Viranomaiset miettivät parhaillaan miten ihmisten elämästä saisi mahdollisimman kallista ja hankalaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Voin kertoa, että se bussiyhteys ei ole ihan itsestäänselvyys edes Suomen suurimpien kaupunkien lähikunnista kaupunkiin. Jos alle kymmenen kilometrin päässä kaupungin keskustasta asuvan lähin bussi lähtee neljän kilometrini päästä, ei mielestäni voida puhua hyvästä julkisesta liikenteestä. Luulen, ettei minun kaupunkini ole tästä ainut esimerkki.
Niin. Puhuttiinko maaseutumatkailusta vai keskustan ruuhkaliikenteestä?
Ja ainahan yhteyksiä voi kehittää, voi tehdä muutakin kuin valittaa.
 
Lisäksi siinä teoreettisessa tilanteessa missä autoilu kiellettäisiin lisääntyisi joukkoliikenne valtavasti.

Esimerkkinä voisi mainita, että ennen laajan autoilun aikaa maaseudun pikkykylistäkin pääsi usein junalla lähimpiin kaupunkeihin töihin ja kouluun.
Kyllä, mutta se maaseutujen liikennöinti todettiin kannattamattomaksi ja varsin saastuttavaksi. Lisäksi nykyoloissa se ei oikein enää palvellut ketään, koska 8-16 työskentelevät ovat vähenemään päin.
 
vierailija
Maaseudulla asuvat persut, jotka eivät ikinä käy kaupunkien keskustoissa, vastustavat vimmatusti kaupunkien ruuhkamaksuja. Helsinkiläiset kiittävät.
Koska kyllähän noi maksut muualle jossain muodossa valuvat.

Mutta onkin tyypillistä tälle joukolle ampua omaan nilkkaan, jos voi vaan vastustaa muita.
 
vierailija
Kyllä, mutta se maaseutujen liikennöinti todettiin kannattamattomaksi ja varsin saastuttavaksi. Lisäksi nykyoloissa se ei oikein enää palvellut ketään, koska 8-16 työskentelevät ovat vähenemään päin.
Kyllä ne maaseudun junat olivat yleisesti aivan tupaten täysiä ennen autoilun aikaa. Jopa tavarajuniin jouduttiin liittämään matkustajavaunuja, jotta saatiin kaikki halukkaat kuljetettua.
 
Yleensä autottomat sovittavat asuinpaikkansa sen mukaan, että mistä on hyvä kulkea ilman autoa. Ihan niin kuin autoilijat sovittavat asuinpaikkansa autoilun edellytysten mukaan.
Väärin. Auto hankitaan, kun se on välttämätön tai kun se parantaa omaa elämänlaatua. Auto hankitaan, jos asuinpaikka sitä edellyttää. Sensijaan asuinpaikkaa ei valita sen mukaan omistaako auton vai ei.
 
vierailija
Ministeriön arvio: Polttoaineen hinta nousee piakkoin 40 senttiä litralta – ”Kukaan ei oikeasti voi vielä ennustaa, paljonko bensa maksaa viiden vuoden päästä”, vastaa tutkija
Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan polttoaineen hiilisisällöstä perittävä maksu olisi toimivin ja myös kustannustehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä.
 
Niin. Puhuttiinko maaseutumatkailusta vai keskustan ruuhkaliikenteestä?
Ja ainahan yhteyksiä voi kehittää, voi tehdä muutakin kuin valittaa.
Puhuttiin Suomen mittakaavassa suurista kaupungeista ja niiden ympäryskunnista. Luetko lainkaan mitä kirjoitetaan?
Ja tiedoksi, vaihdan bussiin heti, kun se on mahdollista. Viimeiseen 7 vuoteen yhteyksiä ei ole kehitetty ehdotuksista huolimatta, joten mitä sinä ehdottaisit?
 

Yhteistyössä