Viranomaiset miettivät parhaillaan miten ihmisten elämästä saisi mahdollisimman kallista ja hankalaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ja ne kaikista pahimmat saastuttajat: ideologiset lentomatkustajat.
Ai niin ne, joiden on ihan pakko käydä sivistämässä itseään joogaretriitissä timbuktussa ja reppureissaamassa, jotta heidän silmänsä aukeavat maailmalle ja heidän ideologiansa putkahtaa täyteen kukkaan... koska matkailu avartaa... ei kun ai niin... näitä ei lasketa, koska heillä on se parempi syy lentää.
 
vierailija
Viittasin tekstinpätkään, jossa sanoit:

...Kaikki tällainen on toki aivan vierasta persuille joille liikenne = henkilöauto.

Kyseinen pätkä oli erillään muusta tekstistä, joten oletin sen olevan yleistetty kommentti autoilusta, jolle se minusta edelleenkin näyttää.
Niinniiin, sulla on vaikea mieltää, että liikenne ei ole yhtäkuin henkilöauto. No, koeta sisäistää.
 
vierailija
Jep. Siitä syystä bussit ovatkin täynnä pyörätuolilla liikkuvia vanhuksia, synnytyssairaalaan matkaavia ja muita invalideja. Koska kyllähän kuka tahansa ne "kävelymatkat" bussipysäkille hoitaa.

Eikö taksi nimenomaan ole se kaikkein pahin liikkumismuoto? Taksi usein tulee jostain, ottaa asiakkaan kyytiin ja ajaa taas jonnekkin toisaalle tai seisoo parkissa odottamassa kyytiä? Tähän nähden oma auto on huomattavasti ekologisempi kulkuväline.
Ehdotat siis, että ihmisten kannattaisi ekologisista syistä hankkia henkilöauto, jotta pääsevät sillä muutaman kerran elämässä synnytyssairaalaan?
 
Kyllä se on ihan fakta, että osa ihmisistä haluaa välttämättä kulkea autolla vaikka jokin muu kulkuväline olisi sekä nopeampi että halvempi.
Aika marginaalinen ryhmä. Auto maksaa aivan älyttömästi ja suurin osa ihmisistä mieluusti luopuu tästä kuluerästä, jos suinkin pärjää ilman. Minäkin odotan sitä päivää, että pääsen eroon toisesta autosta ja pärjätään yhdellä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Kyllä joka kaupungissa joku bussi kulkee. Tässähän puhuttiin siis kaupunkiautoilusta, ei maaseutumatkailusta. Kaupunkeina mainittu Oulu, Turku, Tampere ja Helsinki.
Lisäksi siinä teoreettisessa tilanteessa missä autoilu kiellettäisiin lisääntyisi joukkoliikenne valtavasti.

Esimerkkinä voisi mainita, että ennen laajan autoilun aikaa maaseudun pikkykylistäkin pääsi usein junalla lähimpiin kaupunkeihin töihin ja kouluun.
 
Lisäksi siinä teoreettisessa tilanteessa missä autoilu kiellettäisiin lisääntyisi joukkoliikenne valtavasti.

Esimerkkinä voisi mainita, että ennen laajan autoilun aikaa maaseudun pikkykylistäkin pääsi usein junalla lähimpiin kaupunkeihin töihin ja kouluun.
Ei tule tapahtumaan nykyaikana. Joukkoliikenne on valtavan tuettua toimintaa, joka ei mitenkään pärjää ilman julkisen rahan tukea.
 
vierailija
Ei tule tapahtumaan nykyaikana. Joukkoliikenne on valtavan tuettua toimintaa, joka ei mitenkään pärjää ilman julkisen rahan tukea.
Kaikki joukkoliikenne ei ole tuettua toimintaa. Se riippuu matkustajamääristä onko tuen tarvetta vai ei. Matkustajamäärät lisääntyisivät valtavasti jos yksityisautoilua ei olisi, ja sitä myöten myös kannattavuus paranisi rajusti.
 
Joukkoliikennettä kulkee pk-seudulle pitkältäkin.
Ei kulje ihan joka paikkaan ja jos pitää vielä tehdä vaihto jossain vaiheessa, niin työmatka venyy kohtuuttoman pitkäksi. Ei ole vaikea arvata, mitä valitaan, jos autolla pääsee 20 minuutissa ja julkisilla 60 minuutissa. Kuukaudessa pelkästään työmatkoihin menee 14 h enemmän julkisilla.
 
vierailija
Tsekkasin just HSL:n sivuilta yhden mun vakioreitin Hgin ja Espoon väliltä. HSL mainostaa julkisilla siihen kuluvan tunti 30 minuuttia ja 2,5 kilsaa kävelyä säässä kuin säässä. Autolla siihen menee 20 minuuttia. Julkisilla siis kuluu aikaa vähintään 2 tuntia ja 20 minuuttia enemmän per päivä. Tuon kun kertoo työpäivillä niin huomaa millä kannattaa kulkea ja millä ei.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
niiiiiiin?
Onko ymmärryksessä jotain vikaa? Nuo mainitut kaupungit eivät suinkaan ole Suomen ainoita kaupunkeja, silti keskustelu pyörii lähinnä Helsingin ympärilä. PK-seutu on laajaa työssäkäyntialuetta, johon tullaan ympäri Etelä-Suomea. On täysin typerää kuvitella, että esim. Hangosta tultaisiin julkisilla Helsinkiin töihin. Oma auto pitää silloin olla.
 
vierailija
Ei kulje ihan joka paikkaan ja jos pitää vielä tehdä vaihto jossain vaiheessa, niin työmatka venyy kohtuuttoman pitkäksi. Ei ole vaikea arvata, mitä valitaan, jos autolla pääsee 20 minuutissa ja julkisilla 60 minuutissa. Kuukaudessa pelkästään työmatkoihin menee 14 h enemmän julkisilla.
Keksitkö ihan itse?
Jutussa jo sanottiin, että joukkoliikennettä käytetään silloin, kun se on helpompaa ja nopeampaa.
Miksi aina jankkaat lukematta selvyyksiä.
 

Yhteistyössä