Voi kamalaa! Ampumavälikohtaus Vantaalla Viertolan koululla Poliisi on edelleen paikalla selvittämässä tapahtunutta.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja näillä perustein olen vakuttunut, että sinä olet yksi pahimmista, kun et kykene hahmottamaan ikäviä piirteitä itsessäsi. Sinä ole mielestäsi hiukan parempi ja valmis osoittelemaan kaikkia niitä, jotka eivät täysin jaa ajatusmaailmaasi ja sinusta he ovat kiusaajia.
No nyt meni ohi sun analyysisi. Ehkä sekoitat johonkin toiseen, en ole sinulle aiemmin tässä ketjussa kommentoinut.

Ei kyllä ole tapana kiusata, mutta ei se minusta tee mitenkään parempaa.
 
Hyvää päivää kirvesvartta, loistavaa uhriutumista erittäin vakavasta koulukiusaamisesta kengännauhoihin

Nuorena et tajunnut open tarkoittavan parastasi, etkä siis edelleenkään.
Minusta toin varsin hyvin esiin sen, miksi asioihin pitää perehtyä.
Minä olisin myös voinut ainoastaan kertoa sinulle, että opettaja kiusaa minua muiden oppilaiden kanssa ja minua nöyryytetään koulussa. Sinä olisit ensimmäinen huutamassa miten kiusaajat tulee saattaa vastuuseen. Tällainen toiminta on haitallista. Jos jonkun kokemus on tärkeämpi kuin todellisuus, ei ketään auteta.
Somessa on lauma aikuisia tuomitsemassa tapauksen uhreja kiusaajiksi (joka on muuten kiusaamista) huhupuheiden perusteella, eikä heillä ole aavistustakaan mikä tilanne on ollut. Ainoastaan se on tiedossa, että ampuja on kokenut tulleensa kiusatuksi.
Ihminen jota on kiusattu, näkee itsensä usein uhrina. Jopa tilanteissa, jossa heitä ei kiusata. Me emme kuitenkaan voi juosta vaatimassa muiden päitä vadille ainoastaan jonkun muun kokemuksen perusteella. Sellainen on aika keskiaikaista ja vähä-älysistä. Täyttäisi varmaan kiusaamisen merkit.

Myös tahallinen väärinymmärtäminen on kiusaamista ja vääristelyä. Myös se, että kun joku yrittää ilmaista itseään, sinä koet tarpeelliseksi vähätellä ja saada toinen tunteman tyhmäksi. Mutta sinulla varmasti on tähän oikeus, eikö? Koska se toinen kuitenkin näkee asiat ihan väärin??? Sinä et kiusaa ketään.. ikinä?
 
vierailija
Toisinaan on äärimmäisen vaikea peittää sitä, ettei pidä jostakusta työtoverista tai olla näpäyttämättä jotain tökeröä, kun tulee hyvä paikka.
Kannattaisi ehkä miettiä, miksi koet, että sinulla on tarve "näpäyttää jotakin tökeröä". Onko kyse jostakin defenssistä vai mistä ja onko sellaisesta käytöksestä sinulle itsellesi mitään hyötyä tai iloa? Ei tarvitse vastata, kunhan ehdotan, että voisi olla hyvä pohtia tätä.
 
vierailija
Ja näillä perustein olen vakuttunut, että sinä olet yksi pahimmista, kun et kykene hahmottamaan ikäviä piirteitä itsessäsi. Sinä ole mielestäsi hiukan parempi ja valmis osoittelemaan kaikkia niitä, jotka eivät täysin jaa ajatusmaailmaasi ja sinusta he ovat kiusaajia.
Sulla meni aika lailla tunteisiin tämä keissi nyt, ehkä jotakin vanhoja traumoja purkautui?

Tämä on kolmas viestini sulle tässä ketjussa.

Tsemppiä toivon kovasti, koskaan ei ole liian myöhäistä kasvaa ja kypsyä ja tutkiskella itseään, tarkoitan tätä ihan vilpittömästi ja myös kaikkia muita ja itseäni koskien.
 
Kannattaisi ehkä miettiä, miksi koet, että sinulla on tarve "näpäyttää jotakin tökeröä". Onko kyse jostakin defenssistä vai mistä ja onko sellaisesta käytöksestä sinulle itsellesi mitään hyötyä tai iloa? Ei tarvitse vastata, kunhan ehdotan, että voisi olla hyvä pohtia tätä.
Mistä päättelet, etten ole pohtinut asiaa? PItäisikö sinun miettiä, miksi koet tarpeelliseksi alkaa ehdottelemaan muille mitä heidän pitäisi pohtia tietämättä ovatko he pohtineet? Onko tämä sinulta jonkinlainen defenssi, jottet joudu miettimään omia toimiasi? Onko tällaisesta toiminnasta sinulle mitään hyötyä tai iloa? Kunhan ehdotan, että sinun olisi ehkä hyvä pohtia tätä?
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Kuten sanottu, en ole kiusannut. Päinvastoin voisin jopa sanoa kokeneeni sitä itse, sekä ahdistelua.
Et ole koskaan vältellyt henkilöä josta et pidä, koska et halua viettää aikaa tämän kanssa? Keksinyt valhetta miksi et osallistu saadessasi kutsun? Nauranut kenellekkään selän takana? Kokenut olevasi parempi kuin joku muu? Loukannut ketään? Sanonut ikävästi?

Minusta kiusaaminen on varsin laaja käsite ja tällä hetkellä ihmiset ymmrtävät käsitteen hyvin eri tavoin. Kun sinä et halua olla jonkun työkaverin läheisyydessä, koska se on ihan pösilö, joka on minusta normaalia, on kyseinen käytös koulumaailmassa kiusaamista ja eristämistä.

Minusta on kummallista, että lapsilta odotetaan käytöstä, johon aikuisetkaan ei pysty, eivätkä edes koe, että pitäisi. Miksi meidän odotukset ovat lapsia kohtaan isommat kuin itseämme? Se, mikä koulumaailmassa luokitellaan kiusaamiseksi on meidän aikuisten keskuudessa ihan normaalia ja järkevää toimintaa.

Olen syvästi vastaan nimittelyä, fyysistä väkivaltaa, tarkoituksellista pahan mielen aiheuttamista, nolaamista, loukkaamista ja kaikkea mahdollista muuta. Mutta se, miten heppoisin perustein aikuiset alkaa syyttää lapsia kiusaajiksi, saa minun sietokynnykseni ylittymään.

On aina ikävää, jos jostakuta kiusataan tai vaikka vain kokisi tulleensa kiusatuksi. Se ei ole hyvä. Mutta me muut ei voida aina olla keihäät tanassa syyttelemässä. Kyllä ne asiat pitää ensin selvittää, ennenkuin ketään leimataan yhtään miksikään.

Suurin osa kiusaajista on varmasti myös itse kiusattuja.
 
Sulla meni aika lailla tunteisiin tämä keissi nyt, ehkä jotakin vanhoja traumoja purkautui?

Tämä on kolmas viestini sulle tässä ketjussa.

Tsemppiä toivon kovasti, koskaan ei ole liian myöhäistä kasvaa ja kypsyä ja tutkiskella itseään, tarkoitan tätä ihan vilpittömästi ja myös kaikkia muita ja itseäni koskien.
Ei tarvitse loukkaantua tai ottaa itseesi. Vierailijan kanssa on aika vaikea käydä spesifistä keskustelua. En voi tietää mikä on sinun viestisi muiden vierailijoiden joukossa. Ymmärrät varmasti tämän?

Henkilöt joiden on vaikea hahmottaa itsessään negatiivisia piirteitä ovat yleensä pahimpia kiusaajia. Heillä on tapana syytellä muita huomaamatta lainkaan miten he toimivat itse. Tällaisen asian huomaamiseen ei paljoa tarvitse.
Jos et tunnista ikäviä piirteitä itsessäsi, et pysty korjaamaan niitä, etkä hallitsemaan niitä. Hienoa, että sinäkin koet tarpeelliseksi kasvaa ja kypsyä sekä tutkiskella omia tunteitasi. Uskon, että se voi avata sinulle paljon näkymää siihen, ettet välttämättä ole niin hyvä tyyppi kuin haluaisit uskoa olevasi. Tätä kautta aukeaa myös käsitys siitä, miten itse toimii "kiusaajan roolissa" ajoittain.
 
vierailija
Minusta toin varsin hyvin esiin sen, miksi asioihin pitää perehtyä.
Minä olisin myös voinut ainoastaan kertoa sinulle, että opettaja kiusaa minua muiden oppilaiden kanssa ja minua nöyryytetään koulussa. Sinä olisit ensimmäinen huutamassa miten kiusaajat tulee saattaa vastuuseen. Tällainen toiminta on haitallista. Jos jonkun kokemus on tärkeämpi kuin todellisuus, ei ketään auteta.
Somessa on lauma aikuisia tuomitsemassa tapauksen uhreja kiusaajiksi (joka on muuten kiusaamista) huhupuheiden perusteella, eikä heillä ole aavistustakaan mikä tilanne on ollut. Ainoastaan se on tiedossa, että ampuja on kokenut tulleensa kiusatuksi.
Ihminen jota on kiusattu, näkee itsensä usein uhrina. Jopa tilanteissa, jossa heitä ei kiusata. Me emme kuitenkaan voi juosta vaatimassa muiden päitä vadille ainoastaan jonkun muun kokemuksen perusteella. Sellainen on aika keskiaikaista ja vähä-älysistä. Täyttäisi varmaan kiusaamisen merkit.

Myös tahallinen väärinymmärtäminen on kiusaamista ja vääristelyä. Myös se, että kun joku yrittää ilmaista itseään, sinä koet tarpeelliseksi vähätellä ja saada toinen tunteman tyhmäksi. Mutta sinulla varmasti on tähän oikeus, eikö? Koska se toinen kuitenkin näkee asiat ihan väärin??? Sinä et kiusaa ketään.. ikinä?
Nyt on niin sekavaa settiä että antaa olla

Kirjoitustesi taso on suorastaan romahtanut. Muutkin vieraat ovat sen selvästi ilmaisseet toisin sanoin.
 
vierailija
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/2113a0dc-5c6b-4961-ae22-cff8573758f7

TERVEYSUUTISET

Lehti: True crime vääristää kuvaa maailmasta – Voi vaikuttaa loppuelämään

Oikeuspsykiatrian ylilääkäri Hannu Lauerma nostaa Lääkärilehdessä esiin true crime -viihteen mahdollisen vakavan riskin nuorille.

Heljä Salonen

Sunnuntai 28.1.2024 klo 16:36

Yli 25 vuotta sitten esitettiin epäilys siitä, että tappamismielikuviin totuttavat videopelit alentavat kynnystä ottaa muita hengiltä myöhemminkin.

Arveltiin, että tämän kynnyksen aleneminen voi antaa hyötyä sotavoimille, mutta ei siviilimaailmalle.

Tämän pohdinnan ottaa esiin Lääkärilehden kolumnissaan työelämäprofessori, oikeuspsykiatrian ylilääkäri Hannu Lauerma.

Lauerma kirjoittaa, että nykyään on tarjolla ”true crime -viihteen merkeissä henkilöityjä, vähintäänkin epäsuorasti väkivaltaa ihannoivia TV-, äänikirja- ym. luomuksia, joiden sisältö ei kuvaa ammattirikollisen usein vastenmielistä maailmaa mitenkään realistisessa valossa.”

Lauerma kuvailee, että true crime -viihteessä surmatut tai maksumuistutuksena sormiaan menettäneet huumekaupan uhrit jäävät rikollisen omahyväisen pullistelun varjoon.

True crimessa on toden tuntua.

Kunniatonta ja ahdistavaa
Lauerman mukaan valtaosa alamaailman toiminnasta on kunniatonta, ankeaa ja ahdistavaa.

Toiminta alamaailmassa vähentää Lauermasta ihmisen mahdollisuuksia elää sosiaalisesti, henkisesti ja aineellisesti vaurasta ja mielenkiintoista elämää loppuiän.

”Kuitenkin suuri osa julkisuudesta romantisoi ja glorifioi väkivaltaa kypsymättömille nuorille, joiden mielikuvien aikaperspektiivi ei juuri kanna yli 30 ikävuoden. Rakentavan elämän palkitsevuus ei kenties avaudu heille koskaan,” hän kirjoittaa.

Lauerma kuvailee väkivaltaa monitekijäiseksi ilmiöksi, jonka merkittävään vähentämiseen yhteiskunnan tasolla tarvitaan useita keinoja ja pitkän aikavälin suunnittelua.

Lauerman kolumnin otsikko on Keinoja väkivaltaa vastaan. Kolumnissaan hän käsittelee true crimen ohella useita mahdollisia tekijöitä, jotka voivat lisätä väkivaltaa yhteiskunnassa.

Kerro meille

Mikä sinua viehättää true crime -viihteessä? Entä mitä ajattelet siitä, voiko true crime -viihde olla muutakin kuin vain viihdettä eli jopa lisätä väkivaltaa yhteiskunnassa? *
 
vierailija
Poliisin mukaan kiusaaminen saattaa olla ampujan "oma kokemus": https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemus-kiusaamisesta-voi-olla-pojan-oma-tuntemus/8911526#gs.6wri07

Opettajien ja muiden oppilaiden kertomukset eivät vahvista kiusaamista.
Eipä tietenkään vahvista, kuka opettaja haluaa olla aikuisena oikeudessa selittämässä: en minä tehnyt asialle mitään vaikka näin olen epäillyt ja nähnyt.
 
vierailija
No ei kai kukaan mieleltään terve murhaa, oli syitä tai ei, oli lapsi tai aikuinen

Näin asia on, ei poika ole mieleltään terve eikä tätä ole ilmeisesti kukaan huomannut, ei vanhemmat, ei opettajat, ei terveydenhoitaja.
Jos on 12 v. on noin sairas en usko, että kovin hyvin pystyy tätä salaamaan läheisiltään tai edes koulussa.
Onko edes haettu hoitoa, miksei ole auttanut tai onko huomattu pojan tarvitsevan ehkä jotain tukea koulussa, kotona. Tai onko kenties jossain lasten psykiatrian kuukausien hoitojonossa
 

Yhteistyössä