viisihenkiselle perheelle ruuat kuukaudeksi 200 eurolla?

"vieras"
Mua kyllä kutkuttais kokeilla tota soijaa, oon vaan joka kerta epäonnistunut kun oon yrittänyt siitä jotain tehdä :/ Mitään hyviä vinkkejä miten se varmasti onnistuisi? ..Mä en vaan oo onnistunu, kuuluu varmaan samaan hölmöön kategoriaan kuin se, että mä en myöskään onnistu koskaan perunamuusissa tai lettujen paistamisessa :D

Ja puuroja meillä syödään aamuisin, mysliäkin on ollut mutta se on vähän turhan hintava aamiainen noin pitkässä juoksussa..
Mä teen sen niin, että turvotan soijarouheen paistinpannulla veden kanssa. Lisään lihaliemikuution puolikkaan, pippurit ja paistan sipulit sinne sekaan samalla tavalla kuin paistaisin jauhelihankin. Soijarouhe pitää maustaa koska muuten sitä ei syö sikakaan vinkumatta. Olen paistanut sen lopuksi silleen suht kuivaksi ettei jää ylimääräistä nestettä mutta että rouhe on kuitenkin turvonnut.

Lopuksi samalla tavalla soijarouhe ja sipulit + makaronit sekaisin vuokaan, munamaito päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: KuutioTasku
[QUOTE="vieras";27782840]Eli sun miehen lounaisiin menee jo n. 200e yksinään? Voisko ottaa vaikka joka toinen päivä eväät niin teillä olisi ruokarahaa jo 300e...[/QUOTE]

Ja kyllähän sillä säästää ison pennin jos kuljettais joka päivä niitä eväitä. Tekee sen verran tarpeeksi illalla ruokaa että siittä riittää evääksi.
 
"eee"
Miehelle tosiaan eväät mukaan, eihän se ole järkevää, että hänen lounaisiinsa menee kuukaudessa saman verran rahaa kuin koko muun perheen ruokkimiseen yhteensä. Eväiden kuljetusta ja säilyttämistä varten on olemassa käteviä termospulloja, kylmäkasseja jne.
 
Ei ole lämmitysmahdollisuuksia.. Näillä keleillä kyllä varmaan säilyy mikä tahansa ihan vaan autossakin..
ok. Mitä homma miehesi tekee?
Oma ukkoni joutuu kuljettaan eväät ja säilyttämään ne missä milloinki. Ja pullosta kahvit juo. Ei auta ku kuljettaa leipää ja sellasta mitä ei tarvi lämmittää. Eikä ole mahdollista käydä ruokalatta taikka muuallakaan krillillä.
Et hyvä jos teidän ukolla on sellainen mahdollisuus. Ni kannattaahan se hyödyntää jos rahat siihen riittää.
 
ostakaa lämpöruokatermos niin miehen eväät säilyy syöntilämpöisenä.
:LOL: Minäkin olen ostanu kaksikin. Mut ukko on niin laiska lämmittämään sitä ruokaa aamu viiden aikaan että eipä ole tarvinnu monta kertaa pulloa pestä :D ja minähän en kyllä sitä nouse siihen aikaan tekemään. Syökööt sitten mitä saa itse mukaan otettua.
Ei pysy lämpimänä jos illalla lämmittää valmiiksi.
 
lucifer
:LOL: Minäkin olen ostanu kaksikin. Mut ukko on niin laiska lämmittämään sitä ruokaa aamu viiden aikaan että eipä ole tarvinnu monta kertaa pulloa pestä :D ja minähän en kyllä sitä nouse siihen aikaan tekemään. Syökööt sitten mitä saa itse mukaan otettua.
Ei pysy lämpimänä jos illalla lämmittää valmiiksi.
jos aikuinen ihminen ei saa itseeväitään tehtyä olkoon sitten syömättä.
meillä mies tykkää käyttää tuota ja lämmittää ihan itse eväänsä neljän aikaa kun herää ja tekee samalla monesti minunkin evääni valmiiksi kun tekee itselleen
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: KuutioTasku
"eee"
:LOL: Minäkin olen ostanu kaksikin. Mut ukko on niin laiska lämmittämään sitä ruokaa aamu viiden aikaan että eipä ole tarvinnu monta kertaa pulloa pestä :D ja minähän en kyllä sitä nouse siihen aikaan tekemään. Syökööt sitten mitä saa itse mukaan otettua.
Ei pysy lämpimänä jos illalla lämmittää valmiiksi.
Köyhillä ei ole varaa olla laiskoja :)
 
jos aikuinen ihminen ei saa itseeväitään tehtyä olkoon sitten syömättä.
meillä mies tykkää käyttää tuota ja lämmittää ihan itse eväänsä neljän aikaa kun herää ja tekee samalla monesti minunkin evääni valmiiksi kun tekee itselleen
Ihan samaa olen aina sanonu :D että jos aikanen ukko ei saa tiselle ruokaa kun on nälkä ni kuolkoot näläkään. Minä en sen takia hötkyile töistä kotiin että pitää MIEHElle ruokaa lähtä laittaan. Lapset on eri juttu ja nekin osaa sitä kaivaa käskemättä.
Tästäpä tuli mieleen ku olin kerran kylässä. Ja katsoin kelloa ja tuumasin,et ukkoki kotiutuu kohta mutta enpä vielä taida lähtä. Ni toinen vieras samaisessa talossa oli ihan järkytty -eikö se suutu jos ei ruoka ole valmiina ku tulee,meidän ''seppo'' ei osaa ottaa edes maitoa kaapista jos en ole antamassa. Olin suorastaan järkyttyny miten avuttomai ihmiset voivat olla. -ei se suutu, vaan ottaa paistinpannun ja tekee munakasta makkaran kera :D
 
[QUOTE="eee";27782928]Köyhillä ei ole varaa olla laiskoja :)[/QUOTE]

Ei niin. Tiedän kyllä. Mut jos ei itse viihti lämmittää ni en minäkään sitä puolesta tee. Ottakoot sitten leipää mukaan ja syökööt tai olkoot syömättä.
 
"Nanna"
Meillä nelihenkinen perhe - äiti, isä sekä 1- ja 3-vuotiaat pojat. Marraskuussa meillä oli tällainen ruokahaaste - ruuat kuukaudeksi 200 eurolla. Meillä pojat söi tuolloin neljänä päivänä viikossa päiväkodissa aamupalan, lounaan ja välipalan ja mies otti (kuten aina) kotiruokaa töihin. Kotona siis tehtiin päivälliset ja iltapalat, lisäksi viikonloppuisin (pe-su) aamiainen, lounas ja välipalat.
Mehuja ei ostettu, ei osteta niitä muulloinkaan. Luomumaito päätettiin säilyttää listalla. Tehtiin mielestäni hyvää ja monipuolista ruokaa isoja satseja.

Ruokina oli:

Bolognese-kastiketta ja täysjyväpastaa. Kastiketta, kun teki ison määrän niin siitä sai tosi hyvää Chili con carnea lisäämällä purkillisen kidneypapuja, ja lisäksi oli riisiä. Kastikkeen kanssa tehtiin myös itse perunamuusia. Tässä siis jo kolme ruokasovellusta yhden ison bolognese-kastikkeen pohjalta.

Ja koska myös kalaa on hyvä syödä tehtiin pienestä lohipalasta iso lohikiusaus sekä huisinhyvää lohiriisilaatikkoa.

Lisäksi teimme linssikeittoa, juustomakaronia, erilaisia kasvissosekeittoja, pinaattilettuja... Leipää meillä menee paljon, ja niiden ostaminen kaupasta olisi tullut liian kalliiksi, joten leivoin poikien kanssa itse leivät, sämpylät. Omppuja oli aika usein hyvässä tarjouksessa, ja niistä leivottiin omppupiirakkaa. Pullaakin leivottiin.

Kahvia juodaan paljon, mutta sitä oli tullut just lokakuun puolella ostettua tarjouksesta, joten sitä ei tarvinnut ostaa. Maitoa meillä tosiaan kuluu PALJON kuten varmasti jokaisessa lapsiperheessä, se oli ainoa, jota käytiin viikon aikana hakemassa lisää kaupasta. Muuten hoidettiin ruokaostokset tuttuun tapaan kerran viikossa. Tein aina tarkan kauppalistan, josta ei poikettu. Leivänpäällisenä ei olla totuttu käyttämään leikkeleitä tms. Ostettiin kilon juustopala, josta riitti hyvin koko perheelle.

Kaiken kaikkiaan meillä meni tämän ruokahaastekuukauden aikana ruokaan 220€! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele
komps
[QUOTE="vieras";27782589]No pakastevihanneksissa ne ravintoaineet ovat säilyneet joskus jopa paremmin kuin tuoreissa vihanneksissa, joten voisitko harkita käyttäväsi niitä terveellisyyden vuoksi vaikka siinä maussa hieman menettää?[/QUOTE]

Tietenkin silloin kannattaa ostaa juureksia ja vihanneksia tuoreena kun niillä on sesonkiaika ja saa tarjouksesta, mutta muuten pakasteet ihan hyviä ja terveellisiä.
 
ok. Mitä homma miehesi tekee?
Oma ukkoni joutuu kuljettaan eväät ja säilyttämään ne missä milloinki. Ja pullosta kahvit juo. Ei auta ku kuljettaa leipää ja sellasta mitä ei tarvi lämmittää. Eikä ole mahdollista käydä ruokalatta taikka muuallakaan krillillä.
Et hyvä jos teidän ukolla on sellainen mahdollisuus. Ni kannattaahan se hyödyntää jos rahat siihen riittää.
Rakennuksilla ympäri pk-seutua tuo käy töissä..
 
Voisin ostaa mutta tiedän ettei tulisi toimimaan. Minä herään keskiverroin sen 4 kertaa yössä ja mies 2-4 kertaa, niin aamulla tuskin kummastakaan löytyisi puhtia nousta ylös lämmittämään eväitä. Kun tuntuu että toi puhti on just nyt muutenkin molemmista lopussa..
Mut jos illalla laittaa sen keiton kattilaan valmiiksi ja samalla ku keittää kahvit ni nappa levyn päälle. Tätä mä olen omalle ukolle yrittäny terästää mutta on ihan liian vaikeeta. Siinä ajassa ku odottelee et konneet lämpenee pihalla että pääsee ajamaan ni kerkee kyllä sen keiton lämmittää.
;) kaikkea ei voi vaatia yhtä aikaa.
ja se ei ole sinun tehtävä tehdä eväitä ukolle. Vaan hän voi tehdä ne ihan itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele
[QUOTE="vieras";27783024]Mikro eväät mukaan, joko kotoa tähteitä tai sit saarioisten äitien tekemää. Vai kavereitten kanssako miehestä kiva käydä lounastamassa?[/QUOTE]

Tästä voi myös olla osaksi kyse. Miehellä nimittäin ei juurikaan ole sosiaalista elämää työn ulkopuolella.. Hoitaa lapsia ja kotitöitä mun kanssa kaiken sen ajan mitä ei ole töissä.
 
Mut jos illalla laittaa sen keiton kattilaan valmiiksi ja samalla ku keittää kahvit ni nappa levyn päälle. Tätä mä olen omalle ukolle yrittäny terästää mutta on ihan liian vaikeeta. Siinä ajassa ku odottelee et konneet lämpenee pihalla että pääsee ajamaan ni kerkee kyllä sen keiton lämmittää.
;) kaikkea ei voi vaatia yhtä aikaa.
ja se ei ole sinun tehtävä tehdä eväitä ukolle. Vaan hän voi tehdä ne ihan itse.
Kyllä se niin on että mun ne täytyis tehdä jos jonkun. Eipä tuo niitä ainakaan ite tee..

Mutta kiitos ideasta :)
 

Yhteistyössä