[QUOTE="vieras";27782656]Kyllä onnistuu!!! Mutta edellyttää sen, että juustoa tai leikkeitä ei ole aina leivän päälle jne. Ruoat ei ole "hienoja" ja lihaa ei ole joka päivä. Pakastevihannekset on edullisia, suosi niitä lisukkeena ruoan kanssa. Muroja ei saa ostaa, ne on liian kalliita. Ilta- ja aamupalaksi mieluiten puuroja itse tehdyn hillon kanssa. Leipänä enimmäkseen näkkäriä! Maitoa on pakko juoda, jotta luut pysyy vahvoina, joten sitä ei voi välttää. Siihen menee mitä menee, mutta ruoanlaitossa maitojauhe on edullisempaa kuin maito.
Kalliiden jugurttien ja valmiiden vanukkaiden sijaan itse tehtyjä kiisseleitä ym. Sipsi/karkki/keksi/kokis/pillimehuherkut karsisin kokonaan pois tai rajoittaisin vain merkkipäiviin tms. erityistilanteisiin. Herkkuja sen sijaan voi leipoa itse! Esim. kuivakakulle, kauralastuille tai pullalle ei tule kovin paljoa hintaa! Leipokaa silloin tällöin myös sämpylöitä tms. leipää, niin saatte näkkärille vaihtelua.
Edullisia lämpimiä ruokia:
- kaaliruoat, laatikkona, keittona ja kääryleinä sekä paistoksena
- uuniseiti
- uuniperunat
- peruna ja pasta eri muodoissaan
- paistokset kuten: kukkakaalia, parsakaalia, juustokastike päälle ja uuniin.
- broilerin koivet ja riisi, meillä tää oli köyhinä aikoina yleistä viikonlopun parempaa ruokaa
- hernekeitto
- perunat ja makkarakastike (valitse edullisinta makkaraa)
- nakkikeitot
- Euroshopperin kalapuikkoja jättilaatikollinen ja käytä tarv. vain osa kerrallaan, itse tehty perunamuusi lisukkeeksi
- tonnikalakastike ja makaroni
- kun näet jauhelihaa tarjouksessa, hamstraa sitä pakastimeen. Siitä sitten jauhelihakastiketta tms "lihapäiviksi"
- kasvissosekeitot itse tehden
- kasvisrisotto ja kanarisotto, myös välillä jauheliharisotto siitä tarjousjauhelihasta
- wokit edullisista vihanneksista, käytä myös pakastevihanneksi ja sekaan vaikka nuudelia
- pinaattikeitto
- itse tehty pannari
- munakas
- ym.
Nimim. tosi tiukkaa oli kun mies vielä opiskeli...[/QUOTE]
Tässä tulikin monta oivaa ideaa!