Perunamuussi onnistuu kun valitsee jauhoiset perunat. Minä pulttaan perunat muussiksi pottupultilla. Laitan sekaan voita ja maitoa, ja viimeistelen tasaiseksi vatkaimella.
Kannattaa opetella perunamuussi tekemään. Meillä miehen työttymyysaikana tehtiin valtavan iso perunamuussi ruualle. Esim. karjalanpaistin kanssa sunnuntaisin. Lopusta tehtiin sitten lihaperunasoselaatikko - sekaan paistettua jauhelihaa ja maitoa sekä voita. Ja tuosta voi tehdä myös perunavelliä ihan vaan keittämällä maidon kanssa.
Lettujen paistamisen niksi on ainakin mulla, ettei yritä tehdä koko pannun kokoisia lettuja, niitä on vaikeampi kääntää. Mutta harvemmin jaksan seistä pannun vieressä - yleensä nakkaan taikinan uuniin.
Niin, meitä on 5. Pojat 15-, 10- ja 8-vuotiaita. Ja hätätilanteessa hommaan viikon ruuat 60 eurolla. Ja siinä on karkkipäivän karkit mukana. Muutama kikka on. Esim. en osta mitään hedelmiä yli kahden euron kilohintaan. Jos jotain hedelmää saa vaikka eurolla kilo, sitä ostetaan paljon. Nyt meillä on esim. mandariinejä (95 snt) ja banaania (99 snt) sekä omenoita 1,59.
Ruoka on peruskotiruokaa, ei ihmeemmin elvistellä. Herkut leivotaan itse - tai ostetaan esim. litran vaniljajäätelö alle 2 euroa litra. Niukkaan aikaan meillä sai kyllä juustoa joka päivä leivän päälle. Esim. arkijuuston yli kilon jötkäleen saa alle kuudella eurolla. Siitä tehtiin esim. pizzan päällistä, lämpimiä voileipiä ja syötiin leivän päällä muutenkin.