viisihenkiselle perheelle ruuat kuukaudeksi 200 eurolla?

"vieras"
Proteiiniksi soijarouhetta ja kananmunia. Tosta saa ihan maukkaan makaronilaatikon, eikä ainakaan meillä mies edes huomannut ettei makaronilaatikossa ole jauhelihaa.

Lisäksi kaalia, porkkanaa, ja sipulia. Perunoita. Kalapuikotkin ovat edullisia. Jos pakastimessa on marjoja, niistä puuroja ja kiisseleitä.

Kaurapuuro on oikeasti terveellinen eväs aamupalalle kun lisäksi tarjoaa jotain proteiiiniakin kuten vaikka kananmunanpuolikkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: KuutioTasku
"lilli"
pitää verrata mun mutsia jolla on arkipäivisin ruokailemassa5 lasta+ 2 aikuista lounaalla ja aamiaisella ja välipalalla saman verran. ruokkii koko pesueen 200 e kuukaudessa.

mutta: kerää kaikki marjat syksyisin ja talven keittelee niistä kiisseleitä ja puuroja. mehuja on harvoin ja nekin kerätyistä marjoista. hedelmiä niukasti. tekee kaiken itse, ei osta eineksiä, leipoo yms. kiertää tarjouksien perässä ja ostaa aina halvimman kilohinnan mukaan.

on pph. mut mie en jaksais .
 
[QUOTE="vieras";27782593]Proteiiniksi soijarouhetta ja kananmunia. Tosta saa ihan maukkaan makaronilaatikon, eikä ainakaan meillä mies edes huomannut ettei makaronilaatikossa ole jauhelihaa.

Lisäksi kaalia, porkkanaa, ja sipulia. Perunoita. Kalapuikotkin ovat edullisia. Jos pakastimessa on marjoja, niistä puuroja ja kiisseleitä.

Kaurapuuro on oikeasti terveellinen eväs aamupalalle kun lisäksi tarjoaa jotain proteiiiniakin kuten vaikka kananmunanpuolikkaan.[/QUOTE]

Miten tuohon soijarouheeseen tehdän makaroonilaatikko?
 
[QUOTE="vieras";27782589]No pakastevihanneksissa ne ravintoaineet ovat säilyneet joskus jopa paremmin kuin tuoreissa vihanneksissa, joten voisitko harkita käyttäväsi niitä terveellisyyden vuoksi vaikka siinä maussa hieman menettää?[/QUOTE]

Ai? ..Miten mun käsitys on että vihanneksista nimenomaan siinä projektissa kun ne esikypsennetään sekä pakastetaan, katoaa paljon tärkeitä ravintoaineita?

Mutta joo, pinaatti mm. on kyllä meillä käytössä ihan pakasteenakin..
 
"Vieras"
Aika tiukalta kuulostaa tuo 200e/kk. Meillä saman kokoinen perhe ja kauppaan menee n 800 e/kk. Tietysti tuosta on varaa tinkiä. Keitot on edullisia, punaiset linssit korvaa hyvin lihan. Leivänpäälysteet minimiin eli ei kalliita leikkeleitä tai juustoja. Puurot on edullisia ja hyviä. Niitä saa tehtyä monia erilaisia. Murot voi korvata puuroilla. Kotimaiset vihannekset voi vaihtaa ulkomaisiin. Kotimaisia juureksia kannattaa suosia. Kaikkiiin perusruokiin voi lisätä kasviksia/juureksia, jolloin saa suuremman määrän ruokaa edullisesti. Siinä nyt jotain vinkkejä.
 
vierass
Onnistuuhan tuo, väitän minä.

Meillä syödään ihan normaalia ruokaa ja veikkaisin, että ruokaan menee n.70 euroa viikossa ja en minä pahemmin pihistele.

Ensinnäkin vaihda kauppa Lidliin. Ravaa kuitenkin läpi muutkin kaupat alelihojen toivossa.
 
[QUOTE="vieras";27782593]Proteiiniksi soijarouhetta ja kananmunia. Tosta saa ihan maukkaan makaronilaatikon, eikä ainakaan meillä mies edes huomannut ettei makaronilaatikossa ole jauhelihaa.

Lisäksi kaalia, porkkanaa, ja sipulia. Perunoita. Kalapuikotkin ovat edullisia. Jos pakastimessa on marjoja, niistä puuroja ja kiisseleitä.

Kaurapuuro on oikeasti terveellinen eväs aamupalalle kun lisäksi tarjoaa jotain proteiiiniakin kuten vaikka kananmunanpuolikkaan.[/QUOTE]

Mua kyllä kutkuttais kokeilla tota soijaa, oon vaan joka kerta epäonnistunut kun oon yrittänyt siitä jotain tehdä :/ Mitään hyviä vinkkejä miten se varmasti onnistuisi? ..Mä en vaan oo onnistunu, kuuluu varmaan samaan hölmöön kategoriaan kuin se, että mä en myöskään onnistu koskaan perunamuusissa tai lettujen paistamisessa :D

Ja puuroja meillä syödään aamuisin, mysliäkin on ollut mutta se on vähän turhan hintava aamiainen noin pitkässä juoksussa..
 
Onnistuuhan tuo, väitän minä.

Meillä syödään ihan normaalia ruokaa ja veikkaisin, että ruokaan menee n.70 euroa viikossa ja en minä pahemmin pihistele.

Ensinnäkin vaihda kauppa Lidliin. Ravaa kuitenkin läpi muutkin kaupat alelihojen toivossa.
Meillä ostetaan tällä hetkellä ainakin puolet ruuista LIDListä, jos ei enemmänkin :) Tietyt jutut sitten haetaan vaan s-marketista ja katselen sieltä sitten samalla yleensä niitä punalappuruokia pakastimeen..
 
"vieras"
Kyllä onnistuu!!! Mutta edellyttää sen, että juustoa tai leikkeitä ei ole aina leivän päälle jne. Ruoat ei ole "hienoja" ja lihaa ei ole joka päivä. Pakastevihannekset on edullisia, suosi niitä lisukkeena ruoan kanssa. Muroja ei saa ostaa, ne on liian kalliita. Ilta- ja aamupalaksi mieluiten puuroja itse tehdyn hillon kanssa. Leipänä enimmäkseen näkkäriä! Maitoa on pakko juoda, jotta luut pysyy vahvoina, joten sitä ei voi välttää. Siihen menee mitä menee, mutta ruoanlaitossa maitojauhe on edullisempaa kuin maito.
Kalliiden jugurttien ja valmiiden vanukkaiden sijaan itse tehtyjä kiisseleitä ym. Sipsi/karkki/keksi/kokis/pillimehuherkut karsisin kokonaan pois tai rajoittaisin vain merkkipäiviin tms. erityistilanteisiin. Herkkuja sen sijaan voi leipoa itse! Esim. kuivakakulle, kauralastuille tai pullalle ei tule kovin paljoa hintaa! Leipokaa silloin tällöin myös sämpylöitä tms. leipää, niin saatte näkkärille vaihtelua.

Edullisia lämpimiä ruokia:
- kaaliruoat, laatikkona, keittona ja kääryleinä sekä paistoksena
- uuniseiti
- uuniperunat
- peruna ja pasta eri muodoissaan
- paistokset kuten: kukkakaalia, parsakaalia, juustokastike päälle ja uuniin.
- broilerin koivet ja riisi, meillä tää oli köyhinä aikoina yleistä viikonlopun parempaa ruokaa
- hernekeitto
- perunat ja makkarakastike (valitse edullisinta makkaraa)
- nakkikeitot
- Euroshopperin kalapuikkoja jättilaatikollinen ja käytä tarv. vain osa kerrallaan, itse tehty perunamuusi lisukkeeksi
- tonnikalakastike ja makaroni
- kun näet jauhelihaa tarjouksessa, hamstraa sitä pakastimeen. Siitä sitten jauhelihakastiketta tms "lihapäiviksi"
- kasvissosekeitot itse tehden
- kasvisrisotto ja kanarisotto, myös välillä jauheliharisotto siitä tarjousjauhelihasta
- wokit edullisista vihanneksista, käytä myös pakastevihanneksi ja sekaan vaikka nuudelia
- pinaattikeitto
- itse tehty pannari
- munakas
- ym.

Nimim. tosi tiukkaa oli kun mies vielä opiskeli...
 
Joo hyviä vinkkejä asiaan saisi varmaan joka kunnan pph:lta!Heillä se ruokaraha on niukka ja kuitenki pitäis lapsille tarjota tietyn "luokan" murkinat.
Osta tosiaan punalappuisia, leipomon myymälästä leivät, kattele kilohinnat tarkkaan ja karsi vihannes/kasvispuolta, kun talvella ne on hinnoissaan...
Puurot ja vellit hyviä, tee kastiketta tms. iso kattila ja pakasta rasioihin, osta juurekset isoissa pusseissa.
Aika epeli on jos saa taiottua noin eurolla per nokka jokapäiväset eväät :)
 
"vieras"
Ai? ..Miten mun käsitys on että vihanneksista nimenomaan siinä projektissa kun ne esikypsennetään sekä pakastetaan, katoaa paljon tärkeitä ravintoaineita?

Mutta joo, pinaatti mm. on kyllä meillä käytössä ihan pakasteenakin..
No eipä pidä paikkaansa sun luulo. :)

Kannattaa googletella, netistä löytyy lukuisia tutkimuksia asiasta, todetaan että ovat ravintoarvoiltaan ovat kelpo tavaraa, tilanteesta riippuen jopa terveellisempiä kuin jotkut kaupan tiskistä tuoreena ostettavat vastaavat vihannekset.
 
[QUOTE="Xxxxx";27782628]No paljonko teillä menee nyt ruokaan? Ja siis tarvitsette vaan iltauoan viikolla ja viikonloppuisin kaikkiruoat koko perheelle ja sulle itselle kaikki ateriat?[/QUOTE]

Varmaan menee joku 500-600 euroa. Mukaanlukien tohon siis hygienia ym. (joiden osuus on varmaan sitä 100 euron luokkaa? ..Ottaen huomioon että vauvan vaipat luen tohon hygieniaan mukaan)

Toi 200 euroa oli laskettu niin että pelkkään ruokaan, hygienia ym. tarvikkeet poisluettuna.
 
"helsinki"
jos ette asu perhikilällä niin ehdotan papuja . osta itämaisesta kaupasta kuivia papuja pari kiloa ja itse liotat ja keität ne. sitten sipulit ja mausteet mukaan.Vaalean leivn kanssa tai riisin jos siihen riitttää varat.Pieni määrä rittää koko porukalle koska ne turpoaa todella paljon.
 
[QUOTE="vieras";27782656]Kyllä onnistuu!!! Mutta edellyttää sen, että juustoa tai leikkeitä ei ole aina leivän päälle jne. Ruoat ei ole "hienoja" ja lihaa ei ole joka päivä. Pakastevihannekset on edullisia, suosi niitä lisukkeena ruoan kanssa. Muroja ei saa ostaa, ne on liian kalliita. Ilta- ja aamupalaksi mieluiten puuroja itse tehdyn hillon kanssa. Leipänä enimmäkseen näkkäriä! Maitoa on pakko juoda, jotta luut pysyy vahvoina, joten sitä ei voi välttää. Siihen menee mitä menee, mutta ruoanlaitossa maitojauhe on edullisempaa kuin maito.
Kalliiden jugurttien ja valmiiden vanukkaiden sijaan itse tehtyjä kiisseleitä ym. Sipsi/karkki/keksi/kokis/pillimehuherkut karsisin kokonaan pois tai rajoittaisin vain merkkipäiviin tms. erityistilanteisiin. Herkkuja sen sijaan voi leipoa itse! Esim. kuivakakulle, kauralastuille tai pullalle ei tule kovin paljoa hintaa! Leipokaa silloin tällöin myös sämpylöitä tms. leipää, niin saatte näkkärille vaihtelua.

Edullisia lämpimiä ruokia:
- kaaliruoat, laatikkona, keittona ja kääryleinä sekä paistoksena
- uuniseiti
- uuniperunat
- peruna ja pasta eri muodoissaan
- paistokset kuten: kukkakaalia, parsakaalia, juustokastike päälle ja uuniin.
- broilerin koivet ja riisi, meillä tää oli köyhinä aikoina yleistä viikonlopun parempaa ruokaa
- hernekeitto
- perunat ja makkarakastike (valitse edullisinta makkaraa)
- nakkikeitot
- Euroshopperin kalapuikkoja jättilaatikollinen ja käytä tarv. vain osa kerrallaan, itse tehty perunamuusi lisukkeeksi
- tonnikalakastike ja makaroni
- kun näet jauhelihaa tarjouksessa, hamstraa sitä pakastimeen. Siitä sitten jauhelihakastiketta tms "lihapäiviksi"
- kasvissosekeitot itse tehden
- kasvisrisotto ja kanarisotto, myös välillä jauheliharisotto siitä tarjousjauhelihasta
- wokit edullisista vihanneksista, käytä myös pakastevihanneksi ja sekaan vaikka nuudelia
- pinaattikeitto
- itse tehty pannari
- munakas
- ym.

Nimim. tosi tiukkaa oli kun mies vielä opiskeli...[/QUOTE]

Tässä tulikin monta oivaa ideaa! :)
 
"eee"
On varmaankin mahdollista, mutta vaatii väistämättä mukavuudenhalusta luopumista.

Mutta jos tosiaan lapset saavat arkisin päiväkodissa aamiaisen, lounaan + välipalan ja mies töissä lounaan (onko siis ilmainen miehelle?), niin eihän sulla jää 5 päivänä viikossa tehtäväksi kuin päivällinen + iltapala sekä itsellesi ja vauvalle päivällä syötävää.
 
[QUOTE="eee";27782722]On varmaankin mahdollista, mutta vaatii väistämättä mukavuudenhalusta luopumista.

Mutta jos tosiaan lapset saavat arkisin päiväkodissa aamiaisen, lounaan + välipalan ja mies töissä lounaan (onko siis ilmainen miehelle?), niin eihän sulla jää 5 päivänä viikossa tehtäväksi kuin päivällinen + iltapala sekä itsellesi ja vauvalle päivällä syötävää.[/QUOTE]

Vauva on täysimetyksellä eli vauvan ruokaan ei mene rahaa.

Miehellä ei ole ilmaista syödä töissä mutta myös siihen olen yrittänyt löytää hyvää ratkaisua miten sais vaikka parina päivänä viikossa eväät mukaan. Tekee kuitenkin fyysisesti raskasta työtä niin pitäisi saada myös töissä ihan kunnon ruokaa että jaksaa... Ja ruualle ei ole säilytys tai lämmitysmahdollisuuksia töissä.. Lounasrahaa saa sen vajaan kympin verran ja sen verran suunnilleen ruokaan meneekin päivän aikana.... Ja mies on kuitenkin se meidän perheen kallio, kenen ansiosta meidän perheellä on kaikki mitä on, niin en kuitenkaan hirveellä temmolla lähtisi karsimaan hänen hyvinvoinnistaan. Tekee kuitenkin myös sen 5-7 päivää viikossa töitä jolloin on pois kotoa sen 10-12 tuntia jne.

Mä syön päivällä edellisen päivän jämiä tai jonkun leipäpalasen juustolla, paistettua kananmunaa/munakkaan tmv.

Pääasia olis tässä siis vaan ne aamiainen, päivällinen ja iltapala. Aamiainen on oikeastaan jo hoidossa, syödään pääosin puuroa.. Eli päivällinen ja illallinen jää..
Viikonloppuisin on sitten kaikki ruuat tehtävänä, mutta silloinkin mies saattaa olla töissä ja syö sitten vaan mitä päivälliseltä jää..
 
[QUOTE="helsinki";27782711]jos ette asu perhikilällä niin ehdotan papuja . osta itämaisesta kaupasta kuivia papuja pari kiloa ja itse liotat ja keität ne. sitten sipulit ja mausteet mukaan.Vaalean leivn kanssa tai riisin jos siihen riitttää varat.Pieni määrä rittää koko porukalle koska ne turpoaa todella paljon.[/QUOTE]

Asutaan me vähän niinku perähikiällä :p Mutta joissain ruuissa joudun myös miettimään että miten vaikuttavat vauvan vatsaan.. On vasta tollanen 6 viikkoinen pikku nyytti niin vatsa on herkkä jo muutenkin.
 

Yhteistyössä