Viiniä vai viintä? Kumpi on oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Inhoan tuota muotoa jossa sanotaaan viintä.. tuo on nyt yleistynyt parissa vuodessa. Eikö muoto viiniä ole oikein? Onko se jotenkin hienompaa sanoa viintä vai onko kyse murteesta? Eihän se ainakaan ole se ainoa oikea muoto, eihän???

Viintä, jos puhutaan jousiammunnan välineistä. Viiniä, jos puhutaan juomasta.

Ja totta, tuo on NIIN rasittavaa! Taas on nukuttu äikän tunnilla, tämä on opetettu jo ala-asteella!

Mä en kestä oikeesti sitä viintä-muotoa ollenkaan, siis silloin kun puhutaan juotavasta viinistä. Toisilla myös kaali taipuu muotoon kaalta. Mä olen kuullut niitä eniten Lounais-Suomessa, mutta en tiedä onko se silkkaa sattumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;24257451:
Inhoan tuota muotoa jossa sanotaaan viintä.. tuo on nyt yleistynyt parissa vuodessa. Eikö muoto viiniä ole oikein? Onko se jotenkin hienompaa sanoa viintä vai onko kyse murteesta? Eihän se ainakaan ole se ainoa oikea muoto, eihän???

Ei ole mitenkään oikea muoto eikä varsinkaan hienompaa, pikemminkin juntimpaa.

Huh, kiitos! Facebookissa vilisee joku viikonloppu tuo viintä-muoto enkä tosiaan voi sitä sietää. Onneksi se on sitten väärin, pitäisikö alkaa korjaamaan ihmisiä jotka tuota sanaa käyttää ;)

[QUOTE="vieras";24260233]Tarkoitat varmaan että "kuulostaa väärältä"

Tuo "väärältä kuulostaa" vasta väärältä kuulostaakin :P[/QUOTE]

:D Ottiko noin koville olla väärässä? Tiedoksesi, että virkkeet päätetään yleensä pisteeseen. ;)

[QUOTE="vieras";24260263]:D Ottiko noin koville olla väärässä? Tiedoksesi, että virkkeet päätetään yleensä pisteeseen. ;)[/QUOTE]

Sori, eka viesti koko päivänä. Piti vähän näpäyttää kun näköjään tykkäät siitä :D

"Viiniä" on oikea sanamuoto viitatessa tuntemaamme alkoholijuomaan. "Viintä" viittaa nuolikoteloon. "Viintä"-sanan liittäminen viiniin on mahdollisesti vain yksi muista tavoista pyrkiä erottumaan joukosta sofistikoituneena.

Veljeni ja hänen tyttöystävänsä kävivät viininmaistelukurssin ja ovat siitä lähtien sanoneet "viintä". En tiedä, mitä lie hömppää opettavat mutta minua se ärsyttää suunnattomasti

Yhteistyössä