Vispikerma vai kuohukerma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

The titityy

Vieras
Olihan se niin että vispikerma kestää paremmin kasassa kuin kuohis ja pysyy pursotettuna hyvin?

Aina olen tehnyt kakun kuohukermalla, johon olen sekoittanut maitorahkaa. Silleesti on kestänyt hyvin.

Sekin jo kyllästyttää, joten olisko se vispikerma parempi?

Minä käytän vispikermaa.Tulee mielestäni kestävämpi vaahto.Pitää vain muistaa muutama kikka sen kanssa...

Miten vispikerma pitäisi vaahdottaa?

Vähälaktoosinen vispikerma sopii parhaiten käytettäväksi vaahdotettuna, leivontaan sekä ruoanvalmistukseen. Vispikerma ei kuitenkaan kestä keittämistä, joten se on hyvä lisätä vasta valmiiseen ruokaan. Vispikermaa vaahdotettaessa on hyvä muistaa muutamia asioita, jotta lopputuloksena on kestävä, täyteläinen vaahto.

Vaahtoutuakseen on vispikerman oltava hyvin jäähdytettyä (alle + 8°C). Vaahdotukseen käytettävän vatkaimen ja kulhon tulee olla puhtaat ja kuivat. Vispikerma kannattaa vatkata sähkövatkaimella, sillä käsin vatkatessa kerma lämpenee liikaa, eikä näin vatkaannu. Pakkaus on hyvä ravistaa ensin ja avata se leikkaamalla katkoviivaa pitkin koko pakkauksen leveydeltä. Säilytyksen aikana pakkauksen yläosaan saattaa kertyy paksumpaa kermaa, tämä kermoutunut osa tulee puristaa vaahdotettavan kerman joukkoon. Tuotteessa on sakeuttamisaineena karrageeni, joka parantaa vispautumisominaisuuksia ja vähentää kermoutumista. Kerma, johon on lisätty karrageenia, saattaa paksuuntua lämpösäilytyksen aikana, mutta se ei kuitenkaan vaikuta vispautuvuuteen. Vispikerman vatkaaminen kestää hiukan kauemmin kuin kuohukerman. Vaahdottamisen täytyy tapahtua yhtäjaksoisesti, sillä jos vaahdottaminen keskeytetään, tuote lämpenee liikaa, eikä lämmennyt kerma enää vatkaudu.

Yhteistyössä