viisihenkiselle perheelle ruuat kuukaudeksi 200 eurolla?

joku tuolla kyseli että miten voi tehdä soijarouheeseen makarooni laatikon..ite olen tehnyt sillee että kuullottanu sipulia pannulla,laittanut sitten soijarouhetta sekaan+ nestettä.maustanut lihaliemellä,ja mausteilla.pizzakin tulee hyvä :) kukaan ei meillä edes huomannu että pizzassa ei ollu jauhelihaa vaan pelkkää soijarouhetta.joskus olen sitten vaan korvannu osan jauhelihasta soijarouheella..
 
"poikia3"
Perunamuussi onnistuu kun valitsee jauhoiset perunat. Minä pulttaan perunat muussiksi pottupultilla. Laitan sekaan voita ja maitoa, ja viimeistelen tasaiseksi vatkaimella.

Kannattaa opetella perunamuussi tekemään. Meillä miehen työttymyysaikana tehtiin valtavan iso perunamuussi ruualle. Esim. karjalanpaistin kanssa sunnuntaisin. Lopusta tehtiin sitten lihaperunasoselaatikko - sekaan paistettua jauhelihaa ja maitoa sekä voita. Ja tuosta voi tehdä myös perunavelliä ihan vaan keittämällä maidon kanssa.

Lettujen paistamisen niksi on ainakin mulla, ettei yritä tehdä koko pannun kokoisia lettuja, niitä on vaikeampi kääntää. Mutta harvemmin jaksan seistä pannun vieressä - yleensä nakkaan taikinan uuniin.

Niin, meitä on 5. Pojat 15-, 10- ja 8-vuotiaita. Ja hätätilanteessa hommaan viikon ruuat 60 eurolla. Ja siinä on karkkipäivän karkit mukana. Muutama kikka on. Esim. en osta mitään hedelmiä yli kahden euron kilohintaan. Jos jotain hedelmää saa vaikka eurolla kilo, sitä ostetaan paljon. Nyt meillä on esim. mandariinejä (95 snt) ja banaania (99 snt) sekä omenoita 1,59.

Ruoka on peruskotiruokaa, ei ihmeemmin elvistellä. Herkut leivotaan itse - tai ostetaan esim. litran vaniljajäätelö alle 2 euroa litra. Niukkaan aikaan meillä sai kyllä juustoa joka päivä leivän päälle. Esim. arkijuuston yli kilon jötkäleen saa alle kuudella eurolla. Siitä tehtiin esim. pizzan päällistä, lämpimiä voileipiä ja syötiin leivän päällä muutenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele
"poikia3"
Varmaan menee joku 500-600 euroa. Mukaanlukien tohon siis hygienia ym. (joiden osuus on varmaan sitä 100 euron luokkaa? ..Ottaen huomioon että vauvan vaipat luen tohon hygieniaan mukaan)

Toi 200 euroa oli laskettu niin että pelkkään ruokaan, hygienia ym. tarvikkeet poisluettuna.
Sitten pitäisi onnistua ihan helposti, sillä se mun pihistely 60 euroa sisältää kyllä hygieniatuotteet (wc- ja talouspaperit, pesuaineet jne.)
 
[QUOTE="Tiina";27783948]Kuten tuolla joku sanoikin köyhä ei voi olla laiska...[/QUOTE]

Onneksi tässä nyt ei köyhyydestä ole kuitenkaan kyse. Lähinnä säästämisestä.. Kuinka saataisiin maksettua lainaa nopeammin pois. Toki niitä muitakin kohtia on sitten mistä voi säästää.

Ihan mielenkiinnosta aloin tätä miettimään :)

Ja paljon hyviä ideoita olenkin saanut.

( Laiskuudestakaan tässä ei ole kyse mutta jos on paljon kaikkea mitä täytyy suorittaa ja yöunetkin on sitä sun tätä jo viidettä vuotta niin ihan hirveen moneen sitä ei yksinkertaisesti taivu.. )
 
"Juu"
Meillä samantyyppinen projekti, ei ihan noin minimaaliseks vedetty budjetti. Ainakaan toistaseksi. Meitä on 2+1, koitetaan selvitä 80-100€/viikko. Joo, joillekin toi ois ihan normaali summa, mut ei meille. Ja meilläkin on lähinnä idea saada enemmän rahaa taas säästöön. Lainaakin ois kiva maksaa suunniteltua nopeammin.

Nyt alkuun syödään kaapit ja pakastimet tyhjiks, sit katotaan budjettia tarkemmin. Huomenna esim. syödään itsetehtyä hernerokkaa kinkunjämien kera.
 
papurika
Paljon keittoja, joihin esim. sitä lanttua, perunaa ym. alennuslihan lisäksi. Kokeile myös juuressosekeittoa (mm. porkkana, lanttu, bataatti, sipulit...mitä nyt löydät halvalla), mausteeksi kanaliemikuutio ja esim. kermapurkin jämät. Kaveriksi leipää niin nam! Meillä pidetään joskus puuropäiviä eli syödään yhdellä aterialla puuroa näkkärin kanssa (tällöin päällä juustoa/lihaa, muulloin pelkkää voita), lapset tykkää kunhan saa puuroon sokerihunnun tai voi/hillosilmän. :) Kiusaukset on myös edullisia, kilon perunasipulisekoitusta saa alle eurolla ja siihen kaveriksi pieni määrä lihaa/kalaa/kanaa + munamaito tai kermaa niin avot!

Kasvisasiaan täytyy sanoa, että näin talvisin ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin a.) kauden kasvikset + tarjoukset sekä b.) pakastekasvikset. :/ Mielestäni mm. kruunusekoitus on tosi hyvää voisulan kanssa, X-tra merkillä sellainen kilon pussi maksaa alle 2€ eikä siinä ole juurikaan porkkanaa vaan nimenomaan kukka/parsakaalia. :)
 
"Joo"
Jatkan tohon #86.

Taidan tehdä ihan listan kaikesta, mitä kaapeista löytyy ja tehdä niiden pohjalta alustavaa ruokalistaa. Oon tosiaan kova hamstraa kuivaruokaa, säilykkeitä ja pakasteita, eli pärjättäis pitkään käymättä muuten kaupassa, paitsi lihat, maito ja tuoretuotteet tietty joutuu hakee useemmin.
 
"vieras"
Pitäisköhän ittekkin koittaa pihistää, nyt ei ole mitään haisua siittä paljon menee ruokaan rahaa, jos eka vaikka yrittäis 80 €/vko, miehenkin vois patistaa kävelemään töihin. Josko sais säästettyä vaikka moottorikelkka rahat...
 
"vieras"
Jos sun tarkoitus on että voitte maksaa lainaa nopeammin takaisin, niin kuinka pitkäksi aikaa sä suunnittelet tuota 200e/kk? Nimittäin ei se pikkuvauva enää montaa kuukautta elä vaan tissillä. Tarhaikäiset lapsetkin kasvaa, kouluun kun menee ei saa kun yhden ruuan. Eli onko tarkoitus nyt muutama kuukausi köyhäillä vai ihan pysyvästi? Siinä ei mun mielestä ole mitään järkeä jos pari kuukautta yritätte maksaa lainaa muutaman satasen enemmän pois. Ja sen vuoksi joudutte sitten köyhäilemään.
 

Yhteistyössä