä ei ole ollut käytössä, mutta tuohon malliin voi sellaiset hommata. Lisäksi sain rintapumpun ja pari kassillista vauvan vaatteita ja leluja.

Miruliini, saanko udella millä kirpparisivuilla käyt? Mie en ole oikeastaan käyttänyt muita kuin Huuto.netiä, kun en oikein muita ole löytänyt. Toivottavasti kivut helpottavat - huilaile nyt rauhassa.

EnniV:lle halaus alakuloon. Ehkä kyseessä on vaan raskauteen liittyvät mielialan muutokset. Miullakin on viimeviikkoina alkaneet hormonit vaikuttaa mieleen - itku tulee tosi herkästi. Torstaiaamuna työmatkalla radiosta tuli Yön Joutsenlaulu, jota piti sitten tippa silmässä kuunnella. Perjantaiaamuna vaan parani; itku tuli Jope Ruonansuun Ollaan enkeleitä toisillemme -kappaleen takia... enkä yleensä voi sietää Ruonansuuta!! Mutta ehdottomasti kannatan Fazerin sinistä :D (enkä todellakaan ole kyennyt selättämään makeanhimoa...)

Kivaa lomaa Maija-mammalle!



geri rv 25+5
 
Viikonloppua. Onpas tänne tullut paljon tekstiä viikon palstatauon jälkeen. =) Pitää jossain vaiheessa lukea tarkemmin läpi.
Fintulle tervetuloa ja hirmuisesti onnea plussasta! Milloin sinulla on varhaisultra?
Divinalle myös tervetuloa joukkoon!

Me oltiin viikko n.600km päästä Helsingistä sukuloimassa, ja tietenkin silloin iski kamala tulehdus alapäähän. Ihan kamala tunne, pimpsukka oli kuin tulessa.Oireita mulla oli jo ennen lähtöäkin, mutta lääkärissä käydessä kaikki näytti olevan kunnossa. Nyt sitten oli kiva yrittää alkaa metsästää lääkäriä pienemmässä vieraassa kaupungissa, onneksi yksityinen gyne otti mut ystävällisesti ylimääräisenä vastaan vastaanottonsa päätyttyä. Epäili bakteeriperäistä tulehdusta, hiiva kuulema on harvemmin noin ärhäkkä. Sain 10päivän Kefexin ja Gyno-Daktarin kuurit, jolla pitäisi alkaa helpottamaan. Tänään kävin vielä Helsingissä tarkistuttamassa tilanteen, kun oireita edelleen on, mutta helpottamaan päin kuitenkin. Oon ollut kamalan huolissani, kun netistä tietenkin löytyy kivoja kertomuksia bakteeriperäisten tulehdusten vaaroista raskausaikana. No pieni voi hyvin kuitenkin mikä on pääasia, ja eiköhän minunkin olo kohta helpotu. Sain vielä uuden antibioottivoiteen mikäli ei mene ohi nykyisillä kuureilla.

Heh, häpyhuulista täällä onkin ollut puhetta viime aikoina, omanikin voivat siis melko turvonneesti tällä hetkellä. :D Oletteko muuten kuulleet suonikohjuista emättimessä? Vähän nolo juttu, mutta tiirailin tänään tuota alapäätäni peilin avulla, ja huomasin siellä olevan pinnassa kaksi todella isoa suonta. Mietin voisivatko aiheuttaa noita kipeitä vihlaisuja ja pakotusta emättimessä, joita mulla on nyt melko usein. No onhan ne voineet olla siellä aiemminkin, ei tule kuitenkaan päivittäin kurkittua alas peilin kanssa. :LOL: No nyt saa jo alapääjutut riittää! :D

Mielialamuutoksista, täälläkin päin niitä kyllä esiintyy. Ajoittainen äkäisyyteni ärsyttää minua itseänikin, käyttäydyn kuin pikkulapsi. Itkukin tulee tosi herkästi, siihen ei todella paljoa vaadita.
Enni, ei kannata ottaa stressiä riidoista ym. ajoittaisesta pahasta olosta, ei vauvat siitä kärsi.Siitähän sitä vasta mieli huonoksi meneekin, kun miettii että pitäisi olla kokoajan hyvällä tuulella. Eikä taatusti ole yhtäkään odottajaa, joka on kokoajan kuin hangonkeksi. Toisilla mieliala pysyy vaan tasaisempana kuin toisilla. Eri asia on sitten ihan kunnon raskauden aikainen masennus, joka kannattaa ottaa heti puheeksi neuvolassa. Meillä jokainen odottaja saa sellaisen masennusseulan mukaansa täytettäväksi yhden neuvolakäynnin yhteydessä, joka varmasti antaa vähän suuntaa mielialasta.

Mammavaatteista. Itse olen myöskin todennut h&m.n vaatevalikoiman huonoksi, eivät ole minun makuun ollenkaan. Mama licious-mallistosta ostin yhdet farkut, joiden istuvuus ei ihan täydellinen ole, mutta parhaimmat tähän mennessä. On ihana seurata pullistuvaa vatsaansa, mutta onko kylkienkin pakko levitä samaa tahtia? :D Tätini kysyi minut nähdessäni, että onko neuvolassa sanottu painon nousseen liikaa... Ei ole nähnyt minua vuoteen, joten taatusti näytän paljon isommalta kun onnistuin hoitojen aikana saamaan useamman kilon. Raskauden aikana painon nousu on pysynyt kohtuullisena, vaikkakin pahoinvoinnin helpotuttua ruoka maistuu ihan liian hyvin.

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille. :wave: Taidan kömpiä sohvalle Dumle-pussin viereen...
 
Iltaa muruset!

Onpas ollut mukava päivä ja ihana auringonpaiste aamun matalapaineista huolimatta. Mieskin on ollut kuin enkeli.. :saint: Totta varmasti, mitä Enni sanoit, ettei me niitä poloisia voida ihan ymmärtää. Ja kun ne haluaa olla niitä ritareita, huolehtia meistä, taloudesta ja kaikesta mahdollisesta eivätkä halua rasittaa meitä huolillaan.. :heart: Laitoin juuri pannukakun uuniin ja sitä odotellessa mukava lueskella teidän juttujanne.

Kiitos makeakommenteista. Summa summarum: turha taistella tuulimyllyjä vastaan. Jos sitä makeaa tekee mieli, niin syö. Pitäisi varmaan vaan jättää ne megapussit kauppaan, sillä mulla ei sellainen muutaman nami tänään, muutama huomenna -käytäntö toimi lainkaan. Se on kuin söisi viimeistä päivää, jos sellaisen pussin sortuu ostamaan. Suklaa ja laku on täälläkin kaikkein mieluisinta :p

Mammavaatteista, itsekään en hiveästi HM:stä löytänyt mammisosastolta, mutta ostin normipaitoja, jotka pidempiä malliltaan ja joustavat. Mamalicious -mallisto on ihan ykkönen mun mielestä. Kaappiin on päätynyt jo hametta, housua ja paitaa.. Stockalta saa ainakin sitä mallistoa myös ja on HM:n hinnoissa. Lindexiä en ole kokeillut sen epätoivoisen mammapillifarkkukokeilun jälkeen :kieh:

Geri, Huuto-sivuilla olen ollut, mutta myös monikkoperheet ry:n omalla kirppiksellä, josta saa noita tuplakappaleita (joskus myös yksittäisiä näyttäisi tulevan). Kirppissivuille pääsee kuka vaan, ei tarvitse olla jäsen.

Annuli, voihan rähmä, että se tulehdus sitten puhkesi kaikesta huolimatta. Kaikenlaista häppärivaivaa tuntuu olevan. Myös mun mielestäni jo kertaalleen taltutettu hiiva taitaa tehdä tuloaan taas.Anakin äsken fillaroidessa kutisi niin vietävästi.

Onpas kivaa, että olette olemassa. Ja ihanaa, että ollaan kaikki päästy tähän kaiken yrittämisen jälkeen :heart:
 
hello!

En mä ole asiantuntija noissa kantoliinoissa, mutta tutullani on sellainen jä hän sanoi, että vauvaa on hyvä tukea toisella kädellä. Ja se liina oli sellainen jota ei sidota vaan kiepsautetaan olkaipäiden yli. Ja siinä oli sellainen pussi missä vauvan on hyvä olla. Vaikea selittää, se pitäisi kaikkien nähdä.

Mistä Geri ostaa noita farkkuja?! Sulla noissa kuvissa aina mukavan näköiset vaatteet. Henkasta ne ei tosiaan voi olla. Mä olen taas ollut huolissani mun vatsan koosta, mutta kun katson Gerin masua niin samoissa mitoissa olen varmaan noilla viikoilla :heart: Meillä töissä yksi nainen jolla on laskettu aika elokuussa eikä siitä edes huomaa, että on raskaana.

Mä olen aina ajatellut, että sitten kun on raskaana ja on iso masu niin on se sitten auvoisaa. Kun aina on saanut katsella kateellisena muiden raskausmasuja. No onhan tämä aivan ihanaa, että on raskaana, mutta kyllä meikäläisen fysiikka ei meinaa kestää tuota massua. Iltaisin on niin raskas olo, että huh! Ja selkää on alkanut töissä särkemään ihan tosissaan. Kait sitä kohta joutuu taas saikkua hakemaan ennenkuin se täysin jumahtaa. Mä niin luulin, että pystyn raskausaikana olemaan töissä normaalisti, jumppaamaan normaalisti jne. No eipä nämä asiat mene suunnitelmien mukaan näköjään. Mulla on huono omatunto kun joudun olemaan vähän väliä saikulla. Vaikka ei pitäisi olla, tiedän.

Kyllä teki pahaa lukea Ulpiksen ampparinpistosta :eek: Voin vaan kuvitella miten siinä on paikat turvonneet, hui... Mua pisti viime kesänä jalkapohjaan ja sekin oli aivan karmeaa.

Viime yönä harjoiteltiin jo yöheräämisiä pojun kanssa. Minä olisin halunnut nukkua, mutta pojuli heitteli sellaisia kuperkeikkoja masussa ettei meinannut uni tulla simmuun ollenkaan. Ja nukuin muutenkin sellaista kevyttä unta koko yön. Pikkasen väsytti aamulla herätä töihin. Ajattelin, että no tätä se on sitten talvella, paitsi ei tarvitse sentään aamuisin töihin vääntäytyä. On se niin ihanaa kun tuntee oman vauvansa liikkuvan. Mä olen ottanut tavaksi ottaa siihen kontaktia niin, että käyn selälleen ja pistän käden vatsan päälle. Eipä mene kauaakaan kun sieltä tulee potku. Ihankuin se kertoisi, että "hei täällä mä mami olen!

Miten muuten suhtaudutte tulevaan synnytykseen, pelottaako? Mun on pakko myöntää, että kyllä mua vähän koska se on uusia asia. Ja olen ihmisenä sellainen, että haluisin aina hyvin valmistautua kaikkeen. No synnytys menee omalla painollaan, ei mene käsikirjoitusten mukaan. Mies taitaa kuitenkin jännittää synnytystä enemmän. On se hyvä ettei hän joudu synnyttämään =)

Mä himoitsen kaikista eniten makeista niitä kiellettyjä eli salmiakkia, lakritsia. Toki suklaakin maittaa oikein hyvin, onneksi siinä ei ole rajoituksia. Vaikka makeaa pitäisi tosiaan välttää. Ei pysty kyllä ilman olemaan. Kunhan nyt jotain rajaa pitää.

Mä olen muuten säilyttänyt raskaustestit joihin sain ne maagiset 2 viivaa. Ei pysty heittämään pissitikkuja pois. Älytöntä. Ja tänään muistelin muutenkin sitä hetkeä jota jo pelkäsin etten saa ikinä kokea.

Marica ja poju 21+4
 
sunnuntai huomenta,

Kestovaippakyselyyn, mä sain neuvon käyttää imupaperia siinä vaipan sisällä niin sen saa nätisti siirrrettyä pönttöön ja sit jämät huuhtasta pois vaipasta.
kantoliinojankin on niin monenlaisia että ne pitää kokeilla, mikä sopii kullekkin. Mulla on se hugg a baby ja sit toinen helpommin puettava, merkkiä en enään muista.

Mammavaatteista kans samaa hm;n tarjonnasta mieltä. tosin itseäni lykästi kun aikani pengoin kokeiltujen vaatteiden rekkiä,löysin kokoa 40 olevat housut joita ihailin. Ihanan kevyet housut ja niistä saa kaprit vaan punttejä käärimällä. Siskolta saaadut vaatteet on vähän isoja vielä kun sisko oli isompi kun minä jo alkujaan. ja se et loppu raskaudesta on resorit venyneet niin ei toivoakaan että ne säädyllisesti ja hyvän näköisesti istuu mun päälle. Seppälästä en ole myöskään löytäny mitään kivaa ja vähän tanttamaisia ovat lindexin tuotteet ollu ainakin mun mielestä. Tai tähän ikään kai jo vois ajatellakkin pukeutua ikänsä mukaan....eih, ei se sovi mulle se täti look. Niin ja ostin sit fiksuna kokoa 42 kokoiset normaaleille ihmisille tarkoitetut housut silloin alussa, ihan et ne menee pitempään päälle kun on vyötäröllä tilaa, heh ne ei ole ees pysyny kunnolla jalassa vaan roikkuu löysästi lanteilla ja lököttää törkeesti, joten se niistäkin housuista. Kyl pitäis toisia housujakin päästä shoppaileen mut lähimmät kaupat sellaiseen on tampereella ja matkaa 40km.

Mulla on joku ihme vimma ostaa sitä karkkia joka kertakun käyn kaupassa mut sit parin mellin jälkeen pussi lentää kaappiin kun alkaa ällöttämään. Sama juttu sipsien kans, hervoton pussi on saatava ja sit parin kourallisen jälkeen tulee toppi. Mies parka on kohta lihonnnut enenmmän kun mä jos se jatkaa mun jämä pussien syönnit. Edelleenkään muu ruoka ei oikein tipu paitti soppa mallit. Uusin himo tomaatti-vuohenjuusto viola merkkiä.
Nyt alkaa jo munkin ukko rauhottua, kai se on alistunut kohtaloonsa ja päässyt peloistaan isäksi tulossa. hauska kun noi miehetkin reagoi meidän oireilla. kaippa se sit niitäkin pelottaa, se loppuikäinen sitoutuminen lapseen ja pelko siitä mitä se tuo tullessaan. Miehet kun ei ole tottunut ottamaan vastuuta muusta kiun itsestään, niillä on ollu äidit huolehtimassa muusta.
mut nyt lenkille taas koissun kans. tultiin jäähylle taas yhden raivokohtauksen jälkeen portilla naapurin koiralle jonka kans se on ollu sentään tuttu ja leikkinyt pihalla. Kai pitää hakee apua sen käsittelyyn...mie en jaksa sen puolustus intoa. Miehen kasn se on ihan ok lenkillä.

tiltalitti ja viuhti 16+5, on nyt sellainen olo et se vois olla viuhtikki, vaikka poikaa olen aina toivonut ja ajatellu saavani....23 pvä se selviää
 
Ja näköjään onnistui. Kiitos Geri taannoisista ohjeista, olipas helppoa =)
Kohta kun innostun alan liittämään ties mitä otoksia puutarhastamme teidän iloksi. Tuo kuva vaan on näköjään otettu jotenkin niin, että siihen tulee ikävät varjostukset, mutta saahan siitä selvää silti. Tuo on aamumassu ja iltasella siihen voi lisätä hieman extraa.

Marica, vähän sama fiilis. Toisaalta olen aivan innoissani kasvavasta mahasta. OLen siitä ihan hirmuisen ylpeä enkä saa silittelystä tarpeeksi. Kuitenkin vähän jo huolettaa, kuinka valtavaksi se kasvaa. Jos kaikki tulee tuohon eteen (takaa ei ainakaan vielä edes näe raskautta), kuinka ihmeessä sitä kannattelen :eek: No, tukivyötä olen jo testaillut ja varmaan tulee kohta ihan täysipäiväiseen käyttöön..
Synnytystä ajoittain ajattelen, mutta vielä ihan hirmu kaukaisena... Pelkään sitä, joo,mutten niin paljon kuin aina ennen ajattelin. Olen ollut ennen ihan varma, että keisarinleikkaus on ainoa mahdollisuus, mutta nyt ei oikeastaan (ainakaan vielä) ole sellaista kammotusta syntynytkään. Toisaalta sorruin lukemaan eilen äitiyskirjasta synnytyksen komplikaatiosta ja monessa niistä mainittiin, että riski on isompi kaksosilla.. :headwall: Ei pitäisi olla aikaansa edellä.

Tiltaltti, joo mä oon kanssa ihmetellyt,että kenelläköhän se näppärä niksi toimii, että osta numeroa isompia vaatteita alkuraskaudessa... Nehän ei istu lainkaan päällä?? Eikä sitä haluaisi näyttää telttaan pukeutuneelta vaan sen takia, että on raskaana. On meillä kuitenkin paljon mahdollisuuksia. Silloin kun äitimme odottivat meitä, ei tosiaan ollut kuin niitä valtavia kaapuja ja mahahan piti piilottaa löysien vaatekerrosten alle. Musta kun mahaa on ihana esitellä :D

Massukivut on edelleen vähän ikävän tuntuiset. Erityisesti oikealla, lähes nivusissa kipuilee noustessa sängyssä, liikehtiessä jotenkin ja yrittäessa punnertaa veskipöntöllä (kun hehkutin vatsan toimimista unohdin koputtaa puuta ja tässä lopputulos :/ ). Kummallas puolella se umpisuoli onkaan ja mitä jos se tulehtuu raskausaikana????
No, huomenna menen kyllä lääkäriin joka tapauksessa.

Leppoisaa sunnuntaita kaikille :wave:
 
Miru ja Geri, teillä molemmilla on aivan ihanat vauvamahat!

Vaatekeskusteluun vielä kommentteja. Eilisen 4 h shoppailen jälkeen sain melkein kaiken sen, mitä lähdinkin hakemaan. Olen kans edelleen sitä mieltä, ettei H & M:stä enää näin alen loppuvaiheessa oikein löydy kunnon mammavaatteita pienemmissä koossa. Löysin tosi hyvät ja halvat (24,95 eur) Mamalicious -merkkiset farkut keskustan Stockalta. Siellä oli kans kohtuu halpaan 34,95 eur hintaan yhdet toiset Mamalicious farkut kapenevilla lahkeilla, mutta ne jäi kauppaan. Mielenkiintoista sinänsä, että Bebesillä yhdet tosi hyvä Mamalicious farkut maksoi yli 64 eur. Nekin siis jäi ostamatta. Lisäksi ostin sitten H & M:ltä mammashortsit sekä ihan normimallistosta yhden kesähameen ja caprit. Nää jälkimmäiset ostin pari kokoa isommat kuin normaalisti käytän, mutta onneksi ne ei kuitenkaan ole mitkään roikkuvat teltat noin muuten.

Synnytys on aina välillä käynyt mielessä, mutta siihen on tosiaan vielä niin paljon aikaa, joten ei oikein osaa orientoitua. Mua ei jollain tavalla se homma pelota, mutta toivon tietysti kaiken menevän kunnialla loppuun saakka. Lähinnä ne tilanteet mietityttää, jos jokin alkaa mennä pieleen tai ei sujukaan niin kuin pitäisi, eli silloin haluaisin kyllä sektion ehdottomasti. Olen meinaan kuullut sellaisestakin, että yhdellä äidillä kaksosia oli käynnistetty 6 vrk. Olisi jotenkin kans kiva tietää, onko sellaiseen perhehuoneeseen mitään mahdollisuuksia vai miten niiden saaminen oikein menee? Entä saako sairaalassa käyttää omia vaatteita (edes jossain vaiheessa)?
 
Annuli: mä en henk. kohtaisesti voi ollenkaan syödä tota Kefexiniä, enkä sen johdannaisia, se on mulle tappoantibiootti. Mut ei se lääkäri olis sulle kirjoittanu varmaankaan antibioottikuuria jos olis hiiva, kun antibiootithan pahentaa hiivaa. Itsellä toinen päivä ilman lugeja ja olo alkaa jo helpottamaan.

Miruliini: en mä muista millä puolella umpisuoli on, mut eikös se oo eri puolella kuin sydän? Enivei, mun yhdeltä kaverilta on leikattu se raskauden aikana ja ei ollu mitään ongelmia, ainakaan hänellä. Ihana masu sulla.

Tiltaltti: mulla on kans melkein kellonlyömällä illalla puol kahdeksan, kun iskee ihan sairas sipsihimo ja niitä on SAATAVA. Sit kun oon kymmenkunta syöny, ni ei, ei vaan laske enempää.

Mä en tiedä mihin mä joudun tän väsymyksen kans. Kolmen tunnin päikkärit justiinsa vedin. No, yleensä menee kyllä vaan kahden tunnin, mut kun lugetkin on jo loppu, ni en mä tajuu. Tosin oon mäkin saanu näitä yöheräämisiä harjoitella. kun koirua pisti joku möttiäinen (ei kuitenkaan LUULTAVASTI ampiainen) KIVESKEEN (!) ja se rassukka on nuollalutannu sitä niin paljon, et nahka on ihan riegonaalina sieltä palleista. Saan sille vartin välein yöllä huutaa, ettei sitä saa nuolla.
Kävin hakemassa apteekissa sitä bebaa nyt vasta. Kysyin siinä sitten siltä apteekintytöltä, et kumpaa otan, tota sinistä vai punaista, kun on iho ihan rikki. No, hän multa kysymään, et mistä ja miten on menny. Minä siihen sitten, että kiveksestä on menny rikki ihan nuolemalla, ja tässä vaiheessa mun mies tulee siihen vieraan. Apteekin täti katto "hieman hitaasti" mun miestä ja minä sitten äkkiä ilmoittamaan, että niin, koiran kiveksiin sitä bebantheemia oon hakemassa. :LOL:

Ai niin, Annuli kyseli, et millon mulla on varhaisultra. Tuota noin, mä en tiä onko se mikään varhaisultra, kun se on vasta 23.7, eli 8+ jotain on sillon. Missä vaiheessa pitää jotain neuvoloita alkaa varaamaan? Mä oon ihan pihalla tämmösistä asioista. Ei kai ny ennen kuitenkaan, ku oikeesti on todettu, et raskaana on? Välillä juilii tonne oikeelle alas, en oikeen osaa sanoo tarkasti, et mihin, mut kai se ny täs vaihees jo olis oirinu aika pahasti, jos olis kohdunulkoinen?
Mäkään en kohta mahdu omiin kuteisiini, vaikka taidan olla kaikkein viimeisin tän pinon lasketuissa ajoissa. No onneks miehen farkut ainakin toistaiseks mahtuu. Ja kotona oon paljon trikoissa.

Finttu 7+jtn
 
Hieno maha Mirulla!!

Umpparista.. Se löytyy oikealta alhaalta. Aika tarkalleen siitä kohtaa kun otat navasta suoran viivan suoliluuhun niin niiden puolivälistä. Siinä on ns. McBurneyn piste.. Itseasiassa.. Tässä hyvä kuva: http://fi.wikipedia.org/wiki/McBurneyn_piste

Umpparikipu voi olla tosi salakavala. Se tuntuu ensin missä tahansa vatsan alueella ja vasta ihan loppusuoralla ajoittuu aristukseksi omalle paikalleen. Yleensä kuitenkin kipu on tosi kova, kuume nousee ja tulee pahoinvointia. Huomaat kyllä jos tarvii lähteä päivystykseen.

Kivuista puheenollen.. Mun piti käydä tänään lääkärissä. JÄRKYTTÄVÄ hermokipu oikeassa kädessä. Kainalosta sormenpäihin vihloo, sätii, juilii, viiltää.. Ja mikään ei auta. Eilisen klo 18 jälkeen oon ottanut 3xgramman Paracetamolia eikä mitään apua. Yö meni valvoessa kun mikään asento ei ole hyvä koska kipu on lepokipua. Synnytysvastaanotolta sanoivat, että kannattaa hakea jotain vahvempaa lääkitystä ja Terveystalolta määräsivät sitten Panacodia. Sitäkään ei voi kuitenkaan ottaa määräänsä enempää kun on nuo aamuiset Paracetamolit alla ja maksimi päiväannos on 4g.. :|

Tuokaa joku sirkkeli ja irrottakaa koko käsi!!!! Syytä tälle kivulle ei ole koskaan löytynyt. Reumakokeet ja ENMG on tehty. Kipu tulee silloin tällöin eli kerran parissa-kolmessa kuukaudessa, kestää alle viikon ja menee "itsekseen ohi" hyvällä lääkityksellä. Nyt raskausaikana tämä on eka kerta.

Lääkäri sanoi muuten niskoja kokeiltuaan, että näillä niskoilla ei vauvaa kanneta kahta päivää kauempaa.. :'(
Varaan kyllä heti huomenna ajan hierojalle. Pitääköhän se jotenkin erikseen varmistaa, että hieroja on hieronut raskaana olevia..? Ällöttää ajatus siitä, että kaikki kuona-aineet lähtee liikkeelle.. :x

Sorppa.. Oli taas omaa napaa mutta nyt ei pysty muuhun...
 

Yhteistyössä