viisihenkiselle perheelle ruuat kuukaudeksi 200 eurolla?

Oon tässä laskeskellut tuloja ja menoja ja mietin että liekö onnistuisi pärjätä ruuan osalta vain 200 eurolla kuukaudessa..

Meillä on siis kaksi suuriruokaista aikuista ja kaksi suuriruokaista pientä lasta (vastaavat varmaan kahta pieniruokaista aikuista nuo muksut)+vauva (elää rinnalla).

Ja vielä pikkuisen haasteellisemmaksi tämän tekee että haluaisin myös terveellistä ruokaa, onko ideoita edullisiin mutta monipuolisiin ruokiin?

Helpotuksena se, että lapset syövät 5xviikossa päiväkodissa lounaan (sekä välipalan, joka nyt on kyllä yhtä tyhjän kanssa..). Ja mies syö 5-7xviikossa töissä lounaan.
 
Eli 50€ viikossa. Onko tuo summa pelkkä ruoa vai siihen kaikki taloustavaratki?

Ensinnäki sinun pitää tehdä kaikki itse.
Yleensä keitot on edullisia. ja ostat lihat puoleenhintaa ja pakastat.Leivot leivät itse(jos sitä teillä syödään). Ja ens kesänä sit oma ryynimaan tekoon ja syksyllä marjametsään (jos ei jo ole niin tehty).
Hernekeitto on edullista ja terveellistä. Myös lanttua,naurista ja peruntaa sai aika edullisesti.
 
Jos rollolaiselta kysyt niin varmasti onnistuu, kun sen mielestä aikuiselle riittää 1 peruna ja puolikas nakki koko päiväksi... Mutta muuten ei kyllä onnistu. Pakko tilanteessa väliaikaisesti voi onnistua, mutta muuten ei.
 
Eli 50€ viikossa. Onko tuo summa pelkkä ruoa vai siihen kaikki taloustavaratki?

Ensinnäki sinun pitää tehdä kaikki itse.
Yleensä keitot on edullisia. ja ostat lihat puoleenhintaa ja pakastat.Leivot leivät itse(jos sitä teillä syödään). Ja ens kesänä sit oma ryynimaan tekoon ja syksyllä marjametsään (jos ei jo ole niin tehty).
Hernekeitto on edullista ja terveellistä. Myös lanttua,naurista ja peruntaa sai aika edullisesti.
Meillä on pakastimessa sieniä viime syksyltä :) Ja kaikkia punalappusia pyydystetään jo nyt kaupasta.. Itseleipominen on liian suuritöistä tässä mörskässä, kun ei tosiaan ole mitään helpotteita ja 1-3 lasta pyörimässä jaloissa, MUTTA leivät ostetaan puoleen hintaan kaupasta ja laitetaan pakastimeen.

Lanttua voisi ainakin kokeilla, jotain pataa tmv. siitä? hmm...
 
  • Tykkää
Reactions: KuutioTasku
"vieras"
Jos rollolaiselta kysyt niin varmasti onnistuu, kun sen mielestä aikuiselle riittää 1 peruna ja puolikas nakki koko päiväksi... Mutta muuten ei kyllä onnistu. Pakko tilanteessa väliaikaisesti voi onnistua, mutta muuten ei.
Muistakaa myös että punaista maitoa lantraamalla vedellä saa kevyt maitoa ja kevyt maitoa kun lantraa niin rasvatonta :) Eli yhdestä litrasta punaista maitoa saa joko 2l kevyt maitoa tai 3l rasvatonta.
 
  • Tykkää
Reactions: vicy
[QUOTE="vieras";27782444]Ei riitä millään, vielä jos terveellistä ruokaa haluat tarjota.

Nipistä jostain muusta tai mene töihin. Siinä realistiset vaihtoehdot.[/QUOTE]

Tämä ei ole siis pakkotilanne, pelkkää mietintää että liekö näin pystyisi tekemään.
 
Meillä on pakastimessa sieniä viime syksyltä :) Ja kaikkia punalappusia pyydystetään jo nyt kaupasta.. Itseleipominen on liian suuritöistä tässä mörskässä, kun ei tosiaan ole mitään helpotteita ja 1-3 lasta pyörimässä jaloissa, MUTTA leivät ostetaan puoleen hintaan kaupasta ja laitetaan pakastimeen.

Lanttua voisi ainakin kokeilla, jotain pataa tmv. siitä? hmm...
No lapset ei ole este leipomiselle. Ei ole kyllä minulla koskaan ollu ja niitä nytki pyörii tässä kuus kappaletta ;) siinä non menossa mukana. Muut asiat voi ollakki suurempi haaste jos ei ole missä tehdä sitä sämpylää.
Lantturaaste on ihan tosi hyvää :)
 
Jos rollolaiselta kysyt niin varmasti onnistuu, kun sen mielestä aikuiselle riittää 1 peruna ja puolikas nakki koko päiväksi... Mutta muuten ei kyllä onnistu. Pakko tilanteessa väliaikaisesti voi onnistua, mutta muuten ei.
Niin mä vähän ajattelinkin että nyt taidan olla hieman suuruudenhullu tässä asiassa.. hmp. No, täytyy kokeilla kaikki kikat ja katsoa että miten alhaiseksi tuon ruokaan menevän summan saa tiputettua..
 
[QUOTE="vieras";27782486]Muistakaa myös että punaista maitoa lantraamalla vedellä saa kevyt maitoa ja kevyt maitoa kun lantraa niin rasvatonta :) Eli yhdestä litrasta punaista maitoa saa joko 2l kevyt maitoa tai 3l rasvatonta.[/QUOTE]

:LOL:
 
Niin mä vähän ajattelinkin että nyt taidan olla hieman suuruudenhullu tässä asiassa.. hmp. No, täytyy kokeilla kaikki kikat ja katsoa että miten alhaiseksi tuon ruokaan menevän summan saa tiputettua..
Ja jos voitte ostaa lihaa suoraan tuottajalta ni sekin tulee pitemmän päälle halvemmaksi. En tiedä missä päin asutta mut Pöntiö myy liha-autosta sianlihaa halvemmalla ku kaupasta ostaessa.
 
No lapset ei ole este leipomiselle. Ei ole kyllä minulla koskaan ollu ja niitä nytki pyörii tässä kuus kappaletta ;) siinä non menossa mukana. Muut asiat voi ollakki suurempi haaste jos ei ole missä tehdä sitä sämpylää.
Lantturaaste on ihan tosi hyvää :)
Juu, eivät ole este, leipovat myös mukana oikein hienosti ja osaavatkin :) Mutta mä lähinnä mietin sitä oheistoimintaa mitä tosta leipomisesta tulee, tiskaus, siivous, lasten puunaus :D ym. Joissa on jo nyt muutenkin haastetta pienessä asunnossa ja tosiaan ilman tiskikonetta..
 
Juu, eivät ole este, leipovat myös mukana oikein hienosti ja osaavatkin :) Mutta mä lähinnä mietin sitä oheistoimintaa mitä tosta leipomisesta tulee, tiskaus, siivous, lasten puunaus :D ym. Joissa on jo nyt muutenkin haastetta pienessä asunnossa ja tosiaan ilman tiskikonetta..
Noo se sotkuhan nyt on ihan valtava. Mut jos isommat lapset on päiväkodissa ni tekase sämpylöitä sillä välin ku nuorin on päiväunilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele
"vieras"
Tän reseptin olen saannut edulliseen pastasalaattiin eräältä pohjosen kokilta. 1pss makaronia, keitä ohjeen mukaan ja lisää 1pss he-ma-pa. Nami pastasalaatti on valmis ja varmasti masu tulee täyteen :) Jos haluat vielä tuhdimpaa lisää tonnikala purkki, juhliin voit lisätä sekaan kanan paistisuikaleita.
 
"vieras"
Juu, eivät ole este, leipovat myös mukana oikein hienosti ja osaavatkin :) Mutta mä lähinnä mietin sitä oheistoimintaa mitä tosta leipomisesta tulee, tiskaus, siivous, lasten puunaus :D ym. Joissa on jo nyt muutenkin haastetta pienessä asunnossa ja tosiaan ilman tiskikonetta..
Siis oikeesti sä et voi leikkiä köyhää ja samalla olla mukavuudenhaluinen. Se yhtälö ei toimi. Niin tylsää kun se on ;) Leivo sillon kun lapset on tarhassa? Sillon on vaan vauva touhussa mukana. Ilman tiskikonetta joutuu joka tapauksessa aina tiskaamaan sille nyt ei vaan voi mitään. Ruokaa joutuu tekemään PALJON itse jos haluaa säästää ruokakustannuksissa, ja se taas vaatii joustamaan siitä mukavuudenhalusta.
Onhan sulla mieskin, voi mennä lasten kanssa KAIKKIEN lasten kanssa pihalle kun leivot? Voitte sopia et sä laitat ruuat ja leivot ja mies hoitaa vuorostaan tiskit. Tai toisinpäin. Mielikuvitusta vaan kehiin, kaikkea kun ei voi saada.
 
[QUOTE="vieras";27782554]Tän reseptin olen saannut edulliseen pastasalaattiin eräältä pohjosen kokilta. 1pss makaronia, keitä ohjeen mukaan ja lisää 1pss he-ma-pa. Nami pastasalaatti on valmis ja varmasti masu tulee täyteen :) Jos haluat vielä tuhdimpaa lisää tonnikala purkki, juhliin voit lisätä sekaan kanan paistisuikaleita.[/QUOTE]

Mä en oikein lämpene noihin pakastevihanneksiin.. :x
 

Yhteistyössä