Voi kamalaa! Ampumavälikohtaus Vantaalla Viertolan koululla Poliisi on edelleen paikalla selvittämässä tapahtunutta.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kyynel

Jos haluat loukata tai muuten saada minut tuntemaan piston sielussani, niin ole harjoittele vielä hetki vetelemään oikeista naruista.
En yllättynyt että ajattelit heti laskelmoiden ja että kirjoittaisin muka huijaten, lienee normaalia sinulle suhteessasi muihin?

Lienee yllätys kun saitkin luettavaksesi tunemuksiin perustuvan ja täysin rehellisen tekstin?
 
vierailija
Myös tahallinen väärinymmärtäminen on kiusaamista ja vääristelyä. Myös se, että kun joku yrittää ilmaista itseään, sinä koet tarpeelliseksi vähätellä ja saada toinen tunteman tyhmäksi. Mutta sinulla varmasti on tähän oikeus, eikö? Koska se toinen kuitenkin näkee asiat ihan väärin??? Sinä et kiusaa ketään.. ikinä?
Vaikutat olevasi räjähtämispisteessä ja voi toki johtua myös vaihdevuosista. Mulla onnellisesti ohi.


Hae ainakin rauhaa itsellesi, jostakin muusta kuin somesta. Vaikkapa musiikista, luonnosta.
 
En yllättynyt että ajattelit heti laskelmoiden ja että kirjoittaisin muka huijaten, lienee normaalia sinulle suhteessasi muihin?

Lienee yllätys kun saitkin luettavaksesi tunemuksiin perustuvan ja täysin rehellisen tekstin?
Ajattelin heti laskelmoiden, että kirjoitat huijaten? Ja mikä lienee normaalia minulle suhteessa muihin?
Minulle ei nyt ihan aukea mitä tarkoitat sanomallasi. En käsittääkseni ole puhunut huijaamisesta?

Ja miten voisin yllättyä siitä, että sain tunemuksiin perustuvan täysin rehellisen tekstin?
En okein ymmärrä mitä tarkoitat tällä?
 
Vaikutat olevasi räjähtämispisteessä ja voi toki johtua myös vaihdevuosista. Mulla onnellisesti ohi.


Hae ainakin rauhaa itsellesi, jostakin muusta kuin somesta. Vaikkapa musiikista, luonnosta.
Ilmeisesti sinulla ei ole kykyä tunnistaa tekstistä sen tunnelatausta. Ei kannattasi olettaa niin kovasti. Sellainen menee usein metsään.
Sinun kannattanee ottaa vaari omasta neuvostasi ja liikkua vähän luonnossa sensijaan, että oletat muiden olevan räjähtämispisteessä. Se kertonee ehkä enemmän omasta mielentilastasi enemmän kuin muiden. Toivotaan, että vaihdevuodet eivät jättäneet sinuun pysyvää jälkeä😂
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Ilmeisesti sinulla ei ole kykyä tunnistaa tekstistä sen tunnelatausta. Ei kannattasi olettaa niin kovasti. Sellainen menee usein metsään.
Sinun kannattanee ottaa vaari omasta neuvostasi ja liikkua vähän luonnossa sensijaan, että oletat muiden olevan räjähtämispisteessä. Se kertonee ehkä enemmän omasta mielentilastasi enemmän kuin muiden. Toivotaan, että vaihdevuodet eivät jättäneet sinuun pysyvää jälkeä
Huomaatko taas tyylin, jolla kirjoitat.

Sinulla on taipumusta nälviä, ainakin täällä somessa. Palstapesu on samanlainen.

Olette kummatkin ikään kuin puolustelleet kiusaamista, koska taidatte molemmat olla sellaisia myös elävässä elämässä. Sanoithan itsekin, että välillä odotat, että saat "näpäyttää jotakin tökeröä".

Toivoa sopii, ettette ole kasvattaneet lapsistanne kiusaajia tai että vähättelette ylipäänsä kiusattujen kokemuksia, vaikka siltä pahasti näyttää. Ei kaikissa asu pieni kiusaaja. En tunne ketään kiusaajaa ja olen sentään elänyt melko kauan ja nähnyt ja tavannut erilaisia ihmisiä. Se, että joskus sanoo jollekin pahasti, ei täytä kiusaamisen määritelmää.
 
vierailija
Huomaatko taas tyylin, jolla kirjoitat.

Sinulla on taipumusta nälviä, ainakin täällä somessa. Palstapesu on samanlainen.

Olette kummatkin ikään kuin puolustelleet kiusaamista, koska taidatte molemmat olla sellaisia myös elävässä elämässä. Sanoithan itsekin, että välillä odotat, että saat "näpäyttää jotakin tökeröä".

Toivoa sopii, ettette ole kasvattaneet lapsistanne kiusaajia tai että vähättelette ylipäänsä kiusattujen kokemuksia, vaikka siltä pahasti näyttää. Ei kaikissa asu pieni kiusaaja. En tunne ketään kiusaajaa ja olen sentään elänyt melko kauan ja nähnyt ja tavannut erilaisia ihmisiä. Se, että joskus sanoo jollekin pahasti, ei täytä kiusaamisen määritelmää.
Laitetaan tähän vielä MLL:n sivuilta määritelmä:

"Kiusaamisen määritteleminen
Kiusaamista on vaikea määritellä ja mitata, koska siinä on toiminnan lisäksi kyse asenteista; kuinka kiusattu itse asennoituu kiusaamiseensa ja kuinka muut yhteisön jäsenet suhtautuvat kiusattuun.

Määritelmissä esiintyvää jatkuvuuden ja toistuvuuden vaatimusta on myös syytä tarkastella kriittisesti. Kuinka usein kiusaamiseen liittyviä tekoja täytyy tapahtua, jotta niitä voidaan kutsua kiusaamiseksi? Jo muutamasta yksittäisestä kiusaamiskerrasta voi syntyä kiusatun mielessä kiusatuksi tulemisen uhka.

Yhtenä lähtökohtana kiusaamisen määrittelyissä voidaan pitää kiusaamisen kohteeksi joutuneen omia kokemuksia. Jokainen kokee kiusaamisen omalla tavallaan. Koulun aikuisten tehtävänä on selvittää tilanteet niin, ettei kenenkään tarvitse tuntea oloaan turvattomaksi koulussa."

https://www.mll.fi/ammattilaisille/kouluille-ja-oppilaitoksille/kiusaamisen-ehkaiseminen/mita-kiusaaminen-on/#maaritelma-tarpeen-jotta-kiusaamiseen-voidaan-puuttua

 
vierailija
Tässä vielä lasten ja nuorten kokemuksia ja mietteitä:

Lapset pyytävät aikuisilta apua, jotta kiusaaminen saadaan loppumaan: ”Me emme voi tehdä asialle mitään”

Viljami Moilanen Porista Kyläsaaren koulun viidenneltä luokalta olisi valmis ottamaan rankatkin keinot käyttöön, jotta kiusaaminen saataisiin kuriin. Pahoissa tapauksissa asian selvittämiseen voisi ottaa mukaan viranomaisia.

Hän toivoo, että kiusattu uskaltaisi kertoa asiasta tai kiusatun kaverit kertoisivat kotona aikuisille.

Koulussa muiden lasten voi olla hankalaa puuttua tilanteeseen.

– Emme voi tehdä asialle mitään. Meitäkin alettaisiin kiusata ja haukkua, että ollaan opettajan lemmikkejä, sanoo Moilanen."

 
Ilmeisesti sinulla ei ole kykyä tunnistaa tekstistä sen tunnelatausta. Ei kannattasi olettaa niin kovasti. Sellainen menee usein metsään.
Sinun kannattanee ottaa vaari omasta neuvostasi ja liikkua vähän luonnossa sensijaan, että oletat muiden olevan räjähtämispisteessä. Se kertonee ehkä enemmän omasta mielentilastasi enemmän kuin muiden. Toivotaan, että vaihdevuodet eivät jättäneet sinuun pysyvää jälkeä😂
Sama tyyppi kirjoittelee minullekin olettaen tunnistavansa ruudun kautta tunnetiloja. Ja tuossahan se alemmassa viestissä vertaa meitä keskenään. Kai se jonkin sortin ongelma on, jos kuvittelee tietävänsä toisesta kirjoittajasta tunnetiloja. Vainoharhaista käytöstä.
 
Huomaatko taas tyylin, jolla kirjoitat.

Sinulla on taipumusta nälviä, ainakin täällä somessa. Palstapesu on samanlainen.

Olette kummatkin ikään kuin puolustelleet kiusaamista, koska taidatte molemmat olla sellaisia myös elävässä elämässä. Sanoithan itsekin, että välillä odotat, että saat "näpäyttää jotakin tökeröä".

Toivoa sopii, ettette ole kasvattaneet lapsistanne kiusaajia tai että vähättelette ylipäänsä kiusattujen kokemuksia, vaikka siltä pahasti näyttää. Ei kaikissa asu pieni kiusaaja. En tunne ketään kiusaajaa ja olen sentään elänyt melko kauan ja nähnyt ja tavannut erilaisia ihmisiä. Se, että joskus sanoo jollekin pahasti, ei täytä kiusaamisen määritelmää.
Sinä näytät puolustavan tappamista. En lähde tähän kiusaamishuutoon mukaan, koska siitä ei ole muuta näyttöä kuin Ylen hätäisesti vetämät johtopäätökset. Poliisikin on jo tarkentanut, että näyttäisi olevan tappajan oma kokemus. Ja Appleseed laittoi jo aiemmin oikein kuvaavan tekstin Yleltä: poika on "epäilty tappaja, mutta Ylen mielestä kiusaaminen on varmistettu motiiviksi. Ettei vaan tulisi JSN:lle taas töitä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Huomaatko taas tyylin, jolla kirjoitat.

Sinulla on taipumusta nälviä, ainakin täällä somessa. Palstapesu on samanlainen.

Olette kummatkin ikään kuin puolustelleet kiusaamista, koska taidatte molemmat olla sellaisia myös elävässä elämässä. Sanoithan itsekin, että välillä odotat, että saat "näpäyttää jotakin tökeröä".

Toivoa sopii, ettette ole kasvattaneet lapsistanne kiusaajia tai että vähättelette ylipäänsä kiusattujen kokemuksia, vaikka siltä pahasti näyttää. Ei kaikissa asu pieni kiusaaja. En tunne ketään kiusaajaa ja olen sentään elänyt melko kauan ja nähnyt ja tavannut erilaisia ihmisiä. Se, että joskus sanoo jollekin pahasti, ei täytä kiusaamisen määritelmää.
Toivoa sopii, ettet ole kasvattanut lapsistasi herkkähipiäistä ihmistä, joka kokee kaiken sellaisen kiusaamiseksi, joka ei tue hänen näkeymyksiään.

Miksi muuten koet, että kun sinä sanot joskus jollekkin jotain pahasti, se ei ole kiusaamista. Mutta jos minä tai palstapersu sanotaan joskus pahasti, se on kiusaamista/nälivimistä/kettuilua.

Ymmärthän itsekkin, että sinun harjoittamasi niputtaminen ja leimaaminen, jonka kohdistat minuun tai palstapersuun, on kiusaamista. Se, että sinä et tunne ketään kiusaajaa, tekee todennäköisemmäksi sen, että sinä itse olet kiusaaja, muttet vain tunnista sitä.

Minusta palstapersu pysyy huomattavasti paremmin asialinjalla kuin minä. Se yhteneväisyys meissä varmasti on, että kumpikin pyrkii puhumaan asiasta, mutta toisinaan turhautuminen keskustelun laatuun saa aikaan jonkin hiukan turhautuneemman kommentin.

Sinun tapasi hoitaa asioita näyttää olevan se, että kun et pärjää asiaperäisessä keskutelussa, syytät kiusaamisesta. Lisäksi alat vääristellä ja syytellä niitä, jotka eivät jaa sinun ehdottomia näkemyksiäsi. Se, että minä näen kiusaamisen eri variaatiot ei tarkoita sitä, että puolustelisin kiusaamista. Henkilön omakohtainen kokemus yksin ei määrittele kiusaamista.

Pyydän myös huomioimaan sen, että minä pystyn tunnistamaan omat ikävät piirteeni. Ajaudun toisinaan jankuttamiseen tai sanon tarkoituksellisesti jotain tökeröä. Ehkä siksi, että se huvittaa minua. Siitä huolimatta, en ajaudu siihen ilman provosointia. Yleisesti voisin sanoa, että minun kanssani saa sitä mitä tilaa.

Nautin eniten keskusteluista, joissa vastapuoli on eri mieltä asioista kanssani. Täällä on useita vakio kirjoittajia, joiden kanssa näen jotkin asiat hyvin eri tavalla, mutta saan silti aikaiseksi varsin hyvän ja rakentavan keskustelun. Sitten on niitä, jotka eivät omalta nälvimiseltään huomaa, että saavat vain samalla mitalla takaisin (kuten sinä). Ehkä sinun kanssasi nautin suuresti siitä, että voin näpäytellä tökerösti takaisin ja voin aina olla varma, että sanot jotain älyvapaata, jonka voin kuitata.


Toivotan sinulle rohkeutta kohdata itsesi.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Sinä näytät puolustavan tappamista. En lähde tähän kiusaamishuutoon mukaan, koska siitä ei ole muuta näyttöä kuin Ylen hätäisesti vetämät johtopäätökset. Poliisikin on jo tarkentanut, että näyttäisi olevan tappajan oma kokemus. Ja Appleseed laittoi jo aiemmin oikein kuvaavan tekstin Yleltä: poika on "epäilty tappaja, mutta Ylen mielestä kiusaaminen on varmistettu motiiviksi. Ettei vaan tulisi JSN:lle taas töitä.
Täytyy myös ottaa huomioon sellainen kysymys, että uskaltavatko lapset tässä vaiheessa myöntää kiusaamista jos sellaista on ollut…he saattavat jollain tapaa kokea itse olevan osallisia tilanteeseen…jos…🤷‍♀️

Tämä nyt oli minulta vain arvelua.

Haastatteluja ei kai olla saatu vielä maaliin, tämä on kaiketi tuotu myös esille joka jutussa…🤷‍♀️

Mutta juu, kuten sinä ja AS olette tuoneet esille: mediakin harrastaa spekulointia ja se ei ole usein hyvä juttu, koska ihmiset melko puusilmäisesti uskovat ja elävät mukana. Etenkin tällaisissa tilanteissa jossa syntipukkia (juurisyillekin) haetaan.

Oikeasti syy on monen osapuolen ja myös ratkaisu ongelmiin löytyy kun nämä kaikki osapuolet osallistuvat tällaisten tekojen torjuntaan.
Hyvä kysymys on se, että päästäänkö sinne asti että asioille tehdään yhdessä jotakin…
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Sama tyyppi kirjoittelee minullekin olettaen tunnistavansa ruudun kautta tunnetiloja. Ja tuossahan se alemmassa viestissä vertaa meitä keskenään. Kai se jonkin sortin ongelma on, jos kuvittelee tietävänsä toisesta kirjoittajasta tunnetiloja. Vainoharhaista käytöstä.
Onhan meitä joka junaan. En silti lakkaa hämmästymästä, että tällaista jengiä on.
Ihme sakkia😂
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Toivoa sopii, ettet ole kasvattanut lapsistasi herkkähipiäistä ihmistä, joka kokee kaiken sellaisen kiusaamiseksi, joka ei tue hänen näkeymyksiään.

Miksi muuten koet, että kun sinä sanot joskus jollekkin jotain pahasti, se ei ole kiusaamista. Mutta jos minä tai palstapersu sanotaan joskus pahasti, se on kiusaamista/nälivimistä/kettuilua.

Ymmärthän itsekkin, että sinun harjoittamasi niputtaminen ja leimaaminen, jonka kohdistat minuun tai palstapersuun, on kiusaamista. Se, että sinä et tunne ketään kiusaajaa, tekee todennäköisemmäksi sen, että sinä itse olet kiusaaja, muttet vain tunnista sitä.

Minusta palstapersu pysyy huomattavasti paremmin asialinjalla kuin minä. Se yhteneväisyys meissä varmasti on, että kumpikin pyrkii puhumaan asiasta, mutta toisinaan turhautuminen keskustelun laatuun saa aikaan jonkin hiukan turhautuneemman kommentin.

Sinunun tapasi hoitaa asioita näyttää olevan se, että kun et pärjää asiaperäisessä keskutelussa, syytät kiusaamisesta. Lisäksi alat vääristellä ja syytellä niitä, jotka eivät jaa sinun ehdottomia näkemyksiäsi. Se, että minä näen kiusaamisen eri variaatiot ei tarkoita sitä, että puolustelisin kiusaamista. Henkilön omakohtainen kokemus yksin ei määrittele kiusaamista.

Pyydän myös huomioimaan sen, että minä pystyn tunnistamaan omat ikävät piirteeni. Ajaudun toisinaan jankuttamiseen tai sanon tarkoituksellisesti jotain tökeröä. Ehkä siksi, että se huvittaa minua. Siitä huolimatta, en ajaudu siihen ilman provosointia. Yleisesti voisin sanoa, että minun kanssani saa sitä mitä tilaa.

Nautin eniten keskusteluista, joissa vastapuoli on eri mieltä asioista kanssani. Täällä on useita vakio kirjoittajia, joiden kanssa näen jotkin asiat hyvin eri tavalla, mutta saan silti aikaiseksi varsin hyvän ja rakentavan keskustelun. Sitten on niitä, jotka eivät omalta nälvimiseltään huomaa, että saavat vain samalla mitalla takaisin (kuten sinä). Ehkä sinun kanssasi nautin suuresti siitä, että voin näpäytellä tökerösti takaisin ja voin aina olla varma, että sanot jotain älyvapaata, jonka voin kuitata.


Toivotan sinulle rohkeutta kohdata itsesi.
Mä kyllä allekirjoitan täysin tuon että jos asiallisesti keskustelee sinun kanssa niin et todellakaan itse keskustele asiattomasti! Sama Palstapesun kanssa.

Mekin ollaan oltu joistain asioista eri mieltä eikä koskaan olla lähdetty lällättelylinjalle. Ja vuosia ollaan kirjoiteltu jo!

Peiliin katsomisen paikka sille joka muuta väittää.🤷‍♀️
 
Täytyy myös ottaa huomioon sellainen kysymys, että uskaltavatko lapset tässä vaiheessa myöntää kiusaamista jos sellaista on ollut…he saattavat jollain tapaa kokea itse olevan osallisia tilanteeseen…jos…

Tämä nyt oli minulta vain arvelua.

Haastatteluja ei kai olla saatu vielä maaliin, tämä on kaiketi tuotu myös esille joka jutussa…

Mutta juu, kuten sinä ja AS olette tuoneet esille: mediakin harrastaa spekulointia ja se ei ole usein hyvä juttu, koska ihmiset melko puusilmäisesti uskovat ja elävät mukana. Etenkin tällaisissa tilanteissa jossa syntipukkia (juurisyillekin) haetaan.

Oikeasti syy on monen osapuolen ja myös ratkaisu ongelmiin löytyy kun nämä kaikki osapuolet osallistuvat tällaisten tekojen torjuntaan.
Hyvä kysymys on se, että päästäänkö sinne asti että asioille tehdään yhdessä jotakin…
Mutta toisaaltaan, 20 lapsen joukosta (oletan, että luokalla on keskimäärin tuon verran lapsia) varmasti joku kertoisi, jos olisi kokenut jonkin olevan kiusaamista. Tuohon määrään mahtuu monenlaista persoonaa ja näkökulmaa. Mikäli poika on siirtynyt vanhasta koulusta kiusaamisen takia (en tiedä pitääkö tämä edes paikkaansa, mutta näin lehdissä on väitetty), on opettaja varmasti jo seurannut tilannetta varsin herkästi. Voisin kuvitella, että tällaista lasta ei laitettaisi luokkaan, jossa on jo valmiiksi paljon kiusaamsta, sekä välinpitämätön opettaja.

Kuten sanoit, arvailua ja oletuksia kaikki pääosin. Ja kyllä, median spekulointi on todella vaarallista ja tuolla on jo joukko aikuisia lynkkaamassa uhreja ja toitottamassa miten oikein ampuminen oli ja miten paha saa palkkansa. Ihmiset ovat päästään vialla.

Minusta se tosiasia pitää hyväksyä, että voimme yhteiskuntana yrittää tehdä parhaan mahdollisen, jottei tällaista enää tapahtuisi. Tosiasiat on silti hyväksyttävä ja aina on joku, joka valuu läpi seulan, vaikka me kuinka parhaamme tehtäisiin. Perheiden dynamiikkaan on vaikea päästä sisälle. Lapset ovat lojaaleja vanhemmilleen.

Tässä keississä on monta asiaa mennyt vikaan ja monta asiaa jäänyt huomaamatta.
 
vierailija
Toivoa sopii, ettet ole kasvattanut lapsistasi herkkähipiäistä ihmistä, joka kokee kaiken sellaisen kiusaamiseksi, joka ei tue hänen näkeymyksiään.
-Mutta jos minä tai palstapersu sanotaan joskus pahasti, se on kiusaamista/nälivimistä/kettuilua.
-Sinun tapasi hoitaa asioita näyttää olevan se, että kun et pärjää asiaperäisessä keskutelussa, syytät kiusaamisesta.
En okein ymmärrä mitä tarkoitat näillä?
 
Onhan meitä joka junaan. En silti lakkaa hämmästymästä, että tällaista jengiä on.
Ihme sakkia😂
Veikkaan että ihan tarkoituksenmukaista provoilua tai sitten tahallaan väärinymmärrystä/mielensä pahoittamista.

Jotkut ihmiset eivät nykyään kysele tarkemmin, vaan, olettavat ja sitten leimaavat.

Juuri tämän vuoksi keskustelu esim. sinun kanssa onnistuu niin hienosti koska sinä kysyt, ja kykenet perustelemaan JÄRKEVÄSTI omia mielipiteitäsi. Jos molemmat keskustelijat toimivat samoin, ei väärinkäsityksiä tule.
Jotenkin tuntuu, että lähtökohtaisesti jotkut ovat heti puolustuskannalla ja tarkoitus on ihan joku muu kuin järkevä keskustelu. Jos he malttaisivat edes kysyä niin tilanne voisi olla ihan toinen.🤷‍♀️

Nyt osa keskustelijoista on leimattu kiusaajien puolustajaksi vaikka on tuotu vain erinomaisesti esille useampi huomioon otettava asia!

Tätä se on kun linjasta ei nykyään saa poiketa. Kaikkien tulisi pitää keskustelu tiukasti yksiäänisenä!🤷‍♀️ Mitäs ratkaisuja ja oivalluksia se sellainen sitten tuo tullessaan? Sitä sopii sitten mietiskellä.
 

Yhteistyössä