Voiko vauva tukehtua (tai jotain muuta pahaa sattua) perhepedissä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TurhaaHuolestunut?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TurhaaHuolestunut?

Vieras
Eli siis ehköä vähän tollo kysymys mutta onko mahdollista että jos nukumme perhepedissä ja imetän vauvaa vieressä öisin (vauva alle 1 kk vanha) että se voi tukehtua tissiin tai kääntysin päälle (mitä kyllä vähän epäilen) tai jotain muuta.. kokemuksia?

Mä en pystynyt nukkumaan vauvan kanssa samassa sängyssä enkä vieläkään uskalla vaikka "vauva" on jo 1v2kk. Just sen takii kun pelkäsin että tukehtuu tai mä tai mies kierähdetään vahingossa vauvan päälle.

Yhdelläkään lapsella ei ole ollut vauva-aikana omaa nukkumiskäytössä ollutta sänkyä.
Neljästä pojasta neljä on säilynyt hengissä ja mitään ongelmia (paitsi pissittyjä tyynyjä, yök!)
ei ole ollut.

Tosin meillä ei ole valvottu kovinkaan paljon öitä, eli en ole koskaan ollut sillä tavalla ylirasittunut ja väsynyt kuin joku äiti, jota koliikit ja muut lasten vaivat valvottavat viikosta toiseen ja kuukaudesta toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Kaveri meinasi toisen lapsensa kanssa tukehduttaa vauvansa tissiin kun oli nukahtanut niin väsyneenä ja auvalla tissi suussa. PAri kuukautinen oli silloin muksu.

Tämä ei ole lainkaan hauska läppä, mutta mun imetysaikanakin A-kuppiin ei kyllä saa tukehdutettua ketään. Sitähän sanotaan, että jos on ottanut edes yhden oluen niin pitäisi pysyä pois perhepdistä. Ja tutkimuksissa on todettu, että tupakointi lisää jostain syystä tätä riskiä myöskin.

Me nukuttiin 2kk perhepedissä. Olin itse niin koomassa väsymyksestä välillä, että jälkeenpäin huimaa. Silloin sitä vain luotti, ettei ihminen tukehduta omaa lastaan

Se on todella epätodennäköistä ja harvinaista, että jotain sattuu, mutta kyllä niitä silti joskus sattuu :/ .

Meillä nukuttiin perhepedissä melkein 1-vuotiaaksi asti. Alussa ei, mutta en vaan lopulta pystynyt enää siihen imettämiseen ja vauvan nosteluun, tuuppasi tyttö vielä aina heräämään kun koitti siirrellä. Jäntevä patja olisi hyvä olla, semmoinen upottava vierittää vauvan kiinni vanhempiin. Silloin kun oli ihan pieni pidettiin niin että vauva on reunalla (ja reuna tietysti tuettu niin, ettei sieltä pääse tipahtamaan) että vain äiti oli kosketuksissa vauvaan. Minulla on myös aika järkyttävän kokoiset rinnat, niin menin aina makaamaan sillä tavalla tarpeeksi kauas, että vain nänni ylsi tytön naamaan.

Mä en kans uskalla pitää vauvaa vieressä kun nukun niin sikeästi. Yhtenä yönä vauva oli sit tissireissun jälkeen unohtunu viereen, olin siis nukahtanu, herätessäni vauva oli peiton alla vartaloni kohdalla ja päälle olin nostanu vielä tyynyn!!! Onneks oli vielä hengissä... Ekaa nukutin aina vieressä, toka oli omassa sängyssä ja niin nyt myös tää kolmas.

varmaan riippuu vähä kuinka sikeäunisia aikuiset on.Itse oon pitäny kumpaaki lastani vauva-ajan vieressäni koska itse oon herkkäuninen ja heräisin taatusti jos yrittäisin vauvan päälle tai jotain.mutta sen verran varotoimia pidimme,että ensinnäki vauva ei nukkunu mun ja mieheni välissä vaan mun ja parisängyn vieressä olevan pinnasängyn välissä ja toisena pidin huolen ettei vauvan lähellä ollu isoja tyynyjä,peittoja tms.hengissä ovat molemmat tänä päivänäkin eikä ikinä ollu mitää läheltäpiti-tilanteita.vanhempien välissä en suosittele nukuttamaan,parempi on niin että on sängyn reunalla kunhan muistaa laittaa jonkin esteen(meillä pinnasänky) ettei vauva tipu sängystä.Muta jos on sikeäuninen tai käyttää unilääkkeitä tms niin silloin vauva muualle nukkumaan

Mun mummu sisko on meinannu vauvansa tissillä tukehduttaa. Onneks mummu on sattunu paikalle, vauva on ollu jo ihan sininen.. :/

Mä itte olin koliikin takia todellakin yliväsyny eikä puhettakaan että oisin F-kupin rinnoilla uskaltanu vieressä imettää ja itte jatkaa unia. Tissi ku peitti tosi helposti myös nenän, itte sai kokoajan pitää tissistä kiinni että vauva saa nenän kautta hengitettyä.

Enkä kyllä muutenkaan ois uskaltanu vauva vieressä nukkua. Väsymys oli sitä luokkaa että en voinu olla satavarma etten päälle pyörähtäis..

meillä vauva nukkui aina välillä perhepedissä kun olin oikein väsynyt tosin meillä oli kantokoppa vauvan sänkynä meiän parisängyn keskellä niin etten päässyt kääntymään vahingossakaan vauvan päälle

kylläkai se mahdollisuus on melkein sama kuin kysyisi: Voinko hukkua uima-altaaseen jos vedän vettä henkeen pinnanalla?

minä en uskaltanu nukkua,joskus vahingossa nukahdin ja heräsin sydän kurkussa että onko hengissä ja äkkiä poika pinnasänkyyn. sänky oli ihan kiinni meidän sängyssä joten se oli helppo nostaa viereen ja takaisin.ja jos tutti putosi suusta niin käsi pinnojen väliin ja tuttisuuhun. =)

Meillä on kolme lasta nukkunut vieressä vauva-ajan ja senkin jälkeen eikä ole kyllä kertaakaan mitään vähänkään vakavaa tullut missä vauva olisi vaarassa ollut. Ja sängyssä siis nukkuu parhaimmillaan minä ja mies, kaksi poikaa (2- ja 4-vuotiaat) ja vauva 10 kk.

Meillä mentiin 10 kk perhepedissä ja hyvin suju. Itelläkin rinnat aikas lailla kasvo, oli G-kupit, mut sitä en pelänny, et oisin tisseillä satuttanu. Mut perhepedissä nukkuminen loppu siihen, kun yks yö muksu tipahti lattialle :( Olin sen verran väsyny, etten enää ollu muistanu siirtää meidän väliin nukkumaan. No, siitä seuras päätös yösyöttöjen lopettämiseen ja unikouluun ja samaan syssyyn meni muksu vielä omaan huoneeseenkin nukkumaan.

tollanen kori tai alusta sängyssä vois olla hyvä jos pelkäät että vauvan tukehdutat. meillä on nukuttu hyvällä menestyksellä perhepedissä nyt 3 ja puoli kuukautta ja hyvin sujuu. Kyllä se aika koiran unta on, heräilen tarkistamaan vauvan usein, mutta ei se pahemmin untani häiritse. Välillä nostan vauvan omaan sänkyyn että voin nukkua "kunnon" unta, nukkua mahallaan ja venytellä raajoja unissaan.

Sanoisin, että oma tuntuma kertoo uskaltaako ottaa vauvaa viereen. Itsellä tuli aikoja, etten uskaltanut ottaa vauvaa viereen. Vauva nyt puoli vuotias, enkä nuku vieläkään kovin sikeästi. Vaikka vauva ei olisi vieressä, en ilmeisesti vieläkään käänny unissani ollenkaan vaan herään aina, kun pitäisi kääntyä.

Yhteistyössä